Uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto Helsingin liikenteessä

19.05.2019 9.22

citarohelsinki.jpg

Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä.

Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.

Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. ”Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta”, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Äänettömästi sähköllä

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa 
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Seppänen kertoo saaneensa matkustajilta positiivista palautetta koeajon kuluessa - vähäinen sisämelu ja pehmeät liikkeellelähdöt saivat kiitosta. Myös kuljettajat omaksuivat uuden eCitaron omakseen. ”Ajoltaan auto on samanlainen kuin mikä tahansa kaupunkibussi, joskin mittaristo tarjoaa nyt hieman erilaista tietoa. Pääsääntöisesti kuljettajat kehuivat hyvää ajettavuutta ja äänettömyyttä”, Seppänen summaa.

Kehittyvää tekniikkaa alan johtavalta valmistajalta

Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Virtapistoke löytyy kannen alta oikeasta etulokasuojasta. Myöhemmässä vaiheessa katolle voidaan asentaa valinnaisvarusteena virroittimet eli pantografit lataamista varten. Virroitintyypistä riippuen lataaminen onnistuu joko kiinteästä laturista esimerkiksi pysäkillä tai kadun yläpuolisista virtajohdoista ajon aikana.

Muutaman vuoden kuluessa eCitaroon tuodaan tarjolle uudet litium-polymeeriakut, joiden käyttöikä on pidempi ja energiatiheys suurempi kuin nykyakuissa. ”Uusien akkujen kapasiteetti yltää ensin 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin saakka. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Samalla avautuu mahdollisuus muokata eCitarosta myös nivelbussiversio”, toteaa Mercedes-Benz ja Setra -linja-autojen myyntijohtaja Janne Perheenmies.

Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla. Tällöin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet ja eCitaro sopii yksi yhteen kaikkiin nykyisten kaupunki-linja-autojen käyttökohteisiin ja –tehtäviin. Koska uusia litium-polymeeriakkuja ei voi pikaladata, tulevaisuuden eCitarot toimitetaan asiakkaalle tämän haluamalla akkutyypillä auton käyttötarpeen ja –kohteen mukaisesti.

”Pääkaupunkiseudulla linja-auton päivittäiset kilometrisuoritteet ovat reitin pituudesta ja vuorovälistä riippuen noin 150 - 400 kilometrin luokkaa. Todellinen läpilyönti eCitarolle on odotettavissa sitten kun sen toimintamatka yltää noin 400 puhtaaseen ja äänettömään hyötykilometriin, mikä valmistajalta saadun tiedon mukaan voisi olla mahdollista jopa muutaman vuoden kuluessa. Tällöin sähköbussi olisi käytön ja ylläpidon puolesta samoilla viivoilla polttomoottoriauton kanssa, mikä tarkoittaisi, että kuljettaja vaihtuisi normaalisti vuoron mukaan ja auton akusto ladattaisiin kerran vuorokaudessa, siivouksen ja tarkastusten yhteydessä”, sanoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Merkittävä säästöpotentiaali

Helsingin seudun liikenne eli HSL vastaa joukkoliikennepalveluista jäsenkuntiensa alueella. Joukkoliikennepalvelut tilataan yhteistyökumppaneilta, joista suurimpia ovat HKL, VR, Helsingin Bussiliikenne, Nobina Finland Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Transdev Finland Oy.

HSL:n päivittäisessä linjaliikenteessä on yhteensä noin 1300 linja-autoa, näistä murto-osa on muita kuin dieseliä käyttövoimanaan käyttäviä autoja. HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti päästöttömien ja energiatehokkaiden sekä hiljaisten sähköbussien määrää. Vuonna 2025 jopa 30 prosenttia HSL:n liikenteen bussikalustosta on tarkoitus olla sähköbusseja. Aina tähän päivään saakka tavoitteen toteutumista ovat vaikeuttaneet akkujen rajallinen kapasiteetti ja lataukseen liittyvät haasteet. Kaavailtujen tavoitteiden saavuttamiseksi HSL:llä on käynnissä useita latausasemien suunnittelu- ja rakennushankkeita eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Linja-autoalaa ja ajoneuvotekniikan kehittymistä eturivin paikalta jo vuosikymmenten ajan seurannut HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen on vakuuttunut sähkötekniikan mahdollisuuksista. ”Sähkö on merkittävää säästöpotentiaalia tarjoava ja kehityskelpoisin tulevaisuuden käyttövoima lähiliikenteen linja-autoissa. Olemme laskeneet, että sähköllä voidaan saavuttaa jopa 70 prosentin kustannussäästöt käyttövoimakuluissa perinteiseen dieseliin verrattuna. Lisäksi täyssähköauto on lähipäästöjen eli melun ja hiukkaspäästöjen osalta täysin lyömätön vaihtoehto polttomoottoriautolle. HSL:n alueella joukkoliikenteen sähköistämisellä on näkyviä ja positiivisessa kuvassa kauaskantoisia vaikutuksia”, toteaa Reijo Mäkinen. ”Uusi eCitaro osoittaa Mercedes-Benzin tehneen merkittäviä edistysaskelia kestävien ja ympäristöä säästävien teknologioiden kehitystyössä. Suomalaisia olosuhteita ajatellen yksi tärkeimmistä on tarttuminen sähköauton lämmitykseen ja viilennykseen liittyviin haasteisiin”, Mäkinen jatkaa.

