Mercedes-AMG GT on urheiluauto kaikkein aidoimmillaan

10.09.2014 10.30
  • Tunnetta, läsnäoloa ja teknologiaa vahvemmin kuin missään kilpailijassa
  • Voimanlähteenä AMG:n 4-litrainen V8-biturbomoottori
  • Saatavana kahtena versiona: GT (340 kW/462 hv) ja GT S (375 kW/510 hv

ac44df13137f3133_800x800ar.jpg

Mercedes-AMG GT:ssä yhdistyvät todellisten urheiluautorakastajien tärkeimmät kriteerit: henkeäsalpaava coupémainen muotoilu, tinkimättömän sporttiset sisätilat ja äärimmäinen suorituskyky niin katu- kuin rata-ajossakin. Helppokäyttöinen 350 litran tavaratila ja Mercedes-Benzin älykkäät avustinjärjestelmät tekevät GT:stä samalla luotettavan kumppanin arkipäivän ajoihin ja käyttötarpeisiin.

GT on toinen automalli, jonka Mercedes-AMG on kehittänyt täysin itsenäisesti. Aikaisemmin yhtiön osaamista on esitelty SLS AMG –mallissa.

”Uusi Mercedes-AMG GT osoittaa, että tähtäämme aikaisempaa kiihkeämmin ja aggressiivisemmin suorituskykyisten urheiluautomallien markkinoille. Mercedes-AMG GT:n teknologiset ratkaisut on valittu ajodynamiikan, käsiteltävyyden ja urheilullisuuden ehdoilla, mottomme onkin ollut autoa suunniteltaessa ”Handcrafted by Racers”, Mercedes-AMG:n toimitusjohtaja Tobias Moers vakuuttaa.

”Mercedes-AMG GT on urheiluauto aidoimmassa muodossaan. Sen henkeäsalpaavat mittasuhteet, voimakkaasti muotoiltu kori ja aaltomaiset linjat jatkavat suurenmoisten Mercedes-urheiluautojen perinteitä ja henkeä”, Daimler AG:n muotoilujohtaja Gorden Wagener luonnehtii.

Muotoilu: GT henkii joka solullaan tinkimätöntä suorituskykyä

Mercedes-AMG GT henkii tunnetta ja läsnäoloa vahvemmin kuin mikään toinen vastaava aikaisempi malli. Sisätilojen suunnittelu, käsityömäinen osaaminen ja matkustamon aidot materiaalit vahvistavat mielikuvia ”modernin luksuksen” uudesta tasosta. Pitkä keula, kolmiulotteinen timantinkuvioinen jäähdyttimen säleikkö, Led High Performance –ajovalot ja laajat tuloilmanaukot luovat keulaan jäljittelemättömän, auton suoritusarvoja korostavan Mercedes-ilmeen. Takana suuntavilkut on toteutettu kummallakin puolella 18:lla led-polttimolla.

Mercedes-Benzin urheilumalleille tyypillinen muotokieli, joka on saanut vaikutteita ilmailuteollisuudesta, on viety GT:ssä entistä pidemmälle. Kojelauta avautuu matkustajien eteen lentokoneen siiven tavoin, ja sen keskelle on sijoitettu vapaasti seisova monitoiminäyttö. Keskellä on neljä ja kojelaudan molemmissa päissä yksi spottivalo-tyylinen tuulettimen aukko.

Vahva keskikonsoli on kuin suoraa lainaa rata-autojen kilpailuluokista. Keskikonsolissa AMG Drive Unit - hallintanäppäimet on järjestetty V-kirjaimen muotoon samoin kuin sylinterit V8-moottorissa. Vasemmalta löytyy punaisena hehkuva moottorin käynnistys- ja sammutuspainike. Putkimaisen nopeusmittarin asteikko yltää 320 kilometriin saakka.

Moottori: Äänimaailma ja suorituskyky tiukassa tasapainossa

Mercedes-AMG GT osaa koukuttaa kuljettajan jo paikallaan seisoessaan. Lopullisesti kuljettajan ja matkustajan pulssit kiihtyvät käynnistyksen hetkellä, kun 4-litrainen AMG V8 –biturbomoottori herää eloon ja antaa ensimmäiset vihjeet suorituskyvystään. Moottori on kehitetty erityisesti GT-mallia varten ja edustaa Blue Direct-moottoriperheen uusinta kehitysversiota. Se täyttää Euro 6 –päästönormit.

