Parkanon lastauskoe osoitti "pitkän viitosen" suuruuden ja toimivuuden.
21.07.2014 4.56 Viime lauantaina tekemämme vertailukoe osoitti pitkän viitosen kuormakoon suuruuden ja 12.5 m kuormapituuden riittävyyden neljän kolmosnipun kuormaukseen ja kuljetuksiin.
Neljä kolmosnippua vaatii kuormauspituutta 14 m.
Kokeessa käyttämämme koekuorma oli ns.kolmimetristä koivua, jonka katkaisupituudet vaihtelivat 2.8 metrin ja 3.2 metrin välillä. Lastaukset ja kuormaukset olivat venyttäneet niput 3.5 metrin pituisiksi. Tuo nippupituusmitta vaatii perävaunulta neljän "kolmosnipun" kuormaukseen 14 m kuormauspituutta ja autossa seitsemää metriä. Yhteispituus yhdistelmäkuormassa on jo lähellä sallittua kuormatilapituuden maksimimittaa 21.41m.
Perävaunun kuormatilan laskennallinen kuormatila 7.5 m2 pankoilla 90 m3.
Perävaunun laskennallinen kuormatila valituilla Terminator XXL 07 2014 pankoilla oli 7.5 m2 x 3m / nippu x 4 nippua = 90 m3 (kehyskuutiota) . Todellinen käytetty kuormatila oli kuitenkin nippupituuserosta johtuen suurempi 105 m3 sekä viisinippuisessa vertailuyhdistelmässä, että nelinippuisessa perävaunussa.
Perävaunun lastauspituus riittävä ja kuormatilakoko yllättävän suuri.
Perävaunupituus 12.5 m on riittävä neljälle 3.5 metriselle nipulle, kun käytetään sallitut ylitykset sekä takana, että edessä. Koekuorma lastattiin perästä puolen metrin ylityksin ja etuylitystä tulikin lopulta jo lähes metri. Oikeampi olisi ollut lastata takaylitystä vähintään 80 senttiä. Etuylityksen suuruus ei kuitenkaan ollut este myöhemmin tehdyssä asemallepurussa, kuormausväli oli riittävä.
Koko yhdistelmäkuorma mahtui perävaunuun ja laskennalliset arviot pitivät täysin paikkansa.
Perinneyhdistelmäkuorman lastaus perävaunuun tehtiin Parkanon Vapon energiapuuvarastolla ja perävaunuun lastatun kuorman purku Rautatievarastolle Parkanon asematerminaaliin. Lastauskoe videoitiin kokonaisuudessaan ja videot on nähtävissä täytenä ja lyhennelmänä sivuiltamme jo ensiviikolla.
|