Puutavaravaunujen tuottavuuserot: 1. Omapaino
15.07.2016 3.00 Suomessa käytössä olevissa puutavaraperävaunuissa on vaunujen tuottavuuksien kannalta järkyttävän suuria valintakohtaisia eroavuuksia. Erot johtuvat pääosin omapainoista,kuormatilakokoluokista ja vaunujen aerodynaamisista ominaisuuksista.
Omapaino
Viisiakselisten perävaunujen omapainot vaihtelevat valintakohtaisesti yleisimmin välillä 7.200 kg - 9200 kg. Painoluokka 7.500 kg - 8.000 kg on yleistymässä nopeimmin.
Perävaunujen omapainoerot ovat pahimmillaan keveimmästä painavimpaan valintaan kaksi tonnia, jopa ylikin. Kahden tonnin lisäpaino syö kuormasta noin 20€ /k uorma, ja tuhannesta ajetusta yhdistelmän kuormasta 20.000€ / vuosi.
Perävaunuissa on valmistajakohtaisia painoeroja (n.500 kg - 700 kg) , mutta suurimmat erot (n.1500 kg) tulevat vaunujen omapainoihin varustekohtaisista valinnoista (akselityyppi,jousitus, rengaskoko, vanteet, pankonsiirtolaitepaketti ,runkopituus,ekseleitten nostolaitteet.
Puutavarapankkojen materiaalikohtaiset , ja merkkikohtaiset painoerot ovat vastoin yleistä käsitystä täysin merkityksettömiä. Lujuusluokaltaan samassa luokassa olevat pankot ovat alummiinisina ja teräksisinä lähes kilolleen samanpainoisia, kun vertailu tehdään täydellisin kiinniketarvikesarjoin.
Omapainoltaan kevein perävaunu on edelleen Weckman lähes 500 kilon keveysedulla seuraavaksi kevyimpiin perävaunumalleihin verrattuna (AM trailer, MST ja Jykin-,sekä Komen kevytvaunuversiot). Weckmanilla on selvä keveysetu sekä kiinteärunkoisten, että jatkokärryjen painoluokissa. xxhj
|