Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiauto

26.01.2020 13.00

simpanet1.jpg

Kuljetus S. Simpanen Oy:n historia puunajossa juontaa yli 50 vuoden taakse. Mukana alan muutoksissa ja haasteissa on pysytty kovalla työllä sekä uusien teknisten ratkaisuiden ennakkoluulottomalla käyttöönotolla - uusimpana esimerkkinä tästä ajattelusta Volvo Exster -radio-ohjaus.

(kuva yllä: Kuljetus S. Simpanen Oy on ottanut käyttöön Suomen ensimmäisen radio-ohjauksella varustetun puutavara-auton. Kuljettaja Aki Mursu siirteli 76-tonnista yhdistelmää Kurkimäen asemalla kätevästi haluttuun kohtaan.)

Seppo Simpanen aloitti puun ajon vuonna 1968 Pielavedellä Säviän kylällä. Siitä lähtien toiminta on jatkunut katkeamattomasti ja tänä päivänä toiminnasta vastaa Saku Simpanen vaimonsa Jaana-Riitan kanssa.

- Olin isän mukana ajossa jo pikkupoikana joten kyllä tähän ammattiin on kasvettu. Yrityksen vetovastuuta siirrettiin minulle vaiheittain, kunnes vuonna 2006 tartuin kokonaan ohjaimiin, kertoilee Saku Simpanen.    

simpanet7.jpg(kuva: Kuljetusyrittäjä Saku Simpanen on tuttu näky Puunkuormaajamestari -kisoissa ja hän on 2019 mestari.)

Tänä päivänä Kuljetus S. Simpanen Oy ajaa puuta UPM:lle Pohjois-Savon alueella.

- Hyvä yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Tällä hetkellä meillä on neljä omaa yhdistelmää ja lisäksi ajossa on puolenkymmentä yhteistyökumppani yrittäjien autoa. Puuta siirretään vuodessa yhteensä noin 700.000 mottia. Omien autojemme keskiajomatka on vain noin 50 kilometriä joten kuormaamista on todella paljon, sillä ajamme suurimman osan puusta juna-asemille ja tukkia paikallisille sahoille missä purku tapahtuu auton nosturilla. Tehdaskuormat menevät Äänekoskelle, Pellokseen, Savonlinnan ja Joensuuhun. Kesäaikaan ajamme puuta reilut 100.000 mottia uittoon mikä tuntuu lisääntyvän koko ajan, sanoo Simpanen jonka lisäksi yrityksessä työskentelee seitsemän osaavaa kuljettajaa.

Luottoa laatumerkkeihin - uusi tekniikka käyttöön

Puutavara-autoissa on aina luotettu Volvoon ja nostureissa Hiabiin.

- Meidän liikenneluvalliset puutavara-autot ovat olleet läpi historian Volvoja; joskus aikanaan oli pari muun merkkistä lastausautoa. Teimme pitkään autokauppaa Heikki Tuomaisen kanssa ja kun hän siirtyi Raskasparin vetovastuuseen, on yhteistyötä aloiteltu hyvässä hengessä Volvo-myyjä Mika Vainikaisen kanssa. Samaten nostureissa olemme ollet hyvin merkkiuskollisia Hiabiin - ensin kuormattiin vuosikymmeniä Jonseredeillä ja vuosituhannen alussa siirrtyyiin käyttämään Loglifteja. Myös perävaunuissa olemme olleet pitkälti yhden merkin talo - nytkin kaikissa autoissa on Jykiläiset ja pankkoina olemme käyttäneet aina Extejä. 

Vaikka merkkiuskollisus on ollut vahvaa niin Säviällä ei ole kangistuttu kaavoihin vaan tuotteiden kehitystä seurataan erittäin tarkasti ja otetaan käyttöön uusimmat innovaatiot. 

