Vuonna 2016 Renault-yhtymän myynti kasvoi neljättä vuotta peräkkäin17.01.2017 10.00
Vuonna 2016 rekisteröitiin yhteensä 3 182 625 Renault-yhtymän autoa.Renault-yhtymän henkilöautojen ja tavara-autojen myynti kasvoi 13,3 % markkinan kasvaessa 4,6 %. Yhtymän maailmanlaajuinen markkinaosuus oli 3,5 % (kasvua 0,3 prosenttiyksikköä vuodesta 2015). Renault- ja Dacia-merkit tekivät molemmat myyntiennätyksensä ja Renault säilytti asemansa suosituimpana ranskalaismerkkinä. Automarkkina kasvoi Euroopassa 7 % ja Renault-yhtymän myynti kasvoi vastaavasti 11,8 % päätyen 1 805 290 autoon saavuttaen 10,6 % markkinaosuuden. Euroopan ulkopuolella Renault-yhtymä saavutti myös ennätyksensä, kasvua 15,3 % kokonaismarkkinan kasvaessa 5,2 %. Myyntimäärät sekä markkinaosuudet kasvoivat kaikilla alueilla. Toiseksi suurin Euroopassa Euroopassa Renault-yhtymän markkinaosuus (ha+ta) kasvoi 0,5 prosenttiyksikköä päätyen 10,6 % markkinaosuuteen. Rekisteröinnit kasvoivat 11,8 % ja saavuttivat 1 805 290 autoa. Kasvua tapahtui kaikilla markkina-alueilla. Renault-myynti kasvoi vuodesta 2015 12,1 % ja saavutti siten Euroopan myynnissä kakkossijan 1 390 280 autollaan. Renaultin markkinaosuus oli 8,1 %, kasvua 0,4 prosenttiyksikköä Henkilöautomarkkinoilla Renault oli suurin kasvaja Euroopassa. Kasvu saavutettiin pääsääntöisesti uudistuneet malliston (Espace, Talisman ja Mégane) avulla. Uuden Scénicin myynti käynnistyi myös erittäin hyvin. Ensimmäisen kvartaalin aikana autoja tilattiin yli 19 000 kpl. Renault säilytti johtavan asemansa B-segmentissä Clio- ja Captur-mallien avulla yhteensä 215 670 auton myynnillä. Renault tavara-autojen myynti kasvoi 9,9 %, päätyen yhteensä 296 187 kappaleeseen ja 14,8 % markkinaosuuteen. Dacia-merkin yhdestoista vuosi Euroopan markkinoilla toi jälleen kasvua. Määrät kasvoivat 10,8 % päätyen ennätykseen 415 010 autoa. Euroopan sähköautomarkkinoilla Renault säilytti johtopaikkansa. Rekisteröintejä yhteensä 25 648 kappaletta (ilman Twizyä) ja kasvua 11 %. ZOE johtaa sähköisten henkilöautojen markkinaa 21 735 kappaleellaan (kasvua 16 %) ja Kangoo Z.E. vastaavasti sähköisten tavara-autojen markkinaa 3 901 kappaleellaan. Ranskassa Renault-yhtymä saavutti parhaimman myyntituloksen viiteen vuoteen. Renault vahvisti asemaansa myydyimpänä ranskalaismerkkinä 22,3 % markkinaosuudellaan (ha+ta). Dacia vastaavasti saavutti ennätyksensä 112 000 autoa, ollen neljänneksi isoin yksityisasiakkaille myydyissä merkeissä. Suomessa Renault oli jälleen myydyin ranskalaismerkki vuonna 2016. Kasvua oli henkilöautoissa 49 % ja tavara-autoissa peräti 67 %. Renault oli niin prosentuaalisesti kuin kappalemääriltään suurin kasvaja viime vuonna Suomen markkinoilla (ha +ta) Kansainvälinen kasvu Renault-yhtymä vahvisti asemiaan kaikilla markkina-alueillaan myös Euroopan ulkopuolella. Menestykseen siivittivät uudistunut mallisto, Kwid Intiassa, QM6 Koreassa, Kaptur Venäjällä, Koleos Kiinassa, Mégane Sedan Turkissa ja Latinalaisessa Amerikassa. Kasvunäkymiä Vuonna 2017 kokonaismarkkinan maailmassa odotetaan kasvavan 1,5–2 % verrattuna vuoteen 2016. Myös Euroopan kokonaismarkkinalle odotetaan kasvua noin 2 %. Kansainvälisesti Brasilian ja Venäjän markkinoiden odotetaan pysyvän tasaisina, mutta Kiinan (+5 %) ja Intian (+8 %) markkinoiden odotetaan kasvavan. Renault-yhtymän myynnin odotetaan hyötyvän edelleen uudistuneesta mallistossa ja siten jatkavan positiivista kasvuaan niin Euroopassa kuin muillakin markkinoilla. |