MTV3: Jättirekat syövät Suomen tiet: "Sillat eivät sentään romahda"14.09.2014 5.47
– Teiden rasittuminen puolestaan on pitkäaikainen ilmiö, eli ei ihminen silmillään huomaa jättirekkojen vaikutusta. Olemme arvioineet että teiden rasitusten kattamiseen tarvitaan seuraavan 20 vuoden ajan 400 miljoonaa euroa. "Vauriot näkyvät lähivuosina" Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo teiden rapistuvan lähivuosina ilman jättirekkojakin. – Suomessa on jääty teiden kunnossapidossa niin paljon jälkeen, että teiden kunto heikkenee ilman jättirekkojakin, mutta tietysti rekkojen vaikutus teihin on suurempi, kun tiet ovat pohjaperusteiltaan huonossa kunnossa. Niemisen mukaan määrärahojen vähyys näkyy konkreettisesti muun muassa siinä, kuinka harvoin teitä päällystetään. Ja kun päällysteet eivät ole kunnossa, rasittavat painavat kulkuneuvot enemmän myös tien syvärakenteita. – Kun päällysteet pitäisi uusia kerran 12,5 vuodessa, niin meillä päällystetään 25 vuoden välein, sanoo Nieminen. – Vaurioita on jo nyt, ja lisää tulee lähivuosina. Päällysteet pitäisi pian saada kuntoon, etteivät vauriot mene syvempään tieverkkoon. Tilanne on sama kuin katon korjaamisessa, että jos talon katto alkaa vuotaa, niin korjaaminen on kalliimpi kuin pelkän kattopäällysteen vaihtaminen. |