Uusi Peugeot 3008 DKR valmiina Dakar-rallin haasteeseen

16.09.2016 18.20

posodak2.jpg

Peugeot otti tänä vuonna upean voiton 2008 DKR:llä maailman ehkä vaikeimmassa autokilpailussa, Dakar-rallissa. Sen seuraajaksi on kehitetty täysin uusi Peugeot 3008 DKR, joka vastaa nimen asettamiin odotuksiin. Uutuus on kaikessa pykälää edeltäjäänsä parempi. 

Peugeot palasi takaisin aavikkoralleihin neljännesvuosisadan tauon jälkeen vuonna 2015. Ensimmäisen harjoitusvuoden jälkeen tänä vuonna Peugeot 2008 DKR nousi Dakar-rallissa tammikuussa komeaan voittoon, kun Stéphane Peterhansel otti 12. henkilökohtaisen voiton. Kaksipyöräisillä aavikkorallikokemuksen kerännyt Cyril Despres sai heinäkuussa ensimmäisen voittonsa nelipyöräisillä, kun hän ohjasi 2008 DKR:n ensimmäisenä maaliviivalle Silkkitie-rallissa. 

posodak1.jpg

Tekninen haaste ja muotoilijan unelma 

Alkuun päästyään Peugeot on päättänyt jatkaa voittojen sarjaa Dakar-rallissa ja lähtee tavoittelemaan kuudetta ykkössijaa. Tämän vuotisen lisäksi Peugeot voitti Afrikassa ajetun Dakar-rallin neljä kertaa peräkkäin vuosina 1987 - 1990. Tiimin kuljettajilla riittää kokemusta, sillä heillä on hallussaan yhteensä 18 voittoa tuosta maailman vaativimmasta kilpailusta. 

Tavoitetta lähdetään toteuttamaan aivan uudella autolla, jonka lähtökohtana on Pariisin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Peugeot 3008. Sen muotoilusta vastannut Sebastien Criquet on luonut myös 3008 DKR:n. Aavikkoralleissa käytettävää autoa muotoiltaessa rajana olivat vain lajin tekniset säännöt. 

”Uusi Dakar-automme ilmaisee Peugeotin uusinta katumaasturia äärimmäisellä tavalla”, Criquet kuvailee. ”Se säilyttää myyntiin tarkoitetun mallin muotokielen, mutta liittää sen rallin yhteyteen. Tämä oli jokaisen muotoilijan unelmatyö, sillä aina uutta automallia luodessa mielen perukoilla pyörii sen kilpaversio.”

Uuden mallin kehitystyö käynnistyi heti sen jälkeen, kun Peugeot 2008 DKR oli ajanut tammikuussa maalirampille Rosariossa. Työtä on tehty Velizyssä tiiviisti vaivoja säästämättä kahdeksan kuukauden ajan. 

Uusi 3008 DKR on uskollinen Peugeotin kaksipyörävetofilosofialle. Peugeot katkaisi nelivetoisten 15 vuotta kestäneen voittoputken Dakar-rallissa ja todisti, että maailman vaikeimpien olosuhteiden valloittamiseen ei tarvita nelivetoa, jos rakenne ja tekniikka ovat riittävän edistyksellisiä. 

Team Peugeot Totalin johtaja Bruno Famin toteaa: ”Uusi 3008 DKR symboloi seuraavaa askelta. Tavoitteemme tämän auton kanssa oli vahvistaa 2008 DKR:n heikoimpia kohtia ja käyttää hyväksi sen vahvuudet niitä edelleen kehittäen. Lisäksi meidän piti sovittaa auto uusien sääntöjen mukaiseksi.”

Suurin edistys neljällä sektorilla 

Vaikka Peugeot 2008 DKR voitti yleiskilpailun ja yhdeksän erikoiskoetta, joista seitsemällä saavutettiin kaksoisvoitto, oli autossa edelleen kehitettävää. Peugeot Sportin insinöörit ovat käyneet auton tarkkaan läpi ja tehneet työtä niin mekaanisella puolella kuin monimutkaisen elektroniikan hyödyntämisen sektorilla. 

Ajettavuutta parannettiin huomattavasti vuodesta 2015 vuoteen 2016 moottorin avulla, mutta sitä on kehitetty edelleen. Uudet säännöt pienentävät moottorin saamaa ilmamäärää. Turboahtimen kuristin on jatkossa halkaisijaltaan 38 mm tämän vuoden 39 mm sijaan, mikä vähentää tehoa parikymmentä hevosvoimaa. Peugeot Sport on kehittänyt auton 3,0-litraista kaksoisahdettua V6-turbodieseliä niin, että kuljettajalla on käytössään enemmän vääntöä aiempaa alhaisemmalla moottorin käyntinopeudella. Käytännössä se tarkoittaa, että auto on helpompi ajaa ja sen myötä entistä nopeampi. 

Jousitus on avainasemassa Dakar-rallissa, missä tiet vaihtelevat suola-aavikoista MM-rallien kaltaisiin kivikkoihin ja toisaalta hiekkadyyneihin. Jo Peugeot 2008 DKR:n jousitus oli yksi sen vaikuttavimpia komponentteja, mutta sitäkin on parannettu. Uudessa 3008 DKR:ssä jousituksen geometriaa ja iskunvaimennusta on kehitetty edelleen. Sitä testattiin kilpakäytössä 2008 DKR:ään sijoitettuna 15 päivän mittaisessa Silkkitie-rallissa. 

Ilmastointilaite on nykyisin henkilöautoissa itsestäänselvyys, mutta aavikkoralleissa se on suorastaan välttämätön. Vaikka kuljettajat ovat huippukuntoisia urheilijoita, he viettävät jopa 12 tuntisia päiviä kuumuudessa, jossa ohjaamon lämpötila nousee pahimmillaan ilman ilmastointilaitetta 60 asteeseen. Entisestään parannetun ilmastoinnin avulla kuljettajat saavat vielä enemmän irti autosta. 

Team Peugeot Total on valmiina uuteen haasteeseen 

Tähtäimessä on kuudes Dakar-rallin voitto, mutta tehtävä ei ole helppo uudesta Peugeot 3008 DKR:stä huolimatta. Kilpailun Argentiinassa, Boliviassa ja Paraguayssa kulkeva reitti on uusi ja muiden kilpailijoiden antama vastus on raju. 

Ennen Dakar-rallia Carlos Sainz testaa uutta Peugeot 3008 DKR:ää Marokko-rallissa (3.-7.10) Cyril Despresiä vastaan, joka ajaa Peugeot 2008 DKR:llä. Tällä vastakkainasettelulla saadaan runsaasti kokemusta ja tietoa kehitystyön tuloksista.

Dakar-rallissa tiimin täydentävät heidän lisäkseen voittoa puolustava Stéphane Peterhansel sekä rallin 9-kertainen maailmanmestari Sébastien Loeb. 

 
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »