Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...

06.12.2019 13.31

otto12.jpg

Kymmenen vuotta sitten sähköauto tarkoitti suurelle yleisölle vihreän höperön tarinointia Think citystä ja puhetta sarjatuotantona tapahtuvasta vanhojen Toyota Corolloiden muuttamisesta sähköautoiksi. 

(kuva: Johtavat kuorma-autovalmistajat panostavat vahvasti sähkökuorma-autojen kehitykseen. Esimerkiksi täyssähköistä MAN eTGE -mallia on jo sarjavalmistettu asiakkaiden käyttöön.)

Aika harvan mielikuvitus riitti 2010 siihen, että tällä vuosikymmenellä varsin tyylikkäällä 4-ovisella sähköautolla kierretään Nürburgring aikaan 7:41 ja akkua ladataan Rastplatzilla 270 kW teholla. Tämä juuri ajettu Porsche Taycanin Ringin kierrosaika on sekunnin tarkkuudella sama kuin 911 Turbo S:n aika alle kymmenen vuotta sitten. 

Lataustehon kasvaminen 100 kertaiseksi valovirran tehosta oli huonoa huumoria vielä hetki sitten; sehän vaatisi ranteen vahvuisen piuhan. Nyt suurten saksalaisvalmistajien kuten Ionity ja muut latausjärjestelmien ylläpitäjät avaavat joka viikko näitä ranteen vahvuisella piuhalla olevia superlatureita pitkin Eurooppaa. Suomessa K-Lataus avaa ensimmäiset kolme 350 kW laturia tärkeimpien moottoriteiden varrelle.

Erilaisten käyttövoimien ja olosuhteiden osalta vanhat hokemat elävät vahvasti, vaikka tek- niikka kehittyy välillä huimaa vauhtia ja samalla kriittiset ominaisuudet muuttuvat. Ensimmäinen virheellinen hokema on talven olevan jotenkin ongelma sähköautolle. Nykyisille akuille helle on paljon isompi ongelma kuin Helsingin talvi. Akkukemialle sopii parhaiten reilu 30 asteen toimintalämpötila. Käytössä akku lämpenee ja jäähdytys otetaan ulkoilmasta. Helteessä komponenttien käyttöikä lyhenee ja suuria tehoja voidaan käyttää lyhyempiä aikoja. Lämpöeristeiden lisääminen akkujen ympärille on kertaluokkaa helpompi asia kuin niiden pitäminen kovalla kuormituksella viileänä helteessä.

otto23.jpg

(kuva: Sähkökuorma-autoja kehitetään ympäri maailmaa; kuvassa amerikkalainen täysin sähkötoiminen Freightliner eCascadia rekkaveturi.)

Toimintasäteet alkavat riittämään

Sähköautojen kohdalla toimintasäde ja akkujen paino ovat heikoin lenkki raskaassa tavaraliikenteessä ja pidemmillä matkoilla. Nykyaikainen 76-tonninen 32-metrinen rekka kuluttaa sähköä karkeasti 1,5-2 kWh kilometrillä. Matkalle Helsingistä Ouluun tarvittaisiin 1 000 kw/h akku. Tällainen akku painaisi nykytekniikalla vähintään 6 ton- nia ja hinta on täysin mahdoton kaupalliseen toimintaan. Tällaisen akun lataamisen tarvittaisiin lisäksi vuorokausilevon verran aikaa, koska mikään akku ei kestä jatkuvaa pikalataamista. Vanhalla ajatusmallilla pitkiä linjoja ei tulla ajamaan sähköllä hyvin pitkään aikaan.

Kotimaan rahtiliikenteestä tapahtuu kuitenkin merkittävä huomattavasti lyhyemmillä väleillä ja pienemmillä massoilla. 400 kWh akulla pääsisi perinteisillä massoilla Vantaalta Turkuun tai Tampereelle ja vielä jäisi reserviä oikein hyvin. Näillä ajomatkoilla auto seisoo terminaalin pihassa usein enemmän tunteja kuin liikkuu maantiellä, joten lataukset alkavat olla ihan realistisia nykytekniikalla. Pääkaupunkiseudulla otettiin juuri käyttöön reilu 30 kappaletta uusia sähköbusseja, joissa on yli 300 kWh akut. Joten tämän kokoluokan akut alkavat olla ihan todellisia tuotteita joita valmistetaan suurina sarjoina.

