Volvo Trucks -artikkeli: Aitik ja Goljat - Volvo FH16 kuorma-auton suuri haaste

12.04.2012 0.26
Raamatussa suurta taistelijaa Goljatia kuvaillaan kuuden kyynärän ja yhden vaaksan mittaiseksi. Mutta tämä ei ole mitään verrattuna Goljatiin, joka hallitsee Aitikin avolouhosta pohjoisessa Ruotsissa. Se on Volvo FH16, joka kuljettaa 500 tonnia kuparimalmia vuoren syvyyksistä vuoden jokaisena päivänä.
 

volvo_goljat.jpgAitikin avolouhoksen valtavien harmaiden penkereiden yli katsominen on henkeäsalpaava kokemus. Pohjois-Ruotsissa sijaitseva Aitik on yksi Euroopan suurimmista kuparikaivoksista ja kasvaa jatkuvasti. Kaivos on 3 kilometriä pitkä, 1.1 kilometriä leveä ja 425 metriä syvä. "Olen hyvin onnekas, että saan työskennellä täällä ja kokea tämän kaiken. Tämä on hyvin erityinen ympäristö," sanoo kuorma-auton kuljettaja Gustav Nilsson.

Kaivoksen viimeisin laajennus piti sisällään aivan uuden tavan kuljettaa kuparirikastetta. Tätä työtä hoitaa Gällivare Frakt, kuljetusyritys, jonka Gustavin isä Ingemar ja setä Kurt Nilsson omistavat. Suoriutuakseen tästä valtavasta tehtävästä yritys investoi Goljatiin, erityisvarusteltuun 540 hevosvoiman Volvo FH16 kuorma-autoon. Täyteen lastattuna Goljat painaa 144 tonnia. "Kuorma-auto toimii sulavasti ja tehokkaasti. Sitä on ilo ajaa," sanoo Gustav.

Gällivare Frakt kuljettaa kaiken rikastetun kuparin, jota Aitikista saadaan. Tämä tarkoittaa, että Goljat kuljettaa 500 tonnia kuparimalmia päivittäin rikastamon ja pääteaseman välillä. Tästä raakamateriaalista tuotetaan n. 46 000 tonnia kuparia vuosittain. Lisäksi Goljat kuljettaa n. 25 tonnia hopeaa ja 1.3 tonnia kultaa vuosittain. Kun kupari tällä hetkellä maksaa n. 6600 euroa tonnilta, Goljat kuljettaa vuosittain n. 1 204 000 000 euron arvosta kuparia.

Goljatin päivittäinen reitti kulkee 8 kilometrin matkan rikastamon ja pääteaseman välillä, jossa kuparirikastekuorma puretaan. Gustav punnitsee tyhjän kuorma-auton ja ajaa sitten pitkään ja kapeaan käytävään, jossa lastataan uusi erä kuparirikastetta. Vaunujen luukut avataan ja kuparirikaste kaadetaan kuorma-autoon ylhäältä käsin. Ohjaten kuorma-autoa etäältä, Gustav liikuttaa ajoneuvoa jakaakseen lastin tasaisesti. "Se on uskomattoman sulavaa, vähän kuin tietokonepeli," hän sanoo hymyillen.

Kuparirikaste täyttää tilan omintakeisella tuoksullaan - tuoksu, jonka ihmiset tällä Malmfälteniksi (malmipellot) kutsutulla alueella yhdistävät rahaan. "Tämä on se, mistä elämme täällä. Kaivokset ovat meille erittäin tärkeitä," sanoo Gustav.

Kun lastaus on suoritettu, hän palaa ohjaamoon, laittaa kätensä I-Shift - vaihteiston vaihteenvalitsimelle ja käynnistää kuorma-auton. Nojatessaan kuljettajanistuimeen hän kertoo, kuinka yksinkertaista hänen työstään on tullut uuden kuorma-auton ja sen ominaisuuksien myötä. "Tuskin tunnet, että kuljetat 100 tonnin kuormaa. Tie on leveä ja vain me käytämme juuri tätä reittiä," hän sanoo.

