AMMATTILEHTI KOEAJAA: Ford Ranger Raptor kevyt kuorma-auto - Kovaa kyytiä lumirännissä

02.05.2021 17.50

rap12.jpg

Suomessa Fordin kevyt kuorma-autojen valmistuksesta vastaa valmistajan sertifioima QVM- korinrakentaja Arctic Trucks joka tuo nyt Rangeriin tarjolle vaativaan ammattikäyttöön tarkoitetun ja viranomaistoimijoiden vaatimustasolle yltävän Arctic Trucks -lisävarustevalikoiman. Vierailimme Arctic Trucksin testikeskuksessa, missä uusien varusteiden toimivuus ja kestävyys tutkitaan käytännön olosuhteissa.

(kuva yllä: Ford Ranger Raptor painii ajettavuuden osalta täysin omassa sarjassaan. Arctic Trucksin varustelu tarjoaa mahdollisuuden ulosmitata ominaisuudet täydellä tehollaan.)

Ford Ranger on Euroopan myydyin lava-auto. Nykyinen Ranger perustuu vuonna 2011 markkinoille tuotuun mallin kolmanteen sukupolveen, jota on ehditty päivittää ensiesittelyn jälkeen sisältä ja päältä jo pariin kertaan. Tuorein, vuonna 2018 tehty päivitys toi Rangerin konehuoneeseen uuden 2.0 Ford EcoBlue -dieselmoottorin, jonka teho/vääntövaihtoehtoina ovat 170 hv / 420 Nm tai 213 hv / 500 Nm. Nyt koeajettavan urheilullisella erikoisjousituksella varustetun Ranger Raptor -erikoismallin voimanlähteenä toimii tehokkaampi edellämainituista vaihtoehdoista. Moottorin jatkeena on hiljattain myös Rangeriin tuotu 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Muiden Rangerien tapaan myös Raptorissa on useita erilaisiin käyttöolosuhteisiin tarkoitettuja ajotapaohjelmia. Sillä erotuksella että valittavana on myös nopean maastoajon ohjelma, mikä on perua mallin esikuvalta: Teholtaan yli 400 hv moottorilla varustetusta Ford F-150 Raptor -lava-autosta.

rap22.jpg

(kuva: Aloite Arctic Trucksin alumiinisesta lavakatteesta on tullut viranomaispuolelta. Katteen valoarsenaali on toteutettu ammattikäytön vaatimuksiin parhaista mahdollisista komponenteista.)

Kovaan ajoon

Ford Ranger Raptorin alusta on valmistettu kestämään kaikkein ankarimmissakin maasto-olosuhteissa. Maavaraa on peräti 28 cm ja autolla voidaan ajaa 85 cm syvyisessä vedessä. Arctic Trucksin Ville Viikari, jolla on pitkä kokemus maastoajoon tarkoitettujen autojen varustelusta ja rakentelusta sanoo Raptorin maastoajo-ominaisuuksista seuraavaa:

- Raptorin suunnittelijalla on täytynyt olla käytössään maailman vanhimman autovalmistajan puolesta lähes rajaton budjetti. Sen turvin Raptoriin on sovitettu liki parhaat mahdolliset saatavilla olevat komponentit, mikä ulosmitataan lähes uskomattomana etenemiskykynä maastossa ja mukavuutena maantiellä. Ja mikä parasta tämä luksus on hinnan puolesta useimmille mahdollisuuksien rajoissa saatavilla.

Ford tarjoaa Ranger Raptoria Suomessa kolmena eri vaihtoehtona: viisipaikkaisena kaksikäyttöautona ja kaksipaikkaisena N1-luokan pakettiautona ja viisipaikkaisena kevyt kuorma-autona. Suomen valtion harjoittaman autoveropolitiikan ansiosta ns. kaksikäyttöauton verollinen hinta kohoaa liki 100 000 euroon, mistä autoveron osuus on yli 41 000 euroa. Ilman takapenkkiä autovero putoaa noin 12 000 euroon ja hintapyynti noin 76 400 euroon. Hinnaltaan edullisin ja samalla myyntimenestykseen noussut malli on Ford QVM oh- jeistuksella modifioitu kevyt kuorma-auto joka jää hintapyyn- niltään hiukan päältä 64 000 euroon. 

- Olemme Ford Motor Company Europen virallisesti hyväksymä QVM(Qualified Vehicle Manufacturer) -valmistaja ja teemme kaikki auton muutokset sarjatyönä valmistajan hyväksymin menetelmin ja osin. Esimerkiksi Ranger kevyt kuorma-autossa suurin muutos tehdään jousitukseen, kokonaispainon kasvatusta silmällä pitäen. Toki lavalle tulee tarvittavat kuormansidontapisteet ja autoon tehdään sähkötöitä vaativia muutoksia, kuten esimerkiksi asennetaan nopeudenrajoitin, Viikari kertoo.

rap32.jpg

(kuva: Ford Ranger Raptor etenee umpihangessa varmaotteisesti nastoitettujen Nokian Rockproof -renkaiden ja korkean maavaran turvin. Pohjapanssarit on tehty sellaisiksi että auto liukuu mahdollisimman hyvin esteiden päältä, mikä helpottaa menoa myös talvella.)

Viranomaislaatua

Asiakaslähtöisen kysynnän siivittämänä Arctic Trucks on kehittämässä Rangeriin joukon uusia varusteita, joilla auton erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia kehitetään entisestään. Varusteiden kehitystyössä ollaan edetty nyt suunnittelupöydältä kenttätestivaiheseen. Testien jälkeen uudet tuotteet viimeistellään lopulliseen muotoonsa ennen myyntiin saattamista. 

- Tähän esittelyautoon on räätälöity suurlujuusteräksinen alustapanssarointi, mikä tuo merkittävästi vakiota kattavamman suojauksen voimansiirtokomponenteille. Kuorma-automalliin kaavailtuihin uutuuksiin lukeutuu alumiininen etupuskuri mihin kehitimme täysin uudenlaisen pikakiinnityksen. Viranomaiskäytössä perinteinen lasikuituinen lavakate ei välttämättä ole riittävän tukeva tai suojaava. Niinpä teimme varmasti kestävän katteen alumiinista mitä nyt testataan käytännössä. Ja käytännön testauksella tarkoitan että autolla ajetaan Off Road ajon ammattilaisten toimesta sellaisissa paikoissa minne moni ei edes pääse jalkaisin. On parempi että asiakkaat saavat kerralla riittävän tukevat ja suojaavat kamppeet, sanoo Viikari.

Arctic Trucksin Ford Ranger Raptoria katsoessa ei voi olla huomaamatta lukuisia, eri puolille autoa lisättyjä työvaloja. 

- Autossa on tosiaan runsaasti valotehoa. Valot tulevat Startaxilta ja ovat niin ikään mallistojen parhaasta päästä. Laadusta ei ole varaa tinkiä missään asiassa, ilmoittaa Viikari.

rap4.jpg

(kuva: Raptorin jousituskomponentit ovat ominaisuuksiltaan kilpa-autoluokkaa. Jämäkkä etupuskuri ja pohjapanssari kestävät kovempaakin röykytystä. Seeker Led-lisävalot tuovat tarvittaessa päivän pimeyteen.)

Maastoon

Katsaus Raptorin alla oleviin Nokian Rockproof -renkaisiin enteilee tulevasta. 

- Rockproofit ovat erinomaiset renkaat vaativiin olosuhteisiin, joskaan eivät kovinkaan hyvät talvirenkaat. Meillä on hyvä yh- teistyö Nasta-Mimmin kanssa joka nastoitti meille Rockproofit neljän millin nastoilla, joita on kaikkiaan 550 kpl per rengas. Nyt muuten pitää, Viikari toteaa.