Vuosi sitten HVTT-seminaarissa saksalainen ison autotehtaan edustaja piti ”trollikka rekkaa” reilusti akkusähkörekkaa huonompana vaihtoehtona, koska akut ja latausverkostot kehittyvät riittävälle tasolle pitkän matkanrahtiin ”lähivuosina”. Yli 400 km toimintasäteellä ei hänen teoriassa tehnyt mitään, koska kuljettajan pitää pysähtyä aikaisemmin ajoajan puitteissa kolmevarttiselle. 350 kW laturilla saa teoriassa alle tunnissa ladattua sen verran sähköä, mitä keskivertokuormassa oleva europuolikas kuluttaa neljän tunnin aikana. Käytännössä tuosta suorituskyvystä ei olla kaukana ja siihen päästään, kun akkujen jäähdytysjärjestelmät kehittyvät vielä vähän.

Sähköllä puupinolle?

Moni kotimainen kuljetusalan toimija on vakuuttunut, ettei tule elinaikanaan näkemään kuinka 76-tonninen sähkörekka hakee puita metsästä. Sähköisessä voimalinjassa on monia hyviä puolia, minkä takia se sopii nimenomaan sinne metsään. Sähkön kohdalla nopea kaasunvastaavuus ja suuri maksimitehoa onnistuvat paljon dieseliä helpommin. Vetävien akseleiden määrän kasvattaminen sopii myös hyvin sähköiseen voimalinjaan. Nosturikäytössä hydrauliikkaa voidaan pyörittää kertaluokkaa paremmalla hyötysuhteella sähköllä isoon dieseliin verrattuna. Monilla alueilla ajomatkat pysyvät lyhyinä, joten akun koko voisi pysyä realistisena. 

Suuren autoteollisuuden huomioi sähköistyksen osalta on kuitenkin jakeluliikenteessä tällä hetkellä, joten pariin vuoteen ei kannata odottaa ihmeitä raskaan sähkörekan osalta. Kuljetusreitit elävät myös hyvin paljon, mikä tekee toiminnan aloittamisen vaikeaksi. Teoreettisesti tarkasteltuna toivon, että he ovat väärässä ja tekniikan kehitystä suuntautuu myös suomalaisiin painoluokkiin.

Metsäteollisuuden suuriin yrityksiin kohdistuu kovia paineita ympäristön osalta. Kuljetusten maksajat näkisivät kovin mielellään sellutehtaalle puuta tuovan rekan liikkuvan tehtaan yhteydessä olevan voimalan sähköllä. Metsäpään autoa helpompia vaihtoehtoja ovat muutamalta vakio varastolta siirtoajoa ajavat yhdistelmät sekä sahalta haketta ajavat autot. Pikalaturin järjestäminen hakeauton reitin molempiin päihin ei ole ihan utopiaa, koska laitokset ovat aina varsin järeän sähköliitännän päässä. Tehojen loppumista ei tarvitse pelätä, kun puhutaan tällaisesta liikenteestä. Norjassa ajetaan maantielauttaa sähköllä ja pikalataus hoidetaan rannassa 4 000 kW teholla.

Sähköinen tulevaisuus

Seuraavan viiden vuoden ajalta en itse odota mitään merkittävää kaupallista raskasta tavaraliikennettä akkusähkön voimalla Suomessa. Kun aihetta peilaa henkilöautopuolen viimeisen kymmenen vuoden kehitykseen ja teollisuuden verkottumiseen kaikki on kuitenkin mahdollista ensi vuosikymmenellä. VW-konsernin kevyiden sähköautojen julkistukset olivat kuukausi sitten tärkeimpiä talousuutisia Saksassa. Tuota teknologiaa päätyy varmasti myös konsernin hyötyajoneuvoihin. Suomessa K-Auto myy kyseisiä tuotteita ja rakentaa omien markettien eteen niille pikalatureita.

