Metsänkorjuu Pulkkinen Oy: Monipuolista urakointia ja tuotekehitystyötä20.10.2018 16.16
Metsänkorjuu Pulkkinen Oy Putikosta Savonlinnan kupeesta tekee monipuolista urakointia laajalla kalustolla ja on aktiivisesti mukana myös alan tuotekehitysprojekteissa. (kuva: Metsänkorjuu Pulkkinen Oy:n yrittäjäveljekset Sami (oik.) ja Seppo Pulkkinen suunnittelevat seuraavaa leimikkoa kuljettaja Marko Valtosen kanssa. Kuvassa oleva John Deere 1510E -kuormatraktori vaihtuu talvella vieläkin järeämpään 1910G -malliin, millä saadaan ajoa tehostettua entisestään päätehakkuilla.) Yrittäjäveljekset Seppo ja Sami Pulkkinen ovat maatalon poikia, jotka rakennemuutos vei lypsykarjatilasta metsäkoneurakointiin: - Maatalouden murroksessa siirryimme isämme Riston johdolla vuonna 1987 kokonaan metsäurakointiin. Aloitimme traktoripohjaisella Patu -prosessorilla ja vuonna 1989 ostimme Fendtin varustettuna Foresterin nosturilla ja Keslan kouralla. Ensimmäiset Timberjackit tuli 1994 ja siitä lähtien olemme olleet vahvasti vihreä talo - toki myös muita merkkejä aina silloin tällöin hieman kokeillen. (kuva: Puuta kuljetetaan merkittäviä määriä myös vesiteitse Sotka -proomuulla, mihin mahtuu kyytiin noin 1000 mottia. Proomu hakee kuormat saarisavotoilta sekä muutamista lastauslaitureista.) Laajaa kokonaisurakointia Metsänkorjuu Pulkkinen Oy on ollut alueellaan UPM:n avain yritys vuodesta 2005 lähtien ja vuonna 2014 perustettiin Forest Saimaa Oy yhdessä Aatto Silventoinen Oy:n kanssa, mikä vastaa laajasti kokonaisurakoinnista UPM:lle. (kuva: - Alueeltamme löytyy hyvän kokoista tukkia, esittelee Sami Pulkkinen komeaa pinoa.) - Meillä on omia metsäkoneita neljä ketjua, Aatto Silventoisella samoin neljä ja lisäksi ajossa on kuusi aliurakoitsijoiden ketjua eli yhteensä 28 konetta. Yhteensä puuta korjataan tänä vuonna reilut 500 000 mottia ja Forest Saimaa vastaa myös autokuljetuksista Silventoisen kahdella autolla ja aliurakoitsijoiden tukkirekkoja on ajossa yhteensä 10. Kuljetamme puuta merkittäviä määriä myös vesiteitse yhdellä proomulla. Henkilökuntaa on koko paletissa lähemmäs sata. Toiminta-aluetta on Rantasalmi, Sulkava, Savonlinna ympäristöineen, Parikkala ja Rautjärvi, luettelee Seppo Pulkkinen, joka toimi pitkään myös Koneyrittäjien Liiton Itä-Savon alueen puheenjohtajana. (kuva: John Deeren puomin IBC-kärkiohjaus on todettu erittäin hyväksi kuormatraktoreissa sekä nyt myös 1270G -harvesterissa. Kuljettajat eivät siitä enää luopuisi.) Kalusto suunnattu päätehakkuille Metsänkorjuu Pulkkisen oma metsäkonekanta muodostuu tällä hetkellä John Deere 1270 (2 kpl), 1170 ja Ponsse Scorpion -harvestereista sekä John Deere 1110, 1210 (2 kpl) ja 1510 -kuormatraktoreista. - Teemme yli 70 % päätehakkuita ja puu on usein aika isoa; viime aikoina harvennusten määrä on ehkä hieman ollut kasvussa. Aikanaan keräsimme laajasti hakkuutähteetkin ja toimitimme ne hakkeena lämpölaitoksille - jotain kerätään edelleen palstalle Metsänhoitoyhdistyksille. Metsänpohjat ovat alueellamme melko kovaa eli pintakerroksen alta löytyy yleensä hiekkaa ja kiveä; pehmeitä paikkoja on tosi vähän. Niinpä olemme tilanneet ajoa tehostamaan uuden, Suomen ensimmäisen John Deere 1910G -kuormatraktorin, mikä saadaan käyttöön talvella, ilmoittaa Seppo Pulkkinen. (kuva: Metsänkorjuu Pulkkinen Oy on tehnyt juuri markkinoille esiteltävän TimberMatic Kartat -järjestelmän tuotetestausta. Tulokset ovat olleet todella hyviä: ”Mullistaa puunkorjuun suunnittelun ja hallinnan”.) Mielenkiintoista tuotekehitysyhteistyötä Yhteistyö John Deere Forestryn kanssa on tiivistä Pekka Kettusen kanssa tehtävien konekauppojen lisäksi tuotekehityspuolella. Huolloissa koneet käytetään Konehuolto Leväniemellä, mikä