MT : - Puutavarakuskin ongelma - työtä tekemällä rikolliseksi10.08.2016 18.18
Ennen puutavara-autoja sakotettiin ylikuormista. Painonkorotusten myötä ylikuormat hävisivät ja tilalle tuli sosiaalilainsäädännön rikkominen. Hälyttävän usein poliisi pysäyttää juuri puutavaralastissa olevan yhdistelmän, koska tällä alalla viranomaisten määräämien ajo- ja lepoaikojen noudattaminen on erityisen vaikeaa. Puutavara-auton kuljettajan työpäivä menee harvoin suunnitelmien mukaan. Yllättäviä muutoksia puiden kuormaamisen ja purkamiseen saattaa tulla useita. Sivuteiden kunto on heikentynyt vuosi vuodelta huomattavasti, ja talvella lähes auraamattomien teiden takaa haetaan puita. Tehtaalla kuorman purku voi kestää 15 minuuttia tai sitten kolme tuntia.
Kuljettajalta odotetaan lähes mahdottomia suorituksia työskennellä ajo- ja lepoaikojen puitteissa. Ihmisten vireystila on yksilöllistä. Kuinka voidaan määritellä nukkumis- tai lepoaika lain mukaan? Kun piirturin mukainen vuorokausilepo alkaa esimerkiksi kello 14, niin kuinka moni pystyy nukkumaan siitä yhdeksän tuntia eteenpäin? Todennäköisempää on, ettei uni silmään tule, vaan valvot ja odotat lepoajan loppumista ja työn alkamista. Ylemmän tahon mukaan kuljettaja, joka jättää noudattamatta tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä, on turvallisuusriski liikenteessä. Kun lääkäri päivystää pitkän vuoron tai muu pelastushenkilöstö joutuu työskentelemään äärirajoilla jopa vuorokauden valvoen, eivätkö he ole riski potilasturvallisuudelle? Useilla aloilla ihmiset joutuvat työskentelemään hyvinkin pitkissä työvuoroissa työn luonteesta johtuen. Millä muulla alalla Suomessa virkavalta valvoo, että olet pitänyt 45 minuutin tauon tai nukkunut 9 tuntia? Etkä ylitä työaikaasi? Ja mikäli olet ylittänyt työajan ja jättänyt parhaassa tapauksessa myös tauon pitämättä, jotta puut jotka tiettyyn kellon aikaan mennessä on saatava määränpäähänsä, saat palkinnoksi sakon. Kolme sakkoa vuoden sisällä merkitsee ajo-oikeuden ja ammattikuljettajan ollessa kyseessä myös työoikeuden ja toimeentulon menettämistä pahimmassa tapauksessa jopa kuudeksi kuukaudeksi. Tämä kaikki työtä tekemällä. Suomen poliisi valittaa julkisuudessa resurssipulaa. Onko tarkoituksenmukaista käyttää tätä vähäistä poliisimäärää tietyn ammattiryhmän taukojen vahtimiseen? Vai olisiko yhteiskunnalle enemmän hyötyä kohdentaa nämä resurssit todellisten rikosten tutkimiseen? Ammattikuljettajista puutavarankuljetuksessa on huutava pula. Jäykkä lainsäädäntö ja ammattipätevyysvaatimukset pitävät kuitenkin huolen, että alalle ei ole tunkua. Suomi velkaantuu joka tunti miljoonan. Työn kriminalisointi ei nähdäkseni kasvata kilpailukykyä ja vientiä. Yli 40 vuotta puutavara-autoilua sivusta seurannutKuopio
|