Esimerkillistä lämmönhallintaa

Mercedes-Benz on kiinnittänyt eCitarossa erityistä huomiota jäähdytykseen ja lämmitykseen. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen, tuuletukseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Uuden eCitaron akkujen optimoitu jäähdytys takaa sen, että niiden latauskapasiteetti, käyttöikä ja suorituskyky säilyvät muuttumattomina mahdollisimman pitkään. Matkustamo voidaan esilämmittää tai jäähdyttää haluttuun käyttölämpötilaan jo silloin, kun akkuja ladataan. Tämä lisää matkustusmukavuutta ja pidentää auton käyttöaikaa ennen uutta latausta.

Teknisiä tietoja

Mercedes-Benz eCitaro

Pituus/leveys/korkeus         12135/2550/3400 mm
Akseliväli                             5900 mm
Akut                                    Litiumioni, 10 moduulia, yhteisteho 243 kWh
Moottori                               Synkronoimattomat moottorit pyöränavoissa
Teho max                             2 x 125 kW (170 hv)
Vääntö max                         2 x 485 Nm
Etuakseli                              ZF RL 82 EC, erillisjousitus
Ajoakseli                              ZF AVE 130

10.06.2019 12.15Uusi Bridgestone Ecopia H002 auttaa alentamaan kokonaiskustannuksia myös haastavissa olosuhteissa
10.06.2019 10.32DAF CF Electric:lle Green Truck Logistics Solution -palkinto
10.06.2019 10.00Ramirent siirtymässä ranskalaisomistukseen
10.06.2019 9.44Metsähallituksen istutustyömaalla epäily laittoman työvoiman käytöstä
10.06.2019 9.32Anjalankosken tehtailla esillä teollisuuden ja asumisen historiaa
10.06.2019 9.00Mercedeksen katumaasturi-suosikki uudistuu
09.06.2019 16.01Osallistu Ammattilehden Facebookissa Puunkuormaajamestari 2019 -tulosvetoon ja voita upea Marttiinin Isännän Ilves -puukko
09.06.2019 11.12Metsähallituksen korjuu- ja kuljetusyrittäjät digiloikkasivat uuteen aikakauteen
09.06.2019 9.11Toukokuussa 2019 ensirekisteröitiin 10 884 uutta henkilöautoa
08.06.2019 17.22Komatsu Forest esittelee vuoden 2020 uutuusmallit ensi viikolla Skogsnolia-messuilla Uumajassa - Ammattilehti paikalla
08.06.2019 15.11Kopa-telojen metsätyönäytös Kokkolassa 11.6. - tervetuloa
08.06.2019 14.55SKAL ry:n liittokokouksen julkilausuma: liikenteen verouudistuksessa on huomioitava raskaan liikenteen erityispiirteet
08.06.2019 11.11Selvitys uudistuskypsien metsien pinta-alatiedon päivittämisen vaikutuksesta Suomen metsien hiilinielulaskelmaan valmistui
07.06.2019 13.45John Deere Forestry Oy rakennuttaa uuden asiakaspalvelukeskuksen Laukaaseen
07.06.2019 10.30Metsäteollisuus: Puukauppa käy tasaisena
07.06.2019 10.14Metsäsektorin suhdannehuippu ohitettu - hakkuumäärät pienenevät
06.06.2019 15.45Sisu Veteraanit kiitti Ammattilehden päätoimittaja Janne Jokelaa vuosikymmenten yhteistyöstä
06.06.2019 11.50Tuore SKAL Kuljetusbarometri antaa negatiivisen kuvan kuljetusalan odotuksista - Poikkeuksena metsäalan kuljetukset
06.06.2019 11.28Lahdessa avattiin jo toinen kaasutankkausasema
06.06.2019 10.43Luonnonvarakeskus on tarkentanut uusintalaskennassa Suomen metsien hiilinielun vertailutason
06.06.2019 10.00Suomen Metsäyhdistys julkaisi pamfletin talousmetsän monimuotoisuudesta
06.06.2019 8.03Metsä Board perustaa uuden osaamiskeskuksen
05.06.2019 19.01LUE TÄSTÄ! Alkukesän Metsäalan Ammattilehti - lue tästä 156 sivua kuljetus- ja konealan asiaa!
04.06.2019 17.14Lähde Skogsnoliaan Uumajaan ensi viikolla - se on lähellä
