Kuormansidontaan vaaditaan lisälujuutta.xxl.
12.07.2014 17.33 Kuormansidontamääräykset eivät muuttuneet miltään osin kokonaispainokorotuskasvun ja korkeusmuutoksen yhteydessä, mutta kuormakoon kasvu tuo lisälujuutta sidoksiin ja sidontalaitteisiin. Suurin muutos sidonnassa on neliakselisissa autoissa.
Nelitonniset ketjut ja sidontaliinat on vahvistettava nelikossa lujuusluokaltaan kuusitonnisiksi (6000 kg). (6mm sidontaketju KET6 Murtolujuus: 4800kg)
Sidoslujuus neljästä tonnista kuuteen tonniin.
Neliakselisen auton nippukoko muuttuu 50%:lla ja samalla minimisidosten ja sidoslaitteitten lujuusluokkavaatimukset kasvavat neljästä tonnista kuuteen tonnin / sidos. Tämä muutos on korvattavissa myös lisäämällä kolmas nelitonninen sidos tukille ja sitomalla molemmat kolmosniput kahdella nelitonnisella siteellä.
Katsastus ja valvonta jälkijunassa.
Nopea muutos paljoine uusine tarkistusvaatimuksineen ja katsastuksien ja lupien muutosprosesseineen tuovat hetkellistä epätarkkuutta myös valvontaan , joka osaltaan kulkeekin nyt jälkijunassa. Käytäntö on vielä vaihtelevaa mutta Trafin kuormasidontaa käsittelevä työvaliokunta on antamassa katsastusasemille lähiaikoina selkeää ohjeistusta. Sama tarkistuskäytäntö siirtyy samalla yksiselitteisesti myös maantievalvontaan.
Päällirakennusasennuspisteet ja perävaunuvalmistajat ensisijaisessa vastuussa.
Ensisijainen vastuu sidontalaitteista kulminoituu kuorma-autojen - ja perävaunujen varusteitten asennuspisteitten ja niitten käyttäjien harteille. Vastuu on myös valvovilla viranomaisilla.
Asennuksesta on annettava lujuustodistus, jossa taataan sidonnan ( - ja pankkojen sekä kiinnitysten ym.) asetusvaatimusten mukainen lujuuskesto. Tällä todistuksella sidotaan vastuu asennusliikkeelle katsastusvarusteitten osalta. Jälkiasennuslaitteitten vastuu kuuluu puolestaan niitten asentajalle ja käyttäjälle.
|