Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään

09.12.2018 20.11

Tuore naisten sarjan Puunkuormaajamestari 2018 Jonna Matikainen on paitsi erittäin taitava nosturinkäsittelija ja kuorma-autonkuljettaja myös kuljetusyrittäjä. Hyppäsimme mestarin matkaan ja tutustuimme nuoren puutavara-autoilijan arkeen. 

jossu2.jpg

(kuva yllä: Jonna Matikaisen työkaluna on 3-akselinen Scania R 580 Weckmanin rakenteilla, Palfinger Epsilon nosturilla ja 5-akselisella Jykin kärryllä. - Pikkukasilla pärjätään, Jonna kuittaa.)

Puutavaran kuljetus on Mäntyharjulta kotoisin olevalle Jonna Matikaiselle tuttua puuhaa. Onhan hän seurannut alaa jo pienestä pitäen; ensin Jonna oli ajossa mukana apukuljettajan paikalla ja viimeiset neljä vuotta ohjauspyörän takana. Kuluvan vuoden keväällä hän otti ison askeleen ja perusti oman kuljetusyrityksen. Tapasimme Jonnan lokakuussa Porvoon Londbölessä, josta hän oli noutamassa Metsä Fibren Lappeenrannan sahalle päätyvää mäntytukkikuormaa, muutaman vuoden ikäisellä Scania R 580 puutavarayhdistelmällä. Se miten Jonna päätyi puutavara-auton puikkoihin on hänen mukaansa pitkälti Mäntyharjulaisen puutavara-autoilija Jari Immosen ansiota, - tai syytä, miten sen nyt kukin näkee, Jonna lisää naurahtaen.

jossu8.jpg

(kuva: Kuljetusyrittäjä Jonna Matikainen on aktiivinen somettaja. Löydät Jonnan mm. Instagramista nimellä @jonnatsiu)

- Alalle tulin suoraan koulun penkiltä. Yhdistelmäkortin suoritin logistiikkaopintojen yhteydessä, samalla tuli suoritettua myös lukion oppimäärä. Kun yhdistelmäkortti oli hankittu Jari suostutteli kokeilemaan edes yhden keikan verran pöllinajoa, ja sitten toisen, siitä se sitten lähti. Jarin palveluksessa pääsin hyvin jyvälle tämän alan saloista sekä pitämään autot siistinä. 

Porvoon alueelta Lappeenrantaan kuljetettavien mäntytukkien ohella Jonna ajaa kuusitukkia Haminan satamaan. 

- Metsä Groupin puuta kuljetan, Jonna täsmentää. 

jossu3.jpg

(kuva: Puunkuormaajamestarin varmaotteista ja vauhdikasta nosturinkäsittelyä on ilo seurata; auton Terminator- tai kärryn Alucar -pankot eivät osaavissa käsissä kolhiinnu.)

Työ käy nelivipuisella

- Niinköhän tuo tuosta nousee, no ei ainakaan tyhjänä. Täytyy varmaankin laittaa autoon vähän tukevampi kuorma, Jonna aprikoi ja kiipeää ammattikuljettajan rivakoin ottein nelivipuisen Palfinger Epsilon puutavaranosturin koppiin. 

jossu4.jpgKolmeakselinen Scania ja sen jatkeeksi liitetty Jyki-kärry täyttyvät mestarin käsittelyssä varsin ripeästi, eivätkä pankot pauku vauhdissa, kuten FinnMETKO 2018:n yhteydessä järjestetyssä Puunkuormaajamestari 2018 naisten finaalissa paikalla olleet pääsivät todistamaan.

Jonna on itse maalannut ja huoltanut Ideachip Machine Oy:n Teppo Humalaiselta käytettynä ostamansa Palfinger Epsilon nosturin - samasta paikasta on hankitty kärrykin.

- Olen kokeillut useita eri vaihtoehtoja, myös sähkökäyttöistä. Kaikissa on omat puolensa. Viimeiset pari vuotta olen mättänyt nelivipuisella. Siinä on hyvä työasento ja käsiteltävyys, Jonna summaa.

