Kuorma-autojen tehokkuus, turvallisuus ja seurantajärjestelmät nousevat kokonaan uudelle tasolle

23.06.2016 1.10

OM470_715x480.jpg

Mercedes-Benz esittelee IAA 2016 -näyttelyssä 6-sylinterisen, 10,7-litraisen OM 470 -dieselmoottorinsa entistäkin tehokkaampina ja taloudellisimpina versioina.

Moottorista saadaan tarjolle myös tähän asti suorituskykyisin versio 335 kW (456 hv) tehoisena huippuväännön ollessa 2200 Nm. OM 470 -moottorin vahvuuksia ovat kompakti koko, keveys, hyvä suorituskyky, loistava vetoteho yhdistyneenä alhaiseen kulutustasoon sekä jopa 150 000 kilometrin huoltoväli. Moottoria on uudistettu samojen periaatteiden mukaan kuin viime vuonna esiteltyä 12,8-litraista OM 471 -voimanlähdettä.

OM 470 -moottorin X-Pulse-ruiskutusjärjestelmän paine on noussut 900:sta 1160 baariin isomman OM 471 -moottorin tapaan. Maksimissaan ruiskutuspaine on 2700 baaria. Palotila on muotoiltu uudelleen, ja puristuspaine on noussut yhdellä baarilla 18,5:een. Moottorin maksimiteho on käytössä laajalla 1450­–1900 minuuttikierroksen alueella ja huippuvääntö vastaavasti 900–1400 kierroksen alueella. Moottorissa hyödynnetään niin ikään uusia vähäkitkaisia voiteluöljyjä ja edelleen kehitettyä 12-vaihteista automatisoitua vaihteistoa. 

OM-moottoriperheen suurinta versiota, 15,6-litraista OM 473 -moottoria on parannettu niin ikään X-Pulse-ruiskutusjärjestelmää kehittämällä. Myös tässä moottorissa ruiskutuspaine on noussut 900:sta 1160 baariin ja maksimipaine 2700 baariin. 

Yksi suositun OM 470 -moottorin uusia ominaisuuksia on polttoaineen epäsymmetrinen ruiskutusjärjestelmä. Normaaliajossa kaikille kuudelle sylinterille annostellaan sama määrä polttoainetta. Kuorman ja pakokaasujen kierrätysasteen mukaan sylintereille 1,2 ja 3 ruiskutettavan polttoaineen määrää voidaan rajoittaa ja vastaavasti lisätä sylintereille 4, 5 ja 6. Kolmen ensimmäisen sylinterin polttoaineensyöttö voi jopa katketa kokonaan, vaikka kolme muuta toimisivat täydellä kuormalla. Tällä prosessilla estetään polttoaineen epätäydellinen palaminen, joka aiheuttaisi noki- ja muiden hiukkasten määrän kasvamisen pakokaasuissa.

Ajotilanteita ja maastoa ennakoivaa PPC-vakionopeussäädintä (Predictive Powertrain Control) on kehitetty aikaisempaa tehokkaammaksi, ja vaihteiden toimintastrategia on optimoitu polttoaineen säästämiseksi. Taloudellisuutta on parannettu myös Actrosin aerodynaamisilla muutoksilla kuten muotoilemalla etuspoileri uudelleen sekä sähkötoimisilla ohjaustehostimen pumpulla ja latausgeneraattorin ohjauksella.

Aktiivinen jarruavustin tunnistaa jalankulkijat, Sideguard suojaa sivuilla

Mercedes-Benz Trucks esittelee IAA-näyttelyssä kaksi uutta kuorma-autojen turvajärjestelmää. Active Brake Assist 4 -jarruavustin (ABA 4) on ensimmäinen kuorma-autoihin tarkoitettu avustinjärjestelmä, joka vähentää merkittävästi jalankulkijaonnettomuuksien riskiä. Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin puolestaan suojaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä tilanteissa, joissa he joutuisivat ”kuolleeseen kulmaan” kuorma-auton kääntyessä. Avustimista on hyötyä varsinkin kaupunki- ja taajamaliikenteessä ja risteystilanteissa, joissa ison auton alle tai katveeseen joutuminen on todellinen uhka kävelijöille ja pyöräilijöille.

