Hyötyliikenteelle pituusrajoitus Turun keskustaan
30.05.2016 18.01
Turun kaupunki on suunnitellut pitkään yli 15 m pitkien hyötyajoneuvojen liikkumisen rajoittamista kaupungin keskusta-alueella.
Asia on ollut vireillä 1990-luvun lopulta lähtien. Nyt asia on kuitenkin edennyt siihen pisteeseen, että rajoituksesta kertovat liikennemerkit on jo asetettu paikoilleen, tosin ne ovat vielä peitettynä. Rajoitus tulee kaupungin suunnitelman mukaan voimaan yllättäen jo 1. kesäkuuta 2016, vaikka toimialajohtaja Jouko Turto on aiemmin keväällä käymässämme neuvottelussa ilmoittanut rajoitusten tulevan voimaan vasta syksyllä.
Rajoitusalueelle ajamiseen myönnetään erityislupia. Kaupungin suunnitelman mukaan lupa-hakemukset käsittelee ja luvat myöntää Turun Satama Oy:n työntekijät Turun kaupunkiseudun liikennekeskuksessa. Asia on ongelmallinen, koska kyseessä on julkisen vallan käyttäminen, mutta päätökset tekevät kuitenkin työsuhteiset työntekijät, ei siis virkamiehet. Tietääksemme myös päätökseen liittyvä muutoksenhakuprosessi on ongelmallinen siitä syystä, ettei valitusmahdollisuutta vaikuttaisi olevan. Tulemmekin pyytämään Turun hallinto-oikeutta ottamaan kantaa mm. tämän menettelyn lainmukaisuuteen sekä esittämään koko ajokieltopää-töksen kumoamista.
Turun Autoilijat ry ja Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry ovat siis vastustaneet ajokiellon käyt-töönottoja ja esittäneen vaihtoehtoista toimintamallia, joilla väitetyt, lähinnä satamaliikenteestä johtuvat, haitat olisi saatu hallintaan ilman totaalikieltoakin. Näitä perusteita kaupunki ei kuitenkaan ole halunnut kuunnella. Olemme tehneet päätöksestä oikaisupyynnön kaupungin Kiinteistöliikelaitokselle (yhteystiedot: johtokunta, johto), mutta se ei johtanut toivomaamme tulokseen. Nyt siis valitamme asiasta hallinto-oikeuteen ja samassa yhteydessä vaadimme päätöksen täytäntöönpanon väliaikaista keskeytystä siihen saakka, kun asiassa on saatu lainvoimainen päätös.
Erityisluvan hakeminen
Jos ajokielto pannaan täytäntöön 1.6. eli liikennemerkit paljastetaan siitä huolimatta, ettei päätös ole lainvoimainen, niin sen jälkeen kieltoalueelle tarvitaan erityislupa, joka oikeuttaa kuorman viemiseen alueelle tai noutamiseen alueelta.
Lupa on ohjeen mukaan haettava kaksi (2) päivää ennen aiottua kuljetusta. Hakemuslomake, hakuohjeet ja lisätiedot asiasta löytyvät nyt täältä. Myönnetty erityislupa, joka on maksuton, tulee olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella rajoituksenalaisilla ajoneuvoilla liikuttaessa.
Järjestelystä aiheutunee runsaasti turhia ympäristöhaittoja, turhaa liikennettä ja lisäksi se hei-kentää kuljetuslogistiikan tehokkuutta. Nämä asiat on syytä välittömästi keskustella asiakkai-den kanssa sekä huomioida palvelusopimuksissa, mikäli ette sitä jo ole tehneet.
Tiedote ja lisätietoja:
Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät ry, Tero Siitonen, puh. 040 8600 901 Turun Autoilijat ry, Terhi Laurén, puh. 0400 824 545
|