Kuten ammattitaitoiselta yrittäjäkuljettajalta voi odottaa, sujuvat Jonnalta myös auton huoltotyöt. 

- Aikaisempi auto oli Volvo. Sen ylläpitoon tarvittavat huollot tein pääsääntöisesti itse, niin pitkälle kuin nyt ilman hallipaikkaa voi tehdä. Scaniassa on huoltosopimus, mutta ainahan näissä on jotain laittoa. Kuule, kärryyn pitää ottaa toisesta paikasta lisää tukkia, että eiköhän jo lähdetä, Jonna sanoo päättäväisesti.

jossu5.jpg

(kuva: Ajokilometrejä Jonnalle kertyy noin 150 000 vuodessa: - Seuraava pino on muutaman kilometrin päässä. Onneksi Metsä Groupilla on asialliset järjestelmät joten ei tule turhaa ajoa.) 

Vapaa-aika kortilla

Jonna myöntää pitävänsä haasteista, mikä lienee selviö jo ammatinvalinnasta. 

- Alussa tietysti kaikki asiat jännittivät, etenkin tuntemattomat tukkitiet ja öisin unissa yhdistelmät kaatuivat, joka on vissiin oikeastikin vielä edessä. Nykyisin nukun yöni hyvin. Moni on tullut kysymään että miten sie nyt tämmöistä työtä teet? Eihän tämä ole kummoista, käännät rattia ja välillä nosturin vipuja, koneet ne hoitavat raskaan työn! 

Haastavaa tekeminen kuitenkin on kaikin puolin eikä nuoren kuljetusyrittäjän valitsema polku sovi kaikille. 

- Työn vaativuuteen rutinoituu ajan kanssa. Toiveena olisi saada ajot kahteen vuoroon. Istumatyö käy pidemmän päälle selän päälle ja siksi olisi hyvä ehtiä nykyistä enemmän liikunnallisten harrastusten pariin. Arkeni eroaa melkoisesti muiden ikäisteni, parikymppisten, elämästä. Tuppaa jäämään nuo iltamenot vähän vähemmälle, Jonna Matikainen pohtii.

jossu6.jpg

(kuva: Puunkuormaajamestari 2018 -finaalin ratkettua mestari kertoili tunnelmistaan FinnMETKO yleisölle juontaja Laura Ruoholan haastattelussa.)

Tulevaisuudesta

Puunkuormaajamestari 2018 finaali kisattiin tuhansien katsojien edessä FinnMETKO 2018 -näyttelyn yhteydessä. Nopein oli, viime vuoden tapaan juuri Mäntyharjulta Kouvolaan muuttanut Jonna Matikainen, joka lupaa olla ensi vuonna puolustamassa mestaruuttaan. 

- Hauskaa puuhaa arjen ahertamisen keskellä. Jos en muuta, niin puukon käyn hakemassa. Se on perinne. Ei jos tosissaan, niin totta kai täysillä vedetään. Kyseessä on hienosti järjestetty tarkkuutta vaativa kilpailu, jossa on käytössä uusimmat Logliftin nosturit ja muut vehkeet. Odotan ja toivon tiukkaa kilpailua tulevalle vuodelle. Jos tällä vaikka saataisiin houkuteltua lisää naisia alalle, Jonna toivoo.

Entä millaisia suunitelmia nuorella kuljetusyrittäjällä on tulevaisuuden suhteen?

- Aika lailla nykyisellä linjalla mennään. Ensimmäinen etappi on ajojen sovittaminen kahteen vuoroon. Siinä on jo kasvua ja kehitystä, sanoo Jonna Matikainen.

jossu7.jpg(kuva. Jonna kehuu kärryn automaattikiristimiä: - Ihan paras keksintö. Helppokäyttöinen, eivätkä liinat löysty tai lepata tuulessa.)

