Maailman ensimmäinen Vican -autohakkuri Combitransille - myyjänä Salo-Machinery25.03.2017 16.00
Salo-Machinery on myynyt ensimmäisen asiakastoimitukseen valmistetun Eschlböck Biber Powertruck Vican-auto- hakkurin virolaiselle Combitrans Oü:lle. (kuva: Eschlböckin tekninen johtaja Markus Altenstrasser (oik.) järjesti helmikuun lopulla tehtaalla Itävallassa perusteellisen teknisen koulutuksen, mihin osallistui Volvo Trucks Pärnun Innar Rohula, uuden Eschlböck Biber Powertruck Vican -autohakkurin ostaneen Combitrans Oü:n Janno Randpere sekä Salo-Machineryn Anssi Salo ja Tarmo Kärbo (vas.). Eschlböckin tehtaalla Itävallassa järjestettiin helmikuun lopulla 2017 asiakkaan ja maahantuojan edustajille perusteellinen käyttökoulutus ennen kuin Vican -suurtehohakkuri lähti matkaan kohti Baltiaa. Koulutukseen osallistui myös Volvo Trucksin Pärnun huoltohenkilö, sillä Vican on rakennettu Volvo FH16 750 hv 8x4 Tridem ja hydraulisella Hydrodrive -etuvedolla varustetusta maastokykyisestä kuorma-autosta. Koko auto on ohjaamoa myöten modifioitu vain hakkurikäyttöön, mikä takaa tehokkuuden ja korkean käyttömukavuuden. (kuva: Uuden sukupolven Vican -autohakkuri nostaa haketustehokkuuden niin maastossa kuin terminaalissa uudelle tasolle. Myös hakkurin käyttömukavuus on alalla jotain aivan uutta.) Laadukasta haketta suurella kapasiteetilla tuottava Biber 92 -hakkuri ottaa voiman uuden innovatiivisen voimansiirron ansiosta suoraan auton 750 hv moottorista, eikä vaihdelaatikon kautta kuten yleensä autohakkureissa; ratkaisun ansiosta haketusroottoria ei tarvitse pysäyttää autoa siirrettäessä mikä säästää myös aikaa. Hakkurin syöttö tapahtuu Palfinger Epsilon nosturilla, minkä valmistaja on suunnitellut varta vasten Vicaniin. Kuva: Teknisessä koulutuksessa perehdyttiin syvällisesti Vican -autohakkurin sielunelämään.) - Erittäin antoisan koulutustapahtuman veti Eschlböckin tekninen johtaja Markus Alten- strasser joka on vastannut Vican -autohakkurin kehitystyöstä ja perusteellisesta testauksesta. Näin ollen Combitransin edustajat saivat parhaat mahdolliset eväät uudella hakkurilla operointiin. On myös hienoa että Viron Volvolla osoitetaan suurta mielenkiintoa uutta tuotetta kohtaan; sen lisäksi että kyseessä on maailman ensimmäinen asiakkaalle toimitettu Vican -autohakkuri niin alusta on paitsi Viron ensimmäinen uusi 750 hevosvoimainen FH-Volvo mutta myös ensimmäinen varustettuna hydraulisella etuvedolla. Eschlböck on tehnyt Vicanin kehityksessä tiivistä yhteistyötä niin Itävallan Volvon kuin suoraan tehtaankin kanssa, kertoo Salo-Machineryn Anssi Salo. Uutta tehoa haketukseen Combitrans hankki Salo- Machineryltä ensimmäisen Eschlböck Biber -autohakkurin noin vuosi sitten. - Kun autohakkurin hankinta omaan käyttöön tuli ajankohtaiseksi, Combitrans päätyi Eschlböck Biber 84 RBZ -malliin mikä on rakennettu MAN -kuorma-auton alustalle, sillä he olivat seuranneet vastaavan koneen haketusta ja todenneet sen tehokkaaksi sekä kaikkein luotettavimmin toimivaksi autohakkuriksi. Niin kaupat tehtiin Maamess -messuilla ja sen jälkeen hakkuri on täyttänyt sille asetetut korkeat odotukset. Nyt kun Combitrans päätti nostaa haketuskapasiteettiaan he päätyivät juuri esiteltyyn tehokkaaseen Vican -suurtehohakkuriin, jolla tullaan operoimaan terminaalissa missä haketetaan pääosin pyöreää puuta pellettitehtaan tarpeisiin, kertoo Salo-Machineryn Tarmo Kärbo. Uusi Vican -suurtehohakkuri on tehnyt suuria tuotoslukuja pitkissä tehtaan testijaksoissa. - Esimerkiksi 50 mm seulaa käytettäessä on haketettu pitkiä jaksoja pyöreää kovaa puuta jopa yli 350 kuution tuntituotoksilla, vaikka osa materiaalista on ollut myös risua ilmoittaa Salo. Uusi Eschlböck Biber Power- truck Vican -autohakkuri on jo ehtinyt herättää suurta mielenkiintoa hakkuriammattilaisten keskuudessa ympäri Eurooppaa. Uusia kauppoja onkin jo syntynyt mm. Ranskaan ja kesällä Elmia Woodissa esiintyvä Vican toimitetaan näyttelyn jälkeen asiakkaalle Itävaltaan. - Salo-Machinery myy Eschlböck -hakkurit Suomessa, Baltiassa, Venäjällä ja Iso-Britanniassa, luettelee Salo. |