Uusimman sukupolven aktiivinen jarruavustin varoittaa kuljettajaa välittömästä törmäysvaarasta jalankulkijaan ja samaan aikaan käynnistää auton osittaisen jarrutuksen. Järjestelmä on lajissaan maailman ensimmäinen. ABA 4-avustimen pitkän kantaman tutka tunnistaa ajoneuvot 250 metrin ja jalankulkijat 80 metrin etäisyydeltä auton edestä. Moottoripyörät, mopot ja pyöräilijät havaitaan noin 160 metrin päästä. Tutkasäteen laajuus on 18 astetta. Lyhyen kantaman tutka yltää 70 metrin etäisyydelle, ja se ”keilaa” tietä auton edessä jopa 120 asteen laajuudelta. 

Jarruavustimen tutkat havaitsevat jalankulkijat, liikkuivat he sitten tien poikki auton eteen, ilmestyvät äkisti esteen takaa tai kävelevät samaan suuntaan auton kanssa – myös auton ollessa itse kääntymässä, yöllä sekä sateella tai sumussa. Jalankulkijan havaitseminen ja jarrutustoiminnot ovat käytössä 50 km/h nopeuteen saakka. Muista seisovista tai liikkuvista kohteista kuten ajoneuvoista järjestelmä varoittaa 90 km/h nopeuteen saakka. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin ohjausliikkeellä tai hätäjarrutuksella, avustin tehostaa jarrutusta itsenäisesti.

ABA 4 -jarruavustin jalankulkijatunnistuksella on saatavilla ensi joulukuusta lähtien kaikkiin Mercedes-Benzin maantiekuljetuksiin tarkoitettuihin kuorma-automalleihin. Järjestelmän voi hankkia erikseen tai osana Safety Pack -varustepakettia.

Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustin varoittaa kuljettajaa heti, kun ”varoalueella” auton sivuilla näkyy jalankulkija, pyöräilijä tai muu kohde. Liikkuvasta kohteesta kuljettajaa varoitetaan vilkkuvalla led-kolmiovalolla oikeanpuoleisessa A-pilarissa. Mahdollisesta törmäysriskistä järjestelmä varoittaa vilkuttamalla led-valoa monta kertaa punaisella. Kahden sekunnin kuluttua punavalo jää palamaan pysyvästi. Samalla kuuluu varoitusääni sen puolen kaiuttimesta, jolla törmäysriski on ilmeinen. Kun kuljettaja vaihtaa ajokaistaa oikealle, Sideguard havaitsee auton vierellä olevat kohteet ja varoittaa niistä. Järjestelmä havaitsee myös liikennevalopylväät ja merkit, jotka voivat jäädä auton alle peruutuksissa ja käännöksissä. Tämä varoitustoiminto on käytössä 36 km/h nopeuteen saakka, kun taas liikkuvat kohteet järjestelmää tunnistaa jopa 90 km/h nopeuksissa. 

Sideguard-avustin on saatavana joulukuusta lähtien, aluksi vasemman puolen ohjauksella varustettuihin Actros-malleihin sekä Antosin 4x2- ja 6x2-versioihin. Käytännössä teknologia on näin ollen saatavana suureen osaan Mercedes-Benzin raskaista jakeluajoneuvoista.

Mercedes-Benz Uptime: raskaan kaluston huoltotoiminnot reaaliajassa

Mercedes-Benzin uusi, raskaalle kalustolle tarkoitettu huoltopalveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime, saa niin ikään ensi-iltansa IAA 2016 -näyttelyssä. Järjestelmä on tarkoitettu estämään kaluston käyttökatkoksia, tehostamaan ja nopeuttamaan korjauksia ja huoltoja sekä tarjoamaan Mercedes-asiakkaille reaaliaikaista tukea kaikkeen kaluston käyttöön ja kunnossapitoon liittyvissä kysymyksissä. Siten Uptime-palvelu lisää kaluston käytön tehokkuutta, ennustettavuutta ja luotettavuutta sekä parantaa kuljetusyrittäjän mahdollisuuksia ajoneuvojen tuottavaan käyttöön. 

