Puutavaraperävaunut muutosprosessissa - mutta tulevatko 13.5 metriset metsäteillemme? puu76
22.08.2014 1.13 Kovat kantavuudet ja kuidun sekä energiarangan ajot tuovat puutavarayhdistelmien kymmenien irtokuutioitten lisäkuormatilatarpeen. Kuormapinta-alan kasvattaminen maksimiinsa on yksi keino, toinen on kuormatilapituuden maksimointi esimerkiksi valitsemalla 7 metrisen autokuormatilan pariksi 13.5 metrinen perävaunu 42 tonnin tai jopa 48 tonnin kokonaispainoisena.
Kääntyvyys hankaloituu, mutta helpotuksiakin löytyy.
Pitkät 13.5 metriset perävaunut ovat totuttuja vaunuja hankalempia metsäteillä ja kääntöpaikoilla.
Kokemukset pitkistä 25.25 m yhdistelmistä rajoittuvat energiapuun ajoon pitkillä vaunuilla. Energiapuuvaunujen käsiteltävyyttä on parannettu siirtotelivaunujen käytöllä.
Toinen varteenotettava vaihtoehto lienee kääntyvän ja nousevan lisäakselin asentaminen esimerkiksi 12.5 m pitkän vaunun takimmaiseksi akseliksi.
Kolmas vaihtoehto on viisiakselisen maksimimittaan rakennetun jatkoperävaunun hyödyntäminen kuormatilan maksimoinnissa ja vaunun pituussäädöissä.
|