Potkuriyhdistelmällä huimat säästömahdollisuudet24.07.2014 12.00 TRIPOD-hankkeessa kehitettiin potkurijärjestelmä, jonka arvioidaan tuovan puolen miljoonan euron polttoainesäästöt rahtilaivalle. Uudessa järjestelmässä yhdistettiin samaan järjestelmään kolmea jo yksittäin käytössä olevaa ratkaisua, joiden tiedetään olevan hyötysuhteeltaan korkeita.
TRIPOD-hankkeessa parannettiin potkurin hyötysuhdetta yhdistämällä suomalaisen ABB:n kehittämä peräsinpodjärjestelmä ja espanjalaisen Sistemarin kärkilevypotkurit vastakkain pyöriviin . Uusi potkurijärjestelmä osoittautui pienemmän polttoainekulutuksen ja päästöjen ansiosta lupaavaksi vaihtoehdoksi perinteisille potkureille. Yhden rahtilaivan polttoainesäästöt voivat nousta yli puoleen miljoonaan euroon vuodessa. Projektin tulosten perusteella jälkiasennetun potkurijärjestelmän polttoainekulutus on 5 % ja uustuotantona valmistetun 10 % pienempi perinteisiin ratkaisuihin verrattuna. Tutkimuksen mukaan yhden suuren konttilaivan vuosittaiset polttoainesäästöt olisivat siten yli puoli miljoonaa euroa. Uuden potkurijärjestelmän suurimpana haasteena ovat tällä hetkellä investointikustannukset. Jos järjestelmän investointikustannuksia saadaan laskettua, varustamot saattavat tulevaisuudessa olla kiinnostuneita valitsemaan tutkitun propulsiovaihtoehdon erityisesti uusiin suuriin konttilaivoihin. EU:n seitsemännessä puiteohjelmassa toteutettuun kolmivuotiseen TRIPOD – “Triple Energy Saving by use of CRP, CLT and Podded Propulsion” -ohjelmaan osallistuivat VTT (Suomi), ABB (Suomi), Sistemar (Espanja), Cehipar (Espanja), Cintranaval-Defcar (Espanja) ja A.P. Möller Maersk (Tanska). |