Toplift Finland tarjoaa kotimaiset ratkaisut metsäteollisuuden kuljetuksiin

26.04.2021 17.04

top1.jpg

Toplift Finland on raskaan kaluston päällirakenteita ja perävaunuja Joutsenossa valmistava sekä huoltava pitkän linjan yritys. Suunnittelu ja valmistusohjelmaan kuuluu räätälöidyt pressukapellit ja päällirakenteet mm. kappaletavaran ajoon sekä ketjupurkavat ja seinänousevat perävaunut hakkeen ja turpeen ajoon. Lisäksi tarjotaan johtavat Hiabin valmistamat ratkaisut kuormankäsittelyyn ja nostamiseen.

(kuva: Toplift Finland tarjoaa kehittyneet ratkaisut hakkeen kuljetuksiin. Metsähakkeen ajoon tarkoitetussa ketjupurkavassa puoliperävaunussa ketteryyttä oleellisesti parantava VSE-järjestelmä ohjaa kahta takimmaista akselia hydraulisesti ja niiden kääntäminen onnistuu kätevästi kaukosäätimellä.)

Topliftin pitkälle hiottu palveluprosessi takaa asiakkaan ajotarpeeseen parhaiten soveltuvan, monipuolisen ja kestävän kalustoratkaisun. Tuotteiden pitkä käyttöikä, helppo huollettavuus ja tunnetut komponentit varmistavat kaluston korkean käyttöasteen.

- Meiltä saa kestävät ratkaisut hakkeen ja turpeen kuljetukseen laatutakuulla. Ainoana markkinoilla Toplift tarjoaa valittavaksesi kaksi erilaista perävaunun runkorakennetta. Kevytkori elementtilattialla on kevyt ja kestävä vaihtoehto, kun kuljetukset ja lastaukset tapahtuvat kentällä tai suoaumalla. Metsähakkeelle ja vaativissa maasto-olosuhteissa toimiville hakeperävaunuille tarjoamme Z-profiileilla vahvistettua lattiarakennetta. Hakevaunussa teräsrakenne mahdollistaa lattian kiertymisen ilman pelkoa liimasaumojen pettämisestä. Lisäksi rakenne on elementtikoriin verrattuna erittäin helppo huoltaa ja korjata, kertoo Toplift Finland Oy:n toimitusjohtaja Janne Ikäheimonen.

top5.jpg

(kuva: - Tuotannossa on hyvä tahti päällä ja tilauskanta on vahva pitkälle syksyyn. Myös korjaamolla riittää sopivasti kiirettä, kertovat Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen (vas.) ja myyjä Jarkko Lempiäinen.)

Asiakkaan tarpeeseen räätälöidyt ratkaisut

Topliftin ketjupurkuvaunut toteutetaan usein asiakkaan toiveesta kahdella purkunopeudella. Hydrauliikka tehdään putkituksin ja kumikiinnikkeillä. Kun perävaunu on mahdollisimman pitkäikäinen ja remonttien määrä vähäinen, on se asiakkaalle käytössä edullisin. 

- Käyttämämme komponentit edustavat alan parasta laatua. Komponentit on valittu luotettavuuden, saatavuuden ja huollon helppouden perusteella; ei hinnan tai varaosien yksinoikeuden vuoksi, huomauttaa Ikäheimonen.

Topliftin perävaunuihin voit valita tarvittavat lisävarusteet kulkuovista työkalulaatikoihin ja työvaloista tikkaisiin. Kauko-ohjaus tai radio-ohjaus voidaan toteuttaa esim. kattopeitteen tai kippilaitteen käyttöön.

- Suuren suosion saanut ketjupurkavien vaunujen lisävaruste on liukas kulutusmuovipohja mm. hakkeen tai energiajätteen ja turpeen ajoon. Kulutusmuovipohja helpottaa kuorman purkua pienentämällä purkupainetta ja estämällä materiaalin jäätymistä talvella kiinni pohjaan - se voidaan myös jälkiasentaa käytettyihin autoihin. Purkulaitteisto, hydrauliikka sekä auton moottori kuormittuvat purkutilanteessa vähemmän jolloin huoltokustannukset pienenevät pitkässä juoksussa, sanoo Toplift Finland Oy:n myyjä Jarkko Lempiäinen.

top2.jpg

(kuva: Toplift tunnetaan erityisesti ketjupurkavista koreistaan ja perävaunuistaan. Järjestelmän rakenne on kestävä mm. hakkeen, energiajätteen ja turpeenajossa kaikissa käyttöolosuhteissa.)