19.12.2018 23.00"NIPPU LISÄÄ" nyky-yhdistelmään - ja pelkällä pankkovaihdolla.
19.12.2018 19.33Ylispuun poistossa isompi hakkuulaite on etu
19.12.2018 15.00Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan
19.12.2018 14.50Jari Tiura Metsä Tissuen tuotantojohtajaksi
19.12.2018 11.45Lahti Energia vaihtoi uusiutuvaan dieseliin
19.12.2018 11.20Valmet toimittaa avainteknologiaa uuteen selluntuotantolinjaan Chileen
19.12.2018 8.07EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen hiilidioksidin päästörajoista
18.12.2018 21.01Harvesterille uusi elämä koura- ja mittalaitepäivityksellä
18.12.2018 16.55Kesla solmi kummisopimuksen kahden ampumahiihtäjälupauksen kanssa
18.12.2018 15.06Mantsiselta merkittävä lahjoitus Karelia-ammattikorkeakoululle
18.12.2018 15.00Päästövaatimukset koskemaan myös ruohonleikkureita ja moottorisahoja 1.1.2019
18.12.2018 13.33Scania toimittaa 15 johdinkuorma-autoa Saksaan
18.12.2018 13.33Uudistunut Sprinter 4x4 on kaikkien kelien kuljetusmestari
18.12.2018 10.52Syncrosta 4MOTIONiin - nelivetoisia Passatteja jo 35 vuotta
18.12.2018 8.42Ensimmäinen DAF CF Electric -kuorma-auto liikenteeseen
18.12.2018 8.20Gasumille EU-tukea kaasutankkausasemaverkoston kasvattamiseen
18.12.2018 8.12Ulkohälytysjärjestelmien testaus Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaalla 7.1.2019
18.12.2018 8.00Toyota jälkitarkastaa Proacet
17.12.2018 16.01FORMEC 2018, Espanja, Madrid: Koneellistaminen metsissä etenee maailmalla
17.12.2018 11.20Mikko Rantakare Volvo Truck Centereiden Länsi-Suomen aluejohtajaksi
17.12.2018 8.33Uusia vaihtoehtoja maksamiseen - Neste kehitti ensimmäisenä Suomessa mobiilimaksun ammattiliikenteelle yhdessä asiakkaiden kanssa
16.12.2018 20.11Oikein mitoitetulla ritiläautolla kulkee isoimmatkin metsäkoneet
16.12.2018 20.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35-140 Natural Power - Torinolainen ilmastolähettiläs
16.12.2018 16.03Ainutlaatuinen kokeilu osoitti: metsäteiden parannustöihin lisäpotkua 3D-mallinnuksella
16.12.2018 15.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa!
16.12.2018 11.01Teollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä lähes 8 prosenttia - metsäteollisuus vahvassa vedossa
15.12.2018 19.01Kuljetus Iso-Pellinen, Evijärvi: Puu kulkee Scanialla varmasti
15.12.2018 16.44ProSilva metsäkoneet vaativiin olosuhteisiin - ympäristön ehdoilla
15.12.2018 11.33Ahmakanta kasvussa lähes koko maassa
15.12.2018 9.22Kuljetusyrittäjät vaativat realismia päästökeskusteluun
14.12.2018 16.00Bioenergia-alan konkareita kiitettiin kunniajäsenyydellä
14.12.2018 15.50Bioenergia ry:n uusi puheenjohtaja: alalla on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä
14.12.2018 15.42Veho testaa tulevaisuuden liikkumista Aviapoliksen Liikennelabra-hankkeessa
14.12.2018 15.23Neste avaa pilottiaseman Vantaalle ‒ ostokset hoituvat automaattikaupasta ja auton tankkaa robotti
14.12.2018 15.17Opel Combo Life on voittanut ?Best Buy Car of Europe 2019? -tittelin
14.12.2018 13.01Kongan Konepaja laajentaa KESLA-nostureiden myyntiä
14.12.2018 11.23Puukauppa ennätysvauhdissa - kustannukset nousseet merkittävästi
14.12.2018 8.11Fomatec Oy ja Rud Gmbh yhteistyöhön metsäkoneteloissa - uusi malli Suomen markkinoille tammikuussa 2019
14.12.2018Stora Enso avasi uuden 24H-palvelun: Asiakaspalvelurobotti palvelee metsänomistajaa vaikka keskellä yötä
13.12.2018 21.01LUE TÄSTÄ! Uusi järkälemäinen Kivirock-lehti on ilmestynyt - tarjolla 248-sivua mielenkiintoista maarakennus- ja kaivosalan asiaa
13.12.2018 20.01Kitkaketjut takaavat pidon - laadukkaat Nordchain -tuotteet on tehty vaativaan käyttöön
13.12.2018 16.55Logset metsäkoneet ja Toyota Hilux pick-upit esillä metsäpäivässä Maalahdessa huomenna perjantaina 14.12.2018
13.12.2018 15.55Ponssen markkinapäivä Rovaniemellä huomenna perjantaina 14.12.
13.12.2018 14.45Komatsu Forestin Jari Tyrväinen: "Innostus MaxiFleetin hyödyntämiseen yllätti - kiinnostukseen on monia hyviä syitä"
13.12.2018 13.34Scania mukana yri­tys­ryh­mäs­sä, jonka ta­voit­tee­na on kaa­su­käyt­töis­ten kuor­ma-au­to­jen laa­ja­mit­tai­nen käyt­töön­ot­to Eu­roo­pas­sa
13.12.2018 10.20Pekka Karppinen Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäälliköksi
13.12.2018 9.11Tankkausetuja ammattiliikenteen Teboil D-automaateilla
12.12.2018 20.00ProTruck Joensuu nostaa raskaan kaluston palvelut uudelle tasolle
12.12.2018 17.31Nisula Forest Oy esittelee uutta innovatiivista N5 -harvennushakkuukonetta työnäytöksessä Sonkajärvellä huomenna torstaina 13.12.
12.12.2018 17.11Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä
12.12.2018 17.01Bioenergia ry: Hiiletön liikenne ei onnistu yksittäisellä keinolla
12.12.2018 14.01Renault Trucks T 2019 - mukavuutta, polttoainesäästöjä ja pienemmät CO2-päästöt
12.12.2018 13.01Renault Trucks D 2019 - Polttoainesäästöt jopa 7%
12.12.2018 8.52Maglite käsivalaisin-uutuus vaativaan harrastus- ja ammattikäyttöön
11.12.2018 17.00SONAX sai jälleen Brand of the Century -tittelin
11.12.2018 16.01Muutoksia Ponssen aluejohtajaorganisaatiossa
11.12.2018 10.55Oulun yliopisto: Muoveja voidaan pakkauksissa korvata biopohjaisella selluloosalla
11.12.2018 9.22Kasvihuonekaasupäästöt laskivat - päästökaupan ulkopuoliset päästöt tavoitepolulla
11.12.2018 8.55PRH poistaa kaupparekisteristä osakeyhtiöitä ja osuuskuntia, jos tilinpäätöstä ei ilmoiteta 22.3.2019 mennessä
11.12.2018 8.45Uusi hiilikädenjäljen laskentamenetelmä paljastaa ilmastohyödyt Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotosta
11.12.2018 8.30Metsähallituksen joulukuusilupa kännykällä Pohjois-Suomessa
11.12.2018 8.30Äänekosken biokaasulaitos Metsä Fibren omistukseen
10.12.2018 19.22Sawcenter Oy: Laitetoimittajan tekninen palvelu ja osaaminen tärkeässä roolissa
10.12.2018 19.01Suomalaista valaisinvalmistusta vaativiin käyttökohteisiin - 5Watts ZAURAC työvalot
10.12.2018 15.55Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6200 tykkääjää - määrä huimassa kasvussa!
10.12.2018 11.30LNG-yhtiö Skangas vaihtaa nimensä Gasumiksi.
10.12.2018 11.04Assistorin ajoneuvologistiikkatoiminnot ja Uuttera yhdistyvät
10.12.2018 9.47Yrittäjä, varmista työttömyysturvasi ja nosta työtulosi vähintään 12 816 euroon
09.12.2018 20.11Mestarin matkassa - nuori puutavara-autoilija Jonna Matikainen näyttää hienoa esimerkkiä tekemisellään
09.12.2018 13.01Metsäteollisuus ry:n satavuotisjuhla päätti juhlavuoden arvokkaasti ja iloisesti
09.12.2018 12.55Bruttokansantuote kasvoi 0,4 prosenttia edellisestä neljänneksestä
09.12.2018 12.01Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Papel Aralar -yhtiölle Espanjaan
09.12.2018 9.01Maakuntauudistuksen liikennelait eduskunnan käsiteltäviksi
08.12.2018 16.01Mi-Pe Oy tuottaa metsähaketta luotettavasti ja suurella volyymilla Eschlböck Biber -autohakkureilla
08.12.2018 15.10Jari Mononen nimitetty Scania Suomi Oy:n Keski- ja Itä-Suomen aluejohtajaksi
08.12.2018 9.35Kevyt , luja, ja tilava raskassarjalainen : - XXL 10.9 aero !!!
08.12.2018 9.33Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin
07.12.2018 19.11Metsäkoneyhtymä Aittamäki Oy: Metsäkoneurakointia kolmannessa polvessa
07.12.2018 18.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz X 250d 4MATIC "Big Bull" - Tyylitietoisen työjuhta
07.12.2018 16.33Ponssen sponsorisopimukset 2019 ovat jatkoa pitkäaikaisille kumppanuuksille
07.12.2018 15.13Apuaskelmalla yletyt suksiboksiin vaivattomasti
07.12.2018 10.54Valmet toimittaa kuitukankaiden uudelleenrullaimen Espanjaan
07.12.2018 10.45Suomen luonnonsuojeluliitto: Virheelliset luvut metsien hiilinielusta on korjattava viipymättä
06.12.2018 20.01Puutavara-autonkin voi vuokrata - vuokrattavien Volvo FH -puutavara-autojen määrää kasvatetaan
06.12.2018 17.44VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu painoon
06.12.2018 13.30Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 6100 tykkääjää!
06.12.2018 11.01Volvo Trucks tuo asiakkaille polttoainesäästöjä uusilla parannuksilla
06.12.2018 9.01Talous kasvoi kaikissa Suomen maakunnissa vuonna 2017, voimakkainta kasvu oli Etelä-Karjalassa
05.12.2018 18.22Vahvarakenteinen tela-uutuus metsäkoneisiin - Lintexon kilpailee hinnalla, laadulla ja nopeilla toimitusajoilla
05.12.2018 15.55Komatsu Forestin joulunajan kalenteri tarjoaa mukavia juttuja, tarjouksia ja tarinoita
05.12.2018 14.33Yksityisteiden valtionavustuksista uusi asetus
05.12.2018 12.01Sellutehtaan hukkavirtoja hyödyntävä kasvihuone voitti Metsäteollisuuden innovaatiokilpailun
05.12.2018 9.00Volvo ja Ericsson solmivat viisivuotisen sopimuksen pilveen kytkettyjen autojen alustasta
04.12.2018 18.11AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Crafter 4MOTION Tamlans retkeilyauto - Monikäyttöinen Ponsse-auto
04.12.2018 17.33Organisaatiomuutos vei MAN kuorma-autojen myynnin väkevään kasvuun
04.12.2018 17.00Metsä Group tarjoaa kesätöitä yli 1 100 nuorelle
04.12.2018 10.35Merceces-Benz eCitaro avaa tietä sähköiselle joukkoliikenteelle
04.12.2018 9.32Bella-Veneet ruotsalaisomistukseen
04.12.2018 9.14Puunkuormaajamestari 2019 -kilpailun valmistelut alkavat
03.12.2018 20.44Uusi tela-alustainen monikäyttöinen EDGE -ilmaerottelija - erittäin tehokas puupohjaiselle rakennusjätteelle

Näytä lisää »