IAA-messut: Scania keskittyy asiakasetuihin ja kestävyyteen23.09.2014 8.22 Scania esittelee IAA-messuilla tuotteita ja palveluja, jotka voivat suoraan parantaa linja-auto- ja kuorma-autoasiakkaiden kannattavuutta. Entistä laajempaa Euro 6 -moottorivalikoimaa täydentävät uudet tuotteet, joiden tavoitteena on pienentää asiakkaiden toimintakustannuksia tai ympäristöjalanjälkeä – tavoitteita, jotka usein kulkevat käsi kädessä. Scanian uusimmat innovaatiot voivat alentaa kaukoliikenneajoneuvojen polttoaineen kulutusta jopa 3 %. Linja-autoihin Scania esittelee oman hybriditeknologiansa. Scanian modulaarinen linja-auto- ja kuorma-automoottorivalikoima on yksi markkinoiden suurimmista, myös Euro 6 -moottoreista puhuttaessa. Riippumattomissa testeissä Scania on osoittanut, että pelot liittyen polttoaineenkulutuksen kasvamiseen Euro 6 -normin myötä ovat osoittautuneet perusteettomiksi, ainakin Scanian asiakkaille. Esimerkiksi Scanian 6-sylinterinen 13-litrainen moottori SCR-puhdistusjärjestelmällä varustettuna on osoittautunut ylivertaisen säästäväiseksi kaukoliikennekäytössä. Kesäkuussa Scania esitteli 450-hevosvoimaisen version, joka laskee polttoainekustannuksia vielä yhdellä prosentilla. "Tänä päivänä kaikenlaiset asiakkaat yrittävät parantaa kannattavuuttaan pienentämällä käyttökustannuksia riippumatta siitä, perustuuko heidän liiketoimintansa tavaroiden vai ihmisten kuljettamiseen," Scanian myynnistä ja markkinoinnista vastaava varatoimitusjohtaja Henrik Henriksson sanoo. “Meidän tulisi tarkastella Scanian jatkuvaa pyrkimystä laskea polttoaineenkulutusta, kehittää räätälöityjä ratkaisuja ja lisätä käytettävyyttä tämän valossa. IAA-messuilla esittelemme lukuisia asiakkaidemme liiketoimintalaskelmia vahvistavia innovaatioita.” Scania on jo pitkään tunnettu linja-automarkkinoilla valmistajana, joka pystyy aina täyttämään yhteiskunnan ja asiakkaiden ympäristöratkaisuja koskevat vaatimukset. Tämä tarkoittaa, että linja-autot ovat polttoainetaloudellisia ja että ne voivat periaatteessa käydä kaikilla kaupallisesti saatavilla olevilla polttoaineilla laajan moottorivalikoiman ansiosta. Scania ottaa nyt askeleen pidemmälle ja laajentaa tarjontaansa hybrideillä, jotka voidaan yhdistää puhtaalla biodieselillä käyviin moottoreihin. Edistyksellistä teknologiaa Scania esittelee IAA-messuilla myös useita, polttoainetta säästäviä ja käytettävyysaikaa lisääviä tuotteita ja palveluja. Scanian arvostetusta hidastimesta on nyt saatavana R4100D-versio, joka laskee polttoaineenkulutusta irtikytkeytymällä mekaanisesti silloin, kun sitä ei käytetä (kun se ei ole aktiivinen). Energian säästämisen lisäksi irtikytkeytyvä hidastin tuottaa suuremman jarrutusvoiman, 4100 Nm 3500 Nm sijaan, ja tarjoaa suuremman jarrutustehon pienemmillä nopeuksilla suurempien välityssuhteiden ansiosta. Säästö polttoaineen kulutuksessa on Scanian kokemusten mukaan noin puoli prosenttia. Saatavana on myös hidastin, joka kytkeytyy vain jalkajarrua