AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S21H retkeilyauto - liikkuva työmaaruokala

28.04.2020 17.15

retkinet2.jpg

Iveco Daily uudistui viime vuoden puolella. Malliuudistus toi uutta myös Suomen markkinoille räätälöidyn Daily retkeilyauton valinnaisvarusteisiin. Vetokyky säilyi entisellään 3,5 tonnissa, millä Daily pitää paikkansa autoluokan kärjessä. 

(kuva yllä: 1+4 paikkaisen Iveco Daily retkeilyauton ulkoisia tunnusmerkkejä ovat koko helman pituudelta asennetut astinlaudat ja äärivalot sekä useimmiten myös maskiin sovitetut Lazer-lisäpitkät, jotka ovat tässä mallissa viety tuulilasin yläpuolelle näyttävään rautaan.)

Iveco Finlandin ja Verhoomo Sorsan yhdessä kehittämä Iveco Daily -retkeilyautokonsepti on nauttinut vuosien saatossa suurta suosiota monilla eri toimialoilla työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Eikä ihme, sillä auto tarjoaa paitsi ylenpalttiset tilat ja korkean mukavuuden myös kokoluokkansa parhaimmistoon yltävän kantavuuden ja vetokyvyn. Tutustuimme viime vuoden puolella uudistuneen Dailyn tuoreimpaan retkeilyautovarianttiin ja totesimme että tuotekehitys on vienyt jo entisestään erittäin hyvää konseptia jälleen merkittävin askelein eteen päin. Kommenttiin on jotain pohjaakin sillä Ammattilehdellä on kokemusta Iveco Daily retkeilyautoista yli kolmen vuoden ajalta ja kahdesta edellisesti päivitysversiosta, mitkä ovat palvelleet Mediamobiileina asiakkaiden keskuudessa liikkumisessa sekä messukäytössä. 

retkinet3.jpg

(kuva: Jääkaappi, mikro ja pöytä sekä kunnolliset istuimet tilavassa ja valoisassa matkustamossa. Mitä muuta työmaaruokalalta voisi toivoa kenttäolosuhteissa? Lisäilmalämmittimen ansiosta matkustamossa on inhimilliset oltavat kovillakin pakkasilla.)

Dailyn hyvä perusrakenne säilynyt ennallaan

Voimanlähdevalikoiman selkärankana ovat päivitetyt 2,3- ja 3,0 -litran nelisylinteriset dieselmoottorit, joista on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja teholuokissa 116 - 210 hv. Lisäksi mallistossa on dieselmoottorista jalostettu maakaasumoottori. Sen suurin teho on 136 hv. Vaihteistovalikoimassa on kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalla suuren suosion saavuttanut ja kestäväksi kehuttu kahdeksanvaihteinen Hi-Matic automaatti. 

Nyt ajettavan retkiksen koneena on tehokkain eli 210 hv vaihtoehto, mikä on 180 heppaisen moottorin kanssa suosituin moottorivaihtoehto retkeilyautokäytössä.

Uudet WLTP -päästömittaustavan mukaiset Iveco moottorit yltävät valmistajan mukaan jopa 10 prosenttia edellisen sukupolven moottoreita pienempään polttoaineenkulutukseen. 

Kokonaispainovaihtoehtoina ovat 3,5 tonnisen lisäksi kuorma-autovaihtoehdot, mitä saa aina 7-tonniin saakka. Kuormatilaa on tarjolla aina liki 20 kuutiometriin saakka, mikä tekee Ivecosta joustavimman ja kattavimman malliston retkeilyautokäyttöön tarjoavista hyötyautovalmistajista.

- Kuorma-autovariantit tuovat mukavasti lisää joustavuutta mallistoon. B-kortilla ajettavia retkeilyautomalleja koskevat eri määräykset kuin C- eli kuorma-autokortilla ajettavia vaihtoehtoja, sanoo Ivecolla suurasiakasmyynnistä vastaava Raimo Haavikko.

retkinet4.jpg

(kuva: Ivecon uudistunut sisäilme on kaikin puolin onnistunut. Ohjauspyörä on entistä sirompi ja nyt mittaristo näkyy ratin takaa ilman venkoilua.)

