Tolppakorkeuden kasvu vaatii lisälujuutta ja uutta muotoa. cc
15.07.2014 22.45 Puutavarapankkojen tolppakorkeuksien kasvu 20- 40 sentillä ja nippujen painonnousu useilla tonneilla tuo pankkojen lujuusjuokituksille uusia vaatimuksia.
Viisitonnisten pankkojen lujuudet ja jäykkyydet eivät riitä ja niitten käyttöikäkin lyhenee prokressiivisesti. Samoin on käymässä kuusitonnisten osalta 68 tonnin kokonaispainoluokassa ja seitsemäntonnisten osalla 76 tonnin luokassa.
Muutosprosessi tuo yli 8 tonniset pankkomallit yhdistelmiin.
Korkeammilla kuormilla ja suuremmilla painoilla on ajettu nyt lähes vuosi. Saadut kokemukset ovat osoittaneet sen, että lujuutta tarvitaan pankkoihin reilusti lisää. Uusia entistä lujempia ja jäykempiä pankkomalleja on tullut ja tulee lähes kaikilta pankkovalmistajilta .
Puutavaran mitoitus ja yhdistelmän muutokset.
Pankkojen käyttöikä on valinnasta riippuen 5 vuodesta 15 vuoteen. Tämä ja puutavaran katkontamitat sekä se, miten yhdistelmäkoon kasvatus 68 tonniseksi ja myöhemmin myös 76 tonniseksi ratkaisevat pankkomallin järkevän lujuusluokan.
Pankkojen mitat ja lujuusluokat.
Pankkojen lujuusvaatimuksien haarukka asettuu tulevaisuuden vaatimukset huomioitaessa 68 tonnin ja 76 tonnin kokonaispainoluokissa tolppakorkeuksien osalta pääosin 3.0 m - 3.3m mittaluokkiin ja lujuudet puolestaan 8tn - 12.5 tn maksimikuormitusluokkiin.
Valintaan vaikuttavat tekijät.
Tolppakorkeus ja kuormatilan koko valitaan aina maksimimittoihin. Lainsäätäjän sallimaa 4.4 m yhdistelmäkorkeutta rajoittaa yhdistelmän käyttöolosuhteet ja alustan korkeusmitoitus sekä telin nostolaitteet.
Pankkojen lujuusluokka määräytyy autossa ja perävaunussa käytettävien pankkojen lukumäärän ja tolppakorkeuden sekä ajoneuvon kantavuuden ja käytön mukaisesti.
|