Aerodynamiikkaa kehitettävä: Uudet EU-säännöt tekevät kuorma-autoista turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä - komission ehdotuksen tavoitteena on helpottaa aerodynaamisempien ajoneuvojen käyttöönottoa . xxl.aero

31.12.2014 3.13

Nykytilanne

volvo_fh_16_uusi_malli3.jpgEU:n maanteillä liikkuu tätä nykyä 6,5 miljoonaa raskasta tavarankuljetusajoneuvoa (enimmäispaino yli 3,5 tonnia). EU:n kuorma-autojen valmistajat ovat älykkäiden ja innovatiivisten ajoneuvojen suunnittelijoina maailman huippua, ja tämä ala työllistää yhdessä maantiekuljetusten kanssa noin 6 miljoonaa ihmistä EU:ssa. Maanteiden tavaraliikenteellä on erittäin suuri merkitys Euroopan talouden kasvulle, sillä sisämaan tavaraliikenteestä kuljetetaan maanteitse yli 70 prosenttia (tonnikilometreinä mitattuna).  Tavaroiden painona (tonneina) mitattuna sen osuus on yli 80 prosenttia ja tavaroiden arvona (euroina) mitattuna (euroina) yli 90 prosenttia. Sen osuus BKT:stä on lähes 1,5 prosenttia.

Valtaosa tavaroista kuljetetaan Euroopassa maanteitse todennäköisesti myös tulevaisuudessa,  minkä vuoksi alalla olisi panostettava entistä enemmän kestävään ja resurssitehokkaaseen kysynnän hallintaan.

Liikenneala kattaa energiatarpeensa EU:ssa noin 90-prosenttisesti öljyllä ja öljytuotteilla. Pitkän matkan maantiekuljetusten polttoainekulutuksen vähentämisellä on huomattava vaikutus ympäristöön ja talouteen.

Nykyiset säännöt

Raskaita tavarankuljetusajoneuvoja koskevat EU-säännöt annettiin 1980-luvulla (direktiivi 96/53/EY). Niillä pyrittiin suojaamaan infrastruktuuria, parantamaan liikenneturvallisuutta ja varmistamaan vapaa kilpailu sisämarkkinoilla.  Säännöissä ei tuolloin otettu huomioon energiatehokkuutta eikä ympäristötavoitteita.

img_0076.jpgDirektiivillä 96/53/EY rajoitetaan raskaiden tavarankuljetus- ajoneuvojen enimmäispaino 40 tonniin (44 tonniin yhdistetyissä kuljetuksissa) ja pituus 18,75 metriin. Toissijaisuusperiaatteen mukaisesti kukin jäsenvaltio voi jossain määrin päättää itse poiketa näistä mitoista paikallisten olosuhteiden perusteella.  Käytännössä nykyiset säännöt estävät esim. kulmista pyöristettyjen ohjaamojen kaltaiset innovatiiviset ratkaisut, jotka ovat välttämättömiä polttoaineiden tehokkuuden ja turvallisuuden parantamiseksi.

Noin viidesosa EU:n kaikista hiilidioksidipäästöistä on peräisin tieliikenteestä. Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen osuus näistä kokonaispäästöistä on neljännes. Vaikka polttoaineen tehokkuudessa onkin saatu aikaan parannusta viime vuosina, raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen päästöt kasvavat edelleen lähinnä maanteiden tavaraliikenteen kasvun johdosta.

Nykyiset säännöt on saatava kiireellisesti ajan tasalle, jotta pysyisimme teknologian kehityksen tahdissa.

Tällä hetkellä Euroopan teillä liikennöivistä 6,5 miljoonasta kuorma-autosta ainakin miljoona säännöllisesti pitkiä matkoja liikennöivää kuorma-autoa voitaisiin korvata aerodynaamisemmilla ajoneuvoilla.

Mitä komissio ehdottaa?

aerod.jpgAerodynamiikan parantaminen: komission ehdotuksen tavoitteena on helpottaa aerodynaamisempien ajoneuvojen käyttöönottoa. Tämä tehtäisiin erityisesti antamalla valmistajille mahdollisuus suunnitella kulmista pyöristettyjä ohjaamoja ja asentaa perävaunun takaosaan aerodynaamisia siivekkeitä. Nämä ovat pieniä muutoksia, mutta niillä on suuri vaikutus aerodynamiikkaan ja polttoainetehokkuuteen erityisesti pitkillä matkoilla.

Yhdessä näillä parannuksilla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 10 prosenttia ilman ajoneuvon kuormakapasiteetin muuttumista. Tyypillisen pitkän matkan kuorma-auton, jolla ajetaan 100 000 km, vuotuiset polttoainekustannukset alenisivat jopa 5 000 euroa.

aeroo_mannn.jpgLiikenneturvallisuuden parantaminen: nykyiset tiiliskiven muotoiset ohjaamot voivat lisätä tienkäyttäjien vammojen vakavuutta törmäystilanteissa. Lisäksi ne heikentävät kuljettajan näkökenttää sivuilla. Aerodynaamisten ohjaamojen pyöreämpi muoto laajentaa kuljettajan näkökenttää ja voi vähentää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kaltaisiin riskialttiisiin tienkäyttäjiin kohdistuvia vaikutuksia alhaisilla nopeuksilla tapahtuvissa törmäyksissä. Näin voitaisiin säästää 300-500 ihmishenkeä joka vuosi ja vähentää sellaisten tieliikennekuolemien määrää 10 prosenttia, joissa on osallisena kuorma-auto. 

