Yli-insinööri Olavi H Koskinen : Yhdistelmämassa14.08.2014 17.08 Tällä hetkellä Suomessa suurin sallittu massa on 76 tonnia, jos yhdistelmässä on vähintään yhdeksän akselia. Vielä vuosi sitten se oli 60 tonnia, minkä edellytyksenä oli, että akseleita oli vähintään seitsemän. Massojen korotuksen yleistavoite on ollut parantaa kuljetustaloutta, tehostaa energian käyttöä sekä minimoida ympäristöpäästöjä samoin kuin parantaa myös liikenneturvallisuutta pienentyneen liikennesuoritteen seurauksena. Edellä mainitut seikat yleensä ymmärretään, mutta ei sitä, että toimenpiteellä on myös tiekuormitusta vähentävä vaikutus. Virheellinen käsitys on, että massojen korotus lisäisi tien kulutusta. Tien kuluminenhan riippuu kuormituskerroista, jotka määritetään ekvivalenttiakseleina. Yksikkönä on 10 tonnin paripyöräakseli, ja muut akselikonfiguraatiot muunnetaan tätä vastaaviksi tiettyjen riippuvuuksien perusteella.
|