Mercedes-Benz Uptimea on testattu 16 kuljetusyrittäjän yhteensä 1400 kuorma-auton kalustossa neljässä maassa. IAA-näyttelystä lähtien Uptime on saatavilla 12 Keski-Euroopan maassa. Suomessa palvelu saadaan käyttöön hieman myöhemmin. Uptimen käyttö edellyttää Mercedes-Benzin FleetBoard Connectivity -palvelualustan ja ajoneuvopäätteen hankkimista autoon. FleetBoard-moduuli on ainoastaan A5-paperiarkin kokoinen, ja se on asennettavissa jatkossa kaikkiin Daimler Trucksin valmistamiin ajoneuvoihin.

Mercedes-Benz Uptime seuraa ajoneuvon kuntoa ja tilaa reaaliajassa 24/7-periaatteella. Kun autossa havaitaan huoltotarve tai korjauskohde, automaattiviesti tästä lähtee Mercedes-Benzin huoltokeskukseen. Tieto analysoidaan automaattisesti ja suositukset toimenpiteistä välitetään Mercedesin huolto-organisaatiolle. Huolto ottaa yhteyttä asiakkaaseen, neuvottelee toimenpiteistä ja niiden aikataulusta ja varaa huoltoajan autolle sen mukaan, kuinka kiireellinen huollon tarve on. 

Mikäli autossa havaitaan akuutti rikkoutumisriski, tieto tästä välitetään asiakaspalvelukeskukseen, joka puolestaan ottaa yhteyttä auton käyttäjän määrittämään Mercedes-Benz-huoltoon. Näin auton vaatimat korjaukset voidaan toteuttaa nopeasti, joustavasti ja taloudellisesti niin, että käyttökatkokset jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Mercedes-Benz on ensimmäinen raskaiden ajoneuvojen valmistaja, joka kykenee tarjoamaan Uptimen kaltaisen palvelun ajoneuvojen automaattisesti tuottaman ja lähettämän informaation perusteella.

 

26.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 26.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
26.04.2024 9.00SKALin hallitus: Suomi ei saa tinkiä TEN-T-ydinverkosta
24.04.2024 22.00Uusi standardi puunkorjuuseen - tuottavuutta ja työn iloa John Deere H-sarjan metsäkoneilla
24.04.2024 10.22Metsä Group ilmoittaa laajentavansa järeysrunkohinnan käytön kaikkiin hakkuutapoihin
24.04.2024 9.20SSAB:n osavuosikatsaus: Erikoislujat teräkset vakaat muutoin heikoilla markkinoilla
24.04.2024 8.00Nordic Bioproducts Group avasi Lappeenrantaan tehtaan, joka tuottaa innovatiivisia biomateriaaleja uudella teknologialla
24.04.2024 7.00Gasum rakentaa kaasutankkausaseman Raumalle
23.04.2024 11.11Trelleborg esittelee viimeisimmät rengasinnovaatiot Intermat Construction Fair -messuilla Pariisissa, Ranskassa 24.-27. huhtikuuta
23.04.2024 9.10Ponssen osavuosikatsaus Q1/2024 - Vuoden ensimmäinen neljännes oli haastava
23.04.2024 8.51Maanmittauslaitoksen ilmakuvaus- ja laserkeilauskausi käynnistyi - Taivaalla viipyilevä kone kuvaa rakennukset ja tiet
22.04.2024 12.00Metsätuhot vuonna 2023 -raportti: Kirjanpainajan aiheuttama kuusikuolleisuus kolminkertaistunut
22.04.2024 9.55Traficomin katsastuksen vikatilastot julkaistu - miltei joka viides sähköauto hylättiin
22.04.2024 9.09Kohlerilta uusi HVO generaattori teollisuuskäyttöön
22.04.2024 8.55MAN käynnistää autonomisen kuorma-auton koeajot liikenteessä
21.04.2024 12.00Uusiutuvan dieselin käyttö raidekuljetuksissa pienentää WISA-vanerien hiilidioksidipäästöjä neljänneksen
21.04.2024 9.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
20.04.2024 17.00JENZ - synonyymi hakkurille on myös murskain
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi

Näytä lisää »