Moduuliliikenteelle Euroopan parlamentin siunaus
15.04.2014 18.32 Euroopan parlamentti äänesti hetki sitten Strasbourgissa niin sanotusta rekkadirektiivistä, johon sisältyy suomalaisia koskeva 60 tonnin painoisten moduuliyhdistelmien käyttö rajat ylittävässä liikenteessä. Tiukan ja pitkällisen edunvalvonnan tuloksena liikennevaliokunnan (TRAN) kompromissi hyväksyttiin 606 puolesta, 54 vastaan.
Euroopan parlamentti äänesti hetki sitten Strasbourgissa niin sanotusta rekkadirektiivistä, johon sisältyy suomalaisia koskeva 60 tonnin painoisten moduuliyhdistelmien käyttö rajat ylittävässä liikenteessä. Tiukan ja pitkällisen edunvalvonnan tuloksena liikennevaliokunnan (TRAN) kompromissi hyväksyttiin 606 puolesta, 54 vastaan.
Vielä tiistaiaamuna tilanne näytti sekavalta, kun parlamentissa oli tehty lisäysesityksiä. Äänestystulos osoittaa, että Suomi voi saada tavoitteitaan läpi EU:ssa tehokkaalla edunvalvonnalla ja verkostoyhteistyöllä.
Kuten 18.3. tiedotteessamme kerroimme, direktiiviehdotuksen lähtökohtana on ollut ajoneuvojen aerodynamiikan, ympäristöystävällisyyden ja turvallisuuden parantaminen, mutta monien pohjoisemman Euroopan jäsenmaiden kannalta tärkeimmäksi kysymykseksi on noussut oikeus jatkaa suuremmilla niin kutsutuilla moduuliyhdistelmillä liikennöintiä jäsenmaiden rajojen yli.
Muun muassa Suomesta pääsee nykyisin liikennöimään Tanskaan asti 25,25 metriä pitkillä ja kokonaismassaltaan 60 tonnia painavilla yhdistelmillä, jotka ovat sallittuja myös Ruotsissa ja Tanskassa. Parlamentissa vaikuttanut moduulien vastainen rintama olisi halunnut tehdä lopun tästä käytännöstä.
Nyt saatu äänestystulos mahdollistaa nykyisen liikenteen jatkumisen. Moduulikysymykseen palataan kahden vuoden päästä EU-komission asiasta tekemän arvioinnin pohjalta.
Lisätietoja: Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL, puhelin 040 502 8181; 09 478 99 301 Pasi Moisio, johtaja, EU-edunvalvonta, SKAL (ALT ja LAL), puhelin +32 476 058 490 Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, puhelin 040 5060 131
|