Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa

29.12.2019 14.33

arto1.jpg

Itävaltalaiset Palfinger Epsilon puutavaranosturit ovat erittäin korkean laatunsa, kestävyytensä ja hyvien käyttäjäkokemusten ansiosta kirineet myyntitilastojen kärkisijoille sekä Suomessa että koko maailmassa. Varsinais-Suomessa Somerolla Palfinger Epsilonilla on jo 100 prosentin markkinaosuus ja naapurikylä Somerniemen autoistakin jo puolet ovat ”Epsiloitu”. Kävimme paikan päällä tutustumassa alueen puunkuljetusyrittäjiin. 

(kuva yllä: Someron ja Somerniemen puunkuljetusyrittäjät sekä nosturikauppias Arto Moilanen (neljäs vas.) samassa kuvassa: (vas.) Santeri Jääskeläinen, Marko Lehto, Ari Vuorinen, Mikko Helenius, Juhani Helenius, Erpo Helenius sekä Heleniusten kuljettaja Miikka Talikka.)

Harvoin koko Metsäalan Ammattilehden reilusti yli 30 vuotisen historian aikana on avautunut vastaavaa tilaisuutta päästä tutustumaan neljän eri puunkuljetusyrityksen voimahahmoihin sovitusti samassa pihassa ja vieläpä samaan aikaan. Eikä paikan sijaintia voi luonnehtia vähäpätöiseksi, sillä olemmehan Suomen vanhimpiin lukeutuvan maantien eli Turun ja Hämeenlinnan yhdistävän Hämeen Härkätien varrella, mitä pitkin puukuormia on kuljetettu tiettävästi jo varhaiselta keskiajalta alkaen. Kiitoksen sana järjestelyistä kuuluu Suomalaisen puutavaranosturimalliston kehityksen ja kaupan nestorille, MoilAr Oy:n toimitusjohtaja Arto Moilaselle

- Kun tuotteet ovat kunnossa, niin sekä myyjä että asiakkaat sopivat yhtä aikaa samaan pihaan, Arto Moilanen toteaa positiiviseen tapaansa. 

arto7.jpg

(kuva: Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien Erpo Heleniuksen (oik.) edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea.)

Asiakasta kuunnellaan

Paikalla oli vuosien varrella lehtemme sivuilta ja eri tapahtumista tuttuja kasvoja ja nimiä. Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien seitsemissä kymmenissä olevan Erpo Heleniuksen edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea. Entisestä Sisu-historiasta kertoo pari pitkää yhdistelmää sisäänsä ottavan hallin seinien kyltit ja julisteet. Nykyisin Heleniukset kuljettavat puuta yhteensä kolmen Volvo FH puutavarayhdistelmän voimin. Neliakseliset, Palfinger Epsilon M12Z -nosturein varustetut FH:t ovat 750:iä. Kolmiakselinen, kohta kymmenvuotias Volvo FH 540:n toimii siirtoautona eli kiiturina, kuten täällä päin Suomea on tapana sanoa. Juhani Helenius toteaa täysilmajousituksen ja ryömintävaihteiden sekä erinomaisen huoltopalvelun olevan Volvon etuja markkinoilla. 

arto4.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n Marko Lehto ja Volvo Fh 750, mihin asennettiin juuri uusi Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin.)

Heleniusten lisäksi paikalla oli myös yrittäjä Marko Lehto Kuljetus M. Lehto Oy:stä, autona tummanpuhuva Volvo FH 750, missä nosturina pari päivää aikaisemmin asennettu Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin. Lehdon nosturin erikoisuutena ovat tavallista leveämmälle ulottuvat tukijalat: 

- Vakioleveys on 3,9 metriä, näissä 4,7 metriä. Parin päivän käyttökokemuksen perusteella en voi kovin syväluotaavaa raporttia antaa, mutta lisäulottuma tekee kuormauksesta merkittävästi vakaampaa paikoissa missä leveyttä voi hyödyntää, Marko Lehto kertoo ja jatkaa: - Tässä on myös somerolaisen tuotekehityksen ja Arton tehdaskontaktien tuloksena markkinoille tuotu paranneltu Epsilon koura. 

arto2.jpg

(kuva: Marko Lehto valitsi uuteen nosturiin Intermercato vaa’an, Kourana Palfinger Epsilon FG53.)

- Niin, Heleniukset havaitsivat noin vuosi takaperin että lisäämällä kouran rungon kainaloihin pienet rautalaput kouran rungon ja leukojen saranakohtiin ei enää jää ääriasennossa tavaraa väliin, mikä joissain tapauksissa on hidastanut kuormausta, Arto Moilanen kertoo.