Metsäalalla uskotaan tulevaan ja investoidaan

Vaikka vuosi 2020 oli todella poikkeuksellinen ja ajat jatkuu edelleen haastavina, niin Topliftin tuotannossa on ollut koko ajan tasaisen hyvä tahti. Tilauskantaa on jo syksylle mutta joitain projekteja saadaan soviteltua työn alle nopeamminkin. Myös normaalia kausittaista aaltoliikettä tekevällä korjaamon puolella on nyt hyvin töitä.

- Metsäteollisuuden toiminta on pysynyt pandemian aikana hyvällä tasolla ja uusia laitoksia on valmisteilla. Alalla uskotaan vahvasti tulevaisuuteen ja uskalletaan tehdä investointejakin. Niinpä hake-, sellu- ja paperikuljetuksissa olevat asiakkaamme ovat tilanneet uutta kalustoa sekä kunnostaneet käytössä olevaa - pitkäisiä korirakenteitamme myös siirretään käytetyistä autoista uusiin jopa kolmannelle kierrokselle. Toki alalla ollaan myös odottavalla kannalla mikä johtuu mm. kuljetuskaluston rakenteita koskevista jatkuvista lakimuutoksista ja tämän hetken turvepolitiikasta, sanoo Ikäheimonen.

Hakkeen käyttö energiatuotannossa lisääntyy koko ajan.

- Meillä on tarjota koetellut ja edistykselliset ratkaisut hakkeen kuljetuksiin - niin autojen päällerakenteissa kuin perävaunuissakin - ajettiin sitten teollisuuden prosessihaketta tai metsähaketta. Topliftin ainutlaatuinen metsähakkeen kuljetukseen tarkoitettu lattiarakenne varustettuna liukkaalla kulutusmuovipohjalla on hyvässä maineessa kentällä, toteaa Jarkko Lempiäinen.

top3.jpg

(kuva: Metsäteollisuuden ajossa olevaan kuljetuskalustoon investoidaan. Kuvan yhdistelmässä Topliftin ketjupurkavat korirakenteet ja perävaunu hydraulisesti nousevilla peitteillä.)

Jatkuvaa kehitystyötä ja uusia rakenteita

Topliftin vuosikymmenten suunnitteluosaaminen näkyy jatkuvassa tuotekehityksessä, minkä tuloksena syntyy uusia edistyksellisiä ratkaisuja. 

- Tuotekehitystyö on jatkuvaa ja sitä tehdään tiiviisti asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Rakenteissa ja komponenteissa on haettu viime aikoina kestävyyden ohella yhä helpompaa huollettavuutta. Hyvinä esimerkkeinä aiemmin mainittu hakekaluston kulutusmuovipohja ja kapellivaunuissa tolppien vaijerit on asennettu niin että laakeripesät on helposti irrotettavissa huollossa. Kapellirakenteisiin meiltä löytyy ainutlaatuinen rei´tetty reunaprofiili missä on kuormansidontapisteitä tiheässä, sanoo Jarkko Lempiäinen. 

top4.jpg

(kuva: Toplift valmistaa laajasti erilaisia korirakenteita asiakkaiden muuttuviin kuljetustarpeisiin. Myyntiohjelmaan kuuluu myös Hiabin kuormankäsittelylaitteet; kuvan autossa perässä kulkeva Moffett ajoneuvotrukki.)

Nopeasti tulevat uudet määräykset iso haaste

Viime vuosina Suomessa on kuljetuskaluston mitat, massat sekä muut vaatimukset muuttuneet nopeassa tahdissa. Viime kesänä voimaan astunut uusi tieliikennelaki toi uusia asetuksia kalustolle ja tänäkin vuonna moni vaatimus muuttuu.