04.06.2019 17.11Uumaja on hyvä paikka tehdä metsäkoneita
04.06.2019 16.51Janne Kantola on nimitetty Nestepaine Oy:n toimitusjohtajaksi
04.06.2019 16.35Vt 4:lla Oulujoen siltatyöt aloitusvaiheessa - valmistuu kesällä 2021
04.06.2019 16.20Volvon XC40 mallisto laajenee udella lataushybridillä
04.06.2019 16.18länsiauto avaa uuden lippulaiva-myymälän Espoossa
04.06.2019 16.04Autoala:Kuorma-autojen hankintakannusteet vähentäisivät tavaraliikenteen päästöjä
04.06.2019 16.00Kansainvälinen puurakentamisen ajankohtaistapahtuma Joensuussa syksyllä 2019
04.06.2019 14.55Seat sähköistää Mii pikkuauton
04.06.2019 14.16Metsien käyttö Suomessa täyttää pääosin kontrolloidun puun vaatimukset.
04.06.2019 11.12Scania teki hattutempun - Scania R 450 on Green Truck 2019
04.06.2019 11.00Milwaukee tuo markkinoille kehittyneiden akkukäyttöisten kulmahiomakoneiden malliston
04.06.2019 9.20Työterveyslaitos: Meluvamma on edelleen työikäisten yleisin ammattitauti
04.06.2019 9.06Sahateollisuus suhtautuu positiivisesti hallitusohjelmaan
03.06.2019 15.00Toyota Corolla nousi toukokuun myydyimmäksi automalliksi Suomessa
03.06.2019 14.12Muutoksia Volvo Truck Center Idän Volvo kuorma-automyynnissä
03.06.2019 12.11Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa
03.06.2019 11.30Äänekosken kaupunki lanseeraa kilpailun Viiskulman kiertoliittymän taideteoksesta
03.06.2019 11.21Autokaupan syöksy syvenee - Kevyet kuorma-autot ainoa valopilkku
03.06.2019 11.15Ruotsalaiset kehittävät maailman ensimmäisen auton ja pyöräilykypärän välisen törmäystestin
03.06.2019 11.12Suomen Luonnonsuojeluliitto: Uusi hallitusohjelma on lupaava ympäristölle
03.06.2019 11.10Metsähallitus käynnistää kunnianhimoisen kehittämishankkeen miljoonien metsähehtaarien käytön kehittämiseksi
03.06.2019 11.06Vehoissa tapahtuu Kansallisena museoajoneuvopäivänä
03.06.2019 8.07Stora Enso on saanut päätökseen Bergvik Skogin rakennejärjestelyt
02.06.2019 11.11Videoiden digitointi valmistui - 74 tuntia metsätyötä ja -teknologiaa vapaasti katsottavaksi
01.06.2019 11.11Puuhuoltoketjun työhyvinvointia selvitetään ensi syksynä
01.06.2019 9.11Anu Vehviläisestä kunta- ja liikenneministeri
31.05.2019 18.45HYVIÄ UUTISIA! Ammattilehden Facebook saavutti äsken 8.000 tykkääjän rajan!
31.05.2019 10.39Uutta tietoa sanomalehtipaperin ditioniittivalkaisun optimoinnista
31.05.2019 10.08Muutoksia liikennejärjestelyihin Pontuksen alikulkusillalla Lappeenrannassa
31.05.2019 9.49Vt 5 Mikkeli-Juva: Työtahti kiihtyy kesän aikana, Juvan suunnan valmistelut hyvällä mallilla
31.05.2019 9.42Sportti-malli Hyundai i30 Wagon -mallistoon
31.05.2019 9.39Puuhuoltoketjun työhyvinvointia selvitetään ensi syksynä
31.05.2019 9.34Uudelle Subaru Foresterille korkein JNCAP-luokitus koskaan
30.05.2019 12.01Ammattilehden parivertailu: Citroën Berlingo Van ja Peugeot Partner - Puhdikkaat pariisittaret
30.05.2019 9.00Metsähallituksen sitoumus tuotti kartat vesialueiden monimuotoisuuden turvaamiseksi ja paransi metsätalouden vesistönsuojelua
29.05.2019 9.29Täyssähköinen jäteauto Helsingin keskustaan ensi vuonna
29.05.2019 9.23Energiayhtiö St1:n osakkeet nousivat Privanetin listaamattomien yritysten jälkimarkkinalle
29.05.2019 9.00Scanian kuljettajakilpailun voitto puuautonkuljettajalle
29.05.2019 8.30Metsä Woodin uusi Kerto LVL -linja vihittiin käyttöön Punkaharjulla
28.05.2019 14.55John Deere ja Joensuun Yrityskiinteistöt Oy investoivat 20 miljoonaa euroa metsäkoneiden valmistuksen kehittämiseen