Elinkeinoelämän ekosysteemit tiivistyvät, mikä luo pohjaa teknologioiden murrokselle. Sähköisten työkoneiden tulevaisuuden tiivisti niihin uskova yrittäjä todella hyvin edellisessä Kivirock -lehdessä: ”Kaikista merkittävintä on kuitenkin se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, mikä tuo uusia urakkatarjouksia ja koneisiin työtunteja”. 

Ensimmäisten sähkörekkojen kohdalla niiden asiakas saa aivan varmasti todella paljon myönteistä julkisuutta ja siitä ollaan monella alalla valmiita maksamaan.

Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom

17.12.2019 10.33Volkswagenin täyssähköinen e-Crafter saapuu Suomeen
17.12.2019 10.04Kahdeksannen sukupolven Golf saapuu Suomeen keväällä 2020
17.12.2019 10.01SML:n toimitusjohtaja Kurt "Kurre" Ljungqvist jättää tehtävänsä
17.12.2019 9.22Hiab Suomi aloittaa Effer-nostureiden maahantuonnin
17.12.2019 9.00KIWA: Koulutusmaailman pätevyyskortti-verkkokoulutukset jouluhinnoin
17.12.2019 8.50DAF Trucker Tracks: Spotify-soittolistat kuljettajille
16.12.2019 18.30Ulf Österroos, CBI-Europe: Puun energiakäyttö kasvaa Skandinaviassa
16.12.2019 15.01Metsäteollisuus: Aktiivisella metsätaloudella kohti nielutavoitteita
16.12.2019 14.58Stora Enson Enocellin tehtaan uusi liukosellulinja valmistunut
16.12.2019 14.00MAN eTGE -täyssähköpakettiautoon merkittävä hinnanmuutos
16.12.2019 10.15Suvanto Trucks Sisu jälleenmyyjäksi
16.12.2019 10.11Continental myöntää maatalousrenkailleen 10 vuoden takuun
16.12.2019 10.10Stora Enson Enocellin tehtaan liukosellulinja valmistui
16.12.2019 8.00Hyundai kasvattaa KONA Electric -mallistoa
15.12.2019 20.22VIELÄ EHDIT ILMOITUKSELLA! Vuodenvaihteen Metsäalan Ammattilehti valmistuu joulun aikana - jakelu heti uuden vuoden alussa
15.12.2019 18.44Komatsu Forest Oy uudisti organisaationsa - toiminnan painopiste siirtyi entistä enemmän palveluun
15.12.2019 18.10Edistyksellistä valoteknologiaa hyötyajoneuvoihin ja työkoneisiin
15.12.2019 11.00Koneurakointi Jameko Oy: Sähköiset järjestelmät helpottavat yrityksen toimintaa
14.12.2019 17.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucks Master L3H2 150 M6 Red Edition - Ammattiautoilijoiden tarpeeseen
14.12.2019 12.12Avoimien ovien päivä Maskussa 18.12. - Komatsu Forestin uusi yhteistyökumppani Atula Huoltopalvelut Oy esittelee toimintaansa
14.12.2019 11.01Seppo Toikkanen: Puunkorjuun kosmopoliitti operoi nyt kirjanpainajakuoriaisen tuhoalueilla
14.12.2019 7.00Uudet liikkumispalvelut tulisi suunnitella suoraan kaikille sopiviksi
13.12.2019 17.00Kasvaneiden massojen ja mittojen vaikutukset puutavaraperävaunujen komponenttivalintoihin
13.12.2019 15.55Ford sähköistää mallistonsa - markkinoille kolme hybridi-uutuutta
13.12.2019 15.15DAF City Turn Assist tekee kaupunkiajosta turvallisempaa
13.12.2019 13.06Henkilökuljetusyritysten kabotaasi viranomaisten yhteisvalvonnan kohteena Rovaniemellä
13.12.2019 10.45Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Ruotsin Mariestadiin
13.12.2019 9.00Kansantalouden tuotanto kasvoi lokakuussa vuodentakaisesta
12.12.2019 18.11Bioenergia ry:n uusi strategia tähyää hiilinegatiiviseen tulevaisuuteen
12.12.2019 17.11Hämeenlinnan joukkoliikenne vahvistuu kuudella biokaasubussilla
