Suuria kuormakokoeroja myös autoissa.cc.
09.12.2016 4.05 Kuormakokoerot autoissa ovat auton , ja apuungon korkeudesta ja pankkojen sisätilavuudesta johtuvia. Lisäksi kuormakokoon vaikuttaa , voidaanko ottaa käyttöön uusi sallittu 4.4 m yhdistelmän maksimikorkeus.
Pienimmät vetoautojen kuormatilat vain 30 m3.
Pienimmät auton kuormakoot ovat 2.9 m korkeissa irtotolpilla ja 2.55 levyisissä alumiinipankkoisissa vetoautoissa . Kuormakoko 5.5m nipulla on 33 kehyskuutiota. Tuo sama auto kahdelle kolmoselle lastattuna ottaa kuormatilaansa vieläkin vain 36 m3. Kuorman päällelastattavan nosturin kuljetusloveus syö kuormatilasta vielä 3 m3- 5 m3.
Tolppakorkeuden muutos jokaiselta 5 sentiltä vastaa kahdella kolmosella noin 0.7 m3 kuormakokomuutosta.
Suurin tila 45 m3
Vetoauton rakentaminen 3.25 m korkeille Terminatoreille kasvattaa vetoauton kuormakoon 41 kehyskuutioon 5.5 m kuitunipulle ja vastaavasti 45 kuutioon kahdella kolmosella. Yli 12 m3 kuormatilalisän rakentaminen vetoautoon on täysin mahdollista . Rakentaminen edellyttää kuitenkin oikeita valintoja alustan, päällyrakenteitten, pankkojen ja nosturimallin valinnassa.
Kuormatilan maksimointi on ratkaisevassa asemassa aina neliakselisen veturin täysimääräisessä hyödyntämisessä.
Neliakselisen 35 tonnin kokonaispaino tuo autolle 22 tonnin kuormakantavuudet, jotka vaatisivat kuormatilaa 55 kehyskuutiota nelisataakiloiselle kuidulle, - nosturillisenakin 47.5m3. Taloudellisen tuloksen parantamiseksi nelikon ja koko yhdistelmän kuormatilan ja kuormakoon maksimointi on järkevintä tehdä jo hankintavaiheessa.
Annan mielelläni lisätietoja tuottavista varustevaihtoehdoista:
Heikki Jokela 050 4129 024 heikki.jokela@ammattilehti.fi
|