Tuotantomalliin Heleniusten osoittamat parannukset tuotiin jo tälle syksylle. Arto Moilasen mukaan Palfingerin tuotekehityksessä oltiin aluksi epäileviä kehitysehdotuksen suhteen: 

- Kun eivät muut olleet asiasta maininneet sanottiin. Sanoin siihen, että ei liene kenellekkään haitaksi jos samaan rahaan saa jatkossa tehokkaamman kouran. Viesti meni perille ja tuote on nyt tässä.

- Hyvin ovat kuvalliset ohjeemme ymmärtäneet, ja vieneet muotoilun vähän pidemmällekin, toteaa Erpo Helenius.

arto5.jpg

(kuva: Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä.)

Yrittäjien arkea

Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä: 

- Neljä vuotta ehdin ajaa S.Kakko Oy:llä. Sittemmin ostin tämän yhdistelmän Karilta ja tässä ollaan. 

Lehdon tapaan Kuljetus S. Jääskeläinen kuljettaa puuta Westaksen lukuun Etelä-Suomen alueella. Työkaluna vuosimallin 2013 kolmeakselinen Volvo FH 540. Muista poiketen Jääskeläisen Volvossa on avohytillinen Palfinger Epsilon M12L puutavaranosturi, 9,7 metrin ulottuvuudella - hydraulisella esiohjauksella sekin. 

Kysyttäessä millaisen muutoksen kuljettajasta kuljetusyrittäjäksi siirtyminen teki, saatiin Jääskeläiseltä tyhjentävä vastaus: 

- Välillä on ottanut päähän oikein tosissaan! Sekös sai Heleniusten huoltohallin toimistoon kokoontuneet puunkuljetusyrittäjät myötätuntoiseen, mutta poikkeuksellisen kovaääniseen nauruun.  

arto6.jpg

(kuva: Kuljetus Esa Vuorinen Oy ajaa puuta kahdella Mercedes-Benzillä. - Nosturina tässä Arocsissa on Palfinger Epsilon ja velipojan autossa Loglift; sekin taitaa olla Moilasen Arton myymä, sanoo Ari Vuorinen.)

Naapurikunta Somerniemeä edustanut Ari Vuorinen on entuudestaan tuttu, noin neljän vuoden takaa Ammattilehden sivuilla julkaistun artikkelin pohjalta. Kuten silloin myös vuonna 2019 Kuljetus Esa Vuorinen Oy:n molemmat puutavara-yhdistelmät ovat Mercedes-Benz -vetoisia. 

- Velipoika Markun kanssa ajetaan, omat autot molemmilla. Tosin Markulla on tridemi ja nosturina Loglift, siksi Palfingerillä on Somerniemellä vain 50 prosentin markkinaosuus. Jos en väärin muista niin sekin taitaa olla Arton myymä, että sillä tavoin, kertoo Rengon sahalle suuntautuvalta keikaltaan Heleniusten hallille poikennut Ari Vuorinen. 

Vuorisen 2+2 akselisen Arocsin perässä on suorapuominen Palfiger Epsilon ja auton jatkeena Briab -puutavaraperävaunu Alucar -pankoin. Arocsin puutavara-autovarustelu ja BF2 -pankot ovat Pankkopörssin mallistosta; BF:t löytyvät Jääskeläisen yhdistelmästä koko matkalta. Lehdon ja Heleniusten puutavaravarustelut automaattikiristimineen ovat Alucarin Exte -mallistosta. 

- Kuormankiinnityksessä käytettävät nostokoukuiksi valittiin Terminaattorit. Ne ovat päteviä, Erpo Helenius lisää.

arto9.jpg

(kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n uudessa Palfinger Epsilon M12Z -nosturissa on 4,7 metrin levyiset tukijalat, joilla saadaan vakautta kuormaamiseen.)

Toimintavarmoja ja huolto pelaa

Kun keskustelua käännetään kohti toimintavarmuutta ja huoltoa alkaa yrittäjien keskellä istuvan, joskin monien taisteluiden karaistaman ja  paatuneen myyntimiehen kasvoille nousta varovaista punaa, joskin vain hetkellisesti, sillä niin on MoilAr Oy:n johtohahmo Arto Moilanen asiat hoitanut, ettei negatiivista palautetta Palfingeristä tästä porukasta tullut oikeastaan ollenkaan. 

- Nosturit ovat olleet mitä on luvattu ja huolto pelaa hienosti, ainakin täällä Varsinais-Suomen alueella, toteaa Ari Vuorinen. 