12.12.2019 16.43Ehdotus korotetuista poistoista vuosille 2020 - 2023 hyväksyttiin eduskunnassa
12.12.2019 9.21Äly hoi! -kisan parhaan videon palkinto seinäjoelle
12.12.2019 8.22MTK: Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle - EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys
12.12.2019 8.20Metsäteollisuus: Green Deal ei tunnista metsien tuomia mahdollisuuksia
12.12.2019Rukiin kylvöt jäivät viimevuotisesta
11.12.2019 17.54EU rahoitti Suomen kaasumarkkinan avautumisen - Balticconnector-kaasuputken käyttöönottoa juhlittiin Suomessa ja Virossa
11.12.2019 17.33BR Mansikka Ab: Traktorihakkurilla Tornionjokilaaksossa
11.12.2019 17.00Savosta tukea puutavara-auton kuljettajapulan torjuntaan
11.12.2019 15.00Uusi Mercedes-Benz GLA: lisää luonnetta, lisää tilaa, lisää turvallisuutta
11.12.2019 12.01Stora Enson ja Sulapacin ympäristöystävällinen pilli markkinoilla - tuotteella on jo useita asiakkaita
11.12.2019 9.03Tulli: Jatkossa et voi tuoda omenaakaan EU:n ulkopuolelta ilman kasvinterveystodistusta
11.12.2019 9.00Kyllästysteollisuus haluaa tutkia Väylän lahokantiset sillat
10.12.2019 20.22Ponssen Markkinapäivä Iisalmessa nyt perjantaina 13.12.
10.12.2019 17.45Volvo Trucks sähköistää maansiirto- ja aluekuljetukset
10.12.2019 12.06Stora Enso mittasi polttoainetiedot sadoilla metsätyömailla - Tavoitteena päästöjen vähentäminen
10.12.2019 11.00Takseille yhtenäinen tapa ilmoittaa hinnoittelusta - määräys voimaan 1.2.2020
10.12.2019 10.44Autotuojat ja -teollisuus: itseajava auto vaatii tuekseen myös infran ja lainsäädännön kehittämistä
10.12.2019 10.40VR aloittaa rekrytoinnit Tampereen Ratikkaan - haku aukeaa 17.12.
10.12.2019 9.00Elomatic ja Betamet yhteistyöhön
10.12.2019 8.03Työmarkkinabarometri: Itä-Suomessa vahvimmat näkymät seitsemään vuoteen
09.12.2019 17.59Komatsu Forestin Rovaniemen huoltoon kaksi uutta tekijää vastamaan kasvaneeseen kysyntään
09.12.2019 15.34Kansainvälisen kaupan epävarmuus uhkaa kasvaa WTO:n riitojenratkaisun halvaantuessa
09.12.2019 12.39Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä
08.12.2019 14.30AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Transit Van Limited 350 L3H2 - Legendaarinen Transit uudistui
08.12.2019 12.30V-Kran ja Penz: Järkivaihtoehdot puutavaranosturiksi
08.12.2019 12.00Ähtärissä syksyn ruska oli väriltään vihreä - uusia John Deere metsäkoneita Jykylä & Pojat Oy:lle
07.12.2019 18.01Marraskuussa 2019 ensirekisteröitiin 8 680 uutta henkilöautoa
07.12.2019 16.01Harvennushakkuut yleistyvät vauhdilla Länsi-Kanadassa
07.12.2019 11.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor Double Cab 4x4 - Tuunattu työjuhta
06.12.2019 16.11Nyt puhutaan puunkorjuun kuluttamasta polttoaineesta ja CO2-päästöistä
06.12.2019 13.31Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Sähkörekka lähestyy hiljaa...
06.12.2019 11.50Metsä ja Energia Hemmilä Oy: Metsästä megawateiksi
06.12.2019 10.10Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.100 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
05.12.2019 21.50Vuoden Auto Suomessa 2020 on Skoda Kamiq
05.12.2019 10.44Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku
05.12.2019 8.00Kaasuautojen määrä ennätyskasvussa - 10 000 kaasuajoneuvon raja ylittyi Suomessa
