SKAL selvittää meppiehdokkaiden liikenneasenteita12.04.2014 4.36 SKAL on lähettänyt euroehdokkaille kyselyn, jolla selvittää heidän asenteitaan ja kiinnostustaan liikennekysymyksiin. Kyselyllä SKAL tavoittelee tukea kuljetusyrittäjien ja sidosryhmien äänestyspäätöksentekoon. Suomi valitsee toukokuussa Euroopan parlamenttiin 13 edustajaa, jotka vastaavat noin 1,7 prosenttia 751 parlamentin jäsenestä. Mitä vähemmän jäsenvaltiolla on edustajia, sitä merkityksellisempi on kunkin henkilökohtainen panos. Protestiääniin ei ole varaa. Jokainen euroedustaja on valittava tosissaan. Siksi SKAL on lähettänyt euroehdokkaille kyselyn, jolla selvittää heidän asenteitaan ja kiinnostustaan liikennekysymyksiin. Kyselyllä SKAL tavoittelee tukea kuljetusyrittäjien ja sidosryhmien äänestyspäätöksentekoon. SKAL:n kysely pohjaa SKAL:n eurovaaliteemoihin. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat ehdokkaat, jotka ilmoittavat kiinnostuksestaan liikenneasioihin: ”Tarvitsemme EU-parlamentin liikennevaliokuntaan suomalaisen MEPin yhteiskuntamme, yrittäjyyden ja elinkeinoelämän puolestapuhujaksi ja vienninedistäjäksi. Ehdokkaamme toimii EU:ssa avoimesti, aktiivisesti ja rohkeasti kotiinpäin vetäen, kun on sen paikka.” Suomalaisten europarlamentaarikoiden panostus EU:n liikennepolitiikkaan nousi merkittävään asemaan viimeksi maaliskuussa, kun parlamentin liikennevaliokunnassa taisteltiin rajat ylittävän tavaraliikenteen sallimiseksi myös tulevaisuudessa 60 tonnin painoisilla yhdistelmillä. Teollista kilpailukykyämme uhkaava moduulikielto olisi rampauttanut maakuljetukset Ruotsin ja Tanskan kautta Euroopan markkinoille. Vastaavia uhkia häämöttää tasaisin väliajoin EU-tason hankkeissa ja niitä on torjuttava laajapohjaisella yhteistyöllä. ”Käsityksemme mukaan rikkidirektiivin kaltainen pommi ei olisi voinut mennä läpi nykyisessä tilanteessa, jossa toimimme tiiviissä yhteistyössä suomalaisten europarlamentaarikoiden ja elinkeinoelämän kanssa”, luonnehtii SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen. ”Etujärjestöt eivät pysty yksin muuttamaan direktiivejä, mutta kun verkostot ovat kunnossa ja viestintä toimii, voidaan saada aikaan sen kaltaisia onnistumisia kuin moduuliliikenteen jatkuminen.” Kysely on lähetetty 143 ehdokkaalle ja se on auki 15.4. asti. Vastauksia käsitellään sekä SKAL:n eurovaalisivuilla että Kuljetusyrittäjä-lehdessä toukokuun aikana. - SKAL:n kysymykset ehdokkaille - Rekkadirektiivistä ja moduuliliikenteestä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen yrittäjien ja kuljetusyritysten sekä logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 6 000 kuorma- ja pakettiautoliikenteen kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi SKAL tekee Brysselissä tiivistä yhteistyötä suomalaisen elinkeinoelämän sekä eurooppalaisten kuljetus- ja logistiikkajärjestöjen kanssa. Järjestö perusti pysyvän toimiston Brysseliin huhtikuussa 2012. SKAL edustaa myös Autoliikenteen Työnantajaliittoa, Linja-autoliittoa sekä Suomen Yrittäjiä EU-edunvalvonta-asioissa Brysselissä. Lisätietoja: Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, SKAL, puhelin 040 502 8181; 09 478 99 301 Pasi Moisio, johtaja, EU-edunvalvonta, SKAL (ALT ja LAL), puhelin +32 476 058 490 (Brysselissä) Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, puhelin 040 5060 131 |