Marko Lehto muistaa takavuosina olleen häikkää kääntöpöydän kanssa mutta siitäkin on selvitty. 

- Letkujen hyvä kestävyys on ollut positiivinen yllätys. Paljon on auttanut kun ovat pääosin rakenteiden sisällä suojassa, Mikko Helenius lisää ja jatkaa: - Tosin letkujen hyvä kestävyys kertoo myös koko hydrauliikkajärjestelmän korkeasta laadusta. Ei ehkä tule niin paljon letkuja rasittavia tehopiikkejä.

Toimintavarmuudesta keskustelu kääntyy Vuorisen mainitsemaan huoltoon, missä alueen yrittäjät luottavat Salossa toimivan Isera Oy:n palveluun. 

- Iseralla ei ole vielä koskaan sanottu ettei ymmärrys riitä, tai että kalenteri on täynnä. Soitit tai veit sinne sitten minkä tahansa kamppeen, kellon ajoista puhumattakaan. Vastaavaa yrittäjää ymmärtävää, joustavasti toimivaa palvelua ei välttämättä saa ihan joka paikasta, kehuu Juhani Helenius.

Heleniukset huoltavat autonsa mahdollisimman pitkälti omassa huoltohallissaan: 

- Myös rengastyöt tehdään itse. Renkaat ostetaan paikalliselta yrittäjältä. Öljyjen vaihdot tehdään Volvolla Forssassa. 

Myös Lehto luottaa Volvo Truck Center Forssan palvelukykyyn: 

- Saa hyvin aikoja ja henkilökunta on tuttua, mikä helpottaa ja ehkäpä, ja ainakin toivottavasti myös nopeuttaa palvelua.

Vuorinen huollattaa autonsa Halikossa ja kärryn Nummelassa, Trailer Metallilla. 

- Kyllä se on merkistä riippumatta niin, että pienemmät korjaamot voivat palvella suuria joustavammin, asiakkaan ajoaikojen puitteissa, mikä on tällä alalla tärkeää. Olipa kyseessä sitten perävaunu, nosturi tai auto, Ari Vuorinen sanoo.

arto3.jpg

(kuva: Puunajon ammattilaiset vertailevat miten Palfinger Epsilon toteutti kouran rakenteessa Heleniusten parannusehdotuksen. - Hyvältä näyttää, toteaa arvovaltainen raati.)

Kunta kerrallaan 

Vuosikymmenten ajan aitiopaikalta Suomen ja Pohjoismaiden puutavaranosturikauppaa seurannut Arto Moilanen katsoo turvallisin mielin tulevaan. 

- Myyntialueellani on aktiivista puunkuljetustoimintaa, mistä on hyvä hankkia lisää uusia Palfinger Epsilon asiakkaita ja nostaa markkinaosuuksia.Tietysti palvellaan tuttuun tyyliin myös nykyiset asiakkaat. Henkilökohtaisena tavoitteena on hankkia puutavara-autoilijat MoilAr Oy:n asiakkaiksi, hyvällä palvelulla ja hallitusti, Arto Moilanen suunnittelee.

arto8.jpg

(kuva: Puuta Someron alueen kuljetusyrittäjät ajavat Metsä Groupin ja Westaksen lukuun. Pääosa kuormista viedään Renkoon, Kyröön ja Kirkniemeen sekä Lohjalle. Paluukuormien nouto- ja vientipaikoissa voi olla runsaastikin vaihtelua, yrittäjät toteavat. kuvassa Ari Vuorisen ohjaama Arocs suuntaa Renkoon, mihin on Somerolta reilun 60 kilometrin matka.)