Kun nyt olemme tutustumassa testaukseen on paikallaan pyytää isäntää näyttämään millaisin ottein Arctic Trucksin lisävarusteita sitten koetellaan. Katumus kysymyksen asettelusta realisoitui noin kymmenen sekuntia lähdöstä, jolloin kapeaa ränniä puitten välissä puikkelehtivan Ford Ranger Raptorin nopeusmittarissa oli jo liki 80 km/h lukema. 

- Eikös ole hyvä pito renkaissa, Viikari kysyy? 

Sen minkä apumiehen paikalta ehti havainnoida on todettava että Ford Ranger Raptorin jousitus on aivan omaa luokkaansa. Ja kovilla vaikuttaa olevan myös auton alustaan sovitettu pohjapanssari, mikä saa vähän väliä kunnon iskuja lumen alla olevista kivistä. Koska kuljettaja ei ole asiasta moksiskaan, on homma ilmeisen hallussa.

Kymmenvaihteinen automaatti pelaa täydellisesti maastossa. Vaihtotapahtumaa tuskin huomaa. Ja ohjauspyörän napeista voi halutessaan vaihtaa pykälää isompaan tai pienempään. 

- Se on kova juttu. Vauhdin nopeat muutokset ovat pahinta huttua maastossa. Usein väärä valinta johtaa kiinni jäämiseen. Fordin uusi A10-automaattivaihteisto ja sen erilaisiin olosuhteisiin räätälöidyt vaihteisto-ohjelmat ovat todella onnistuneet, Viikari sanoo ja polkaisee kaa- sun pohjaan ennen edessä olevaa mäen nyppylää.

Vanhan liiton kilpakuljettajana Viikari muistaa pahoitella Fordin edistyksellisten kuljettajaa avustavien järjestelmien puuttumista ajosuoritukseen jääradalla. 

- Ajonvakautus ja luistonesto ovat tänä päivänä jo niin hyviä että on lähes mahdotonta saada autoa näyttävään sivuluisuun, että eiköhän mennä takaisin metsäränniin? Ja sehän vaan passaa..

Arctic Trucks 

Artic Trucks on alun perin Islannista lähtöisin oleva vaativaan ammattiköyttöön tarkoitettujen, pääosin Off Road ajoneuvojen rakenteluun ja varusteluun keskittynyt yhtiö. Suomessa yritys aloitti vuonna 2008.

- Aluksi tutustuimme markkinaan postimyyntiyrityksenä. Reilua vuotta myöhemmin teimme investointipäätöksen omasta toimipisteestä. Avajaisia vietettiin Sipoonlahdella 11.11.2011 Kuluva vuosi on siis meille 10. juhlavuosi, Ville Viikari summaa.

Ajoneuvoja valmistuu vuosittain runsaasti. Kuluvasta vuodesta odotetaan kaikkien aikojen kiireisintä.

- Kuten kaikessa yrittämisessä, myös ajoneuvojen varustelu on suhdanneherkkä toimiala. Jos katsotaan vuotta 2020, niin valmistimme yli 200 Ford Ranger lava-autoa ja jos kysyt samaa asiaa vuoden kuluttua, niin haluaisin sanoa valmistaneemme vuonna 2021 yli 400 autoa. Se on täysin mahdollista, mikä kertoo asiakkaiden luottamuksesta Fordin kestäviin ja taloudellisiin automalleihin, uskoo Viikari.

Useat Artic Trucksin valmista- mista autoista löytää tiensä maamme rajojen ulkopuolelle. Yritys luetaankin Suomen autoteollisuuden vientiyritysten vähälukuiseen määrään. 

- Teemme osamme valtion vientitulojen kartuttamiseksi pienen, mutta sitäkin osaavamman henkilökunnan ja johtavan autovalmistajan tuella, Ville Viikari sanoo lopuksi.    

