HS: - Suomalaismies ajaa Minnesotassa autoa, jonka pakoputkesta tupruttaa saippuakuplia ? - Lapset olivat aivan innoissaan?

27.06.2016 7.33

Jukka Kukkosen sähköauton pakoputkesta tulee nyt saippuakuplia, koska Fordilla työskennelleen miehen omatunto alkoi kolkuttaa.

Jukka Kukkosen kotialbumi
Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa.
Jukka Kukkosen saippuakuplia päästävä auto on herättänyt huomiota Yhdysvalloissa. Kuva: Jukka Kukkosen kotialbumi

State fare on tapahtuma, jossa amerikkalaiset panevat parastaan. Niissä yhdysvaltalaiset esittelevät osaamistaan erilaisissa kategorioissa.

Minnesotassa asuva Juha Kukkonen osallistuu joka vuosi paikalliseen state fareen. Hän esitteli siellä viimeksi sähköautoa, joka päästää saippuakuplia.

”Laitoin siihen halvan saippuakuplakoneen perään. Olin lahjonut lapset vilkuttamaan koko paraatin ajan sanomalla, että he saavat jäätelöä sitten jälkeenpäin.”

Kupliva Nissan herätti ihmetystä.

”Lapset olivat aivan innoissaan: ’wow, bubbles coming out of that car!’”

Kukkosen tarkoitus oli konkreettisesti osoittaa, että sähköautossa ei ole lainkaan paikallisia päästöjä. Viesti meni hyvin perille.

Tempaus liittyi Kukkosen työhön. Hänellä on konsulttiyritys nimeltään PlugInConnect, jonka kautta hän on puhunut jo vuosia Yhdysvalloissa sähköautojen puolesta päättäjille, yhteisöille ja yrityksille.

Kaikki lähti siitä, kun omatunto alkoi kolkuttaa Fordin alaisuudessa.

Suomessa on jo ilta, kun Kukkonen soittaa Minnesotasta.

    AdvertisementAdvertisement

Kukkonen on asunut Yhdysvalloissa 14 vuotta. Syy Suomesta lähdölle oli klassinen: nainen.

Insinööritaustainen Kukkonen tapasi vaimonsa konsulttityön yhteydessä 1990-luvun lopulla. Sitä ennen hän oli ollut pitkään Fordilla töissä. Viimeisin pesti Fordilla oli ollut Itä-Suomen aluepäällikön homma jälkimarkkinoinnin puolella.

Fordilta hän lähti, koska koki, ettei perinteinen autoala välittänyt kestävästä kehityksestä.

”Ne tekevät juuri sen verran, kuin on pakko. Paljon puhetta ja markkinointiviestintää, mutta kun asiaa katsoo teknisestä kulmasta, huomaa totuuden. Jos ympäristötekijöillä olisi mitään merkitystä, polttomoottori tippuisi heti käytöstä.”

Viimeinen pisara oli, kun työkaveri Fordilla kysyi aikoinaan Kukkoselta erään asian.

”Että mitä aion sanoa lapsenlapsilleni, kun ne kysyvät, että mitä teit silloin kun tiesit, että nykyteknologia vie meidät suoraan helvettiin. Se pysäytti. Sanoisinko minä heille, että jatkoin vaan saman homman tekemistä?”

14 vuoden Yhdysvalloissa asumisensa ajan Kukkonen on puuhaillut yli puolet vuosistaan sähköautojen kanssa.

”Lähtökohtani on insinöörinä, että toimiiko jokin asia teknisesti. Näin, että sähköautojen tekniikka on muihin verrattuna ylivoimainen. Siihen me olemme menossa, siitä ei ole kysymystäkään. Sähköauto on energiatehokkuudeltaan ylivoimainen.”

Vetyauto eli polttokennoauto on Kukkosen mukaan poissa pelistä.

”Vuonna 1998 seisoin Berliinissä sellaisen prototyypin vieressä ja julistin, että tässä on tulevaisuus. Sen jälkeen olen oppinut paljon. Vety on siinä mielessä kuin sähkö, että se täytyy tuottaa. Vedyn tuottamiseen taas kuluu hirvittävä määrä energiaa sähköön verraten. Tankkausasemien rakentaminen maksaa 2-5 miljoonaa dollaria – niitä on koko Yhdysvalloissa huikeat 23 kappaletta. Sähköauton puolesta puhuu sekin, että akkuteknologia kehittyy huimaa vauhtia.”

Kukkonen konkretisoi perinteisen autoalan hidasta kehitystahtia usein työssään tietyllä kuvalla, jonka hän näytti viimeksi puhuessaan paikallisille päättäjille senaatissa.

”Siinä näytetään, miten uusien autojen polttoainetaloudellisuus on kehittynyt vuodesta 1977 vuoteen 2014. Vuonna 1977 se oli 18 mailia gallonalla (13 l / 100 km) ja 2014 se oli 25 mailia gallonalla (9,4 l / 100 km).”

Kukkonen kuulostaa puhelimessa vähän kiihtyneeltä.

