Volvo Trucks -artikkeli: Aitik ja Goljat - Volvo FH16 kuorma-auton suuri haaste12.04.2012 0.26
Raamatussa suurta taistelijaa Goljatia kuvaillaan kuuden kyynärän ja yhden vaaksan mittaiseksi. Mutta tämä ei ole mitään verrattuna Goljatiin, joka hallitsee Aitikin avolouhosta pohjoisessa Ruotsissa. Se on Volvo FH16, joka kuljettaa 500 tonnia kuparimalmia vuoren syvyyksistä vuoden jokaisena päivänä.
Aitikin avolouhoksen valtavien harmaiden penkereiden yli katsominen on henkeäsalpaava kokemus. Pohjois-Ruotsissa sijaitseva Aitik on yksi Euroopan suurimmista kuparikaivoksista ja kasvaa jatkuvasti. Kaivos on 3 kilometriä pitkä, 1.1 kilometriä leveä ja 425 metriä syvä. "Olen hyvin onnekas, että saan työskennellä täällä ja kokea tämän kaiken. Tämä on hyvin erityinen ympäristö," sanoo kuorma-auton kuljettaja Gustav Nilsson. Kaivoksen viimeisin laajennus piti sisällään aivan uuden tavan kuljettaa kuparirikastetta. Tätä työtä hoitaa Gällivare Frakt, kuljetusyritys, jonka Gustavin isä Ingemar ja setä Kurt Nilsson omistavat. Suoriutuakseen tästä valtavasta tehtävästä yritys investoi Goljatiin, erityisvarusteltuun 540 hevosvoiman Volvo FH16 kuorma-autoon. Täyteen lastattuna Goljat painaa 144 tonnia. "Kuorma-auto toimii sulavasti ja tehokkaasti. Sitä on ilo ajaa," sanoo Gustav. Gällivare Frakt kuljettaa kaiken rikastetun kuparin, jota Aitikista saadaan. Tämä tarkoittaa, että Goljat kuljettaa 500 tonnia kuparimalmia päivittäin rikastamon ja pääteaseman välillä. Tästä raakamateriaalista tuotetaan n. 46 000 tonnia kuparia vuosittain. Lisäksi Goljat kuljettaa n. 25 tonnia hopeaa ja 1.3 tonnia kultaa vuosittain. Kun kupari tällä hetkellä maksaa n. 6600 euroa tonnilta, Goljat kuljettaa vuosittain n. 1 204 000 000 euron arvosta kuparia. Goljatin päivittäinen reitti kulkee 8 kilometrin matkan rikastamon ja pääteaseman välillä, jossa kuparirikastekuorma puretaan. Gustav punnitsee tyhjän kuorma-auton ja ajaa sitten pitkään ja kapeaan käytävään, jossa lastataan uusi erä kuparirikastetta. Vaunujen luukut avataan ja kuparirikaste kaadetaan kuorma-autoon ylhäältä käsin. Ohjaten kuorma-autoa etäältä, Gustav liikuttaa ajoneuvoa jakaakseen lastin tasaisesti. "Se on uskomattoman sulavaa, vähän kuin tietokonepeli," hän sanoo hymyillen. Kuparirikaste täyttää tilan omintakeisella tuoksullaan - tuoksu, jonka ihmiset tällä Malmfälteniksi (malmipellot) kutsutulla alueella yhdistävät rahaan. "Tämä on se, mistä elämme täällä. Kaivokset ovat meille erittäin tärkeitä," sanoo Gustav. Kun lastaus on suoritettu, hän palaa ohjaamoon, laittaa kätensä I-Shift - vaihteiston vaihteenvalitsimelle ja käynnistää kuorma-auton. Nojatessaan kuljettajanistuimeen hän kertoo, kuinka yksinkertaista hänen työstään on tullut uuden kuorma-auton ja sen ominaisuuksien myötä. "Tuskin tunnet, että kuljetat 100 tonnin kuormaa. Tie on leveä ja vain me käytämme juuri tätä reittiä," hän sanoo. Aitikin kaivoksella työskentely ei ole kuitenkaan aina miellyttävää, koska