- Kaluston valmistajien kannalta muutoksia tehdään liian nopealla tahdilla ja lyhyellä valmistaustumisajalla. Jatkuva muutos käy kalliiksi myös kuljetusyrityksille. Toki kehitystä pitää tapahtua ja tielläliikkujien turvallisuutta tulee kaikin keinoin parantaa mutta välillä tuntuu että päätöksentekijöillä ei ole oikein käsitystä käytännöstä. Teemme kuitenkin osaltamme kaikkemme että uusiin vaatimuksiin pystytään vastaamaan nopeasti, sanoo Toplift Finland Oy:n tekninen johtaja Jari Ikonen.

Tänä vuonna muuttuu ainakin vaihtolavalukitusta, kuormansidontaa ja taka-alleajosuojia koskevat määräykset. Lisäksi kuormausnosturin käyttö henkilönostoihin tullee muuttumaan 1.1.2022 alkaen. 

- Kiire tulee jälleen sillä esimerkiksi vaihtolavalukituksiin ei markkinoilla ole juurikaan uusien vaatimusten mukaan testattuja ratkaisuja, huomauttaa Ikonen. 

Yhdistelmien puskureiden osalta uuden E-säännön R58-03 mukaiset testivoimat ovat kaksinkertaiset vanhaan verrattuna. Tämä vaikuttaa puskureiden rakenteeseen ja sijoitteluun.

- Itse puskurin korkeus kasvaa ja alareuna laskee alemmas, mikä aiheuttaa ongelmia ketjupurkukalustolle ajettaessa purkupaikoille. Entistä isompi puskuri ja lyhyemmät puskurin kiinnikkeet aiheuttavat haasteen vetokytkimen sijoitteluun riittävän syvälle korin alle. Koukkulaiteyhdistelmissä tulee perävaunussa olla muutoksen takia laskettava aisaveräjä jotta perävaunun etummaista konttia pystytään käsittelemään. Kun ottaa huomioon koukkulaitekaluston pitkän käyttöiän, joutuvat kuljetusyritykset uusimaan kalustoaan, vaikka se ei vielä muuten olisikaan ajankohtaista, sanoo Ikonen.

Selkeä epäkohta on Ikosen mukaan uusissa vaatimuksissa myös siinä, että perässä kuljetettavia ajoneuvotrukkeja käsitellään jatkossa puskurimääräysten mukaan eikä kuormana kuten vaihtolavoja:

- Vaihtolavaa käsitellään kuormana ja se saa tulla 2 metriä yli auton kiinteän rakenteen (taka-ylitys). Moffet-ajoneuvotrukin pitää täyttää uudet säännön mukaiset vaatimukset mitoituksen sekä testausvoimien osalta, vaikka ajoneuvoon kytkettynä takaylitys on vain 1,3 metriä. Vaihtolava jää yleensä maasta noin 1200 mm korkeudelle, kun taas ajoneuvotrukin kiinteä osa on ollut noin 800 mm korkeudella. Uuden E-säännön tulkinnan mukaan ajoneuvotrukin perä pitäisi olla jatkossa olla korkeintaan 450 mm maasta. Tällöin vetoauton perään asennettu ajoneuvotrukki törmää vedettävän perävaunun aisaan. 

Henkilöstökorien käytössä tulossa haastava muutos

Henkilöstökorien käyttö kuormausnostureissa muuttuu 1.1.2022.

- Jatkossa kuormausnostureita ei saisi käyttää enää tilapäisinä henkilönostimina ilman että ne on hyväksytty siirrettäviä henkilönostimia koskevan standardin EN280 vaatimusten mukaisesti. Nykyään Suomessa on käytössä kansallinen asetus mikä on mahdollistanut tilapäiset henkilönostot kuormausnosturilla, johon on kiinnitetty henkilökori. Tällä hetkellä Suomessa on käytössä n. 11 000 nosturia, joissa on käytetty henkilönostokoria. Jos niitä ei jatkossa saisi käyttää, aiheutuisi siitä todella kallis investointi ja usein muu vaihtoehto esimerkiksi maastoissa tapahtuvissa henkilönostoissa on vaikea kuljetettava ja jopa turvattomampi käyttää. Tulkinta hakee kuitenkin vielä muotoaan ja aika näyttää miten käytössä olevaa kalustoa tullaan 1.1.2022 alkaen kohtelemaan, sanoo Jari Ikonen.      