”Kaikki se kehitys, mistä on toitotettu. Uutta ja parempaa tekniikkaa – ja käppyrä on melkein suora viiva! Polttomoottori on tiensä päässä. Siitä kertoo myös Volkswagenin päästöhuijausskandaali.”

Näillä perustein Kukkonen vetää nyt konsultointiyritys PlugInConnectia. Sen tehtävä on tuottaa sähköautoalan asiantuntijatietoa päättäjille ja yrityksille.

Minkään tietyn yrityksen taskussa Kukkonen ei sanojensa mukaan ole, vaan tarkoituksena on yleisesti levittää tietoutta siitä, miten olisi mahdollisimman tehokasta siirtyä perinteisestä autoilusta sähköautoiluun.

Kukkonen koordinoi muun muassa Minnesotan sähköauton omistajien 500-henkistä ryhmää ja kiertää messuilla ja tapahtumissa kertomassa sähköautoista.

”Puhun ryhmän tiimoilta päivittäin sähköauton omistajien kanssa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Siitä saa hyvää tietoa, kun menee puhumaan vaikka sähköyhtiölle siitä, miten vaikkapa latausinfrastruktuuria kannattaisi rakentaa.”

Kukkonen kertoo esimerkin työtehtävästään:

”Olin puhumassa sähköauton lataamisesta eräässä energy design -konferenssissa, joka oli sähköyhtiön sponsoroima energiatehokkaan rakentamisen konferenssi. Sen jälkeen paikallinen yhtiö soitti minulle.”

Erikoista asiassa oli se, että tämä yhtiö ei suinkaan ollut uusiutuvan energian ammattilainen. Kyseessä oli öljyputkia tekevä firma. Heitä kiinnosti sähköautojen työpaikkalataaminen.

Paikalla kokouksessa olivat sähköyhtiön edustaja, muutama öljyputkiyrityksen tyyppi, hotellin edustaja, parkkitalojen edustajia ja paikallishallinnon edustajia.

”Puhuin kaksi ja puoli tuntia latausasioista. Sen jälkeen kiersimme neljä eri paikkaa kaupungissa, ja sähköyhtiön kaverilla oli paperi kädessään, josta hän näki, että missä kaikkialla siellä kulkevat sähköt. Pystyimme suoraan katsomaan, mihin latausjärjestelmiä olisi järkevää asentaa, minne laitettaisiin pikalatausasemia ja minne vähän hitaampaa. Saimme tehtyä koko perussuunnitelman, jonka he voisivat toteuttaa seuraavana vuonna.”

Kukkosen mukaan tämä on hyvä esimerkki siitä, miten jouhevasti asia voi sujua, kun kaikki oikeat ihmiset ovat paikalla.

”Aluksi kaikki kuvittelevat, että kyseessä on hirvittävän monimutkainen ja kallis juttu, mutta he olivat innoissaan huomatessaan, että eihän tämä kaikki edes maksa kovin paljon.”

Tietysti Kukkosta kuunnellessa täytyy muistaa, että hänen bisneksensä kukoistavuus perustuu nimenomaan siihen, että sähkö- ja pistokehybridiautot yleistyvät maailmassa. Lobbari-termillä on huono kaiku, mutta sellainenhan Kukkonenkin on.

Kukkonen on sähköautoennusteessaan todennäköisesti ainakin jossain määrin oikeassa.

Useat autonvalmistajat ovat esittelemässä lähiaikoina järkevän hintaisia sähköautoja, joilla pääsee jo noin 300 kilometriä latauksella. Paras konkreettinen esimerkki orastavasta sähköautoboomista on se, että Teslan Model 3 -autoa on varattu noin 400 000 kappaletta ennakkoon.

”Olemme selvästi kynnyksellä tässä asiassa. Ihmisten tietoisuus on lisääntynyt. Tämä ei tule tapahtumaan yhdessä yössä. Kun on käytetty jotain asiaa sata vuotta, siihen on totuttu ja muutos pelottaa. Mutta juuri nyt ihmiset alkavat kuulla lähipiiriltäänkin sähköautoista. Se on merkittävää.”

Kukkosen mukaan sähköautot voivat olla jo käytännöllisiä ja kauniita autoja.

Siksi Kukkosen yksi tärkeä tehtävä on myös kertoa automyyjille sähköautoista, jotta nämä osaisivat suositella niitä ihmisille. Nykyään sähköautot jo kiinnostavat ihmisiä.

Kun Kukkonen oli esimerkiksi eräässä autonäyttelyssä pari vuotta sitten kertomassa sähköautoista, pick-up-autojen keskellä oli huoneessa tasan yksi sähköauto.

”Nyt meillä oli koko huone täynnä sähköautoja. Perinteisien, autoista kiinnostuneiden tyyppienkin kanssa on nykyään helppoa puhua sähköautoista.”

Enää siihen ei tarvita edes saippuakuplia.

Jukka Kukkosen kotialbumi
Jukka Kukkonen ja sähköauto Nissan Leaf.
Jukka Kukkonen ja sähköauto Nissan Leaf.
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen

Näytä lisää »