17.01.2020 10.40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8.30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16.10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13.00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9.44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19.11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14.11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11.00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9.11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.01.2020 17.47Volvo Trucksin ratkaisut säästävät polttoainetta ja ympäristöä
14.01.2020 16.00Renault Trucksin myynti vahvassa kasvussa Suomessa
14.01.2020 10.40SEAT tarjoaa viiden vuoden takuun koko mallistoonsa
14.01.2020 9.40Bridgestonen yhteistyö autonvalmistajien kanssa vuonna 2019
13.01.2020 18.11Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit
13.01.2020 16.34Mercedes-Benz henkilöautojen myynti jatkuu vahvassa vireessä
13.01.2020 16.00Suomalaista selluntuotannon avaintuotantoteknologiaa Brasiliaan
13.01.2020 9.44Hiilinielut kasvuun metsittämällä
13.01.2020 8.55Ergo mestariksi jo 11. kerran pelatussa Einari Kupissa - älykiekkoa ilman järkeä
13.01.2020 8.50Renault Captur uudistui - kookkaampi ja runsaanpi
13.01.2020 8.00Metsä Tissue investoi Saksassa
12.01.2020 15.45Ammattilehden YouTube kanavalla mielenkiintoisia videoita - siirry tästä katsomaan
12.01.2020 14.30Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla
12.01.2020 13.00Metsäteollisuus: Vastuuttomat lakot halvaannuttavat metsäteollisuuden ja uhkaavat vientituloja - ammattiliitoilta puuttuu suhteellisuudentaju
12.01.2020 9.00Valmet toimittaa uuden Advantage DCT -pehmopaperilinjan Alas Doradasille El Salvadoriin
11.01.2020 16.00Porokka Invest myy uudet ja kunnostetut vaihtonosturit vuosikymmenten kokemuksella
11.01.2020 9.00Stora Enson puunhankinnan kesätyöt yhä monipuolisempia - avoinna yli 50 kesätyöpaikkaa
10.01.2020 18.13TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä
10.01.2020 13.34Dynaset jatkaa Haaviston pääyhteistyökumppanina Motocrossin MX2-luokan MM-sarjassa
10.01.2020 13.33Talvi pistää akut koetukselle
10.01.2020 13.33DHL kokeilee sähköautojakelua Turussa
10.01.2020 8.41Jussi Linnaranta Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajaksi
10.01.2020 8.00Scanian linja-autot huipputulokseen
09.01.2020 20.11Koneosapalvelu tarjoaa metsäkoneiden vaihto-osien valikoiman nyt netissä
09.01.2020 17.20Mercedes-Benz on matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa
09.01.2020 17.00Valmet toimittaa DCT -pehmopaperilinjan El Salvadoriin
09.01.2020 13.50BMW laajentaa lataushybridimallistoaan
09.01.2020 9.00Ponssen 50 juhlakiertue starttaa Aurasta 23.1. - katso tästä Suomen aikataulu
08.01.2020 20.11Komatsu Forest muuttaa Jyväskylässä uuteen palvelukeskukseen tammikuun lopulla
08.01.2020 15.20Stora Enso myy Pfarrkirchenin sahan Saksassa
08.01.2020 14.30Otto Tast Verhoomo Sorsan toimitusjohtajaksi
08.01.2020 14.09Sähköautojen myynti tuplaantui
08.01.2020 10.44Avustukset kalatalouden alueelliseen edistämiseen ovat nyt haettavana ELY-keskuksista
07.01.2020 19.03Sennebogen 875 Hybrid - Tehokas materiaalinkäsittelykone monipuoliseen operointiin
07.01.2020 13.31Mercedes kasvattaa Actrosin vakiovarustelua entisestään
07.01.2020 12.33Metsä Board ja VTT syventävät yhteistyötään
07.01.2020 12.33Scania: Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat raskaisiin kuorma-autoihin
07.01.2020 8.23Suomen eteläisin vapaan kelkkailun alue laajeni Keuruulla
06.01.2020 15.00Jonne Ollikaisella nousujohteinen kausi - RX Academy päättyi suomalaisjuhliin
06.01.2020 13.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucksin sähköautostrategia tarkentuu lähikuljetuksiin
05.01.2020 15.00KonneService: Täyden palvelun huoltopalvelua metsäalan kuljetusreittien varrella
05.01.2020 11.05Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.300 tykkääjää - määrä vahvassa kasvussa
04.01.2020 16.00LUE TÄSTÄ! Vuodenvaihteen jättikokoinen Metsäalan Ammattilehti on ilmestynyt - 148 sivua kuljetus- ja konealan asiaa
03.01.2020 15.40Pankonsiirto on kätevä apuväline auton painopisteiden muuttamiseen
03.01.2020 15.22Renault henkilö- ja pakettiautoilla takana vahva vuosi 2019
03.01.2020 11.00Suomi on entistä kiinnostavampi matkailumaa
03.01.2020 9.00Lapin AMK mukaan suureen eurooppalaiseen teknologiahankkeeseen
02.01.2020 13.30Ford - ostetuin pakettiautomerkki Suomessa
02.01.2020 13.00Scania jälleen myydyin kuorma-automerkki Suomessa
02.01.2020 12.13Kuorma-autojen ensirekisteröinnit ylittivät 4000 auton rajan
02.01.2020 11.22Vuosi 2019 oli menestysvuosi Skodalle Suomessa
02.01.2020 9.13Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki ja kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki
02.01.2020 8.30TTS: Uusia laskureita ja oppimateriaaleja metsätie- ja suometsänhoitohankkeiden suunnitteluun
02.01.2020 8.28Uusi Digi- ja väestötietovirasto helpottaa kansalaisten arkea digitalisaation keinoin
02.01.2020 8.05Volkswagen Transporter vuonna 2019 ostetuin pakettiautomalli kahdeksatta kertaa peräkkäin
01.01.2020 11.01Metsätyöltä edistykselliset tieterät talvikunnossapitoon
01.01.2020 10.01Ammattilehti.fi myös Instagramissa - tarjolla alan kuvia ja videoita päivittäin!
01.01.2020 10.00Suurten yritysten liikevaihto kasvoi marraskuussa
31.12.2019 16.33Ammattilehti toivottaa kaikille lukijoilleen menestyksestä vuotta 2020!
31.12.2019 14.33Renault Trucks esittelee jakeluautojen vuoden 2020 mallit
31.12.2019 14.09Uusi työaikalaki voimaan 1.1.2020
31.12.2019 11.20Sammutusjärjestelmän asennus hakkuriin tai murskaimeen on aina yksilöllinen projekti
31.12.2019 11.02Sähkön tukkuhinta laski 2019
31.12.2019 9.33Suurten yritysten liikevaihdot kasvussa
31.12.2019 8.11Komatsu Forest -valokuvauskilpailun joulukuun voittaja on selvinnyt
30.12.2019 15.00Renault Trucks T ja T High 2020 - Parempi ajomukavuus ja pienempi kulutus
30.12.2019 12.00Monimerkkikorjaamo panostaa vahvasti Sisu-toimintoihin
30.12.2019 9.40Metsämiesten Säätiö tukee metsäalan kehitystä 1,6 miljoonalla vuonna 2020 - apurahanhaku on avattu
30.12.2019 9.01Moottoripyörästä kehitetään älykkäämpää ja turvallisempaa havainnointijärjestelmillä
29.12.2019 14.33Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa
29.12.2019 11.00Laadukkaat alumiinivanteet kestää metsäteollisuuden ajoissa
28.12.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Mercedes-Benz Actros & Arocs - Tähtikeula näyttää kehityksen suuntaviivat
28.12.2019 11.00Valmetille Advantage ThruAir -pehmopaperilinjan uusintatilaus Irving Consumer Productsilta Yhdysvaltoihin
28.12.2019 9.00Susien lumijälkilaskenta toteutetaan säiden salliessa Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan eteläosissa sekä Satakunnan pohjoisosissa
27.12.2019 14.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Peugeot Partner BlueHDi 130 XL 4x4 - Rima nousee pakettiautojen nelivetoluokassa
27.12.2019 11.30Dacia 10 vuotta Suomessa
27.12.2019 8.00Metsähakkeen tuotantoketjut -tilasto 2018: Terminaalihaketus yleistyy edelleen
26.12.2019 18.00Komatsu Forestin Timo Korhonen: "Tästä tuli hyvä vuosi, näin me sen teimme"
26.12.2019 8.00Energian kokonaiskulutus laski 6 prosenttia tammi-syyskuussa
25.12.2019 18.11Juha S. Niemelä Metsähallituksen toimitusjohtajaksi
25.12.2019 11.35Uudistunut Komptech AXTOR - hakkuri ja murskain samassa koneessa
25.12.2019 9.00Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotiaiden ajoneuvojen katsastusväli harvenee
24.12.2019 12.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter 6.1 - Täydellisyyden lähteillä
24.12.2019 10.00Metsä Tissue on sopinut lautasliina liiketoimintansa myynnistä Mutares Groupille
22.12.2019 14.00Materiaalien tehokas seulonta - kiertotaloutta parhaimmillaan
22.12.2019 12.11Metsien hiilinielun päivitetty vertailutasolaskenta valmistui
22.12.2019 11.00Koskitukki Oy:n Järvelän tukkivarastot inventoidaan dronen avulla
22.12.2019 7.00Poliisin 24 tunnin rattijuopumusvalvonta maratonin ratsioissa jäi kiinni 66 epäiltyä rattijuoppoa
21.12.2019 17.55Alumiinivanteet kehittyvät - uusi valmistusmateriaali tulossa Alcoalta
21.12.2019 16.41www.terminator.fi sivustolla on artikkeli tärkeistä kuormatila ominaisuuksista joulukalenterin jokaiselle päivälle
21.12.2019 15.05Komatsu Forestin Uumajaan valmistuva uusi metsäkonetehdas on täynnä uutta teknologiaa

Näytä lisää »