Laivojen rikkipäästöjä koskeva EU-direktiivi tarjoaa mahdollisuuksia polttoainetta säästäville innovaatioille

13.11.2014 11.10

rikkilaiva.jpg

Kun suurin osa varustamoista siirtyy rikkipäästöjen kontrollialueilla jopa puolet nykyistä kalliimpaan kevyeen polttoöljyyn (MGO) vuoden 2015 alusta, kaikki polttoainetta säästävät toimenpiteet ovat kullan arvoisia.

Tutkimukset ja kenttätestit ovat osoittaneet, että moottoreiden voitelussa otetut edistysaskeleet ja laivojen energianhallintajärjestelmät voivat parantaa polttoainetehokkuutta jopa yli 15 %. Pienetkin muutokset oikeaan aikaan tehtynä voivat siten johtaa merkittäviin säästöihin. 

Merenkulkualan kolmea vaihtoehtoa uuden rikkidirektiivin täyttämiseksi (1. konversio kevyen polttoöljyn käyttöön, 2. pakokaasujen puhdistusjärjestelmän asentaminen ja 3. konversio nesteytettyyn maakaasuun) on käsitelty laajalti ja yhdestä asiasta kaikki ovat samaa mieltä: kaikkiin kolmeen vaihtoehtoon liittyy merkittäviä kustannuksia. 

Varustamosäätiön entinen puheenjohtaja, Bore-varustamon entinen toimitusjohtaja sekä Nanol Technologiesin hallituksen jäsen Thomas Franck luonnehtii tilannetta:

”Suurin osa uusilla rikkipäästöjen kontrollialueilla liikennöivistä aluksista siirtyy raskaan polttoöljyn käytöstä kevyeen polttoöljyyn, joten toimivimman ja kustannustehokkaimman tavan löytäminen uusien rajoitusten täyttämiseksi on avainasemassa.”

Jokainen sentti tuntuu

Polttoaineen hinnan noustessa muutoksen myötä jopa 50 prosenttia tehokkuuteen on kiinnitettävä ennennäkemätöntä huomiota. Franck uskoo, että potentiaalisia keinoja merkittävienkin säästöjen luomiseen löytyy.

”Jokaisen polttoainetta vaihtavan aluksen suorituskyvyn optimointi voi tuoda 15–20 prosentin säästöt. Tämä edellyttää, että huomioon otetaan kaikki hyötysuhteeseen vaikuttavat muuttujat potkurista lähtien aina rungon maalipintaan ja tehokkaimpaan moottorinhallintaratkaisuun. Toisinaan pieninkin muutos voi johtaa suuriin säästöihin.”

Erinomaisia tuloksia innovatiivisella, patentoidulla voiteluaineiden lisäaineella

Juuri tässä uusimmat tekniikat voivat tuoda merkittäviä tuloksia pienellä vaivalla. Helsinkiläinen Nanol Technologies on kehittänyt vankkaan tutkimustietoon ja tekniseen osaamiseen perustuvan voiteluaineiden lisäaineen. Lisäaine sisältää kuparihiukkasia, jotka hajaantuvat kolloidiin miselleinä ja ovat täysin öljyliukoisia. Misellit kuljettavat kuparihiukkaset metallipinnalle, jossa niistä saadaan tuntuvia suorituskykyetuja. Pinnalle muodostuu siis äärimmäisen ohut suojaava kuparikerros. Kerros vähentää myös kitkaa ja energiahäviöitä. Tämän tuloksena kuluminen hidastuu, komponenttien ja voiteluaineiden käyttöikä pitenee ja, mikä tärkeintä, fossiilisten polttoaineiden käyttö ja haitallisten päästöjen määrä vähenee. Nanolin suorituskykyisten lisäaineiden käytön on osoitettu pienentävän alusten polttoaineenkulutusta 3–5 prosenttia. Kun Nanolin voiteluaineen lisäainetta testattiin ro-ro-aluksissa ja kuivalastialuksissa kuuden ja kahdentoista kuukauden ajan, polttoaineenkulutus pieneni 5 prosenttia.

”Nanolin lisäaineen käyttöönotto ei edellytä laivoilta kalliita laitemuutoksia tai -hankintoja. Se on itse asiassa yhtä helppoa ja yksinkertaista kuin moottoriöljyn lisääminen, ja muihin vaihtoehtoihin nähden aikaa kuluu vähemmän ja kustannukset jäävät pienemmiksi. Nanolin lisäaine tarjoaa tuloksia ja kustannussäästöjä välittömästi. Kun haetaan polttoainesäästöjä, tämänkaltainen ratkaisu voi tarjota nopeita voittoja”, Franck toteaa.

Moottorin voiteluun liittyvän vaihtoehdon tuomat säästöt ovat vain yksi osa polttoainetehokkuuteen vaikuttavista valinnoista.  

Kokonaisvaltainen näkemys

Henrik Dahl on energianhallintaratkaisuja tarjoavan Eniramin toimitusjohtaja. Hän uskoo, että polttoainetehokkuuteen liittyvien kysymysten ratkaiseminen vaatii kokonaisvaltaisempaa strategiaa.

”Merenkulun suurin säästöpotentiaali liittyy moottoriin ja polttoainetalouteen. Toisena tulevat muut käyttökustannukset, mutta mihinkään yksittäiseen alueeseen keskittyminen ei riitä; parhaat tulokset saadaan kokonaisvaltaisella lähestymismallilla.”