Aitikin kaivoksella työskentely ei ole kuitenkaan aina miellyttävää, koska rikastamo altistuu pureville pohjoisen tuulille. "Lämpötila voi talvella laskea -30 Celsiusasteeseen, ja tuulta riittää vuoden ympäri," sanoo Gustav. "Tämä on raaka ympäristö."

Kuorman purkua varten Gustav ajaa kuorma-auton varikolle, laskee alas tukijalat ja kippaa lastin, ensiksi perävaunusta ja sitten kuorma-autosta. Voimakkaat täristimet ravistavat loputkin kuparirikasteesta alas.

Uusi kuorma-auto yhdistettynä uusiin lastaus- ja kippausjärjestelmiin on auttanut kaivoksen omistavaa Bolideniä saavuttamaan merkittävää kasvua tuotannossa. Viime vuonna malmia tuotettiin 31.5 miljoonaa tonnia. "Valitsimme teholtaan 540 hevosvoiman moottorin vastataksemme tien tuomiin haasteisiin," sanoo Ingemar Nilsson. "Kaltevuus on pieni tiellä rikastamosta pääteasemalle ja tulemme takaisin tyhjän kuorma-auton kanssa."

Asiat ovat muuttuneet paljon siitä kun Ingemar aloitti kuorma-autojen ajamisen kaivoksella 1971. "Kun ajat tätä kuorma-autoa, tuntuu kuin leijuisit ilmassa verrattuna ensimmäiseen kuorma-autoon, jota ajoimme," hän sanoo. "Muutos on kuin siirtyisit istumaan kottikärryistä pilven päälle. Suuria teknisiä edistysaskelia on otettu, ja kyse on myös siitä, kuinka jokainen tonni tehdään edullisemmaksi."

Gustav Nilsson edustaa perheessään kolmatta sukupolvea, joka ajaa kuorma-autoa näillä kaivoksilla. Hänen isoisänsä oli ensimmäinen, ja hänen isänsä ja setänsä perustivat oman kuljetusyrityksen vuonna 1988. Luonnollisesti Gustav on seurannut heidän jalanjäljissään. Hän alkoi ajaa lastauskoneita 16-vuotiaana ja kun hän täytti 18 vuotta, hän hankki ajokortin raskaille kuorma-autoille.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Gustav tulee ottamaan lopulta vastuun liiketoiminnasta. "Me olemme jo vanhoja ja hän on tulevaisuus," sanoo Ingemar. "Toivomme, että nämä tulevaisuuden miehet jaksavat työskennellä yhtä kauan kuin me."

Gustav ja Goljat saavat siis valloittaa vuorta yhdessä monia vuosia eteenpäin. "Pidän työstäni, se on aivan erityistä. Täällä on hyvä ilmapiiri ja miltei kaikki ystäväni ovat myös täällä töissä. Boliden sijoittaa tällä hetkellä voimakkaasti, joten tämä on erittäin hyvä paikka työskennellä," sanoo Gustav.

Faktoja Volvo FH16 Goljatista

  • Moottori: 540 hevosvoimaa
  • Volvo I-Shift -vaihteisto
  • Ilmajousitus sekä kuorma-autossa että perävaunussa
  • Vahvistetut akselit
  • Kuorma-autossa ja perävaunussa on sivulle kaadettavat kuparirikasteen säiliöt
  • Ajoneuvoyhdistelmässä on kaikkiaan 36 rengasta
  • Perävaunussa on viisi 14-tonnin akselia
  • Alustan vahvistamisen ja viidennen akselin on asentanut VTA-Tekniikka Vantaalla
  • Lastauksen aikana kuorma-autoa liikutetaan Recodriven avulla - järjestelmä, jonka avulla kuorma-autoa voidaan käyttää etäältä

Faktoja Aitikin avolouhoksesta

Kaivos ja rikastamo aloittivat toimintansa 1968. Aitik on Euroopan suurin avolouhos ja yksi Euroopan suurimmista kuparikaivoksista. Se on myös kullan ja hopean suuri tuottaja. Vuonna 2011 louhittiin 31.5 miljoonaa tonnia malmia ja 31.8.2010 avattiin uusia tiloja käsittelyyn, malmin tuotantoon ja toimituksille. Tämä on yksi suurimmista investoinneista Ruotsin teollisuudessa viime vuosina.

