Öljy- ja biopolttoaineala: Biopolttoaineet tärkeässä roolissa energia- ja ilmastotavoitteiden toteutuksessa25.11.2016 7.00 Hallitus julkisti 24. marraskuuta Suomen kansallisen energia- ja ilmastostrategian vuoteen 2030. Strategiassa on asetettu hallitusohjelman linjauksia kovempi tavoite liikenteen uusiutuvan energian lisäämiselle: 30 prosenttia biopolttoaineita vuonna 2030. -Tavoite on erittäin haastava. Sen toteuttaminen edellyttää, että saatavilla on riittävästi kestäviä raaka-aineita biopolttoaineiden tuotantoon ja että raaka-ainepohja on mahdollisimman laaja, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan monia yhtäaikaisia toimia liikennejärjestelmän, ajoneuvojen ja käytetyn energian osalta. Liikenteen vähähiilisistä energiavaihtoehdoista jäte- ja tähdepohjaiset biopolttoaineet, joihin suomalaiset yritykset ovat erikoistuneet, ovat nopea ja tehokas keino päästöjen vähentämiseksi: ne sopivat nykyiseen autokantaan ja jakelujärjestelmään. Lisäksi biopolttoaineet vähentävät liikenteen päästöjä erittäin kustannustehokkaasti: tarvittaisiin esimerkiksi 500 000 sähköautoa, jotta päästäisiin samoihin päästövähenemiin, kuin mihin päästään jo nykyisin nestemäisillä biopolttoaineilla. -Kotimainen biopolttoainetuotanto kasvattaa bruttokansantuotetta. Suomalainen biopolttoaineteollisuus valmistaa huippuluokan tuotteita paitsi kotimaahan, myös vientiin. On tärkeää, että energiapolitiikka on pitkäjänteistä ja kannustaa uusiin investointeihin. Valtion tukirahat tulisi kuitenkin kohdentaa ennen kaikkea tutkimukseen, kehitykseen ja demonstraatiohankkeisiin. Uusien tuotantolaitosten tulisi syntyä markkinaehtoisesti ilman tukia, kuten tähänkin saakka, Vänskä toteaa. Ohjauskeinojen oltava markkinaehtoisia ja kustannustehokkaita Liikenteen päästöjen vähentämisen tulee olla markkinaehtoista eikä tukiin perustuvaa. Esimerkiksi 100 miljoonan euron tuki sähkö- ja kaasuautojen hankintaan on kallis keino vähentää liikenteen päästöjä. -Miksi Suomen kannattaisi tukea sähköautojen hankintaa tässä vaiheessa, kun ne ovat vielä erittäin kalliita? Veronmaksajien näkökulmasta olisi järkevää odottaa kohtuuhintaisempien sähköautojen markkinoille tuloa ja harkita tuen tarvetta vasta siinä vaiheessa, pohtii Vänskä. Polttomoottoriauto pärjää päästövertailussa -Eri käyttövoimista keskusteltaessa unohtuu helposti, että polttomoottorin energiatehokkuus kehittyy jatkuvasti. Polttomoottoriauto vuonna 2030 on erittäin energiatehokas, käyttää korkeaseoksisia biopolttoaineita, eikä tuota lähipäästöjä pakokaasunpuhdistimien ansiosta. Siten polttomoottoriauton ja esimerkiksi uusiutuvaa sähköä käyttävän sähköauton päästöt ovat samalla tasolla, Vänskä huomauttaa. Lisätietoja: Öljy- ja biopolttoaineala ry, Helena Vänskä, toimitusjohtaja, puh. 040 581 6786 |