Nosturikeskustelua neljän Varsinais-Suomalaisen kuljetusyrityksen kanssa29.12.2019 14.33
Itävaltalaiset Palfinger Epsilon puutavaranosturit ovat erittäin korkean laatunsa, kestävyytensä ja hyvien käyttäjäkokemusten ansiosta kirineet myyntitilastojen kärkisijoille sekä Suomessa että koko maailmassa. Varsinais-Suomessa Somerolla Palfinger Epsilonilla on jo 100 prosentin markkinaosuus ja naapurikylä Somerniemen autoistakin jo puolet ovat ”Epsiloitu”. Kävimme paikan päällä tutustumassa alueen puunkuljetusyrittäjiin. (kuva yllä: Someron ja Somerniemen puunkuljetusyrittäjät sekä nosturikauppias Arto Moilanen (neljäs vas.) samassa kuvassa: (vas.) Santeri Jääskeläinen, Marko Lehto, Ari Vuorinen, Mikko Helenius, Juhani Helenius, Erpo Helenius sekä Heleniusten kuljettaja Miikka Talikka.) Harvoin koko Metsäalan Ammattilehden reilusti yli 30 vuotisen historian aikana on avautunut vastaavaa tilaisuutta päästä tutustumaan neljän eri puunkuljetusyrityksen voimahahmoihin sovitusti samassa pihassa ja vieläpä samaan aikaan. Eikä paikan sijaintia voi luonnehtia vähäpätöiseksi, sillä olemmehan Suomen vanhimpiin lukeutuvan maantien eli Turun ja Hämeenlinnan yhdistävän Hämeen Härkätien varrella, mitä pitkin puukuormia on kuljetettu tiettävästi jo varhaiselta keskiajalta alkaen. Kiitoksen sana järjestelyistä kuuluu Suomalaisen puutavaranosturimalliston kehityksen ja kaupan nestorille, MoilAr Oy:n toimitusjohtaja Arto Moilaselle. - Kun tuotteet ovat kunnossa, niin sekä myyjä että asiakkaat sopivat yhtä aikaa samaan pihaan, Arto Moilanen toteaa positiiviseen tapaansa. (kuva: Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien Erpo Heleniuksen (oik.) edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea.) Asiakasta kuunnellaan Paikalla oli vuosien varrella lehtemme sivuilta ja eri tapahtumista tuttuja kasvoja ja nimiä. Puukuljetus Helenius Ky on ollut alalla jo 1950-luvulta lähtien seitsemissä kymmenissä olevan Erpo Heleniuksen edustaessa yrityksen toista- ja poikien Juhani ja Mikko Heleniuksen kolmatta sukupolvea. Entisestä Sisu-historiasta kertoo pari pitkää yhdistelmää sisäänsä ottavan hallin seinien kyltit ja julisteet. Nykyisin Heleniukset kuljettavat puuta yhteensä kolmen Volvo FH puutavarayhdistelmän voimin. Neliakseliset, Palfinger Epsilon M12Z -nosturein varustetut FH:t ovat 750:iä. Kolmiakselinen, kohta kymmenvuotias Volvo FH 540:n toimii siirtoautona eli kiiturina, kuten täällä päin Suomea on tapana sanoa. Juhani Helenius toteaa täysilmajousituksen ja ryömintävaihteiden sekä erinomaisen huoltopalvelun olevan Volvon etuja markkinoilla. (kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n Marko Lehto ja Volvo Fh 750, mihin asennettiin juuri uusi Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin.) Heleniusten lisäksi paikalla oli myös yrittäjä Marko Lehto Kuljetus M. Lehto Oy:stä, autona tummanpuhuva Volvo FH 750, missä nosturina pari päivää aikaisemmin asennettu Palfinger Epsilon M12Z, mikä korvasi saman valmistajan vanhemman pilkin. Lehdon nosturin erikoisuutena ovat tavallista leveämmälle ulottuvat tukijalat: - Vakioleveys on 3,9 metriä, näissä 4,7 metriä. Parin päivän käyttökokemuksen perusteella en voi kovin syväluotaavaa raporttia antaa, mutta lisäulottuma tekee kuormauksesta merkittävästi vakaampaa paikoissa missä leveyttä voi hyödyntää, Marko Lehto kertoo ja jatkaa: - Tässä on myös somerolaisen tuotekehityksen ja Arton tehdaskontaktien tuloksena markkinoille tuotu paranneltu Epsilon koura. (kuva: Marko Lehto valitsi uuteen nosturiin Intermercato vaa’an, Kourana Palfinger Epsilon FG53.) - Niin, Heleniukset havaitsivat noin vuosi takaperin että lisäämällä kouran rungon kainaloihin pienet rautalaput kouran rungon ja leukojen saranakohtiin ei enää jää ääriasennossa tavaraa väliin, mikä joissain tapauksissa on hidastanut kuormausta, Arto Moilanen kertoo. Tuotantomalliin Heleniusten osoittamat parannukset tuotiin jo tälle syksylle. Arto Moilasen mukaan Palfingerin tuotekehityksessä oltiin aluksi epäileviä kehitysehdotuksen suhteen: - Kun eivät muut olleet asiasta maininneet sanottiin. Sanoin siihen, että ei liene kenellekkään haitaksi jos samaan rahaan saa jatkossa tehokkaamman kouran. Viesti meni perille ja tuote on nyt tässä. - Hyvin ovat kuvalliset ohjeemme ymmärtäneet, ja vieneet muotoilun vähän pidemmällekin, toteaa Erpo Helenius. (kuva: Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä.) Yrittäjien arkea Nuorempaa yrittäjäsukupolvea edusti tapaamisessa niin ikään somerolainen Santeri Jääskeläinen, joka on ajanut puuta kaikkiaan viisi vuotta, josta viimeisen vuoden omiin nimiinsä: - Neljä vuotta ehdin ajaa S.Kakko Oy:llä. Sittemmin ostin tämän yhdistelmän Karilta ja tässä ollaan. Lehdon tapaan Kuljetus S. Jääskeläinen kuljettaa puuta Westaksen lukuun Etelä-Suomen alueella. Työkaluna vuosimallin 2013 kolmeakselinen Volvo FH 540. Muista poiketen Jääskeläisen Volvossa on avohytillinen Palfinger Epsilon M12L puutavaranosturi, 9,7 metrin ulottuvuudella - hydraulisella esiohjauksella sekin. Kysyttäessä millaisen muutoksen kuljettajasta kuljetusyrittäjäksi siirtyminen teki, saatiin Jääskeläiseltä tyhjentävä vastaus: - Välillä on ottanut päähän oikein tosissaan! Sekös sai Heleniusten huoltohallin toimistoon kokoontuneet puunkuljetusyrittäjät myötätuntoiseen, mutta poikkeuksellisen kovaääniseen nauruun. (kuva: Kuljetus Esa Vuorinen Oy ajaa puuta kahdella Mercedes-Benzillä. - Nosturina tässä Arocsissa on Palfinger Epsilon ja velipojan autossa Loglift; sekin taitaa olla Moilasen Arton myymä, sanoo Ari Vuorinen.) Naapurikunta Somerniemeä edustanut Ari Vuorinen on entuudestaan tuttu, noin neljän vuoden takaa Ammattilehden sivuilla julkaistun artikkelin pohjalta. Kuten silloin myös vuonna 2019 Kuljetus Esa Vuorinen Oy:n molemmat puutavara-yhdistelmät ovat Mercedes-Benz -vetoisia. - Velipoika Markun kanssa ajetaan, omat autot molemmilla. Tosin Markulla on tridemi ja nosturina Loglift, siksi Palfingerillä on Somerniemellä vain 50 prosentin markkinaosuus. Jos en väärin muista niin sekin taitaa olla Arton myymä, että sillä tavoin, kertoo Rengon sahalle suuntautuvalta keikaltaan Heleniusten hallille poikennut Ari Vuorinen. Vuorisen 2+2 akselisen Arocsin perässä on suorapuominen Palfiger Epsilon ja auton jatkeena Briab -puutavaraperävaunu Alucar -pankoin. Arocsin puutavara-autovarustelu ja BF2 -pankot ovat Pankkopörssin mallistosta; BF:t löytyvät Jääskeläisen yhdistelmästä koko matkalta. Lehdon ja Heleniusten puutavaravarustelut automaattikiristimineen ovat Alucarin Exte -mallistosta. - Kuormankiinnityksessä käytettävät nostokoukuiksi valittiin Terminaattorit. Ne ovat