08.06.2021 10.40Väitöstutkimus tarkastelee puun ja metsävarojen käyttöön liittyvää poliittista ohjausta
08.06.2021 10.30Kartonki nousee vientiarvoltaan tärkeimmäksi metsäteollisuustuotteeksi
08.06.2021 10.20Sahatavaran hinta nousussa
08.06.2021 10.10Puumarkkinoilla huippusuhdanne, tukkipuun hakkuut vahvassa kasvussa
07.06.2021 12.00Metsämarjojen ja -sienten varastointituki haettavana
07.06.2021 9.15Verkkokauppaostosten toimituksiin odotettavissa mittavia viivästyksiä
07.06.2021 9.02Hakkuiden kokonaismäärä pieneni 69 miljoonaan kuutiometriin
07.06.2021 8.00Metsä Groupin Rauman sahan terätoimituksista tehty sopimus LSAB Suomen kanssa
07.06.2021 7.3320-vuotias Vianor-ketju ottaa seuraavan askeleen rengas- ja autonhuoltoalan digitalisaatiossa
06.06.2021 20.05Scania V8 kiertue jatkuu ensi viikolla Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Pirkkalassa - ilmoittaudu koeajolle!
06.06.2021 12.05Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita energiapuun tienvarsihaketuksiin ja terminaalihaketuksiin
06.06.2021 11.53Kuljetus- ja konealalla selvitty hyvin poikkeuksellisen haastavassa ajassa
06.06.2021 9.22Metsäntutkimuksen koivukoe perustetaan Vetikon metsätuhoalueelle Tuusulaan
06.06.2021 9.00EU:n liikenneministerit keskustelivat kestävästä liikkuvuudesta ja yhtenäisestä eurooppalaisesta ilmatilasta
06.06.2021 8.31Nyt on tämän vuoden paras hetki pankkotilauksille.
05.06.2021 15.22Koskisen Puunhankinta hakee kumppaneita metsäkoneurakointiin
04.06.2021 23.20KATSO TÄSTÄ 4.6. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
04.06.2021 13.35Kyberturvallisuuskeskus: Android-haittaohjelmat leviävät tekstiviestitse
04.06.2021 8.50Volvo Trucks ja DFDS yhteistyöhön rakentamaan sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketjua
04.06.2021 8.22Extreme E -sarja: Continental on tyytyväinen kumppanuuteen
03.06.2021 18.11Kesla lanseeraa uudet 22-sarjan Z-nosturit
03.06.2021 14.03Mercedes-Maybach S-sarjan myynti käyntiin kahdella mallilla
03.06.2021 11.31Ruotsissa rakenteilla sähköisten kuorma-autokuljetusten toimitusketju
02.06.2021 18.11Volvo Cars aloittaa C40 Recharge -täyssähköauton myynnin
02.06.2021 10.12Lohjan biokaasulaitos vihittiin käyttöön
02.06.2021 9.22Iveco tuo uusia ominaisuuksia ja lisää moottorivaihtoehtoja S-Way -malliin
02.06.2021 9.10Iveco Daily uudistuu vieläkin paremmaksi
02.06.2021 9.00Metsä Fibre valitsi Caverionin Rauman sahan kunnossapidon kumppaniksi
02.06.2021 8.00Yksityistiet ja sillat vaativat huolenpitoa - tukea hyvin saatavilla
01.06.2021 18.22Laajempi näkymä Logset harvesterin ohjaamosta
01.06.2021 18.00Vaihtokalusto myydään verkossa - Mascus vahvassa kasvussa
01.06.2021 15.01Kauhavalaiselle hakkuukoneenkuljettaja Miika Koivulalle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
01.06.2021 11.40Perheyhtiö Kiitosimeon Oy on ostanut M. Korkiakoski Oy:n
01.06.2021 9.33Stora Enson yli 800 kesätyöntekijää työskentelee lähes 50:ssä eri tehtävässä
01.06.2021 9.00Neste pilotoi ensimmäistä omaa sähkölatauspalvelua yhdessä Niemi Palveluiden kanssa - tavoitteena tuoda palvelu Suomen markkinoille vuoden 2021 aikana
31.05.2021 11.01Metsä Fibre teki logistiikkasopimuksia Kemin biotuotetehtaalle Kemin Satama Oy:n ja Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n kanssa
31.05.2021 10.16K-ryhmän latauspisteet kWh-perusteiseen hinnoitteluun
31.05.2021 9.22Ilkka Lehtikallio on aloittanut Hiabin myyntiedustajana
31.05.2021 9.04Peugeot tuomassa markkinoille vetykäyttöisen pakettiauton
31.05.2021 8.00Turkuun nousee tuhansien neliöiden puurunkoinen ja puuverhoiltu tuotantorakennus
30.05.2021 15.33Monipuolista palvelua metsäkoneurakointiin - toiminta vahvaa myös Ruotsin markkinoilla
29.05.2021 15.20Lähivaara Oy: Puutavaralogistiikkaa punnitulla tarkkuudella
29.05.2021 11.01Uusi tieliikennelaki ja rekkojen käyttösäännöt
28.05.2021 23.50KATSO TÄSTÄ 28.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
28.05.2021 9.00Husqvarna ja 4H Suomi tarjoavat ilmaista pihanhoitoa
27.05.2021 10.22Gasumin uusin tankkausasema avautui kaasuautoilijoille Vantaan Länsisalmeen
27.05.2021 10.01Stora Enso myy Sachsenin tehtaan Saksassa
27.05.2021 8.10Raakapuuta käytettiin 78 miljoonaa kuutiometriä vuonna 2020 - metsähakkeen merkitys kasvoi
27.05.2021 8.00Volvo Trucks lisää äänihälytykset sähkökuorma-autoihinsa
26.05.2021 12.00Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi voimaan elokuussa 2021 ‒ yritykset, kunnat ja kaupungit voivat jatkossakin hyödyntää Neste MY uusiutuvaa dieseliä
26.05.2021 10.22Ponsselta uudet kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
25.05.2021 13.33Ford Ranger Raptorista Special Edition -malli
25.05.2021 10.55Daimler Truck itsenäiseksi yhtiöksi: Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus
25.05.2021 10.04Miikka Ahonen vahvistamaan KOMEn myyntiryhmää
25.05.2021 8.33Logset ja Green Projects tekivät jälleenmyyntisopimuksen Etelä-Afrikassa
24.05.2021 17.12Teroituspäivät Lustossa 1.-6.6.2021 - metsä- ja käsityökalut kätevästi iskuun
24.05.2021 8.22Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin
24.05.2021 8.00Gasum ja IKEA Suomi vahvistavat yhteistyötään - Tampereelle rakennetaan jakelukalustoa ja henkilöautoliikennettä palveleva tankkausasema
24.05.2021 6.11Mistä johtuu pankkopinta-alojen suuret erot?
23.05.2021 10.40Uittokalusto tarjoaa laadukkaat GB Titanium motolaipat järkihintaan
23.05.2021 10.18Vielä saat varastosta Terminator XXL pankkoja 2020 hinnoilla 1.6. saakka
22.05.2021 18.11Szepaniak-yhtiöt: Murskainvestoinnilla lisää toimitusvarmuutta ja kapasiteettia
21.05.2021 23.55KATSO TÄSTÄ 21.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
21.05.2021 16.01Aino Lamminpää valtakunnallisen Metsävisan voittajaksi
21.05.2021 14.39Ponsse tuo markkinoille uudet tehokkaat kuormaimet tehokkaaseen kuormankäsittelyyn
21.05.2021 11.00Neste testaa uusiutuvaa bensiiniä Ruotsissa
20.05.2021 18.04Stora Enson Oulun pakkauskartonkitehdas vihittiin käyttöön