- Esimerkiksi autopuolella meille tuli vuonna 1987 Suomen ensimmäinen Volvo F16 -malli ja jouluna 2012 otimme ajoon ensimmäisten joukossa uuden mallin FH16 750:n. Volvo kehittää tekniikkaa alan kärjessä ja olemme ottaneet aina käyttöön uusimmat ratkaisut kuten viime vuosina ilmajousituksen, I-See -vakionopeudensäätimen, uudet ryömintävaihteet jne. ja olemmekin olleet mukana monessa tuotekehitysprojektissa antamalla palautetta tehtaalle. Vaunupuolen kehityksestä esimerkkinä käy kesällä ajoon tullut erikoismatala ilmajousitettu ja pikkupyöräinen Jyki mikä tarjoaa suuremman kuormatilan samoin kuin Alucarin uusi matala auton apurunko. Kun teimme ensimmäisen 76-tonnisen yhdistelmän heti vuonna 2013 varusteltiin se Exte Com -automaatti pankoilla mitkä ovat toimineet erittäin hyvin ja ne on siirretty jo toiseen autoon. Myös nosturivalinnoissa olemme pyrkineet aina optimoimaan ratkaisut meille sopivaksi yhteistyössä myyjä Hannu Iivanaisen kanssa sekä seuraamaan kehitystä - ohjaamot on ollut nostureissa jo vuosikymmeniä, Z-malli on todettu hyväksi tiettyihin ajotehtäviimme ja viime aikoina olemme valinneet Logliftin 125 -malleihin todella isot kourat mitkä nopeuttavat kuormaamista merkittävästi, Simpanen kertoo.  

simpanet4.jpg

(kuva: Yhdistelmää voi siirrellä myös nosturiohjaamosta mikä vähentää turhaa hyppimistä nosturista auton ohjaamoon, lisäten siten turvallisuutta.)

Kätevä radio-ohjaus

Kun Volvo esitteli uuden Exster -radio-ohjauksen, kiinnostui Saku Simpanen siitä välittömästi: 

- Ajatus tuntui heti järkevältä koska joudumme usein siirtämään autoa muutamia metrejä eri tilanteissa. Tilasimme uuden Volvo FH 16 750 auton tehtaalta Exster -valmiudella ja Tele Radio Finland Oy asensi radio-ohjauslaitteet tarpeisiimme räätälöitynä sekä tarvittavilla turvalaitteilla nyt loppusyksystä. Alussa testailimme järjestelmää ja siihen tehtiin tiettyjä muutoksia. Nyt joulun alla olemme aloittaneet sen käytön ja opettelun, toteaa Simpanen.

simpanet6.jpg

(kuva: Nostureissa Kuljetus S. Simpanen on luottanut aina Hiabiin ja tällä hetkellä käytössä on neljä Logliftia. Kuvassa puretaan kuitukuormaa asemalle Loglift 125 S -mallilla varustettuna isolla kouralla ja Tamtron vaa´alla.)

Exster -radio-ohjausta voi käyttää joko auton vieressä seisten tai nosturiohjaamosta.

- Sillä on kätevä siirtää autoa esimerkiksi junapurussa silloin kun tehdään matalaa pinoa toisen puulajin päälle. Kesällä kun alkaa uittoon ajo radio-ohjauksesta on varmasti apua, kun sillä voi siirrellä autoa purkukoneelle sopivaan kohtaan - uittopurussahan kuljettajan ei saa olla ohjaamossa joten järjestelmä vähentää edestakaisin ohjaamoon hyppimistä samalla kun auton saa siirrettyä sentilleen oikeaan kohtaan. Ja usein metsäpinolla telapuut ovat nosturin ulottumattomissa joten radio-ohjauksella autoa saa siirrettyä sen verran että niihin nosturilla ylettyy, kertoo Kuljetus S. Simpanen Oy:n kuljettaja Aki Mursu, joka on ajanut puutavara-autoa jo 15 vuoden ajan. 

simpanet3.jpg(kuva: Volvo Exster -radio-ohjaus kytketään päälle yhdesta napista auton ohjaamossa.)

Exster -radio-ohjauksella yhdistelmää voi toki siirtää tarvittaessa pidempiäkin matkoja:

- Auto kulkee sillä jopa 10 km/h ja ohjaaminen on yllättävän helppoa sillä etupyörien asennon näkee aina ohjausrullasta. Toki täysyhdistelmän peruuttaminen pidempiä matkoja on ainakin tottumattomalle haasteellista. Mutta jos vaikka ahtaasta laanista pitää peruuttaa ulos niin radio-ohjauksella voi seistä perässä ja käyttää kaiken tilan tarkasti hyödyksi.   

simpanet5.jpg(kuva: Radio-ohjauksen saa kytkettyä tarvittaessa pois päältä myös auton sermin molemmilla puolilla olevista kytkimistä sekä nosturin hätäseis -napista.)

