Suomi tasoristeysturvallisuudessa Norjan ja Ruotsin perässä - Euroopan autoilijoita muistutettiin tasoristeysten vaaroista18.07.2009
Suomi on tasoristeysturvallisuudessa vasta Pohjoismaiden kolmas Norjan ja Ruotsin jälkeen. Tasoristeysonnettomuuksissa menehtyy Suomessa keskimäärin kahdeksan ihmistä vuosittain, koko Euroopassa noin 600. Lähes kaikki onnettomuudet johtuvat tienkäyttäjien virheistä tai piittaamattomuudesta. Euroopan tasoristeysturvallisuuspäivää vietettiin ensimmäistä kertaa 25. kesäkuuta. Suomessa tasoristeysten vaaroista muistutettiin muun muassa radiotietoiskuilla. Suomen tasoristeysturvallisuus on Euroopan maiden keskiarvoa parempi, mutta selvästi esimerkiksi Norjaa ja Ruotsia huonompi. Euroopan paras tasoristeysturvallisuustilanne on Norjassa, seuraavina tulevat Ruotsi, Irlanti, Iso-Britannia, Italia ja Suomi. Synkin tilanne on puolestaan Portugalissa, seuraavina tulevat Romania, Liettua ja Unkari. Vertailu on tehty vuoden 2007 kuolonuhreista suhteutettuna tasoristeysten määrään. Tänä vuonna Suomessa on sattunut 17 tasoristeysonnettomuutta, joissa on menehtynyt kuusi ihmistä (tilanne 23.6.2009). Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksissa menehtyi kahdeksan ihmistä. Vuosittain onnettomuuksia sattuu 50-60. Euroopan tasoristeysturvallisuuspäivänä halutaan muistuttaa, että suurin osa tasoristeysonnettomuuksista olisi vältettävissä, jos radan ylittäjät noudattaisivat liikennesääntöjä ja varovaisuutta. Tuttu tasoristeys vaaran paikka Tasoristeysonnettomuus sattuu useimmiten kokeneelle autoilijalle tutussa, varoituslaitteettomassa tasoristeyksessä päiväsaikaan. Yleisiä onnettomuuksien syitä ovat kuljettajan havaintovirhe, liian suuri lähestymisnopeus tai piittaamattomuus STOP-merkistä. Kuvaavaa on, että esimerkiksi vuonna 2008 tasoristeyspuomeja ajettiin rikki 268 kertaa. Huomattava osa tasoristeysonnettomuuksista sattuu rataosilla, joilla junaliikenne on vähäistä tai junien nopeus verraten pieni. Tuttuun ajoreittiin ja muistikuviin junien aikatauluista ei pidä koskaan luottaa. Radoilla liikkuu päivittäin myös ylimääräisiä tavarajunia, yksittäisiä vetureita ja erilaisia ratatyökoneita. Juna ei voi väistää eikä se pysähdy hetkessä. Junan pysähtymismatka 140 kilometrin tuntivauhdista on yli kilometri. Tasoristeyksiä poistetaan noin 50 vuosittain Ratahallintokeskus parantaa turvallisuutta poistamalla tasoristeyksiä ja lisäämällä varoituslaitteita. Tasoristeysten poisto painottuu tänä vuonna rataosille Seinäjoki–Oulu, Oulu–Kontiomäki, Huutokoski–Savonlinna, Porokylä–Vuokatti ja Tornio–Kolari eli osuuksille, joilla tehdään ratojen perusparannustöitä. Lisäksi tasoristeysten läheistä puustoa raivataan säännöllisesti näkemäalueiden parantamiseksi. Valtion rataverkolla on yhteensä 3 515 tasoristeystä, joista varoituslaitteilla on varustettu noin viidennes. Tasoristeyksiä poistetaan vuosittain keskimäärin 50. Viime vuonna poistettiin lisämäärärahan ansiosta yli 100 tasoristeystä. Poistamiseen käytettiin rahaa noin 20 miljoonaa euroa. Suomen satamissa on meneillään satama-alueiden raideliikenteen turvallisuuden parantamiseen tähtäävä projekti. Rautatievirasto valmistelee puolestaan junaturvallisuuteen liittyvää materiaalia kouluille. Vastuu radan ylityksestä on tienkäyttäjällä Vastuu radan turvallisesta ylittämisestä on aina tienkäyttäjällä. Seuraavat ohjeet on hyvä muistaa tasoristeykseen tultaessa: - Hidasta nopeutesi niin alhaiseksi, että kykenet tekemään oikean ja riittävän havainnon radalla olevasta liikenteestä. - Tarvittaessa pysäytä ajoneuvosi ennen rataa. - Tarkkaile onko juna tulossa - varoituslaitteista huolimatta vastuu radan ylittämisestä on aina sinulla. - Katso, kuuntele, raota tarvittaessa ikkunaa. - Pysähdy, jos juna lähestyy. Anna junan mennä ohitse. Valvontaa ja kampanjointia EU-maissa Euroopan tasoristeysturvallisuuspäivän aikana järjestettiin valvontaa, tapahtumia tai kampanjointia lähes kaikissa EU-maissa sekä muutamissa muissa maissa. Euroopan komissio piti tiedotustilaisuuden Brysselissä. Päivän järjestelyissä oli mukana muun muassa eri maiden rautatie- ja tieviranomaisia, ministeriöitä, junaoperaattoreita, liikenneturvallisuusalan järjestöjä sekä poliisi. Suomessa tasoristeyksien vaaroista muistutettiin muun muassa radiokampanjalla. Tietoiskut kehottivat tarkkaavaisuuteen rataa ylitettäessä. Poliisi valvoi päivän aikana mahdollisuuksien mukaan liikennettä tasoristeysten lähettyvillä.Tasoristeyskampanjassa olivat mukana Ratahallintokeskus, liikenne- ja viestintäministeriö, Ajoneuvohallintokeskus AKE, Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus, Poliisi, Rautatievirasto, Tiehallinto ja VR-Yhtymä. Kampanja on osa Valppain mielin -liikenneturvallisuuskampanjointia.
|