Uudet ohjaamot lisäisivät myös kuljettajien mukavuutta, sillä niissä on enemmän tilaa. Niihin voidaan myös asentaa turvatyynyt.

Intermodaalikuljetusten helpottuminen: byrokratian vähentäminen helpottaa intermodaalikuljetuksia. Vastedes 45 jalan pituisia  kontteja (jotka ovat eniten käytettyjä kontteja pitkillä matkoilla) on helpompi siirtää meri-, maantie- ja rautatieliikenteen välillä. Esimerkiksi erityislupaa ei enää vaadita.

aero_autokoppi_iia.jpgTyöpaikkojen lisääminen ajoneuvojen valmistuksessa: eurooppalaiset raskaiden ajoneuvon valmistajat ovat maailmanlaajuisia markkinajohtajia ja yksi tärkeimmistä tutkimus- ja kehitysinvestoijista. Aerodynaamisten ohjaamojen ja takasiivekkeiden asentaminen uusiin raskaisiin tavarankuljetusajoneuvoihin antaa eurooppalaisille valmistajille mahdollisuuden kehittää uusia malleja ja vastata siten ympäristöystävällisempiin ja polttoainetehokkaampiin raskaisiin tavarankuljetusajoneuvoihin kohdistuvaan maailmanlaajuiseen kysyntään.

Ylikuormauksen estäminen: Tällä hetkellä jopa kolmasosa tarkastettavista ajoneuvoista on ylikuormattu. Ne vahingoittavat infrastruktuuria, vaarantavat liikenneturvallisuutta ja aiheuttavat veronmaksajille noin 950 miljoonan euron vuotuiset kustannukset. Ajoneuvoihin asennettavien punnitusjärjestelmien ja pääteillä sijaitsevien punnitusasemien ansiosta tarkastukset voidaan kohdentaa automaattisesti ylikuormattuihin ajoneuvoihin. Tällaisen automaattisen kohdentamisen ansiosta ajoneuvojen tarpeettomien pysäyttämisten määrä vähenee noin 75 000 vuodessa ja tarkastusviranomaisilta poistuu noin 140 000 turhaa työtuntia vuodessa. Tarpeettomien pysäyttämisten poistuminen hyödyttäisi myös valmistusprosesseja, joille täsmätoimitukset ovat välttämättömiä.

Ehdotus kattaa raskaat tavarankuljetusajoneuvot ja linja-autot sekä muut direktiivissä luetellut pienemmät ajoneuvoluokat.

aerroo_mbbb.jpgKesäkuussa 2012 varapuheenjohtaja Kallas antoi ohjeita siitä, millä edellytyksillä pidemmillä rekoilla voidaan ajaa rajojen yli. Näissä ohjeissa korostettiin, että jäsenvaltiot voivat toissijaisuusperiaatteen mukaisesti tehdä itse tätä koskevat päätökset paikallisten olosuhteiden perusteella. Jäsenvaltioiden ei siis tarvitse hyväksyä pidempien ajoneuvojen käyttöä, jos ne eivät pidä sitä asianmukaisena. Ohjeissa todettiin myös, että pidemmät kuorma-autot voivat ylittää sellaisten kahden naapurijäsenvaltion rajan, jotka molemmat sallivat niiden käytön, kunhan kuljetus tapahtuu vain näiden kahden jäsenvaltion välillä eikä se vaikuta merkittävästi kansainväliseen kilpailuun. Nämä ohjeet on nyt lisätty tarkistettuun direktiiviin.

Tiivistelmä

  • Kulmista pyöristettyjen ohjaamojen ja aerodynaamisten siivekkeiden ansiosta tyypillisen pitkän matkan kuorma-auton, jolla ajetaan 100 000 km, polttoainekustannukset voivat alentua jopa 5 000 euroa vuodessa.

  • Tällä hetkellä Euroopan teillä liikennöi noin 6,5 miljoonaa kuorma-autoa, joista ainakin miljoona säännöllisesti pitkiä matkoja liikennöivää kuorma-autoa voisi hyötyä uusien toimenpiteiden soveltamisesta.

  • Aerodynaamisten siivekkeiden (takaspoilerit) ja kulmista pyöristettyjen ohjaamojen yhdistelmä voi vähentää polttoaineenkulutusta jopa 10 prosenttia.

  • Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ohjaamojen muodon muuttaminen voisi säästää 300-500 ihmishenkeä vuodessa EU:ssa.

  • Vaikka melko suuri osa raskaista tavarankuljetusajoneuvoista on ylikuormattu,  niitä pysäytetään vuosittain turhaan noin 75 000. Tähän kuluu tarkastusviranomaisten työaikaa hukkaan 140 000 tuntia, joka voitaisiin joko säästää tai käyttää muihin tarkoituksiin.

19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »