Scania esittelee automatisoidun kuljetusjärjestelmän26.05.2016 20.47
Scania on esitellyt itseohjautuvia kuorma-autoja kahden yhteistyössä toimivan ajoneuvon ainutlaatuisessa esittelyssä. Tekniikkaa käytetään aluksi esim. kaivoksissa ja satamissa. Scania on yhteistyössä johtavien teknologiatoimittajien ja oppilaitosten kanssa ja Ruotsin innovointilaitos Vinnovan tuella kehittänyt itseohjautuvia kuorma-autoja, jotka voivat toimia suljetulla alueella ilman kuljettajaa ja jotka myöhemmin ilmestyvät myös yleisille maanteille ja moottoriteille. "Itseohjautuvat autot ovat yksi osa Scanian tekemää työtä, jonka päämääränä on turvalliset, kestävät ja fossiilisista polttoaineista riippumattomat kuljetusratkaisut", Scanian pääjohtaja Henrik Henriksson sanoo. "Osittain tai täysin itseohjautuvat ajoneuvot parantavat sekä turvallisuutta että tuottavuutta. Lisäksi automatisoitu kuorma-auto ei koskaan aja liian lujaa eikä aggressiivisesti, eikä se tarvitse lepoa kovinkaan usein, mikä luonnollisesti lisää sen käytettävyyttä." Älyllä varustetut kuorma-autot osaavat tulkita ympäristöään ja sopeutua siihen sekä suorittamaan ennalta määrätyt tehtävät. Vaikka itseohjautuvat autot suoriutuvat täydellisesti testeistä jo nyt, tekniikan tuominen kaupallisille markkinoille kestää vielä muutaman vuoden. Automatisoidut kuljetusjärjestelmät ovat erinomainen esimerkki siitä, miten Scania pyrkii kestävien kuljetusratkaisujen johtavaksi globaaliksi toimittajaksi. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää sekä laajaa tuote- ja palveluvalikoimaa että yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa. Scania tarjoaa laajemman raskaiden kuljetusten hiilidioksidipäästöjä vähentävää tuote- ja palveluvalikoimaa kuin yksikään toinen valmistaja. Scania valmistaa Euro 6 -päästönormin täyttäviä, vaihtoehtoisia polttoaineita (esim. kaasua, bioetanolia ja biodieseliä) käyttäviä moottoreita. Lisäksi kaikki Scanian Euro 6 ja Euro 5 -normien mukaiset kuorma-automoottorit on hyväksytty käyttämään vetykäsiteltyjä kasviöljyjä (HVO), mikä voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla. Scanian itseohjautuvat autot – näin ne toimivat: Automaation ohjausyksikkö Sisältää ajoneuvon älyn ja suorittaa kaikki automatisoidut toiminnot ja aputoiminnot. Kerää dataa ajoneuvon lukuisista antureista ja yhdistää tiedot antaen kokonaisvaltaisen kuvan lähiympäristöstä. Ohjausyksikkö ottaa myös vastaan kuljetustehtäviä ulkoisesta logistiikkajärjestelmästä ja kääntää ne ajoneuvojärjestelmän ymmärtämiksi käskyiksi. Voimalinjajärjestelmä Scanian älykäs voimalinja huolehtii erittäin tarkasti ja energiatehokkaasti kuorma-auton kulusta. Voimalinjan ohjausjärjestelmä ohjaa moottoria, vaihteistoa, kytkintä ja lisäjarruja. Moniobjektiivikamera Tuulilasin taakse asennettu moniobjektiivikamera tarkkailee ajoneuvon edessä olevaa aluetta havaiten esineitä, ajoneuvoja, jalankulkijoita ja kaistamerkintöjä. Stereonäköineen kamera näkee pinnan muodot samaan tapaan kuin ihminen. Sähköisesti tehostettu ohjaus EAS on sähköhydraulinen järjestelmä, jonka ansiosta automatisoidut toiminnot ja aputoiminnot voivat ohjata ajoneuvoa teitä pitkin, esteisiin törmäämättä. Lähitutkat Ajoneuvon neljässä kulmassa sijaitsevat lähitutkat havaitsevat 360 asteen alueella kaikki muut ajoneuvot sekä jalankulkijat. Ne toimivat kaikissa sää- ja valaistusolosuhteissa. Pitkän kantaman tutka Pitkän kantaman tutka, jonka toiminta-alue ulottuu jopa 200 metriä ajoneuvon eteen, mahdollistaa suurella nopeudella ajamisen. Hitausanturit Hitausanturit mittaavat ajoneuvon kallistumisen ja kiihtyvyyden ja auttavat siten automaation ohjausyksikköä laskemaan ajoneuvon liikkeet. Pyörien pyörimisnopeusanturit Mittaamalla kunkin pyörän pyörimisnopeutta automaation ohjausyksikkö voi määritellä miten ajoneuvo liikkuu ja kääntyy. GPS GPS paikantaa ajoneuvon ja antaa ajoneuvon suunnitella itse reittinsä. Anturit ja niiden antamien tietojen yhdistely tukevat reitin seuraamiseen tarvittavia ohjausliikkeitä. Mobiilidatalinkki Mobiilidatalinkki on kuljetustehtävien vastaanottoon, ajoneuvon tilan ja suoritusten raportointiin sekä havaintotietojen muiden itseohjautuvien ajoneuvojen kanssa jakamiseen tarkoitettu viestintäkanava. |