Ovatko irtotolppaiset pankkomallit tulevaisuuden historiaa. puu76.
26.06.2014 3.13
Irtotolppaisten pankkomallien olemassaolo juontuu pankkohistoriasta ja valmistusmenetelmien sidonnaisuuksista. Pankkohistoriassa irtotolppaisuutta rasittaa eniten muistot laukaistavien pankkojen tolppista ja niitten jatkeitten nostoista. Suuri osa nykypankkomalleista juontuu näistä sidonnaisuuksista.
Fiskarssin kirves ei kaipaa uutta vartta, eikä sen käyttäjä puuvartista.
Kirveisiin veisteltiin aikoinaan toinen toistaan käteen sopivampia varsia , - ja uusia sitämukaa kun varret katkeilivat. - Mutta mitenkäs on asiat nyt. Varsi oon suunniteltu kerralla hyväksi ja kukapa on kuullut rikkoontumisistakaan . Samoin on käynyt myös Terminatoreitten tolppien kanssa. Kestää,kestää ja kestää. Tuhansien pankkojen käyttäjillä ei ole tolppien kesto-ongelmia eikä kukaan Terminatoreitten käyttäjä ole kaivannut irroitettavuutta , eikä myöskään jatkeita .
Jatkeellisiakin pankkoja on joillain käytössä, mutta mitä hyötyä niistä on, - pääosin vain haittaa.
Jatkeellisissa pankoissa on myös historiaa laukaistavista pankoista, joissa tolpan lasku oli pakollinen karhuketjujen sidonnan vuoksi tyhjänäajossa. Nyt karhuketjut ovat unohtuneet, mutta jatkeitten tarpeellisuutta vielä joittenkin myyjien osalta perustellaan, mutta miksi ? Kaupan vuoksiko vain ? - Kun kysyy jatkeellisen pankon käyttäjältä, että koska ja missä tuo jatke on ollut tarpeellinen, on uleisin vastaus - kun sen on tukkinippu kopauttanut alas, niin onhan se nostettava. Jatkeitten hyötyä ei yleensä pysty tänäpäivänä enään järkevästi perustelemaan. Haittapuolet sensijaan on helppo määrittää ja perustella.
Tolppaholkki painaa ja syö kuormatilaa.
Tolpan ja holkki kiinnitystarpeineen syö kuormasta noin 10 kg /pankko = 120 kg ja kuormatilasta se haukkaa 5 m3 (teräs) - 10 m3(alumiini) joka on vaikutukseltaan tuhansia kiloja / kuorma. Pahinta irtotolppaisissa on kuitenkin tolppien kiinnitysmekanismit, joissa on kaikissa sanomista ja aina ylimääräistä työtä sekä kuluja .
|