04.12.2019 18.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun marraskuun voittaja on selvinnyt
04.12.2019 14.03Metsä Groupin kesätyöhaku vauhtiin - oikeita töitä ja reilua palkkaa
04.12.2019 11.01Raskassarja-ketju - Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
04.12.2019 11.00Jari Suominen Stora Enson uuden Forest-divisioonan johtajaksi
04.12.2019 10.40Scanialta uusi 9-litraisen ED95-bioetanolimoottori
03.12.2019 20.01Ammattilehden ja Kivirockin vaihtokonelehti valmistumassa - vielä ehdit mukaan ilmoituksella!
03.12.2019 15.47Audi e-tronin tekninen päivitys tuo lisää toimintamatkaa
03.12.2019 14.20Kuorma-autokorjaamo Mäkelä aloitti KESLA -autonosturimyynnin - avajaiset huomenna keskiviikkona 4.12.
03.12.2019 14.12Raiha Hydraulicsin verkkosivuilla joulukalenteri missä hyviä tarjouksia hydrauliikka tuotteista
03.12.2019 14.01Karl-Henrik Sundströmille Suomen Leijonan I luokan komentajamerkki
03.12.2019 9.34Suomen Rengaskierrätys ja Kuusakoski sopivat yhteistyön jatkosta
03.12.2019 9.30Lapin Kumi laajentaa Lahteen - kumisaappaiden korjaajasta valtakunnalliseksi rengasliikeketjuksi
03.12.2019 9.29Loctite tuo markkinoille autoilijan yleisliiman
03.12.2019 9.00Neste ja Mantsinen keräävät varoja nuorten syrjäytymistä ehkäisevään työhön
02.12.2019 16.00Metsä Fibre: Kutsu Kemin biotuotetehtaan hankesuunnittelun yleisötilaisuuteen 16.12.2019
02.12.2019 14.22Oulujärven Manamansalossa harvennetaan metsää
02.12.2019 13.30Scanian S-sarjan makuuohjaamojen mallinimike muuttuu - S vaihtaa paikkaa
02.12.2019 13.17Kamux laajentaa pääkaupunkiseudulla ostamalla Autosillan liiketoiminnan
02.12.2019 12.13Scania Suomi tehostaa päällirakennetoimintojaan - valmiit Scania SuperMax -ajoneuvot tulevat markkinoille
02.12.2019 12.12Kuorma-autojen rekisteröinnit yhä plussan puolella - Scania saavutti 1000 auton rajan
02.12.2019 10.01Specma Oy investoi tulevaisuuteen ostamalla HTR-Hydraulics Oy:n liiketoiminnan
01.12.2019 16.11Puutavara-autoilija Pasi Väänänen: Kaluston luotettavuus tärkein asia yrittäjälle
01.12.2019 14.50Ammattilehden Facebook sivujen tykkääjien määrä ylitti 10.000 - KIITOS KAIKILLE!
01.12.2019 11.00Näppituntuma ei pärjää konedatalle: Jatkuvasti kehittyvistä konedatan analysointiohjelmista on hyötyä metsäkoneyrittäjille
01.12.2019 10.00Ministeri Sanna Marin liikenne- ja televiestintäneuvostoon
01.12.2019 8.11Suometsien hoidon kilpailevat tavoitteet sovitettava yhteen
30.11.2019 18.22Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 9.900 tykkääjää ja yli 10.000 seuraajaa!
30.11.2019 15.40Kainuun Metsäkone Oy: Pitkää yhteistyötä metsäyhtiön ja konevalmistajan kanssa
30.11.2019 13.01Nyt on luvassa varmasti valkea joulu - voita HELLA LED lisävalo Ammattilehden Facebook kilpailussa!
30.11.2019 9.22KATSO VIDEO! Ammattilehden koeajosssa Volkswagenin uusi T6.1 -mallisto
30.11.2019 8.55Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
30.11.2019 8.11Metsäteho: Korjuukelpoisuuskartat laajasti käytössä
30.11.2019 7.00Uutta valtionhallinnossa: Traficom organisoituu osaamisalueiksi ja vaikuttavuusverkostoiksi
29.11.2019 17.01John Deere esittelee uuden H415HD -harvesteripään

Näytä lisää »