painettaessa. Energian säästämisen lisäksi irtikytkeytyvä hidastin tuottaa suuremman jarrutusvoiman, 4100 Nm 3500 Nm sijaan, ja tarjoaa suuremman jarrutustehon pienemmillä nopeuksilla suurempien välityssuhteiden ansiosta. Säästö polttoaineen kulutuksessa on Scanian kokemusten mukaan noin puoli prosenttia. Saatavana on myös hidastin, joka kytkeytyy vain jalkajarrua painettaessa. Energian säästämisen lisäksi irtikytkeytyvä hidastin tuottaa suuremman jarrutusvoiman, 4100 Nm 3500 Nm sijaan, ja tarjoaa suuremman jarrutustehon pienemmillä nopeuksilla suurempien välityssuhteiden ansiosta. Säästö polttoaineen kulutuksessa on Scanian kokemusten mukaan noin puoli prosenttia. Saatavana on myös hidastin, joka kytkeytyy vain jalkajarrua painettaessa. Järjestelmä pystyy nyt entistä tarkemmin laskemaan milloin on kannattavinta rullata mäki alas vaihde vapaalla. Eco-roll voi laskea linja-autojen ja kuorma-autojen Euro 6 -moottorien polttoaineenkulutusta 0,5 prosentilla. Pienempi kitka Scania on myös onnistunut pienentämään eräiden moottorityyppien sisäistä kitkaa. Nostamalla käyntilämpötilaa ja käyttämällä erityisesti näitä moottoreita varten kehitettyä, polttoainetta säästävää matalan viskositeetin omaavaa moottoriöljyä, jolla on erittäin hyvät voiteluominaisuudet, Scania on saavuttanut merkittävät 1,5 %:n polttoainesäästöt. Tätä öljyä voi käyttää vain kevyessä kaukoliikenteessä käytettävissä 13-litraisilla Euro 6 -moottoreilla varustetuissa autoissa. Räätälöidyt ratkaisut “Kestävyydestä puhuttaessa eurooppalainen raskasajoneuvoteollisuus, linja-autot mukaan lukien, on juuri ottanut merkittävän askeleen eteenpäin Euro 6 -normin myötä," Scanian kuorma-autoista vastaava johtaja Christopher Podgorski sanoo. “Seuraava kehitysvaihe tulee luultavasti olemaan CO2 -päästöjen laskeminen, mikä on meille tervetullut suunta. Olemme alan johtavia toimijoita alhaisesta polttoaineenkulutuksesta puhuttaessa ja otamme haasteen mielellämme vastaan, sillä asiakkaan kannattavuus on meille aina keskeinen asia. Voittajaksi selviytyy valmistaja, joka pystyy vahvistamaan asiakkaan taloudellista tilannetta. Scanialla on tämän tehtävän edellyttämät tuotteet, palvelut ja näkemys.” Linja- ja kuorma-autoihin liittyvien tuoteuutuuksien lisäksi Scania esittele IAA-messuilla useita uusia ja jalostettuja palveluja. Useimpien tavoitteena on suurentaa asiakkaan kannattavuutta lisäämällä käytettävyysaikaa ja siten tuottoja. Seuraavat mallit ovat esillä Scanian osastossa IAA-messuilla: Scania P 320 6x2*4 – joustava auto vaativaan jakeluliikenteeseen
Ohjaamo: P-sarjan päiväohjaamo Moottori: 9-litrainen, 5-sylinterinen 320 hv, 1 600 Nm, Euro 6 SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise -vaihdeautomatiikka 8-vaihteinen aluevaihteisto Akseliväli: 5 500 mm Etuakseli: 7 500 kg, ilmajousitus Taka-akseli: 11 500 kg + 7 500 kg, ilmajousitus Muuta: voidaan käyttää erilaisilla polttoaineseoksilla, 100 % biodiesel laskee CO2-päästöjä jopa 66 %. Scania G 340 4x2 – tehokkaalla kaasumoottorilla varustettu vetoauto
Ohjaamo: G-sarjan Highline-ohjaamo Moottori: 9-litrainen, 5-sylinterinen 340 hv, 1 600 Nm, Euro 6 pakokaasujen takaisinkierrätyksellä 6-vaihteinen Allison-automaattivaihteisto, integroitu hidastin Akseliväli: 3 700 mm Etuakseli: 7 100 kg, paraabelijousitus Taka-akseli: 11 500 kg, 2-palkeinen ilmajousitus Muuta: Otto-moottori stoikiometrisellä palamisprosessilla. Toimii bio- ja maakaasulla. Scania R 730 4x2 – Blue Stream – ylellinen vetoauto, rajoitettu erä jossa kaikki on vähän parempaa
Ohjaamo: R-sarjan Topline-ohjaamo Moottori: 16-litrainen V8 730 hv, 3 500 Nm, Euro 6 EGR- ja SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise -vaihdeautomatiikka, 12+2-vaihteinen Akseliväli: 3 700 mm Etuakseli: 8 000 kg, ilmajousitus Taka-akseli: 13 000 kg, 2-palkeinen ilmajousitus Scania Streamline R 490 6x2*4 – biodieselmoottorilla
Ohjaamo: R-sarjan Highline-ohjaamo Moottori: 13-litrainen, 6-sylinterinen 490 hv, 2 550 Nm, Euro 6 EGR- ja SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto ja Akseliväli: 4 900 mm Etuakseli: 8 000 kg, ilmajousitus Taka-akseli: 11 500 kg + 7 500 kg, ilmajousitus Muuta: Toimii kaikilla polttoaineseoksilla mukaan lukien puhtaalla biodieselillä, joka voi alentaa CO2-päästöjä jopa 66 %. Scania Streamline R 450 4x2 – erikoismatalalla alustalla
Ohjaamo: R-sarjan Topline-ohjaamo Moottori: 13-litrainen, 6-sylinterinen 450 hv, 2 350 Nm, Euro 6 SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto, ylivaihde ja hidastin Akseliväli: 3 700 mm Etuakseli: 7 500 kg, ilmajousitus Taka-akseli: 11 500 kg, 2-palkeinen ilmajousitus Scania Streamline G 410 4x2 – polttoaineoptimoitu vetoauto
Ohjaamo: G-sarjan Highline-ohjaamo Moottori: 13-litrainen, 6-sylinterinen 410 hv, 2 150 Nm, Euro 6 SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise 12-vaihteinen aluejakajavaihteisto ja hidastin Akseliväli: 3 700 mm Etuakseli: 7 500 kg, paraabelijousitus Taka-akseli: 11 500 kg, 4-palkeinen ilmajousitus Scania G 450 8x4 – vaativaan off-road-ajoon
Ohjaamo: G-sarjan päiväohjaamo off-road-varustuksella Moottori: 13-litrainen, 6-sylinterinen 450 hv, 2 350 Nm, Euro 6 SCR-puhdistusjärjestelmällä Scania Opticruise kytkinpolkimella, 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto, ylivaihde ja hidastin Akseliväli: 4 300 mm Etuakseli: 7 500 kg + 7 500 kg, paraabelijousitus Taka-akseli: 10 500 kg + 10 500 kg, paraabelijousitus Muuta: Scania Opticruise -vaihdeautomatiikka valinnaisilla toimintatiloilla Scania Streamline R 520 6x4 – voimaa ja tunnetta
Ohjaamo: R-sarjan makuuohjaamo V8-sisustuksella Moottori: 16-litrainen V8 520 hv, 2 700 Nm, Euro 6 EGR- ja SCR-puhdistusjärjestelmällä Täysautomaattinen Scania Opticruise 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto ja hidastin Akseliväli: 4 700 mm Etuakseli: 8 500 kg, paraabelijousitus Taka-akseli: 10 500 kg + 10 500 kg, ilmajousitus Muuta: erinomainen ajettavuus ryömintävaihteilla, manuaalinen
|