toimii John Deeren Joensuun tehtaan tiloissa ja pienemmät hommat hoituu huoltoautoilla. - Olemme olleet mukana monessa kehitysprojektissa niin itse koneissa kuin myös kourissa Waratah OM:n kanssa. John Deere tuo alalle tasaiseen tahtiin edistyksellisiä ratkaisuja kuten IBC -kärkiohjaus; meille taisi tulla ensimmäinen sarjavalmisteinen IBC:llä varustettu 1510G ja myös 1270G -harvesterissa IBC on todettu erittäin toimivaksi. Viimeisin, erittäin mielenkiintoinen projekti on ollut uuden TimberMatic Kartat -järjestelmän tuotetestaus. Kyseessä on kyllä oikeasti puunkorjuun suunnittelun ja hallinnan mullistava järjestelmä. Sillä näkee esimerkiksi ajokoneesta koko ajan reaaliajassa tuotantotilanteen ja kuljettajan työ helpottuu merkittävästi kun mm. tietää puun tarkkuudella leimikolla olevan puumäärän ja niiden tarkan sijainnin, jolloin ajon voi suunnitella optimaalisen tehokkaaksi eikä puita jää metsään lumenkaan alle. Ja kun varastotilanne on koko ajan tarkassa tiedossa auttaa toimiston koneella pyörivä TimberManager myös puutavara-autojen logistiikan ohjaamista, kertoo Sami Pulkkinen. (kuva: - Teemme John Deere Forestryn lisäksi paljon tuotekehitysyhteistyötä Nokian Renkaiden kanssa; nämäkin kuormatraktorin Forest King F -renkaat ovat pitkässä kestotestissä, esittelee Seppo Pulkkinen.) Rengaskehitystä maailman johtavan valmistajan kanssa Metsäkoneiden renkaissa Metsänkorjuu Pulkkinen luottaa vahvasti kotimaisiin Nokian Renkaisiin. - Nokian Renkaat ovat tehneet vuosikymmeniä töitä CTL-metsäkoneiden renkaiden kehitystyössä, mikä näkyy niiden ominaisuuksissa ja laadussa. Markkinoille tuodaan tasaisesti uusia malleja vastaamaan koneiden kehityksen vaatimuksiin. Vastaavaa työtä ei tee kukaan rengasvalmistaja, joten ei ole ihme että Nokian Renkaat on metsäkonerenkaissa suurin valmistaja maailmassa, kehuu Seppo Pulkkinen. Metsänkorjuu Pulkkisen koneiden alla on pyörinyt viimeisen kymmenen vuoden ajan lähes jatkuvasti testirenkaita, joista kerätään tietoa ja raportoidaan Nokian Renkaille, jonka tekninen henkilökunta käy myös aktiivisesti savotoilla renkaita tutkimassa. - Koeajossa on ollut täysin uusia, myöhemmin markkinoille tuotavia malleja sekä paljon jo myynnissä olevia malleja, joissa kokeillaan uudenlaisia kumiseoksia ym. Ajamme pääasiassa renkaiden kestotestejä eli katsomme miten kauan ne oikeissa työolosuhteissa käytössämme kestävät. Sitä dataa ei saa millään muulla tavalla eikä hetkessä - vasta tuhansien tuntien ajon jälkeen aletaan saamaan jotain tuloksia. Samalla olemme pystyneet antamaan tietoa myös mm. ketjuvalmistaja OFA:lle, Sami Pulkkinen toteaa. (kuva: Koneet siirtyvät savotalta toiselle 5-akselisella UM-Tuotteen päällerakentamalla Volvo FMX -ritiläautolla, missä akselipainot ja kuljetuskorkeus pysyvät isoimmillakin koneilla hallinnassa.) Haastatteluhetkellä John Deere 1510E -kuormatraktorin alla on useampaakin eri testirengasta. - VLS-kuormatilalla varustetulla isolla koneella ajetaan maksimaalisilla massoilla pitkää siirtoa. Koneessa on Forest King F -rengasta uudella kumiseoksella ja TRS2 -renkaita, joista yhdellä on menty jo yli 12 000 tuntia vaikka rengas ei oikein istukkaan käytettyyn telamalliin. Joku aika sitten ajoimme testejä sisärenkaattomilla tubeless -renkailla ja alussa ne hajosivat melko nopeasti mutta projektin edetessä ja materiaalien kehittyessä kestävyys parani aivan uudelle tasolle, kertoo Seppo Pulkkinen. (kuva: Metsänkorjuu Pulkkinen Oy ja Aatto Silventoinen Oy:n omistama Forest Saimaa Oy vastaa myös puutavaran autokuljetuksista UPM:lle.)
(kuva: Erilaista huoltoautokalustoa on Metsänkorjuu Pulkkisella käytössä runsaasti; Ford F250 Super Duty pick-up edustaa järeintä ja maastokelpoisinta päätä.) |