Kuorma-auton varusteitten ilmavastusvoimia pienentämällä saavutetaan jopa yli 50.000 litran polttoainesäästöt.
21.11.2014 0.07
Kuorma-autoyhdistelmän suurin yksittäinen vastusvoima 80 km/h ajonopeudella on imavastus. Ilmavastusvoimat ovat suurimmillaan tyhjissä puutavara-autoissa ja korkealavaisissa kattamattomissa ajoneuvoyhdistelmissä, kuten esimerkiksi energiapuun kuljetusvälineissä ja romu-ja jätelavoissa.Näitten yhdistelmien poikkeuksellisen suuret polttoainekulutukset ja kustannukset ovat yleisessä tiedossa,mutta vaatimukset ominaisuuksien parantamiseksi ovat vieläkin vähäisiä.
Aerodynaamisen muotoilun eteen on kuorma-autotehtaissa tehty kehitystyötä jo vuosikymmeniä,mutta pohjoismainen autojen varusteluteollisuus ei tunne vielä vastuuta ilmavastuksen aiheuttamista lisäkuluista ja ilmapyörteilyjen aiheuttamista liikennehaitoista , - eikä myöskään vastusvoimien "hiilijäljestä". Tämä johtunee ainakin osaksi siitä,että tuotteet tehdään asiakaskunnan kysynnän ja arvostuksen mukaisesti. Käsitys ilmavastusvoimien vaikutuksista ja niitten suuruusluokista puuttuu edelleen lähes koko käyttäjäkunnalta ja lisäksi myös autovarusteitten tuotekehittelijöiltä.
Parantamalla esim.puutavara-auton ilmavasusvoimia aiheuttamia varustekomponentteja uudella muotoilulla :- suojaseinää ,apurunkovarusteita ,nosturia , perävaunua ja pankkoja saadaan helposti säästymään auton käyttöaikana yli 50.000 litraa dieselöljyä .Olettamuksella 1,5 euron keskimääräisestä litrahinnasta tulevien viiden vuoden aikana uudesta muotoilusta saatava säästö on 75.000 euroa.Kaupanpäällisenä tulee lisäksi monia hyviä ominaisuuksia,kuten paremmat ajo-ominaisuudet, kymmenien hevosvoimien moottoritehon vapautuminen kuljettajan käyttöön ja merkittävästi pienemmät ilmapyörteilyt sekä lianmuodostus.
Heikki Jokela
Aerodynamiikan historiakuvia
Aerokokeilua 50 vuoden takaa.- Malliksi.
|