Puutavarayhdistelmän identtiset kuormatilat.
12.10.2014 0.07 Yhdistelmän kuormatilat on identtisiä silloin, kun niitten kuormatilamitat ja kantavuusluokat ovat yhteneviä. Tälläiset kuormatilat olivat käytössä Suomessa 3+2 yhdistelmissä seitsemänmetrisinä. Tätä identtisyyttä voidaan soveltaa nytkin, kun mitoitetaan auton ja perävaunun kuormatilojen pituus saman pituisiksi ja pankkojen kuormapinta-alat saman suuruisiksi.
Identtisiä kuormatiloja on mahdollisia käyttää nykykalustossakin.
Nykykalusto antaa täydet mahdollisuudet yhtenäistää samankokoiseksi auton ja perävaunun kuormatilat. Perusvaatimuksena on kasvattaa auton kuormatila noin 10 metriseksi ja käyttää perävaunun kuormatilana vastaavaa pituusmittaluokkaa. Tämä mittarakenne on otettavissa edullisesti käyttöön sekä 68 tonnisena (4+4), että 76 tonnisena (5+4) ja samat mahdollisuudet on vielä 100 tonnisissa superjunissakin (6+6).
Mitä identtisillä kuormatiloilla haetaan?
Mitä identtisiltä kuormatiloilta odotetaan?
Mitkä ovat identtisten kuormatilojen haitat,hyödyt ja rajoitukset?
|