Mitä lisäarvoja 5+4 yhdistelmältä haetaan energiarangan ja -kolmosen maantiekuljetuksille ?
25.10.2014 6.52 Energiapuun ajomäärät kasvavat merkittävästi lähivuosina. Samanaikaisesti karsitun energiarangan ja -kolmosen ajomäärät kasvavat jopa yli kahden kolmasosan osuuteen maantiekuljetuksilla ajettavasta energiapuun määrästä.
Ensisijainen tarve on kuormatilan kasvattaminen lähes 100%:lla.
Ajettavan energiarangan ja - kolmosen kehyskuutiopainot ovat kevyimmillään 320 kg -400 kg / m3. Tuo 320 kilon kehyskuutiopaino vaatii 76 tonniselle 5+4 yhdistelmälle kuormatilan kokoluokaksi 167.5 m3:ta. Lastaustilaa on nykyiseen 76 tonnisten kuormakokoluokkaan kasvatettava lähes 100 %:lla. Maksimikokoiset kuormatilat ovat karsitun energiapuun tulevaisuudesn maantiekuljetusten kilpailukyvyn peruspilari.
Kuormaus ja purku yhdistelmän omalla nosturilla.
Energiapuun ajojen luonne vaatii nyt ja myös tulevaisuudessa oman kuormaimen käyttömahdollisuutta ja käyttöä.Kuormainmalli ja sen varusteet on kannattaa valita kuormakoon tilatarpeitten mukaisesti.
Karsitun energiapuun katkaisumitoitus kannattaa optimoida.
76 tonnisten yhdistelmien hyödyntäminen mahdollisimman täysimääräisesti on tehtävä yhteismitallisesti kuormatilapituuksien ja energiapuun katkaisumittojen kanssa.Lähes 100%:n kuormatilakoon kasvatustarve vaatii koko sallitun 21.42 kuormatilapituuden täysimääräistä hyödyntämistä.XXhj
|