Saku Simpanen näkee radio-ohjauksen antava mahdollisuuksia myös kalustovalintoihin.

- Nosturi voisi olla jatkossa ehkä 1-jatkeinen ja ilman yletinpuomia jolloin se olisi parempi kuormausteholtaan sekä edullisempi hankkia. Ja ehkä radio-ohjauksella varustettu käytetty puutavara-auto erottuu massasta ja sen myyntihinta voi olla parempi kun kun sille olisi kysyntää vaikka lastausautoksi, hiekan ajoon tai asfalttityömaalle.

simpanet2.jpg

(kuva: Ahtaissa paikoissa yhdistelmää voi peruutella kätevästi auton ulkopuolelta mikä on paljon helpompaa kuin ohjaamossa istuen. Radio-ohjauksella Volvo kulkee jopa 10 km/h nopeudella.)

31.01.2020 13.09Vuoden 2019 katsastustilastot julkaistu
30.01.2020 20.00Hannun KoneCorner juhlii maaliskuussa 30-vuotista taivaltaan
30.01.2020 18.30Mototarvikkeet.fi: Panostusta verkkokauppaan ja perinteiseen myyntityöhön
30.01.2020 18.11Ammattilehden Facebook sivuilla jo yli 10.500 tykkääjää - määrä kasvaa vahvaa tahtia!
30.01.2020 11.40Toimialojen tiekartat: teknologioiden kehityksessä valtava potentiaali
29.01.2020 16.22Ammattilehti MotorSports: Jonne Ollikainen mukaan Rallin SM sarjaan
29.01.2020 13.00Myllys Yhtiöt ProTruck-jälleenmyyjäksi
29.01.2020 12.30Lava-automarkkinoilla tapahtuu
29.01.2020 10.00Mercedes-Benz - edistyksellistä valoteknologiaa vuodesta 1886 alkaen
28.01.2020 16.33John Deere metsäkoneiden työnäytös Kainuun ammattiopistolla 30.1.2020
28.01.2020 16.30Bruks järjesti mielenkiintoisen hakkuritapahtuman pohjoismaisille alan ammattilaisille
28.01.2020 16.05Ponsse 50 vuotta -juhlakiertue Karstulassa perjantaina 31.1.2020
28.01.2020 15.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Volkswagen Transporter T6.1 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG - Suomalaisten suosikki
28.01.2020 11.54Suomalainen vetolaitevalmistaja TAV kasvaa ja kansainvälistyy
28.01.2020 11.30Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia
28.01.2020 10.29Viasat Urheilu -kanava vapaasti katsottavissa 31.1.-2.2.
28.01.2020 8.45Vaarallisiksi luokiteltujen sähkölaitteiden määrä väheni markkinoilla
28.01.2020 8.02Vene 20 Båt -messuilla esillä 500 vene-uutuutta
27.01.2020 17.13Nisula Forest tarjoaa kannattavuutta harvennuksille
27.01.2020 14.00Nosturikaupassa luotetaan alkavaan vuoteen - palvelukokonaisuus ratkaiseva tekijä
27.01.2020 9.10Uudistuva tieliikennelaki tuo muutoksia liikennemerkkeihin
27.01.2020 9.03Kuljetusten vastuullisuuden arviointi vaikeaa
27.01.2020 8.30Volvon ladattavien hybridien myynti käy vilkkaana
27.01.2020 8.23Brexitin vaikutukset kaupparekisteriin, tavaramerkkeihin, mallisuojaan, patentteihin ja tilintarkastusalaan
26.01.2020 15.50Forest Vihavainen Ky, Mäntyharju: Metsäkoneurakointia puolen vuosisadan kokemuksella
26.01.2020 15.01Metsäteollisuus: Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä
26.01.2020 13.00Kuljetus S. Simpasella radio-ohjattava Volvo -tukkiauto
25.01.2020 11.11Naaran Kuljetushuolto Oy Alucarin päällerakenteiden jälleenmyyjäksi Itä-Suomeen
24.01.2020 11.00Volvo XC40 Recharge P8 AWD -täyssähköauto on herättänyt suurta kiinnostusta
24.01.2020 9.11Metsäpuiden lisäystutkimus vahvistuu - Luken Savonlinnan tiloihin käyttöön uusin teknologia
23.01.2020 12.21Italialainen kahvijätti luottaa suomalaiseen kierrätyskartonkiin
23.01.2020 12.12Valmet toimittaa sellutehtaan avainteknologian ja automaation brasilialaiselle asiakkaalle
23.01.2020 11.33Subarulle kaksi kansainvälisesti arvostettua lehdistöpalkintoa
23.01.2020 9.43Kalatalouden Keskusliitto: Mateen pyynti alkaa
23.01.2020 9.34Kesätyöpaikkahaku Outokummun Tornion tehtaille ja Kemin kaivokselle on avautunut.
23.01.2020 8.50Iveco palkitsi Suomen parhaat
22.01.2020 14.32Ennätysmäärä renkaita hyötykäyttöön vuonna 2019
22.01.2020 12.52Puuinfo: Puun käytön kaksinkertaistaminen rakentamisessa ei nykytoimin toteudu. Puurakentamisen edistämiseen tarvitaan yhteinen strategia
22.01.2020 12.44Metsä Groupin kesätyöhaku käynnissä sahoille
22.01.2020 10.22Metsä Group ja Dasos hankkivat FSC-sertifioituja luontokohteita
21.01.2020 11.03Carsport Vantaa avaa ovensa maaliskuussa
21.01.2020 10.40Suomen kokemukset HCT- eli pitkistä rekoista herättää kansainvälistä kiinnostusta
21.01.2020 10.30Vähälä Yhtiöt tarjoaa päästötöntä jakeluliikenteen kuljetuspalvelua MAN eTGE täyssähköpakettiautoilla
20.01.2020 16.00Glaston 150 vuotta: metsäyhtiöstä maailman johtavaksi lasinjalostusteollisuuden teknologiayhtiöksi
20.01.2020 12.33Kalle Perttula vahvistamaan ProSilva Oyj:n metsäkonemyyntiä
20.01.2020 9.00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: PITKÄ vuosi 2019
19.01.2020 11.00Tieturvallisuusarviointi parantaa teiden liikenneturvallisuutta - tutkimus ja kevään koulutuskalenteri julkaistu
19.01.2020 11.00Stora Enso Metsän Puumarkkinakatsaus - tammikuu 2020
18.01.2020 9.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia
17.01.2020 16.35Ahola Transport laajentaa toimintaansa lämpösäädellyissä kuljetuksissa
17.01.2020 10.40Truck of the Year 2020 -titteli siivitti Actrosin uuteen myyntivuoteen
17.01.2020 8.30Talvikalastajan pyydysmerkinnät kuntoon
16.01.2020 16.10DAF vahvistaa myyntiorganisaatiotaan pk-seudulla
16.01.2020 13.00SKAL palkitsi päättäjät
16.01.2020 9.44Reserviläisliitto: Sähköinen aseluparekisteri saatava valmiiksi
15.01.2020 19.11ILMOITTAJA! Katso tästä Metsäalan Ammattilehden, Kivirock lehden ja Fluid Finland lehden MEDIAMENU 2020
15.01.2020 14.11Ponssella juhlitaan 50-vuotista savottaa - juhlakiertue starttaa matkaan 23.1. Aurasta
15.01.2020 11.00Nokian Renkaat siirtyy ensimmäisenä rengasvalmistajana tarjoamaan ympäristöystävällisempiä rengaspusseja
15.01.2020 9.11Volkswagen Hyötyautot jatkaa autourheilun SM-sarjojen ja nuorisotoiminnan tukemista
14.01.2020 17.47Volvo Trucksin ratkaisut säästävät polttoainetta ja ympäristöä
14.01.2020 16.00Renault Trucksin myynti vahvassa kasvussa Suomessa
14.01.2020 10.40SEAT tarjoaa viiden vuoden takuun koko mallistoonsa
14.01.2020 9.40Bridgestonen yhteistyö autonvalmistajien kanssa vuonna 2019
13.01.2020 18.11Komatsu metsäkoneiden edistykselliset 2020 Stage V -moottorit
