IAA 2014 - Uusi Mercedes-Benz Vito: Yksi ajoneuvo kaikkiin käyttötarkoituksiin

23.09.2014 14.00

vito1.jpg

Mercedes-Benz esittelee Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä 25.9.–2.10 uuden Viton, joka on ratkaisu jokaiseen kuljetustarpeeseen: vaativan ammattilaisen työkaluksi, kaupan luotettavaksi tavarantoimittajaksi, nopeiden shuttle-palveluiden hoitajaksi ja hyvin varustetuksi tilataksiksi tai perheen paketti- tai tila-autoksi. Vitosta on tarjolla kolme eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Kukin niistä on 140 mm pidempi kuin edeltävä versio. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Vito-mallistoon kuuluvat Suomessa Vito-pakettiauto ja Vito Tourer kahtena versiona: Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select. Painoluokat vaihtelevat Suomessa 3050–3200 kilon välillä. Suurin kuljetuskapasiteetti on takavetoisessa Vito-pakettiautossa, johon mahtuu hyötykuormaa jopa 1369 kiloa. Tavaratilan koko vaihtelee auton koosta riippuen 5,5–6,6 neliömetriin.

Viton edellisiä sukupolvia on tuotettu 1,2 miljoonaa vuosina 1995–2013. Uutuus valmistetaan Espanjan Baskimaalla Vitoriassa. Tehtaan kapasiteetti on 80 000 pakettiautoa vuodessa. Vito lanseerataan Suomessa marraskuussa, ja hinnasto alkaa 29 972,73 eurosta.

Vitossa muotoilu ja käytännöllisyys kulkevat käsi kädessä – tarjolla etuveto, takaveto tai neliveto

Uusi Mercedes-Benz Vito on luokassaan ensimmäinen ajoneuvo, josta ovat saatavana sekä etu-, taka- että nelivetoiset malliversiot. Vitolle luovat ilmettä voimakkaasti muotoiltu keula näyttävine etusäleikköineen, V-kirjaimen muotoon taivutetut etuvalot sekä nuolimaisesti kaartuva konepelti. Dynaaminen ulkonäkö paitsi liittää Viton Mercedes-Benzin muuhun tavara-autoperheeseen, myös pienentää ilmanvastusta ja kulutusta. Ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.32.

Matkustamo tarjoaa aikaisempaa enemmän tilaa ja väljyyttä. Kokonaan uudelleen suunniteltu kojelauta on esimerkillisen käytännöllinen ja ergonominen. Lisäksi sen ulkonäkö ja materiaalit ovat tässä autoluokassa poikkeuksellisen korkealaatuisia.

vito3.jpg

Vitoon on valittavissa kaksi turbodieselimoottoria ja viisi eri teholuokkaa

Viton etuvetoversioissa käytetään poikittain sijoitettua, kompaktia nelisylinteristä ja iskutilavuudeltaan 1,6-litraista dieselmoottoria (OM 622). Sen tehovaihtoehdot ovat:

  • Vito 109 CDI: 65 kW (88 hv)/3800 rpm; 230 Nm/1500–2000 rpm
  • Vito 111 CDI: 84 kW (114 hv)/3800 rpm; 270 Nm/1500–2500 rpm

Viton toinen moottorivaihtoehto on nelisylinterinen, 2,15-litrainen dieselmoottori (OM 651) kolmessa teholuokassa:

  • Vito 114 CDI: 100 kW (136 hv)/3800 rpm; 330 Nm/1200–2400 rpm
  • Vito 116 CDI: 120 kW (163 hv)/3800 rpm; 380 Nm/1400–2400 rpm
  • Vito 119 BlueTec: 140 kW (190 hv)/3800 rpm; 440 Nm/1400–2400 rpm

Vito 119 BlueTec on ensimmäinen Euro 6 –päästötason moottori tässä ajoneuvoluokassa. Polttoaineenkulutus on laskenut keskimäärin 20 prosenttia aikaisempaan Vito-sukupolveen verrattuna. Pienimmillään keskikulutus on ainoastaan 5,7 litraa /100 km Vito 116 CDI BlueEfficiency-mallissa. Käytön taloudellisuutta lisäävät entisestään malliston pitkät huoltovälit (40 000 km/2 vuotta).

Vitossa on vakiona 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Tarjolla on myös 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto momentinmuuntimella (valinnaisvaruste Vito 114 CDI - ja Vito 116 CDI –malleihin, vakiovaruste Vito 119 CDI BlueTec- ja Vito 4x4-nelivetomalleissa). Kaikissa muissa malleissa, lukuun ottamatta 109 CDI ja 111 CDI-mallia, on vakiona BlueEfficiency-paketti, ja sitä myöten myös Eco Start and Stop –pysäytystoiminto. Se sammuttaa ja käynnistää moottorin pysähdyttäessä esimerkiksi liikennevaloihin ja säästää näin polttoainetta. Eco Start and Stop –pysäytystoiminto on vakiona automaattivaihteiston yhteydessä.

vito2.jpg

Vito Tourer -tila-autossa on jopa kahdeksan turvatyynyä

Uusi Mercedes-Benz Vito määrittelee uusiksi ajoneuvoluokkansa turvallisuustason. Aktiivisen turvallisuuden perustana ovat tarkan täsmällinen ohjaus, Adaptive ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä sekä tehokkaat levyjarrut jokaisessa pyörässä. Viton vakiovarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, sivutuuliavustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Normaalien halogeenivalojen sijaan autoon voi valita lisävarusteena myös älykkään ILS-valojärjestelmän.

Viton pakettiautomalli on luokkansa ainoa automalli, jossa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt ja turvavyön muistuttimet kuuluvat vakiovarusteisiin. Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select –malleihin kuuluvat myös ikkuna- sekä sivuturvatyynyt, ja myös takaistuimet voidaan haluttaessa varustaa ikkunaturvatyynyillä. Näin Toureriin saa enimmillään jopa kahdeksan turvatyynyä ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa.

Sprinter: Yhä alansa kiistaton ykkönen

Mercedes-Benz Sprinter –mallisto esittäytyy Hannoverissa taloudellisempana, turvallisempana ja ympäristöystävällisempänä kuin koskaan. Viime vuonna ulkonäöltään ja tekniikaltaan uudistuneen Sprinterin painoluokat ovat 3190­–5000 kiloa.

Ensimmäisenä pakettiautona Sprinteriin on saatavissa täysi valikoima Euro Vi –päästötason täyttäviä moottoreita, joiden taloudellinen suorituskyky on esimerkillistä. Pienimmillään Sprinterin keskikulutus jää vain 6,3 litraan /100 km, mikä vastaa ainoastaan 165 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Kulutus- ja päästötasoiltaan Sprinter onkin lähellä henkilöautoja.

Sprinterin dieselmoottorivalikoiman ytimessä on nelisylinterinen OM 651 –moottori, jonka tilavuus on 2,15 litraa. Pakokaasujen puhdistamisessa Euro VI –tasolle moottorissa käytetään SCR-katalysaattoria, AdBlue-lisäainetta ja hiukkassuodatinta. Moottori on saatavana 70–120 kW:n (95–163 hv) tehoisena. Malliston suorituskykyisin moottori on 3-litrainen V6 OM 642 140 kW:n (190 hv) tehoisena.

Citan: Muunneltava ja taloudellinen jokapaikanhöylä

Mercedes-Benz Citan on varsinainen jakeluliikenteen jokapaikanhöylä, sillä mallistossa on tarjolla kolme koripituutta ja eri käyttötarkoituksiin parhaiten sopivat vaihtoehdot: pakettiauto, Mixto ja tila-auto 1800–2200 kilon painoluokissa. Tila-autoversioon on saatavilla jopa 7 istumapaikkaa. Citanin valtteja ovatkin mallin muunneltavuus ja monikäyttöisyys, taloudellisuus ja erinomaiset ajo-ominaisuudet. Turvallisuusvarusteisiin kuuluu vakiona Adaptive ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä.

Citanin moottorivalikoima sisältää kolme dieselmoottoria tehoiltaan 55, 66 ja 81 kW (75, 90 ja 110 hv). Bensiinimoottorin teho on 84 kW (114 hv). Taloudellisuus ja kuljetuskyky kulkevat Citanissa käsi kädessä. Esimerkiksi pakettiautomallistoon kuuluvien Citan 108 CDI BlueEfficiencyn ja 109 CDI BlueEfficiencyn yhdistetty kulutus jää ainoastaan 4,3 litraan/100 km. Tämä vastaa vain 110 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Katso Ammattilehti.fi:n kuvat IAA:n pressipäiviltä tästä!

24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin

Näytä lisää »