Optifuel Lab 2: Huippuluokan energiatehokkuutta esillä IAA:ssa Renault Trucksin osastolla

22.09.2014 15.00

opti2.jpg

Renault Trucks on edelläkävijä polttoaineenkulutusta pienentävien ratkaisujen kehittäjänä ja tekee jatkuvasti tutkimus- ja kehitystyötä kuljetusautojen energiatehokkuuden parantamiseksi. Optifuel Lab 2 -konseptiauton avulla Renault Trucks pyrkii yhdistämään lukuisia kulutusta pienentäviä teknologioita ja raivaamaan tietä tuleville sarjatuotantomalleille. Tämän konseptiauton malli tulee näytteille Renault Trucksin osastolle Hannoverin autonäyttelyssä (IAA) 25.9.–2.10.2014,  näyttelyhallin 17 esittelytilassa A05.

Polttoaineenkulutuksen pienentäminen oli tärkein yksittäinen näkökohta Renault Trucks T -mallin kehitystyössä. Tavoitteena oli tehdä siitä tulosyksikkö kuljetusyrityksille. Nyt Renault Trucks jatkaa tutkimustyötä tällä alueella katse tiukasti tulevaisuudessa, ja pyrkii tutkimaan perinpohjaisesti kaikki mahdolliset keinot kuljetusautojen polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi. Tätä tutkimusta tehdään Renault Trucks T -malliin perustuvalla Optifuel Lab 2 -konseptiautolla, joka jatkaa vuonna 2009 esitellyn Optifuel Lab 1 -konseptiauton viitoittamalla tiellä. Projektin kehitystyössä on ollut mukana kahdeksan yhteistyökumppania: Plastic Omnium, Michelin, Sunpower, Renault, IFP Energies Nouvelles, CEP-Armines sekä lyonilaiset CETHIL-INSA ja LMFA-Ecole Centrale. Projektia tukee myös Ranskan ympäristö- ja energiavirasto ADEMA.

Optifuel Lab 2 -konseptiautossa on kaksikymmentä eri teknologiaa, joilla vaikutetaan polttoaineenkulutuksen neljään tärkeimpään osa-alueeseen: energianhallintaan, aerodynamiikkaan, pyörien vastukseen ja kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Projektin johtaja Claude Covo esittelee tärkeimmät teknologiat, joita on kehitetty tämän konseptiauton avulla.

Eri enegianlähteiden optimointi ja kulutustarpeen vähentäminen

Optifuel Level 2 -konseptiautolla tehtävässä tutkimustyössä painopiste on eri energianlähteiden hallinnan optimoinnissa.

– Ideana on, että polttomoottoria käytetään energian tuottamiseen niin vähän kuin mahdollista, Claude Covo kertoo. - Siksi muutimme useita ajoneuvon apujärjestelmiä sähkökäyttöisiksi. Niitä ovat esimerkiksi ilmastointi, vesipumppu, polttoainepumppu ja ohjaustehostimen pumppu. Tämän jälkeen moninkertaistimme sähköenergian lähteiden määrän asentamalla ajoneuvoon aurinkopaneeleita sekä Rankine-prosessiin perustuvan pakokaasujen lämpöenergiaa talteenottavan järjestelmän. Kun ajoneuvon kuljettaja tarvitsee energiaa, tietokone analysoi tarpeen, paikantaa tehokkaimman ja parhaiten käyttövalmiin lähteen (kuten aurinkoenergia tai Rankine-prosessin) ja jakaa energiaa reaaliajassa. – Optifuel Lab 2 toimii energiamarkkinoiden kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan, Claude Covo kertoo. – Mitä enemmän edullista energiaa on tarjolla, sitä enemmän sitä käytetään.

Priorisoimalla "ilmaisia" energianlähteitä, kuten aurinkoenergiaa ja pakokaasujen lämpöenergiaa, Optifuel Lab 2 pienentää polttomoottorin laturin tuottaman energian käyttötarvetta, jolloin polttoaineenkulutus pienenee vastaavan määrän.

Energianlähteiden kehittyneen hallinnan lisäksi Renault Trucks on pyrkinyt pienentämään ajoneuvon kulutustarvetta. Siksi ohjaamon eristykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Lasipäällysteisissä kohdissa käytetään paremmin eristävää erikoislasia, ja katolla on säätyvä kattoilmanohjain. Kun ajoneuvo on paikallaan, ilmanohjain aukeaa ja suojaa ohjaamoa auringolta. Samalla ilmanimuri, joka saa käyttövoiman omasta aurinkopaneelistaan, poistaa lämmintä ilmaa ohjaamosta. Kun ajoneuvo käynnistyy, ilmanohjain taittuu kokoon ja parantaa näin ajoneuvon aerodynaamisia ominaisuuksia.

Ohjaamon jäähdyttämistä varten Renault Trucks on asentanut ilmastointijärjestelmän, joka saa kaiken tarvitsemansa energian omista aurinkopaneeleista. Järjestelmä voi näin tuottaa jäähdytysilmaa jopa silloin, kun ajoneuvo on paikallaan ja moottori sammuksissa.

opti1.jpgKohti pisaramuotoa paremmalla aerodynamiikalla

– Optifuel Lab 2 -konseptiauton aerodynamiikan kehitystyö kohdistui koko ajoneuvoyhdistelmään, niin kuorma-autoon kuin perävaunuunkin, painottaa Claude Covo. – Pyrimme yhdistämään nämä kaksi elementtiä ihanteellisella tavalla, jotta päästään mahdollisimman lähelle optimaalista pisaramuotoa, aerodynaaminen jättöpyörre vaimenee ja kulutus pienenee.

Katon liikkuva ilmanohjain, joka edistää ohjaamon eristystä aukeamalla pysähdyksissä, taittuu alas yli 50 kilometrin tuntinopeudessa. Näin syntyy perävaunuun ulottuva yhtenäinen muoto. Pisaramuotoa tavoitellaan myös katon kaarevalla muodolla, takaosan 70 cm:n sivuilmanohjaimilla sekä perävaunun sivun profiloinnilla. Kannattaa muistaa myös, että taka- ja etupeilien tilalla on kamerat. Ne on upotettu runkoon niin, että pyörteitä aiheuttavia alueita on aiempaa vähemmän ja ilma virtaa niiden ohi ihanteellisella tavalla.

Optifuel Lab 2 -konseptiauton jäähdyttimen ristikossa on myös liikkuva virtaussuuntain. Kun se on avattuna, ilma kulkeutuu kuorma-auton alle ja virtaa näin vapaammin ja hankaus alustan alla vähenee. Virtaussuuntain taittuu automaattisesti kokoon alle 50 kilometrin tuntinopeudessa, jotta se ei vahingoitu esimerkiksi töyssyissä tai ahtailla kulkuväylillä.

Vierintävastuksen vähentäminen

Aerodynaamisten näkökohtien lisäksi Renault Trucksin suunnittelijat keskittyivät kuorma-auton vierintävastukseen. He sovelsivat omaperäistä ratkaisua, jossa vetoakselin öljymäärää sopeutetaan jatkuvasti sen voitelu- ja jäähdytystarpeen mukaan. Kun ajoneuvolla tehdään raskasta työtä ja vääntöä tarvitaan, järjestelmä lisää vetoakselin öljyn määrää. Kun ajoneuvolla ajetaan tasaista vauhtia ja vetoakselin voitelu- ja jäähdytystarve vähenee, myös öljyn määrää vähennetään. Öljy varastoidaan vetoakselin pääsäiliön erilliseen osaan. Näin järjestelmä voi vähentää öljyn ylimääräisen liikehtimisen aiheuttamaa energiahukkaa.

Optifuel Lab 2 on varustettu myös Michelinin erityisesti kehittämillä prototyyppirenkailla. Ne on optimoitu niin, että vierintävastus on mahdollisimman pieni ja polttoaineenkulutusta vähentävä vaikutus mahdollisimman suuri.

Entistä tehokkaampi kuljettaja

Kuljettaja on edelleen ratkaisevan tekijä, kun polttoaineenkulutusta pienennetään. Ajotavan vaikutus kulutukseen voi olla jopa yli kolme litraa sadalla kilometrillä. Optifuel Lab 2 -hankkeen suunnittelijat eivät jättäneet tätä huomioimatta vaan kehittivät erityisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Optifuel Lab 2 -konseptiautoon onkin asennettu erityinen mukautuva nopeudenrajoitin.

Omalla GPS:llä varustettu rajoitin laskee optimaalisen enimmäisnopeuden kuorma-auton sijoittumisen ja tien profiilin mukaan – reaaliajassa ja ennakoivasti.

– Käytännössä tämä tarkoittaa, että järjestelmä voi ohittaa kuljettajan antamia nopeuskäskyjä ylä- tai alamäkiosuuksien ennakoinnissa, Claude Covo kertoo. – Kaikki tapahtuu ilman viiveitä.

Samalla tavalla myös kaasupoljin mukautuu tilanteeseen. Polkimen resistanssi suurenee tai pienenee sen mukaan, onko kuljettajan syytä kiihdyttää vai hidastaa. Jos järjestelmä esimerkiksi havaitsee edessä olevan kiertoliittymän tai nousun päättymisen, polkimen resistanssi kasvaa ja aiheuttaa sen, että kuljettaja hidastaa. Kun järjestelmä on toiminnassa, kuljettaja näkee sen kojelaudan kuvakkeesta ja edessä olevaa tapahtumaa (kuten kiertoliittymää, ylä- tai alamäkiosuutta tai tietullia) esittävästä havaintokuvasta. Näin kuljettaja osaa sopeuttaa ajoa kaikissa tilanteissa polttoaineen säästämisen kannalta mahdollisimman suotuisalla tavalla.

Optifuel Lab 2 -konseptiauton ansiosta Renault Trucksilla on jatkuvasti käytettävissään eräänlainen liikkuva tutkimuslaboratorio, jolla tehdään tutkimustyötä ja testataan erilaisia polttoaineenkulutusta edelleen pienentäviä teknologioita. Ajoneuvo on parhaillaan tien päällä, jotta sen saavuttamat polttoainesäästöt voidaan laskea. Luvut julkistetaan vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Useita Optifuel Lab 1 -konseptiauton teknologioita on hyödynnetty uuden Euro 6 -malliston sarjatuotantomalleissa. Myös osa tämän toisen kokeellisen ajoneuvon teknologioista on tarkoitus ottaa käyttöön tulevissa tuotantomalleissa.

Renault Trucksin tavoite on ja pysyy samana: pyrimme kehittämään ja tarjoamaan asiakkaille ajoneuvoja, joiden käyttämiseen tarvitaan yhä vähemmän polttoainetta.

 

29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja

Näytä lisää »