Ruotsalainen metallialan yritys Boliden on investoinut yli 6 miljoonaa Ruotsin kruunua nostaakseen tuotantomääriä ja pidentääkseen kaivoksen käyttöikää.  Uusi rikastamo hoitaa kuparin, hopean ja kullan tuotannon. Projekti alkoi vuonna 2006 ja yritys toivoo kaksinkertaistavansa malmin tuotannon 36 miljoonaan tonniin vuoteen 2014 mennessä.

10.06.2019 13.00Rengascenter ja Atoy yhteistyöhön
10.06.2019 12.44Bridgestone esittelee uuden Duravis R002 -renkaan raskaisiin hyötyajoneuvoihin
10.06.2019 12.15Uusi Bridgestone Ecopia H002 auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia myös haastavissa olosuhteissa
10.06.2019 10.32DAF CF Electric:lle Green Truck Logistics Solution -palkinto
10.06.2019 10.00Ramirent siirtymässä ranskalaisomistukseen
10.06.2019 9.44Metsähallituksen istutustyömaalla epäily laittoman työvoiman käytöstä
10.06.2019 9.32Anjalankosken tehtailla esillä teollisuuden ja asumisen historiaa
10.06.2019 9.00Mercedeksen katumaasturi-suosikki uudistuu
09.06.2019 16.01Osallistu Ammattilehden Facebookissa Puunkuormaajamestari 2019 -tulosvetoon ja voita upea Marttiinin Isännän Ilves -puukko
09.06.2019 11.12Metsähallituksen korjuu- ja kuljetusyrittäjät digiloikkasivat uuteen aikakauteen
09.06.2019 9.11Toukokuussa 2019 ensirekisteröitiin 10 884 uutta henkilöautoa
08.06.2019 17.22Komatsu Forest esittelee vuoden 2020 uutuusmallit ensi viikolla Skogsnolia-messuilla Uumajassa - Ammattilehti paikalla
08.06.2019 15.11Kopa-telojen metsätyönäytös Kokkolassa 11.6. - tervetuloa
08.06.2019 14.55SKAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: liikenteen verouudistuksessa on huomioitava raskaan liikenteen erityispiirteet
08.06.2019 11.11Selvitys uudistuskypsien metsien pinta-alatiedon päivittämisen vaikutuksesta Suomen metsien hiilinielulaskelmaan valmistui
07.06.2019 13.45John Deere Forestry Oy rakennuttaa uuden asiakaspalvelukeskuksen Laukaaseen
07.06.2019 10.30Metsäteollisuus: Puukauppa käy tasaisena
07.06.2019 10.14Metsäsektorin suhdannehuippu ohitettu - hakkuumäärät pienenevät
06.06.2019 15.45Sisu Veteraanit kiitti Ammattilehden päätoimittaja Janne Jokelaa vuosikymmenten yhteistyöstä
06.06.2019 11.50Tuore SKAL Kuljetusbarometri antaa negatiivisen kuvan kuljetusalan odotuksista - Poikkeuksena metsäalan kuljetukset
06.06.2019 11.28Lahdessa avattiin jo toinen kaasutankkausasema
06.06.2019 10.43Luonnonvarakeskus on tarkentanut uusintalaskennassa Suomen metsien hiilinielun vertailutason
06.06.2019 10.00Suomen Metsäyhdistys julkaisi pamfletin talousmetsän monimuotoisuudesta
06.06.2019 8.03Metsä Board perustaa uuden osaamiskeskuksen
05.06.2019 19.01LUE TÄSTÄ! Alkukesän Metsäalan Ammattilehti - lue tästä 156 sivua kuljetus- ja konealan asiaa!
04.06.2019 17.14Lähde Skogsnoliaan Uumajaan ensi viikolla - se on lähellä
04.06.2019 17.11Uumaja on hyvä paikka tehdä metsäkoneita
04.06.2019 16.51Janne Kantola on nimitetty Nestepaine Oy:n toimitusjohtajaksi
04.06.2019 16.35Vt 4:lla Oulujoen siltatyöt aloitusvaiheessa - valmistuu kesällä 2021
04.06.2019 16.20Volvon XC40 mallisto laajenee udella lataushybridillä