13.01.2020 16.34Mercedes-Benz henkilöautojen myynti jatkuu vahvassa vireessä
13.01.2020 16.00Suomalaista selluntuotannon avaintuotantoteknologiaa Brasiliaan
13.01.2020 9.44Hiilinielut kasvuun metsittämällä
13.01.2020 8.55Ergo mestariksi jo 11. kerran pelatussa Einari Kupissa - älykiekkoa ilman järkeä
13.01.2020 8.50Renault Captur uudistui - kookkaampi ja runsaanpi
13.01.2020 8.00Metsä Tissue investoi Saksassa
12.01.2020 15.45Ammattilehden YouTube kanavalla mielenkiintoisia videoita - siirry tästä katsomaan
12.01.2020 14.30Euroricambi: Vaihteisto- ja voimansiirtokomponentit 40 vuoden kokemuksella & OEM-laadulla
12.01.2020 13.00Metsäteollisuus: Vastuuttomat lakot halvaannuttavat metsäteollisuuden ja uhkaavat vientituloja - ammattiliitoilta puuttuu suhteellisuudentaju
12.01.2020 9.00Valmet toimittaa uuden Advantage DCT -pehmopaperilinjan Alas Doradasille El Salvadoriin
11.01.2020 16.00Porokka Invest myy uudet ja kunnostetut vaihtonosturit vuosikymmenten kokemuksella
11.01.2020 9.00Stora Enson puunhankinnan kesätyöt yhä monipuolisempia - avoinna yli 50 kesätyöpaikkaa
10.01.2020 18.13TRATON Innovation Day, Södertälje: Tuottavuutta keskinäisellä yhteistyöllä
10.01.2020 13.34Dynaset jatkaa Haaviston pääyhteistyökumppanina Motocrossin MX2-luokan MM-sarjassa
10.01.2020 13.33Talvi pistää akut koetukselle
10.01.2020 13.33DHL kokeilee sähköautojakelua Turussa
10.01.2020 8.41Jussi Linnaranta Metsäliitto Osuuskunnan hallituksen puheenjohtajaksi
10.01.2020 8.00Scanian linja-autot huipputulokseen
09.01.2020 20.11Koneosapalvelu tarjoaa metsäkoneiden vaihto-osien valikoiman nyt netissä
09.01.2020 17.20Mercedes-Benz on matkalla kohti markkinoiden laajinta ladattavien hybridien tarjontaa
09.01.2020 17.00Valmet toimittaa DCT -pehmopaperilinjan El Salvadoriin
09.01.2020 13.50BMW laajentaa lataushybridimallistoaan
09.01.2020 9.00Ponssen 50 juhlakiertue starttaa Aurasta 23.1. - katso tästä Suomen aikataulu
08.01.2020 20.11Komatsu Forest muuttaa Jyväskylässä uuteen palvelukeskukseen tammikuun lopulla
08.01.2020 15.20Stora Enso myy Pfarrkirchenin sahan Saksassa
08.01.2020 14.30Otto Tast Verhoomo Sorsan toimitusjohtajaksi
08.01.2020 14.09Sähköautojen myynti tuplaantui
08.01.2020 10.44Avustukset kalatalouden alueelliseen edistämiseen ovat nyt haettavana ELY-keskuksista
07.01.2020 19.03Sennebogen 875 Hybrid - Tehokas materiaalinkäsittelykone monipuoliseen operointiin
07.01.2020 13.31Mercedes kasvattaa Actrosin vakiovarustelua entisestään
07.01.2020 12.33Metsä Board ja VTT syventävät yhteistyötään
07.01.2020 12.33Scania: Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat raskaisiin kuorma-autoihin
07.01.2020 8.23Suomen eteläisin vapaan kelkkailun alue laajeni Keuruulla
06.01.2020 15.00Jonne Ollikaisella nousujohteinen kausi - RX Academy päättyi suomalaisjuhliin
06.01.2020 13.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Renault Trucksin sähköautostrategia tarkentuu lähikuljetuksiin
05.01.2020 15.00KonneService: Täyden palvelun huoltopalvelua metsäalan kuljetusreittien varrella

Näytä lisää »