rikastamo altistuu pureville pohjoisen tuulille. "Lämpötila voi talvella laskea -30 Celsiusasteeseen, ja tuulta riittää vuoden ympäri," sanoo Gustav. "Tämä on raaka ympäristö." Kuorman purkua varten Gustav ajaa kuorma-auton varikolle, laskee alas tukijalat ja kippaa lastin, ensiksi perävaunusta ja sitten kuorma-autosta. Voimakkaat täristimet ravistavat loputkin kuparirikasteesta alas. Uusi kuorma-auto yhdistettynä uusiin lastaus- ja kippausjärjestelmiin on auttanut kaivoksen omistavaa Bolideniä saavuttamaan merkittävää kasvua tuotannossa. Viime vuonna malmia tuotettiin 31.5 miljoonaa tonnia. "Valitsimme teholtaan 540 hevosvoiman moottorin vastataksemme tien tuomiin haasteisiin," sanoo Ingemar Nilsson. "Kaltevuus on pieni tiellä rikastamosta pääteasemalle ja tulemme takaisin tyhjän kuorma-auton kanssa." Asiat ovat muuttuneet paljon siitä kun Ingemar aloitti kuorma-autojen ajamisen kaivoksella 1971. "Kun ajat tätä kuorma-autoa, tuntuu kuin leijuisit ilmassa verrattuna ensimmäiseen kuorma-autoon, jota ajoimme," hän sanoo. "Muutos on kuin siirtyisit istumaan kottikärryistä pilven päälle. Suuria teknisiä edistysaskelia on otettu, ja kyse on myös siitä, kuinka jokainen tonni tehdään edullisemmaksi." Gustav Nilsson edustaa perheessään kolmatta sukupolvea, joka ajaa kuorma-autoa näillä kaivoksilla. Hänen isoisänsä oli ensimmäinen, ja hänen isänsä ja setänsä perustivat oman kuljetusyrityksen vuonna 1988. Luonnollisesti Gustav on seurannut heidän jalanjäljissään. Hän alkoi ajaa lastauskoneita 16-vuotiaana ja kun hän täytti 18 vuotta, hän hankki ajokortin raskaille kuorma-autoille. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Gustav tulee ottamaan lopulta vastuun liiketoiminnasta. "Me olemme jo vanhoja ja hän on tulevaisuus," sanoo Ingemar. "Toivomme, että nämä tulevaisuuden miehet jaksavat työskennellä yhtä kauan kuin me." Gustav ja Goljat saavat siis valloittaa vuorta yhdessä monia vuosia eteenpäin. "Pidän työstäni, se on aivan erityistä. Täällä on hyvä ilmapiiri ja miltei kaikki ystäväni ovat myös täällä töissä. Boliden sijoittaa tällä hetkellä voimakkaasti, joten tämä on erittäin hyvä paikka työskennellä," sanoo Gustav. Faktoja Volvo FH16 Goljatista
Faktoja Aitikin avolouhoksesta Kaivos ja rikastamo aloittivat toimintansa 1968. Aitik on Euroopan suurin avolouhos ja yksi Euroopan suurimmista kuparikaivoksista. Se on myös kullan ja hopean suuri tuottaja. Vuonna 2011 louhittiin 31.5 miljoonaa tonnia malmia ja 31.8.2010 avattiin uusia tiloja käsittelyyn, malmin tuotantoon ja toimituksille. Tämä on yksi suurimmista investoinneista Ruotsin teollisuudessa viime vuosina. Ruotsalainen metallialan yritys Boliden on investoinut yli 6 miljoonaa Ruotsin kruunua nostaakseen tuotantomääriä ja pidentääkseen kaivoksen käyttöikää. Uusi rikastamo hoitaa kuparin, hopean ja kullan tuotannon. Projekti alkoi vuonna 2006 ja yritys toivoo kaksinkertaistavansa malmin tuotannon 36 miljoonaan tonniin vuoteen 2014 mennessä. |