KATSO TÄSTÄ VIDEO! Volvo FH haastaa maailman nopeimpiin kuuluvan urheiluauton - Koenigsegg One:1:n14.11.2014 12.44
Volvo Trucksin uudessa Volvo Trucks vs. Koenigsegg -videossa tunnettu moottoriurheilukasvo Tiff Needell kilpailee Volvo FH -kuorma-autolla Koenigsegg One:1:tä, maailman nopeimpiin kuuluvaa urheiluautoa, vastaan. Volvo Trucks vs. Koenigsegg - täältä voit katsoa videon, kuinka kisassa kävi! Urheilu- ja kilpa-autoissa käytettyyn tekniikkaan perustuva uusi I-Shift DC -kaksoiskytkin joutuu videossa testeistä kovimpaan. Volvo Trucksin ainutlaatuinen I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto joutuu koetukselle uudessa Volvo Trucks vs. Koenigsegg -videossa. Siinä Volvo FH saa vastaansa Koenigsegg One:1 -urheiluauton, jossa on yhtä paljon painoa kiloina kuin hevosvoimia (1 360). Se onkin maailman ensimmäinen mega-auto. Jotta Volvo FH:lla olisi ylipäätään mahdollisuuksia, sille on annettu hieman tasoitusta; kuorma-auto kiertää radan yhden kerran, Koenigsegg kahdesti. Tästäkään huolimatta peli ei ole selvä. Kilpailun tavoitteena on laittaa Volvon uusi I-Shift DC -kaksoiskytkin testeistä kovimpaan. - Raskaiden ajoneuvojen markkinoilla I-Shift DC -kaksoiskytkinvaihteisto on ainoa laatuaan. Vastaavaa teknologiaa käytetään kuitenkin jo urheilu- ja kilpa-autoissa. Siksi juuri tällainen haaste oli paras mahdollinen, kertoo Volvo Trucksin lehdistökoeajovastaava Jeff Bird. Volvo FH -kuorma-autolle ja I-Shift DC -kaksoiskytkimelle on yhteistä erinomainen ajettavuus, joka on vaihteiden saumattoman vaihtumisen ansiota. Ominaisuudet tulevat erinomaisesti esille Etelä-Ruotsissa sijaitsevalla Knutstorpin kilparadalla, joka tunnetaan ylä- ja alamäistään sekä vaativista mutkista. - Volvo FH:n ja Koenigsegg One:1:n vastakkainasettelusta selviää, tuoko uusi vaihteisto odotettuja parannuksia ajettavuuteen, Volvo Trucksin PR-päällikkö Per Nilsson sanoo. - Tämä voi kuulostaa epätavalliselta ympäristöltä raskaalle kuorma-autolle, mutta I-Shift DC -kaksoiskytkimen hyödyt näkyvät kaikkein parhaiten ympäristöissä, joissa vaihteita vaihdetaan paljon. Vaihteiston saumattomat vaihdot parantavat ajettavuutta merkittävästi, Jeff Bird kertoo. Volvo FH:n ohjauspyörän takana istunut Tiff Needell myöntää voittajaa paljastamatta, että kuorma-auton suorituskyky teki häneen vaikutuksen. Hän ei aiemmin ollut ajanut kilpaa kuorma-autolla. - I-Shift DC -kaksoiskytkin on kerrassaan uskomaton. Sen huomaa erityisesti mäessä, sillä kuorma-auto ei pidättele menoaan. Se kulkee tasaisesti eteenpäin, eikä vaihteiden vaihtumista edes tunne. Jarrutettaessa se vaihtaa pienemmälle erittäin pehmeästi ja jouheasti. Sydämeltään se on ehdottomasti kilpa-auto, Needell toteaa. Koenigseggilla ei epäröity, kun Volvon kuorma-auto ilmoittautui haastajaksi. - Olemme aina valmiita jännittäviin haasteisiin. Oli myös erityisen hauskaa kilpailla Volvon kuorma-autoa vastaan, koska ajoneuvoilla on paljon muutakin yhteistä kuin urheilu- ja kilpa-autoista tuttu teknologia. Kyseessä on kaksi ruotsalaista huippubrändiä, jotka molemmat ovat edelläkävijöitä omissa segmenteissään, kertoo Koenigseggin perustaja ja toimitusjohtaja Christian von Koenigsegg. Volvo Trucksin uusi kaksoiskytkinvaihteisto tuli Euroopan markkinoille kuluvan vuoden kesäkuussa. Se on nyt saatavilla kaikilla markkina-alueilla, joissa myydään Euro 6 D13 -moottoreilla varustettuja 460-, 500- ja 540 hevosvoiman Volvo FH -kuorma-autoja. Volvo Trucks vs. Koenigsegg - täältä voit katsoa, kuinka kisassa kävi Volvo Trucks vs. Koenigsegg - kulissien takana Volvo Trucks vs. Koenigsegg - seuraa Tiff Needellin kisaelämystä kulissien takaa |