Autojen ja perävaunujen runkokorkeuksissa jopa 20 sentin korkeuseroja.puu76
06.04.2014 7.52 Puutavarayhdistelmän kuormakokoon vaikuttaa pankkojen kuormapinnnan ohella myös auton ja perävaunun runkokorkeus. Runkokorkeuserot sekä autossa, että perävaunussa ovat pahimmillaan luokkaa 20 senttiä.
Valintakohtaiset kuormatilojen kokoerot jopa 50 m3.
Seitsemänakselisen yhdistelmän järkevä minimi kuormatilakoko on 110m3 , kahdeksanakselisessa se onhyvä olla vähintään 120 m3 ja yhdeksänakselisessa kuormatilatarve on minimissään 140 m3 , on kaikki olemassa olevat mahdollisuudet tuottavuuden lisäämiseksi kuormatilakokoa kasvattamalla huomioitava. - Totuttu nyky-yhdistelmissä vieläkin hyvin yleinen 90 m3 kuormatilavuus ei tuokkaan enää toivottua tulosta. - 90 kuutiota soisi mahtuvan yksistään perävaunuun.
Mitä 20 senttiä kuormakorkeudessa merkitsee ?
Kuorman korotusmahdollisuus parilla kymmenellä sentillä on kuutioina ajettaessa esim.5.5 metripituisia nippuja 0.2m x 2.4 m x 3 x 5,5 m = 7.92 m3. Tämä karkeuslisä tuli kokonaispainokorotusten yhteydessä sallitun kuoemakorkeuden muuttuessa 4.2 metristä 4.4 metriin. Tuplapotti on jaossa, kun madalletaan auton ja perävaunun runkoja totutusta parillakymmenellä sentillä alaspäin. Tämä on jo nyt täysin mahdollista, kun valitaan oikeat rungot, apurungot, rengastukset ja jousitukset. Kuormatilavuus kasvaa pelkästään tällä muutoksella 16 irtokuutiolla. Kahdenkymmenen sentin kuormakorkeuslisä tuo 400 kiloista kuitua ajettaessa kolmen tonnin lisäkuorman ja 40 nenttiä vastaavasti kuusi tonnia.
Pankkojen sisätilavuuseroista yli 10 lisäkuutiota .
Kun tuon yhteensä 40 sentin kuormakorkeuslisän antamaa kuutiolisää kasvatetaan vielä maksimoimalla myös pankkojen koko päästään yli 25 irtokuution kuormatilan kasvuun , joka merkitsee nelisataakiloisella puulla 10 tonnin lisäpottia. Kahdeksanakselisessa yhdistelmässä tuo 25 irtomotin lisätila on tuiki tarpeellinen , mutta hyvään ja edullisinpaan 18 m3 lisätilaan päästään yleensä pelkällä pankkovaihdolla Terminatoreihin ja hyödyntämällä samalla 4.4 metrin ajokorkeus . XXHJ
|