Kohta kaksi vuotta takaperin, matkailuautomaahantuojien aloitteesta voimaan astuneen lakimuutoksen myötä kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnisissa retkeilyautoissa tulee nyt olla makuupaikkojen lisäksi vähintään 140 cm pitkä ja 40 cm leveä ”käytävä” sekä kylmäsäilytystila. 

- Lakia valmisteltaessa ei ehkä ole otettu aivan kaikkia asianhaaroja huomioon. Esimerkiksi tässä 16 kuutiometrin kuormatilan omaavassa autossa jouduimme viemään matkustamon ja tavaratilan välistä seinää muutaman kymmentä senttimetriä entistä taaemmaksi, jotta asetuksen mukainen 140 cm käytävä syntyy. Miinuksena on se että nyt auto on 1+5 paikkaisen asemesta 1+4 paikkainen. Samalla kuormatilan pituus lyhenee, mikä johtaa siihen että asiakkaamme joutuvat nyt usein valitsemaan pykälää pidemmän koripituuden, jotta saavat entisen määrän kuormaa ja matkustajia kyytiin. Pidemmän auton toimitus ei ole meille mikään haaste, mutta isompi auto tarkoittaa suurempia päästöjä, mikä ei tietenkään ole ihan linjassa nykyisen hallituksen ajoneuvopäästöjen vähentämiseen tähtäävän suunnitelman kanssa. Jos ajokortti antaa myöden niin suuremmissa kuljetustarpeissa kannattaakin harkita kuorma-autoksi rekisteröidyn retkiksen soveltuvuutta. Se tarjoaa paitsi merkittävästi suuremman kantavuuden myös mahdollisuuden matkustamon rakenteluun, sillä kuorma-autoissa ei tarvita makuupaikkoja ja istuimien asettelu on merkittävästi vapaampaa, Haavikko jatkaa.

retkinet5.jpg

(kuva: Tavaratila on verhoiltu kauttaaltaan. Suurin kuormapituus on 3,2 metriä. Väliseinän luukku avattuna kyytiin sopii lähes 5 metriset putket yms.)

Kuorma-autoksi rekisteröidyn retkeilyauton kuljettamiseen riit-tää C1-luokan ajokortti. 

- Sen hankinta on vaivatonta ja kustannustehokasta. Kortin taitaa saada tänä päivänä noin 1000 eurolla, Haavikko arvioi.

Katsaus rekisteriotteen tietosarakkeisiin paljastaa koeajokkimme kantavuudeksi noin 600 kg, mikä ei ole kovinkaan juhlavasti tämän kokoluokan autolle, mutta täysin linjassa muiden vastaavien kanssa. 

Kuormatilan pituus on lattia- tasosta mitattuna 3,2 metriä ja sisäkorkeus reilut 1,95 metriä. Kyytiin siis sopii vaivatta rakennuslevyt tai vaikkapa lyhyt-telainen kelkka. Väliseinässä on pit- kälti toista metriä leveä ja noin 40 cm korkea luukku, mikä mahdollistaa pidempien esineiden kuljettamisen. 

Helsinkiläisen Verhoomo Sorsa Oy:n osaavissa käsissä auton kaikki seinäpinnat ovat saaneet asianmukaisen lämpöeristyksen. Lämpöä Dailystä ei tule puuttumaan, sillä moottorin ja ohjaamon lämmityksestä vastaavan ajastimella varustetun polttoainekäyttöisen lisälämmittimen lisäksi matkustamossa on lisäilmalämmitin, jonka tuottama lämpö on mahdollista kääntää myös kuormatilan puolelle. Eristyksen ansiosta Daily on paitsi lämmin, myös erittäin hiljainen auto. Ajomelu ja muut auton ulkopuoliset äänet pysyvät hyvin loitolla, mikä on positiivista, jos autossa on tarkoitus yöpyä.

retkinet6.jpg(kuva: Sisustaa leimaa korkeatasoinen viimeistely. Makuulaveri taittuu esiin takaistuimien selkänojat taittamalla. Istuimien päälliset ovat hyvin kulutusta kestävää nahkaa. Lakimuutoksen takia yksi istuin on pitänyt jättää pois laskuista. Väliseinää noin puoli metriä taakse päin viemällä istuimen voi asentaa takaisin. Sellaiset ovat säännöt!.)

Kehitystä ulkonäköön ja ajettavuuteen

Malliuudistuksen myötä Iveco sai uutta muotoa keulaan sekä täysin uuden sisustuksen, joka noudattelee kohteliaasti edeltävän mallin suuntaviivoja.

Täysin uusi ohjauspyörä näyttää ja tuntuu hyvältä. Italialaiset taitavat muotoilun, mikä näkyy myös kojelaudan ja täysin uuden mittariston ilmeessä. Mielenkiintoinen uutuus on tehdaslisävarusteena tarjottava sähkötoiminen seisontajarru, mikä korvaa etuistuimien välissä törröttävän vivun. Samalla se mahdollistaa lisähinnasta tarjolla olevien ja selkä menosuuntaan nähden kääntyvien ns. kapteeni-istuimien hankinnan. 

Iveco-uutta on myös vajaan 10-tuumaisella näytöllä varustettu multimediakeskus. Valmistajan raskaista kuorma-autoista tuttu laite tuo mukanaan Ivecon monipuoliset lisäpalvelut pakettiautoasiakkaiden saataville. Teräväpiirtonäyttö toimii kaiken muun lisäksi myös peruutuskameran näyttönä.

retkinet7.jpg(kuva: Sähkökäyttöinen käsijarru on tätä päivää. Lisähinnasta tarjottava vipu tuo lisätilaa etuistuimien väliin ja mahdollistaa kääntyvien etuistuimien valinnan.)

Merkittävin ajettavuuteen vaikuttanut kehitysaskel on uusi sähkökäyttöinen ohjaustehostin, jossa on erityinen ohjaustuntumaa merkittävästi taajamaolosuhteissa keventävä City -toiminto. Samalla alustaan on tuotu jämäkämmät vakaajatangot ja uudet etujouset. Parannusten ansioista Daily on nyt havaittavasti vakaampi ja vaivattomampi ajettava. Onneksi Iveco ei ole sen enempää uudistanut Dailyn alustaratkaisuja, sillä perinteisen tikapuurunkorakenteen ja päällekäisiin kolmiotukivarsiin perustuvan pyöräntuennan ansiosta Ivecon etupyöräkoteloissa on runsaasti tilaa, mikä ulosmitataan auton ulkomittoihin nähden poikkeuksellisen pienenä kääntöympyränä, joka on nyt koeajettavan ja 4,1 m akselivälin omaavassa autossa 14 metrin luokkaa. Reippaan takaylityksen johdosta peräkärryn kanssa peruuttelusta voi tulla mielenkiintoista, ainakin jos kärryssä on pitkä puomi. Onneksi Sorsan retkeilyautovarustukseen sisältyy kameran lisäksi tehokkaat, katon rajaan, taakse päin asennetut työvalot, joita voi hyödyntää työtehtävien lisäksi myös peruuttamisessa.

Rahalle vastinetta?

Uudistunut Iveco Daily retkeilyauto täyttää onnistuneesti tehtävänsä. Reilun kokoinen jääkaappi imee sisuksiinsa vaivatta viisihenkisen työporukan muonat työpäivää kohden ja tehokas mikroaaltouuni käy keittiöstä. Molemmat tervetulleita uudistuksia auton varustelussa. Jääkaappi pelaa auton omalla virralla, mikro tarvitsee ulkoisen virtalähteen, joka voi olla vaikkapa erikseen myytävä invertteri. Nyt koeajettavaan autoon ei ole sellaista asennettu, joskin valmiudet ovat pistorasioita myöten mitkä toimivat kun auto kytketään verkkovirtaan. Laadukas invertteri kustantaa noin tuhannen euroa auton hinnan päälle.

Ja mikä auton hinta olikaan? 

- Konseptin mukaisten Iveco Daily retkeilyautojen verolliset hinnat alkavat, 210 hv moottorilla ja Hi-Matic automaattivaihteistolla noin 69 000 eurosta. Tässä autossa on lisäksi tehokkaat lisävalot katolla sekä muuta pientä kivaa, mikä nostaa hinnan hieman yli 70 000 euron, ilmoittaa Haavikko.

17.05.2020 9.00UPM viimeistelee yksityiskohtia Uruguayn uuden hallituksen kanssa ja yhtiön kasvuhanke etenee suunnitellusti
16.05.2020 15.22Seitsemiseen syntyi villi metsäpeura 150 vuoden tauon jälkeen
16.05.2020 11.00Otto Lahti, johtava asiantuntija, Traficom: Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen
16.05.2020 9.01"Kadonneen kuormatilan metsästys": Nyt mennään kuormatilakokoon vaikuttavat tekijät läpi osa osalta
15.05.2020 10.11Nokian Renkaat sai ensimmäisenä rengasyhtiönä hyväksynnän Pariisin sopimuksen mukaisille ilmastotavoitteille
15.05.2020 9.34Poikkeuksellisten säiden vaikutus luonnonvaroihin
14.05.2020 17.00Ammattilehti mukana Power Truck Showssa 2021
14.05.2020 10.56Metsä Fibre ja ABB esisopimukseen Kemin biotuotetehtaan sähköjärjestelmistä
14.05.2020 10.55IVECO on tyytyväinen Saksan tekemään päätökseen jatkaa maakaasukäyttöisten kuorma-autojen vapautusta moottoriteiden käyttömaksuista
14.05.2020 10.13Stora Enson metsänistutuskausi täydessä vauhdissa: Yli 260 000 puuntaimea päivässä
14.05.2020 9.25Täysin uusi PEUGEOT e-Expert vastaa kaikkiin ammattikäyttäjien tarpeisiin
14.05.2020 9.21Kirri-Tikkakoski -rinnakkaistie avataan liikenteelle elokuussa
14.05.2020 9.14Rahanpesulaki velvoittaa yrityksiä ilmoittamaan edunsaajansa (omistajansa) kaupparekisteriin 1.7 mennessä
14.05.2020 9.00Ajoneuvojen katsastusaikaväleihin muutoksia
13.05.2020 15.45AQUA CLEAN toimittaa sylinteriryhmäpesulinjan AGCO Powerille
13.05.2020 10.21Huoltovarmuuskeskus ja UPM yhteistyöhön suojavarusteiden hankinnassa
13.05.2020 9.07Continentalilta uutta tietoa CO2-päästöistä ja VECTO-säännöksistä kuljetusyrityksille
13.05.2020 8.45Uusi ë-Jumpy saapuu myyntiin vuoden 2020 toisella puoliskolla
12.05.2020 11.20Valmet toimittaa tuhkankäsittelyjärjestelmän L.D. Celuloselle Brasiliaan
12.05.2020 10.30MAINOSTAJA: Tavoita alan ammattilaiset tehokkaasti uudella tavalla - järkihintaan
12.05.2020 9.44Andritz toimittaa kaasutuslaitoksen ja biomassan käsittelylinjan Brasiliaan
12.05.2020 9.10Jari Kukkonen Originator Oy:n uudeksi varatoimitusjohtajaksi
12.05.2020 8.11VTT:lle Suomen ensimmäinen kvanttitietokone - tähtäimessä Suomen ja Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen
11.05.2020 21.00KATSO 8.5. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
11.05.2020 16.11Kuljetus A. Mansoniemi: "Volvoa en vaihda"
11.05.2020 15.20Tuontihake korvaa kotimaista metsähaketta - Kemera-asetuksen muutos osaksi talouden elvytystä
11.05.2020 11.20Puukauppa vilkastui hieman - metsäteollisuudella iso rooli koronakriisistä toipumisessa
11.05.2020 9.00Suomen Biokiertotuote Oy:n patentoitu menetelmä säästää luontoa ja rahapussia
11.05.2020 7.11Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
10.05.2020 9.00Langatonta kauko-ohjausta - vaikka puutavara-autoon
10.05.2020 8.00UPM:n ja Liikenneturvan verkkokurssi parantaa työmatkojen turvallisuutta
09.05.2020 15.50AMMATTILEHTI KOEAJAA: Chevrolet Silverado 2500 HD Crew Cab LTZ Z71 - Kun mikään ei riitä
09.05.2020 9.22Rengas kiertää ahkerasti koronakurimuksen keskelläkin
08.05.2020 16.11Pekant Oy ostaa Oulun Jarruhuolto Oy:n koko osakekannan
08.05.2020 14.44Ponsselle uusi jälleenmyyjä Etelä-Afrikassa
08.05.2020 9.40Suomalaiset autoilijat säntillisiä rengasasioissa
07.05.2020 11.00Valmetille seitsemäs pehmopaperilinjan tilaus Hayat Kimyalta Turkista
07.05.2020 10.11Hannu Soimasuo Koneosapalvelu Oy:n toimitusjohtajaksi
06.05.2020 14.40VDA peruu syksyn IAA-hyötyautonäyttelyn
06.05.2020 14.09Kirjanpainajaseuranta aloitettu - Viime vuonna ei ollut laajoja tuhoja
06.05.2020 13.45Vajaa kuukausi uuteen vesiliikennelakiin - Videolla kaikki mitä uudesta laista pitää tietää
06.05.2020 11.36John Deere tuo uuden standardin mukaiset ikkunat harvestereihin ja kuormatraktoreihin
06.05.2020 11.00Metsäkauppojen hintataso ja ammattimaisten sijoittajien osuus kaupasta edelleen nousussa
06.05.2020 10.02Luke: Laaja katsaus hakkuu- ja ennallistamismenetelmien vaikutuksista
06.05.2020 9.25Iveco käynnistää hyötyautojen valmistuksen
06.05.2020 9.23Biopohjaisten hiilikuitumateriaalien kehitys etenee
06.05.2020 9.00Metsäsuhteen tunnistaminen on tärkeää liiketoiminnan kehittämisessä
05.05.2020 15.55HUOMIO ALAN YRITYKSET - Vielä ehdit mainosvideolla tai uutisjuonnolla tämän viikon perjantain 8.5.2020 Hyviä uutisia! lähetykseen
05.05.2020 14.12Taloushallintoliitto: Verojen maksujärjestelykorkoon, velkojen ulosottoon ja konkurssimenettelyyn väliaikaisia muutoksia
05.05.2020 13.44Kalustohuoltoa Kaustisella
05.05.2020 13.01Mercedes-Benz avaa covid-19-pandemian sulkemat tehtaansa
05.05.2020 11.00Merikosken patosilta Oulussa suljetaan liikenteeltä 3.6.- 23.7.
05.05.2020 10.45Kärsämäkeläinen Seppätec aloittaa KESLA-harvesterikourien huollon ja myynnin kotimaassa
05.05.2020 10.11Machinery Oy on uusi Sany kaivinkoneiden edustaja Suomessa
05.05.2020 8.45Lietoon avautuu kesällä raskaan liikenteen kaasutankkausasema
04.05.2020 15.33NordChain liukuesteketjujen uusi jakelija on AFM-Forest Oy
04.05.2020 11.40Pandemia mittaa autokaupan ammattitaidon
04.05.2020 11.30HYVIÄ UUTISIA! Volvo käynnistää kuorma-autojen tuotannon uudelleen
04.05.2020 11.11Frej Svartsjö on nimitetty Scania Suomen myyntijohtajaksi
04.05.2020 9.56Gasumin liikenteen ja teollisuuden kaasuratkaisujen tarjonta laajenee Pohjoismaissa
04.05.2020 9.45Nesteen yritysosto hyväksyttiin USA:ssa
04.05.2020 9.30Kodintekniikan kaupassa vahva alkuvuosi, myynti kasvoi yli odotusten
04.05.2020 9.00Gigantin ja DNA:n huhtikuun myydyimmät puhelimet TOP 10
03.05.2020 15.05HYVIÄ UUTISIA! Logsetin metsäkonetuotanto starttaa huomenna
03.05.2020 13.20Komatsu Forestin tietotekniikan laitekampanja käynnistyy maanantaina 4.5.
03.05.2020 13.00AMMATTILEHTI KOEJAA: Volvo FE Electric ja FL Electric - Vakuuttavia täyssähköautoja kuorma-autoluokkaan
02.05.2020 11.01HYVIÄ UUTISIA! DAF avasi kuorma-autotehtaat Hollannissa, Belgiassa ja Englannissa