päteviä, Erpo Helenius lisää. (kuva: Kuljetus M. Lehto Oy:n uudessa Palfinger Epsilon M12Z -nosturissa on 4,7 metrin levyiset tukijalat, joilla saadaan vakautta kuormaamiseen.) Toimintavarmoja ja huolto pelaa Kun keskustelua käännetään kohti toimintavarmuutta ja huoltoa alkaa yrittäjien keskellä istuvan, joskin monien taisteluiden karaistaman ja paatuneen myyntimiehen kasvoille nousta varovaista punaa, joskin vain hetkellisesti, sillä niin on MoilAr Oy:n johtohahmo Arto Moilanen asiat hoitanut, ettei negatiivista palautetta Palfingeristä tästä porukasta tullut oikeastaan ollenkaan. - Nosturit ovat olleet mitä on luvattu ja huolto pelaa hienosti, ainakin täällä Varsinais-Suomen alueella, toteaa Ari Vuorinen. Marko Lehto muistaa takavuosina olleen häikkää kääntöpöydän kanssa mutta siitäkin on selvitty. - Letkujen hyvä kestävyys on ollut positiivinen yllätys. Paljon on auttanut kun ovat pääosin rakenteiden sisällä suojassa, Mikko Helenius lisää ja jatkaa: - Tosin letkujen hyvä kestävyys kertoo myös koko hydrauliikkajärjestelmän korkeasta laadusta. Ei ehkä tule niin paljon letkuja rasittavia tehopiikkejä. Toimintavarmuudesta keskustelu kääntyy Vuorisen mainitsemaan huoltoon, missä alueen yrittäjät luottavat Salossa toimivan Isera Oy:n palveluun. - Iseralla ei ole vielä koskaan sanottu ettei ymmärrys riitä, tai että kalenteri on täynnä. Soitit tai veit sinne sitten minkä tahansa kamppeen, kellon ajoista puhumattakaan. Vastaavaa yrittäjää ymmärtävää, joustavasti toimivaa palvelua ei välttämättä saa ihan joka paikasta, kehuu Juhani Helenius. Heleniukset huoltavat autonsa mahdollisimman pitkälti omassa huoltohallissaan: - Myös rengastyöt tehdään itse. Renkaat ostetaan paikalliselta yrittäjältä. Öljyjen vaihdot tehdään Volvolla Forssassa. Myös Lehto luottaa Volvo Truck Center Forssan palvelukykyyn: - Saa hyvin aikoja ja henkilökunta on tuttua, mikä helpottaa ja ehkäpä, ja ainakin toivottavasti myös nopeuttaa palvelua. Vuorinen huollattaa autonsa Halikossa ja kärryn Nummelassa, Trailer Metallilla. - Kyllä se on merkistä riippumatta niin, että pienemmät korjaamot voivat palvella suuria joustavammin, asiakkaan ajoaikojen puitteissa, mikä on tällä alalla tärkeää. Olipa kyseessä sitten perävaunu, nosturi tai auto, Ari Vuorinen sanoo. (kuva: Puunajon ammattilaiset vertailevat miten Palfinger Epsilon toteutti kouran rakenteessa Heleniusten parannusehdotuksen. - Hyvältä näyttää, toteaa arvovaltainen raati.) Kunta kerrallaan Vuosikymmenten ajan aitiopaikalta Suomen ja Pohjoismaiden puutavaranosturikauppaa seurannut Arto Moilanen katsoo turvallisin mielin tulevaan. - Myyntialueellani on aktiivista puunkuljetustoimintaa, mistä on hyvä hankkia lisää uusia Palfinger Epsilon asiakkaita ja nostaa markkinaosuuksia.Tietysti palvellaan tuttuun tyyliin myös nykyiset asiakkaat. Henkilökohtaisena tavoitteena on hankkia puutavara-autoilijat MoilAr Oy:n asiakkaiksi, hyvällä palvelulla ja hallitusti, Arto Moilanen suunnittelee. (kuva: Puuta Someron alueen kuljetusyrittäjät ajavat Metsä Groupin ja Westaksen lukuun. Pääosa kuormista viedään Renkoon, Kyröön ja Kirkniemeen sekä Lohjalle. Paluukuormien nouto- ja vientipaikoissa voi olla runsaastikin vaihtelua, yrittäjät toteavat. kuvassa Ari Vuorisen ohjaama Arocs suuntaa Renkoon, mihin on Somerolta reilun 60 kilometrin matka.) |