Uutuusmoottorin suorituskyvyn takeena on kaksi turboahdinta, jotka on poikkeuksellisesti sijoitettu V-moottorin sisään. Järjestelyä kutsutaan nimellä ”hot inside V". Sitä ja kuivasumppuvoitelua käytetään GT-mallissa ensimmäistä kertaa urheiluautojen historiassa. Etuja ovat moottorin kompakti koko, ahtimien optimaalinen reagointikyky sekä alhaiset pakokaasupäästöt. Moottorissa käytettävä kuivasumppuvoitelu varmistaa öljyn riittävyyden silloinkin, kun moottoriin ja autoon kohdistuu voimakkaita poikittaisia kiihtyvyysvoimia. Moottori on voitu myös sijoittaa alemmas, mikä parantaa auton painopistettä ja käsiteltävyyttä.

Mallisto: Kaksi versiota suoraan urheiluautomaailman huipulle

Huippunykyaikainen V8-moottori, vain 231 kiloa painava ja 90-prosenttisesti alumiinista valmistettu kori, poikittain taka-akselille sijoitettu 7-vaihteinen AMG Speedshift DCT 7 -kaksoiskytkinvaihteisto, tasauspyörästölukko, kevyt alumiinirakenteinen urheilujousitus, magnesiumista valmistettu etuakselisto ja pienimmillään vain 1540 kilon omapaino varmistavat, että uusi Mercedes-AMG GT täyttää vaativan urheiluautoharrastajan vaatimukset. Painonjako etu- ja taka-akselin välillä on ihanteellinen 47/53 %, ja auton teho-paino-suhde on pienimmillään vain 3,3 kiloa/hv.

Mercedes-AMG GT:n vakiovarusteena on mekaaninen taka-akselin lukko, joka varmistaa erinomaisen pidon ja turvallisuuden kaikissa ajo-olosuhteissa. GT S –mallissa vastaava lukko on sähköohjattu, mikä nopeuttaa reagointia olosuhteiden muuttuessa. GT S:n vakiovarusteisiin kuuluu myös AMG Ride Control –urheilujousitus sähköisesti ohjatulla vaimennusteholla. GT-malliin sen saa valinnaisvarusteena.

ACC (AMG Chassis Controller)

Lisävarusteena on saatavissa AMG Dynamic Plus –paketti, joka sisältää mm. uuden AMG Chassis Contollerin (ACC). ACC jäykistää moottorin ja vaihteiston runkokiinnitykset sähköisesti ajodynamiikan niin vaatiessa. Mukavaan ajeluun pehmeämpi kiinnitys, joka imee moottorin värinät ja urheilulliseen ajoon tiukka kiinnitys, joka parantaa ajotuntumaa ja suorituskykyä.

Varustelu: Suorituskyky ei merkitse tinkimistä turvallisuudesta

Uuden Mercedes-AMG GT:n vakiovarusteisiin kuuluu kahdeksan turvatyynyä ­– muun muassa polviturvatyynyt sekä kuljettajalle että matkustajalle ­– sekä seuraavat aktiiviset turvajärjestelmät: Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin, Adaptive Brake –jarrujärjestelmä, Attention Assist –vireystila-avustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Valinnaisvarusteena autoon saa esimerkiksi adaptiivisen kaukovalojärjestelmän, Parktronic-pysäköintiavustimen, peruutuskameran ja kaista-avustimen.

Vakiovarustukseen kuuluu myös komposiittirakenteinen jarrujärjestelmä. GT:ssä jarrulevyjen halkaisija on 360 (kaikki pyörät) ja GT S:ssä 390 milliä (edessä). Valinnaisvarusteena molempiin malleihin on saatavana kevyt ja pitkäikäinen keraaminen jarrujärjestelmä. Tällöin etulevyjen halkaisija on 402 ja takalevyjen 360 milliä. GT:n vakiorengaskoko on edessä 255/35 R19 ja takana 295/35 R19. GT S:n vastaavat koot ovat 265/35 R 19 ja 295/30 R20.

23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Liikevoitto jäi heikoksi
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"

Näytä lisää »