Jännittävä sähköistys13.07.2014 14.44 Ajoradasta ajoneuvon toimintoihin otettava sähköteho tarjoaa lupaavia mahdollisuuksia. Käyttämällä sähkön konduktiivista siirtoa avojohdoista tai induktiivista siirtoa ajoradan pinnan läpi ajoneuvot voivat toimia täysin sähkökäyttöisinä sähköistetyillä tieosuuksilla. Kestävän kuljetuksen tekniikkaAjoradasta ajoneuvon toimintoihin otettava sähköteho tarjoaa lupaavia mahdollisuuksia. Sähköistettyjen teiden tulevaisuuden järjestelmällä on lukuisia etuja: ajoneuvojen käytöstä aiheutuu vähemmän ympäristövaikutuksia, sähköistetyt voimalinjat ovat tehokkaampia kuin tavanomaiset polttomoottorikäyttöiset, ja teho voidaan syöttää ajoneuvoihin ilman raskaita akkuja. Kaksi tekniikkaaScania testaa parhaillaan kahta tämän alan tekniikkaa: Scanian voimalinjatekniikkaa ja hybridivoimalinjaa voidaan täydentää siirtämällä sähkö konduktiivisesti avojohdoista tai induktiivisesti ajoradan pinnan läpi, jolloin ajoneuvot voivat toimia täysin sähkökäyttöisinä sähköistetyillä tieosuuksilla. Kasvua ilman päästöjen kasvua”Kuljetuksella on elintärkeä yhteiskunnallinen tehtävä tavaroiden kuljetuksessa ja ihmisten liikkuvuuden varmistamisessa,” Scanian konsernijohtaja ja toimitusjohtaja Martin Lundstedt sanoo. ”Alamme luo tilaisuuksia vaurastumiselle ja kehitykselle kaikkialla maailmassa. Haasteena on tuottaa tämä arvo kestävästi – ennen kaikkea irtauttamalla kuljetussektorin kasvu CO2-päästöistä.” Päästöjen puolittaminenScania on vakuuttunut siitä, että hiilidioksidipäästöjen määrä tonnikilometreinä voidaan puolittaa vuoteen 2020 mennessä ja että määrää voidaan vähentää edelleen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. ”Meidän mielestämme kasvavan kuljetusvolyymin ja kasvavien päästöjen välinen riippuvuus on mahdollista katkaista,” Martin Lundstedt sanoo. Tämä edellyttää lukuisia toimenpiteitä, mukaan lukien parannetut kuljetusratkaisut ja logistiikka, kuljettajien ammattitaidon kehittäminen, biopolttoaineet ja kenties tärkeimpänä uusien teknisten ratkaisujen etsiminen. |