06.06.2021 8.31Nyt on tämän vuoden paras hetki pankkotilauksille.
05.06.2021 15.22Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita metsäkoneurakointiin
04.06.2021 23.20KATSO TÄSTÄ 4.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
04.06.2021 13.35Kyberturvallisuuskeskus: Android-haittaohjelmat leviävät tekstiviestitse
04.06.2021 8.50Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua
04.06.2021 8.22Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen
03.06.2021 18.11Kesla lanseeraa uudet 22-sarjan Z-nosturit
03.06.2021 14.03Mercedes-Maybach S-sarjan myynti käyntiin kahdella mallilla
03.06.2021 11.31Ruotsissa rakenteilla sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketju
02.06.2021 18.11Volvo Cars aloittaa C40 Recharge -täyssähköauton myynnin
02.06.2021 10.12Lohjan biokaasulaitos vihittiin käyttöön
02.06.2021 9.22Iveco tuo uusia ominaisuuksia ja lisää moottorivaihtoehtoja S-Way -malliin
02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana
31.05.2021 11.01Metsä Fibre teki logistiikkasopimuksia Kemin biotuotetehtaalle Kemin Satama Oy:n ja Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n kanssa
31.05.2021 10.16K-ryhmän latauspisteet kWh-perusteiseen hinnoitteluun
31.05.2021 9.22Ilkka Lehtikallio on aloittanut Hiabin myyntiedustajana
31.05.2021 9.04Peugeot tuomassa markkinoille vetykäyttöisen pakettiauton
31.05.2021 8.00Turkuun nousee tuhansien neliöiden puurunkoinen ja puuverhoiltu tuotantorakennus
30.05.2021 15.33Monipuolista palvelua metsäkoneurakointiin - toiminta vahvaa myös Ruotsin markkinoilla
29.05.2021 15.20Lähivaara Oy: Puutavaralogistiikkaa punnitulla tarkkuudella
29.05.2021 11.01Uusi tieliikennelaki ja rekkojen käyttösäännöt
28.05.2021 23.50KATSO TÄSTÄ 28.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.05.2021 9.00Husqvarna ja 4H Suomi tarjoavat ilmaista pihanhoitoa
27.05.2021 10.22Gasumin uusin tankkausasema avautui kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen
27.05.2021 10.01Stora Enso myy Sachsenin tehtaan Saksassa
27.05.2021 8.10Raakapuuta käytettiin 78 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2020 - metsähakkeen merkitys kasvoi
27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt
11.05.2021 10.36Einari Vidgrén Säätiö palkitsee jälleen ansioituneita metsäalan osaajia
11.05.2021 10.00Tukes kehottaa välttämään kyllästetyn puun turhaa käyttöä
11.05.2021 9.48Kaikki tavarat EU:n ulkopuolelta tullattava 1.7.2021 alkaen
11.05.2021 8.00Stora Enso ja Pulpex ryhtyvät valmistamaan puukuitupohjaisia pulloja teollisessa mittakaavassa
10.05.2021 15.55Metsäalan yhteistyö tiivistyy Pohjois-Karjalan ja Japanin välillä
10.05.2021 14.22Concept EQT konsepti tuo sähköä pienten tila-autojen luokkaan
10.05.2021 8.0040. Metsävisan finaali järjestetään verkossa - 50 yläkoululaista osallistuu kouluiltaan käsin ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleet seuraamaan lähetystä
10.05.2021 7.33HUOMIO ILMOITTAJAT: Metsäalan Ammattilehden 35-v. juhlanumero ilmestyy toukokuussa!
08.05.2021 12.24Veljekset Reinikainen Oy: Telavalmistajan uutuusketjut vakuuttaneet ominaisuuksillaan
07.05.2021 23.33KATSO TÄSTÄ 7.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
07.05.2021 11.00Komatsu Smart Crane - digitaalisesti parempi
07.05.2021 8.33Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan satamavaraston rakentamisesta
06.05.2021 11.00Toyotalta uusi täyssähkö-pakettiauto vuonna 2022
06.05.2021 10.38Uudenkaupungin akkutehtaan tuotantolinjojen asennukset vauhtiin

Näytä lisää »