28.05.2019 10.11FinnMETKO 2020 -näyttelyn myynti alkoi vauhdikkaasti - näyttelyalueella muodonmuutos
28.05.2019 9.00Gasumin läntisin tankkausasema avautuu Seinäjoelle
27.05.2019 15.55Jyväskylän Puumessut täyttää tänä vuonna 30 vuotta
27.05.2019 10.20Kierrätyslannoituksen käytännöt yksissä kansissa
27.05.2019 8.22Logistiikkayhteistyö vie tavaraa älykkäästi rajojen yli
27.05.2019 8.11Metsähallitus Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha Pyhäjärvelle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
26.05.2019 15.11Siirrot.fi tarjoaa toimivaa metsäkoneiden siirtopalvelua
26.05.2019 10.11Puun energiakäyttö lisääntyy edelleen - metsähakkeen käyttö kääntyi nousuun
25.05.2019 17.22AMMATTILEHTI KOEAJAA: Toyota Hilux 2.4 4x4 AT32 - Sähköä hydrauliikalla
25.05.2019 16.11KATSO TÄSTÄ OSALLISTUJAT! Puunkuormaajamestari 2019 finaalista tulossa huima taistelu
25.05.2019 13.55Jenz HEM 820 DL: Terminaalien hihnapurkava tehohakkuri
25.05.2019 11.11Daimlerin uudeksi pääjohtajaksi ruotsalainen Ola Källenius
25.05.2019 8.11Teollisuuden tuottajahinnat nousivat 2,0 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta
24.05.2019 11.11Nimitys Vehon kuorma- ja linja-autojen vähittäiskaupassa: Juha-Pekka Kovanen Itä-Suomen aluejohtajaksi
24.05.2019 8.00Logset lanseeraa uuden hybridiharvesterimallin
23.05.2019 22.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 7 900 tykkääjää - määrä hurjassa kasvussa!
23.05.2019 20.11Fluiconnecton Jyväskylän uudistuneessa HydroShopissa avajaiset huomenna perjantaina 24.5.
23.05.2019 9.39Autoilun murros näkyy Mitsubishi Outlander PHEV ladattavan hybridin myyntiluvuissa
23.05.2019 9.27Puun energiakäyttö kasvussa
23.05.2019 9.00Nuoret metsäkoneenkuljettajat mittelevät tänään Taitaja 2019 -kilpailussa Joensuussa
23.05.2019 9.00Kemppi juhlii 70-vuotista taivaltaan hitsausteknologian edelläkävijänä
22.05.2019 16.00Volvo Trucksin legendaarinen Globetrotter XXL -ohjaamo tekee näyttävän paluun
22.05.2019 11.30Nimitysuutinen: Volvo Truck Center Vantaa
22.05.2019 10.43Kyselytutkimus: Suomalaiset luottavat metsäteollisuuden ympäristövastuuseen
22.05.2019 9.29TimberPro -toiminnanohjausjärjestelmän käyttö laajenee puujalostusteollisuudessa
21.05.2019 18.01Einarin Vidgrén Säätiö palkitsi metsäalan osaajia 230 200 eurolla
21.05.2019 13.22Volvo Trucks ja SEK yhteistyöhön
21.05.2019 12.11Lappeenrantaan toteutetaan uudenlainen energiavarasto, joka korvaa fossiilisia polttoaineita ja tuo joustoa sähköverkon toimintaan
21.05.2019 8.09Jonne Ollikaiselta vahva näyttö Ruotsissa RX Academy -rallicross sarjan avauksessa - Ammattilehti vauhdissa mukana
20.05.2019 20.00Volvon uusi etäisyysvaroitin auttaa kuljettajia pitämään turvavälin
20.05.2019 18.11Raskaan liikenteen kaasutankkausasemien määrä kasvaa Ruotsissa
20.05.2019 8.00Puunkuormaajamestari 2019 -kiertueen viimeinen viikko alkoi - vielä ehdit mukaan Pietarsaaressa, Seinäjoella ja Jyväskylässä!
20.05.2019 7.00Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä
19.05.2019 17.01KATSO VIDEO! Ammattilehden ensiesittelyssä uudistunut Iveco Daily
19.05.2019 13.15Kevään iso Metsäalan Ammattilehti on valmistumassa - VIELÄ EHDIT MUKAAN ILMOITUKSELLA!
19.05.2019 10.22Gasum vahvistaa kotimaisen ja uusiutuvan biokaasun saatavuutta ostamalla Mäkikylän biokaasulaitoksen Kouvolasta

Näytä lisää »