04.06.2019 16.18länsiauto avaa uuden lippulaiva-myymälän Espoossa
04.06.2019 16.04Autoala:Kuorma-autojen hankintakannusteet vähentäisivät tavaraliikenteen päästöjä
04.06.2019 16.00Kansainvälinen puurakentamisen ajankohtaistapahtuma Joensuussa syksyllä 2019
04.06.2019 14.55Seat sähköistää Mii pikkuauton
04.06.2019 14.16Metsien käyttö Suomessa täyttää pääosin kontrolloidun puun vaatimukset.
04.06.2019 11.12Scania teki hattutempun - Scania R 450 on Green Truck 2019
04.06.2019 11.00Milwaukee tuo markkinoille kehittyneiden akkukäyttöisten kulmahiomakoneiden malliston
04.06.2019 9.20Työterveyslaitos: Meluvamma on edelleen työikäisten yleisin ammattitauti
04.06.2019 9.06Sahateollisuus suhtautuu positiivisesti hallitusohjelmaan
03.06.2019 15.00Toyota Corolla nousi toukokuun myydyimmäksi automalliksi Suomessa
03.06.2019 14.12Muutoksia Volvo Truck Center Idän Volvo kuorma-automyynnissä
03.06.2019 12.11Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa
03.06.2019 11.30Äänekosken kaupunki lanseeraa kilpailun Viiskulman kiertoliittymän taideteoksesta
03.06.2019 11.21Autokaupan syöksy syvenee - Kevyet kuorma-autot ainoa valopilkku
03.06.2019 11.15Ruotsalaiset kehittävät maailman ensimmäisen auton ja pyöräilykypärän välisen törmäystestin
03.06.2019 11.12Suomen Luonnonsuojeluliitto: Uusi hallitusohjelma on lupaava ympäristölle
03.06.2019 11.10Metsähallitus käynnistää kunnianhimoisen kehittämishankkeen miljoonien metsähehtaarien käytön kehittämiseksi
03.06.2019 11.06Vehoissa tapahtuu Kansallisena museoajoneuvopäivänä
03.06.2019 8.07Stora Enso on saanut päätökseen Bergvik Skogin rakennejärjestelyt
02.06.2019 11.11Videoiden digitointi valmistui - 74 tuntia metsätyötä ja -teknologiaa vapaasti katsottavaksi
01.06.2019 11.11Puuhuoltoketjun työhyvinvointia selvitetään ensi syksynä
01.06.2019 9.11Anu Vehviläisestä kunta- ja liikenneministeri
31.05.2019 18.45HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden Facebook saavutti äsken 8.000 tykkääjän rajan!
31.05.2019 10.39Uutta tietoa sanomalehtipaperin ditioniittivalkaisun optimoinnista
31.05.2019 10.08Muutoksia liikennejärjestelyihin Pontuksen alikulkusillalla Lappeenrannassa
31.05.2019 9.49Vt 5 Mikkeli-Juva: Työtahti kiihtyy kesän aikana, Juvan suunnan valmistelut hyvällä mallilla
31.05.2019 9.42Sportti-malli Hyundai i30 Wagon -mallistoon
31.05.2019 9.39Puuhuoltoketjun työhyvinvointia selvitetään ensi syksynä
31.05.2019 9.34Uudelle Subaru Foresterille korkein JNCAP-luokitus koskaan
30.05.2019 12.01Ammattilehden parivertailu: Citroën Berlingo Van ja Peugeot Partner - Puhdikkaat pariisittaret
30.05.2019 9.00Metsähallituksen sitoumus tuotti kartat vesialueiden monimuotoisuuden turvaamiseksi ja paransi metsätalouden vesistönsuojelua
29.05.2019 9.29Täyssähköinen jäteauto Helsingin keskustaan ensi vuonna
29.05.2019 9.23Energiayhtiö St1:n osakkeet nousivat Privanetin listaamattomien yritysten jälkimarkkinalle
29.05.2019 9.00Scanian kuljettajakilpailun voitto puuautonkuljettajalle
29.05.2019 8.30Metsä Woodin uusi Kerto LVL -linja vihittiin käyttöön Punkaharjulla
