Liikenteen biopolttoaineiden kestävyyskriteereihin muutosehdotuksia18.06.2016 14.10
Euroopan unioni on uusiutuvan energian direktiivissään asettanut 10 %:n tavoitteen uusiutuvan energian käytölle liikenteessä vuoteen 2020 mennessä. Ainoastaan tietyt kestävyyskriteerit täyttävät biopolttoaineet lasketaan mukaan uusiutuvan energian tavoitteisiin ja voivat hyötyä kansallisista tukijärjestelmistä. VTT:n tutkija Kati Koponen esittää väitöstyössään muutosehdotuksia kriteereissä käytettävään kasvihuonekaasujen laskentamenetelmään. Biopolttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjen laskenta perustuu elinkaariarviointiin, jota käytetään usein biopolttoaineiden kestävyyden määrittelyssä. Kati Koponen on väitöstyössään tutkinut, miten elinkaariarviointiin perustuva työkalu sopii biopolttoaineisiin liittyvään politiikkasidonnaiseen päätöksentekoon ja mitä haasteita arviointiin liittyy. Vaikka elinkaariarviointia on käytetty laajasti tuotteiden ympäristövaikutusten arviointiin, menetelmään sisältyy edelleen haasteita liittyen esimerkiksi järjestelmärajaukseen, päästöjen allokointiin eri tuotteiden välillä sekä laskentaparametrien määrittelyyn. Kun elinkaariarviointia käytetään poliittisessa päätöksenteossa, tarvittavat yksinkertaistukset voivat lisätä menetelmään liittyviä ongelmia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ettei EU:n laskentamenetelmä nykymuodossaan yksin riitä biopolttoaineiden ilmastohyötyjen varmistamiseen. Kati Koponen esittää väitöksessään kestävyyskriteerien määrittämiselle seuraavia muutosehdotuksia:
VTT:n tutkija, diplomi-insinööri Kati Koponen esitti väitöskirjansa Challenges of an LCA based decision making framework – the case of EU sustainability criteria for biofuels (Elinkaariarviointiin pohjautuvan päätöksenteon haasteet liittyen EU:n biopolttoaineille asettamiin kestävyyskriteereihin) tarkastettavaksi Aalto-yliopiston insinööritieteen korkeakoululla 15.6.2016 klo 12. Väitös verkossa: http://eng.aalto.fi/fi/current/events/2016-05-30/ |