Eniram Platform -ohjelmiston ja -antureiden avulla varustamot ja laivayhtiöt voivat seurata matkustaja- ja rahtialusten lukemattomia operointiparametreja, kuten nopeutta, moottorin suorituskykyä, syväystä, likaantumista, sääolosuhteita ja paljon muuta. Näiden tietojen perusteella voidaan säätää reaaliajassa aluksen trimmiä, nopeutta ja kierroslukua parhaan tehokkuuden sekä merkittävien polttoaine- ja käyttökustannussäästöjen saavuttamiseksi.

”Toimintamallimme on datalähtöinen. Olemme analysoineet nykyasiakkaiden 250 aluksen tiedot, ja mallinnuksemme osoittava, että tarkat mittaukset ja jatkuva suorituskyvyn analysointi voi parantaa kokonaistehokkuutta jopa 10 prosenttia – siis nykyisissä olosuhteissa. Lisätoimenpiteillä voidaan saavuttaa vielä tätäkin parempia tuloksia.”

Innovaatiot avainasemassa

Merenkulun ammattilaisista voi tuntua, että uusi rikkilainsäädäntö vain lisää jo muutenkin tiukoilla olevan alan paineita, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuksia.

Dahl suhtautuu tilanteeseen myönteisesti: ”Merenkulkualan on otettava aloite omiin käsiinsä. Uudet lait eivät merkitse merikuljetusten loppua, sillä se on yksikkökustannuksiltaan energiatehokkain kuljetusmuoto. Toisinaan kuitenkin vaaditaan lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, jotta ala saadaan uudistumaan.” 

”Noudattamalla lain henkeä voi tehostaa omaakin toimintaansa. Tavoitteemme on yhteistyössä asiakkaidemme kanssa auttaa näitä pysymään kehityskäyrän kärjessä”, Dahl jatkaa. 

Myös Franck näkee uusiin rikkisäännöksiin liittyvän myönteisiä mahdollisuuksia.

”Meillä on viiden vuoden etumatka Euroopan rikkipäästöjen kontrollialueella ja upea tilaisuus osoittaa alan johtajuutta polttoainetehokkuuden hallinnassa. Itämeren alueella nyt tehtävä kehitystyö koituu vielä koko merenkulkualan hyödyksi tulevina vuosina”, Franck toteaa. 

Tietoja EU:n rikkidirektiivistä

Vuoden 2015 alusta voimaan astuva uusi rikkidirektiivi koskee kaikkia Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin rikkipäästöjen kontrollialueella liikennöiviä aluksia. Kaikkien kyseisillä alueilla liikennöivien alusten on siirryttävä käyttämään rikkipitoisuudeltaan 1,0 prosenttisen polttoaineen sijaan 0,1 prosenttista polttoainetta, joka on lähempänä EU-raja-arvoa maa-ajoneuvojen polttoaineen rikkipitoisuudelle (0,001 %).

 Kontrollialueella liikennöivillä varustamoilla on seuraavat vaihtoehdot määräysten täyttämiseksi: 

  • alusten muuntaminen käymään raskaan polttoöljyn (HFO) sijaan kevyellä polttoöljyllä (MGO), jonka rikkipitoisuus on enintään 0,1 prosenttia.
  • Hyväksytyn pakokaasujen puhdistusjärjestelmän eli pesurin asentaminen. Pesuri puhdistaa HFO:n käytöstä aiheutuvat korkearikkiset pakokaasut polttoaineen 0,1 prosentin rikkipitoisuutta vastaavalle tasolle.
  • Siirtyminen nesteytetyn maakaasun (LNG), uuden vihreän vaihtoehdon, käyttöön.

Jokaiseen ratkaisuun liittyy omat kustannukset ja riskit. Kevyt polttoöljy on noin 50 prosenttia raskasta polttoöljyä kalliimpaa, joten polttoaineen vaihtaminen korottaisi varustamoiden asiakkaiden hintoja. Pesurit vaikuttavat varteenotettavalta vaihtoehdolta, mutta ne vaativat tuntuvia asennusinvestointeja ja jatkuvaa valvontaa ja huoltoa. LNG on kyllä tehokas ja puhdas polttoaine, mutta se on ratkaisuna uusi ja useimmat uskovat sen soveltuvan parhaiten uusiin laivoihin. Nanol Technologiesin ja Eniramin kaltaisten ratkaisujen avulla uusi rikkidirektiivi voi tarjota erinomaisen tilaisuuden osoittaa johtajuutta polttoainetehokkuudessa. 

”Jotkut uudet ratkaisut tarjoavat säästömahdollisuuksia ilman merkittävää alkuinvestointia. Nanolin lisäaineiden käyttö pienentää polttoaineen kulutusta merkittävät viitisen prosenttia. Yksinkertaisena ratkaisuna se ei edellytä suuria investointeja uusiin moottoreihin tai päästöjen puhdistusratkaisuihin eikä vaativia muutoksia polttoaineen toimitusketjuun tai aluksen ajotapaan. Nanolin hyödyt tulevat käyttöön heti, kun sen vain lisää käytössä olevan voiteluaineen sekaan. Katsoo asiaa miten tahansa, Nanol Technologiesin ratkaisu on kuin marja, joka vain odottaa poimimistaan – kustannussäästöt tulevat lähes ilman mitään vaivaa”, Thomas Franck toteaa yhteenvetona.

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »