Saara Jääskeläinen: 50 terawattituntia uusiutuvaa energiaa liikenteeseen, kiitos?!08.04.2014 14.30 Saara Jääskeläinen on liikenneneuvos liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuus- ja ympäristöyksikössäLiikenteen päästöjä on Suomessa viime vuosina määrätietoisesti vähennetty uusiutuvan energian käyttöä lisäämällä. Liikenteen biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki tuli voimaan 1.1.2008 ja sitä tiukennettiin vuoden 2011 alusta. Suomessa omaksuttiin tuolloin muuta Eurooppaa tiukempi tavoite: biopolttoaineiden osuudeksi määrättiin 20 prosenttia kaikesta myydystä polttoaineesta muun Euroopan 10 % sijaan. On selvää, että biopolttoaineiden osuuden kasvattaminen liikennesektorilla on välttämätön edellytys liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Ne ovat myös lupaava vihreän kasvun ala Suomessa. Näistä syistä johtuen voisi olla viisasta tehdä töitä sen eteen, että EU:n ilmastopakettiin vuodelle 2030 saataisiin pakatuksi myös erillistavoite edistyneille biopolttoaineille. Pitemmän päälle haasteeksi uusiutuvien käytössä liikennesektorilla nousee kuitenkin raaka-aineen riittävyys. Liikennesektori on nykyisellään melkoinen energiasyöppö. Yksistään kotimaan liikenteen energiankulutus Suomessa vuonna 2012 oli noin 50 terawattituntia (TWh). Uusiutuvan primaarienergian määrä maassamme oli samana vuonna hieman yli 120 TWh. Kun uusiutuvalle energialle on täällä muutama muukin ottaja, yhtälöstä on helppo nähdä, että vain uusiutuvien varaan laskeminen ei liikennesektorilla ole mahdollista. Liikenteen biopolttoainepolitiikan rinnalle tarvitaan liikenteen energiatehokkuuspolitiikkaa. Liikenteen energiankulutusta on pakko saada pienemmäksi muun muassa ajoneuvoteknologiaan, mutta myös ihmisten liikkumistarpeeseen ja kulkumuotojakaumiin vaikuttamalla. Fiksulla maankäytön suunnittelulla sekä joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä suosivalla kaupunkiliikennepolitiikalla saadaan ilmastohyötyjen lisäksi muitakin hyötyjä: entistä viihtyisämpiä ja turvallisempia kaupunkeja, sujuvampaa liikkumista ja parempaa kansanterveyttä. Olisikohan siis jo hyvissä ajoin aika varautua pitemmän aikavälin haasteisiin ja siirtää liikenteen ilmastopolitiikan painopistettä uusiutuvista kohti energiatehokkuutta? Saara Jääskeläinen on liikenneneuvos liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuus- ja ympäristöyksikössä |