28.05.2019 14.55John Deere ja Joensuun Yrityskiinteistöt Oy investoivat 20 miljoonaa euroa metsäkoneiden valmistuksen kehittämiseen
28.05.2019 10.11FinnMETKO 2020 -näyttelyn myynti alkoi vauhdikkaasti - näyttelyalueella muodonmuutos
28.05.2019 9.00Gasumin läntisin tankkausasema avautuu Seinäjoelle
27.05.2019 15.55Jyväskylän Puumessut täyttää tänä vuonna 30 vuotta
27.05.2019 10.20Kierrätyslannoituksen käytännöt yksissä kansissa
27.05.2019 8.22Logistiikkayhteistyö vie tavaraa älykkäästi rajojen yli
27.05.2019 8.11Metsähallitus Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvelle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
26.05.2019 15.11Siirrot.fi tarjoaa toimivaa metsäkoneiden siirtopalvelua
26.05.2019 10.11Puun energiakäyttö lisääntyy edelleen - metsähakkeen käyttö kääntyi nousuun
25.05.2019 17.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
25.05.2019 16.11KATSO TÄSTÄ OSALLISTUJAT! Puunkuormaajamestari 2019 finaalista tulossa huima taistelu
25.05.2019 13.55Jenz HEM 820 DL: Terminaalien hihnapurkava tehohakkuri
25.05.2019 11.11Daimlerin uudeksi pääjohtajaksi ruotsalainen Ola Källenius
25.05.2019 8.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 2,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2019 11.11Nimitys Vehon kuorma- ja linja-autojen vähittäiskaupassa: Juha-Pekka Kovanen Itä-Suomen aluejohtajaksi
24.05.2019 8.00Logset lanseeraa uuden hybridiharvesterimallin
23.05.2019 22.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 7 900 tykkääjää - määrä hurjassa kasvussa!
23.05.2019 20.11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.
23.05.2019 9.39Autoilun murros näkyy Mitsubishi Outlander PHEV ladattavan hybridin myyntiluvuissa
23.05.2019 9.27Puun energiakäyttö kasvussa
23.05.2019 9.00Nuoret metsäkoneenkuljettajat mittelevät tänään Taitaja 2019 -kilpailussa Joensuussa
23.05.2019 9.00Kemppi juhlii 70-vuotista taivaltaan hitsausteknologian edelläkävijänä
22.05.2019 16.00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11.30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10.43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9.29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18.01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla
21.05.2019 13.22Volvo Trucks ja SEK yhteistyöhön
21.05.2019 12.11Lappeenrantaan toteutetaan uudenlainen energiavarasto, joka korvaa fossiilisia polttoaineita ja tuo joustoa sähköverkon toimintaan
21.05.2019 8.09Jonne Ollikaiselta vahva näyttö Ruotsissa RX Academy -rallicross sarjan avauksessa - Ammattilehti vauhdissa mukana
20.05.2019 20.00Volvon uusi etäisyysvaroitin auttaa kuljettajia pitämään turvavälin
20.05.2019 18.11Raskaan liikenteen kaasutankkausasemien määrä kasvaa Ruotsissa
20.05.2019 8.00Puunkuormaajamestari 2019 -kiertueen viimeinen viikko alkoi - vielä ehdit mukaan Pietarsaaressa, Seinäjoella ja Jyväskylässä!
20.05.2019 7.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.05.2019 17.01KATSO VIDEO! Ammattilehden ensiesittelyssä uudistunut Iveco Daily

Näytä lisää »