Liukaspintainen kuormatila ja asetuksenmukainen sidonta ei estä kuorman liikkumista äkkijarrutuksessa.
09.10.2016 10.35
Kuorma-autoyhdistelmien jarrutustehot ovat kasvaneet niin suuriksi, että se asettaa kuormansidonnallekkin lisävaatimuksia. Asetustenmukainen kuormansidonta ei ole riittävä estämään kuorman liikkumista äkkijarrutuksissa, törmäystilanteista puhumattakaan.
Olosuhteet muttuneet, sidontakäytäntö ei.
Asetukset kuormansidonnasta, ja pankkojen liukuestepinnoista määrittelevät yhdistelmän kuormansidontakäytännön minimivaatimukset raakapuun maantiekuljetusyhdistelmissä. Nippukokojen kasvu , niin painonsa , kuin korkeutensa suhteen yhdessä kasvaneitten jarrutustehojen kanssa ovat aiheuttaneen vahinkoja ja vaaratilanteita nippujen siirtymistä ja ajoradalle hajoamisien muodossa.
Kenellä vastuu ?
Kenellä sitten on vastuu, jos yhdistelmä on asianmukaisesti kuormattu ja sen sidonta ja kuormatila täyttää asetuksen vaatimukset sekä on tarkistettu vuosikatsastuksessa sekä liikennevalvonnassa. Onko vastuu tuotteitten valmistajilla, myyjillä, asentajilla,asetusten mukaisesti käyttäjillä, - vaikko suositukset tehneillä ja valvomilla viranomaisilla.
Vakuutusyhtiö ei näe aina olevansa korvausvastuussa.
Vakuutusyhtiö näkee korvausvastuunsa selkeämmin kolaritapauksissa, mutta pelkän jarrutustilanteesta aiheutuvan vastuun osalla on epävarmuuksia vastuuvelvollisuudesta. Kuorman liikkumisesta aiheutuneet kulut ovat tapauskohtaisesti muutamista tuhansista jopa kymmeniin tuhansiin euroihin.
Lisäartikkeleita kuormansidonnasta: www.terminator.fi
|