20.05.2021 10.15Stora Enso: Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti
20.05.2021 9.41Mercedeksen vetykuorma-auton tuotekehitys laajenemassa maantietesteihin
19.05.2021 11.44Uusi PONSSE Frame ja Crane -runkoturva huoltosopimusasiakkaille tehokkaaseen ja tuottavaan puunkorjuuseen.
19.05.2021 9.29Suomen kasvillisuuden inventointi käyntiin
19.05.2021 9.08Metsä Group ottaa käyttöön uuden hinnoittelumenetelmän harvennuksilla
18.05.2021 17.27Ponssen vuoden 2020 tytäryhtiöksi Ponsse OOO ja jälleenmyyjäksi Wahlers Forsttechnik
18.05.2021 15.34Renault Trucks Optifuel Lab 3 -konseptiauto lupaaviin tuloksiin polttoaineenkulutuksen vähentämisessä
18.05.2021 11.22Sokerijuurikkaan kuljetustuki ja kasvihuonetuotannon tuen loppumaksu maksuun 3.6. alkaen
18.05.2021 10.27Litiumioniakkupaloon tarkoitettuja käsisammuttimia testattu - katso video aiheesta
18.05.2021 9.39Uusiutuvaa dieseliä yli sadalta asemalta Suomessa
18.05.2021 9.00Continentalin perustamisesta 150 vuotta
17.05.2021 17.30Kaavilaiselle hakkuukoneenkuljettaja Juho Kettuselle "Työyhteisön hyvä tyyppi" -stipendi
17.05.2021 16.21Kuusamossa sorateillä poikkeuksellisen paha kelirikko
17.05.2021 15.22Joutoalueiden metsitysten aloitus siirtyy pääosin ensi vuoteen
17.05.2021 9.49Metsähallitus lisää erävalvontaa Saimaalla
17.05.2021 9.11DAF maahantuoja Nordic Truckcenter syksyllä uusiin tiloihin
17.05.2021 8.20DKV-kortti käy nyt maksuvälineenä Gasumin tankkausasemilla
17.05.2021 7.27Museovirastolta avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden liikennevälineiden restaurointiin
16.05.2021 15.50Hinausautot K. Sulingon uusi Scania 730 S: Hinausautojen kuningas
15.05.2021 16.30Hakkuukoneen kuljettajilla kovat odotukset kuljettajaa avustavia järjestelmiä kohtaan
15.05.2021 11.33John Deere Forestry tukee nuoria lupaavia urheilijoita
14.05.2021 22.23KATSO TÄSTÄ 14.5. LÄHETYS - Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa alan tämän viikon kuulumiset
14.05.2021 21.00Varastossamme on vielä auto-,ja perävaunusarjoja edullisella 2020 hinnaston hinnoittelulla.
14.05.2021 9.33Akaan raakapuuterminaalin rata sähköistetätään 21.5.2021
14.05.2021 9.12Puunpoistot maanteiden varsilta jatkuvat Keski-Suomessa
14.05.2021 8.10Euroopan metsät 2020 -raportti julkaistu - metsien pinta-ala ja puuston määrä ovat kasvaneet edelleen
13.05.2021 13.00Raskaspari kehittää toimintaansa asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin
13.05.2021 11.00Teollisuuden liikevaihto kasvoi maaliskuussa 4,7 prosenttia
12.05.2021 18.10KOMATSU 100 JA METSÄKONEET 60 VUOTTA: Komatsu Forest rakentaa juhlavuotena uuden tehtaan, esittelee uuden ilmeen ja tuo markkinoille uutta teknologiaa
12.05.2021 11.16MAN TGX palkittiin muotoilusta
12.05.2021 9.13Moottoriajoneuvojen luvattomat käytöt ja varkaudet ovat vähentyneet huomattavasti
12.05.2021 9.00Tutkimus: Avohakkuiden metsäojituksilla haitallisia vaikutuksia
11.05.2021 17.00Uusi työkalu laskee ohjaavien ja vetoakseleiden renkaiden CO2-päästöt

Näytä lisää »