02.05.2020 9.33Komatsu Forestin valokuvauskilpailun huhtikuun voittaja on valittu
01.05.2020 10.46KATSO VAPUN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
01.05.2020 10.00Metsä Groupin vuoden 2020 tammi-maaliskuun vertailukelpoinen liiketulos 62 miljoonaa euroa
01.05.2020 8.00EU:n liikenneministerit keskustelivat liikenteen koronatoimista
30.04.2020 11.35Metsä Fibren ja Ahlstrom-Munksjön yhteishanke saa jatkoa
30.04.2020 9.32MAN käynnisti kuorma-autojen ja linja-autojen tuotannon uudelleen
29.04.2020 23.45Veroilmoitus, tilinpäätös ja yhtiökokous - muuttuneet määräpäivät koronaepidemian vuoksi
29.04.2020 16.01Uusi John Deere H212 harvesteripää harvennushakkuisiin
29.04.2020 14.33HYVIÄ UUTISIA! Scania käynnistänyt tuotantojaan Euroopassa
29.04.2020 11.24Metsä Groupin Rauman sahahankkeen kotimaisuusaste kasvaa noin 70 prosenttiin
29.04.2020 11.01Valmet ja Metsä Fibre merkittävään sopimukseen
29.04.2020 10.29Nokian Ground King -traktorinrenkaan testitulokset osoittivat hybridikuvioidun kuluspinnan hyödyt
29.04.2020 9.10Tarkkalan Kuljetus Oy on ostanut Kuljetusliike K. Ingman Oy:n
29.04.2020 9.07Ford käynnistää Euroopan tuotannon asteittain
29.04.2020 9.00Metsä Wood: Puuelementit nopeuttavat rakentamista ja vähentävät kuljetuskustannuksia
28.04.2020 17.15AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S21H retkeilyauto - liikkuva työmaaruokala
28.04.2020 12.33Metsähallituksen uudet linjaukset ovat oikeansuuntaisia luonnon ja ilmaston kannalta - monet muutokset jäivät kuitenkin pieniksi
28.04.2020 9.11Kuljetusyritykset suhtautuvat varovasti automaatioon ja päästötavoitteiden saavuttamiseen
28.04.2020 8.55Stora Enso nimittää Lars Völkelin Wood Products -divisioonan johtajaksi
28.04.2020 7.33Metsäkonetiedon omistuksen ja käytön suosituksen soveltamiseen tarkennuksia
27.04.2020 15.11Mascus tarjoaa edistyksellisiä järjestelmiä vaihtokaluston tehokkaaseen hallintaan
27.04.2020 12.11Huoltohenkilöstön osaamisen Suomen mestaruus Volvo Truck Center Tampereelle
27.04.2020 9.00Valmet toimittaa uusiutuvia biomassoja käyttävän kattilalaitoksen Tampereen Sähkölaitokselle
26.04.2020 15.40Uusi Ultra ONE® alumiinivanne - kaunein, kevein, kovin
26.04.2020 15.20Laadukas AdBlue liuos valmistetaan Suomessa Valkeakoskella
26.04.2020 13.00ProSilva valmistaa järkevät metsäkoneet haastaviin korjuutarpeisiin
26.04.2020 10.00KATSO TÄSTÄ 24.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! - mahtava paketti alan tuoreimpia kuulumisia
26.04.2020 9.33Ajoneuvot on katsastettava myös poikkeusolojen aikana
25.04.2020 17.04Volvon raskaat kuorma-autot uudistuvat kuljettajan ehdoilla
25.04.2020 9.00Metsäteollisuuden puunkäyttö väheni 2019 - tuontipuun kulutus kasvoi
24.04.2020 16.11Koneyrittäjät vaatii: Pyörät pidettävä pyörimässä
24.04.2020 13.00Ajoneuvotekniikka ja biopolttoaineet vähentävät liikenteen päästöjä
24.04.2020 12.40Continental PremiumContact? 6 on kesärenkaiden Testivoittaja ja Talousmestari

Näytä lisää »