Scania pyrkii kaikin keinoin vähentämään maantiekuljetusten ympäristövaikutuksia

29.05.2016 6.45

scaniataivas.jpg

Scania pyrkii vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja johtaa raskasajoneuvoteollisuuden ponnisteluja kestävämpien kuljetusratkaisujen kehittämiseksi.

Scanialla on 190 000 kytkettyä ajoneuvoa Euroopassa ja markkinoiden laajin vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimiva Euro 6 -moottorivalikoima.

Scania johtaa myös pyrkimyksiä kehittää sähköistystä, automatisoituja ajoneuvoja ja ryhmäajoa. Scania on perustanut itsenäisen, Scanian kokonaan omistaman LOTS-konsulttiyhtiön, joka tarjoaa asiakkailleen kuljetuslogistiikkapalveluja, mm. suurten logistiikkavirtojen järkeistämisessä ja ohjaamisessa.

Tässä on Scanian näkemys kestävästä kuljetustoiminnasta:

  • Scania uskoo, että kestävät kuljetustoiminnot ovat kilpailukykyisten talouksien perusta ja että tehokkaat tavara- ja henkilökuljetukset ovat nyky-yhteiskunnan kannalta elintärkeitä.
  • Scania voi edistää kestäviä kuljetusratkaisuja tuottamalla kasvaneen tehokkuuden kautta lisäarvoa arvoketjuun.
  • Scania pyrkii kestävien kuljetusratkaisujen markkinajohtajaksi. Saavuttaaksemme tämän tavoitteen panostamme kolmelle alueelle: energiatehokkuuden parantamiseen, vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja sähköistykseen sekä älykkäisiin ja turvallisiin kuljetustoimintoihin.
  • Lisääntynyt digitalisointi, kuten kytketyt ja automatisoidut ajoneuvot, mullistaa kestävän kuljetustoiminnan.

“Scanian kestävän kuljetustoiminnan kulmakivenä on vakaa käsitys siitä, ettei ole olemassa kertaheitolla kaikki ongelmat selvittäviä ihmeratkaisuja,” Åsa Pettersson, Scanian Head of Public and Sustainability Affairs, sanoo.

“Uskomme vakaasti monimuotoisuuteen ja tiedostamme, että tarvitaan useita vaihtoehtoja ja erilaisia ratkaisumalleja. Siksi Scanian ensisijainen tehtävä on tarjota sellaista laajaa valikoimaa, jota asiakkaamme tarvitsevat omien ja yhteiskunnan kannattavuutta, kestävyyttä ja CO-päästöjä koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi.”

Arvoketjun järkeistäminen

Scanian mielestä pelkästään tietyntyyppisen polttoaineen tai määrätyn teknologian käytön lisääminen ei ole ratkaisu. Meidän on parannettava tehokkuutta koko arvoketjussa ja tutkittava vaihtoehtoja kaikilla osa-alueilla, mukaan lukien uusiutuva energia, ajoneuvot ja kuljetustoiminnot.

”Ajoneuvojen tehokkuuden lisääminen edellyttää polttoaineenkulutusta vähentäviä parannuksia voimalinjaan ja ajoneuvon muihin osiin sekä kuljettajan tukemista koulutuksella ja säännöllisellä seurannalla,” Magnus Höglund, Scanian kuorma-autokaluston kestävästä kehityksestä vastaava johtaja sanoo.

Scanian strategiaan liittyy läheisten yhteystyösuhteiden luominen muihin johtaviin toimijoihin, sillä uskomme, että yhteistyö on välttämätön menestyksen edellytys. Digitalisointi on ratkaiseva tekijä, joka voi suurentaa olemassa olevien resurssien potentiaalia ja avata uusia vaihtoehtoja, kuten kuljetustoimintojen koordinointi ja ohjaus.

Vakaat pelisäännöt

Autoteollisuuden kehityksen kannalta tärkeää on selkeä, johdonmukainen ja pitkäjänteinen lainsäädäntö ja viranomaistoiminta, joka mahdollistaa Scanian ja sen asiakkaiden pitkäjänteiset sijoitukset.

“EU-tasolla ja mielellään vielä laajemmalti tapahtuva koordinointi sekä vakaa lainsäädäntö olisivat autoteollisuuden mieleen. Itseohjautuvia ajoneuvoja koskeva Amsterdamin julistus on merkittävä edistysaskel eurooppalaisen lainsäädännön yhdenmukaistamisessa.”

Åsa Pettersson uskoo, että liian ohjailevat direktiivit ja joidenkin teknologioiden suosiminen muiden kustannuksella voisi viedä kehityksen kapealle polulle ja vaarantaa teknisen puolueettomuuden periaatteen.

“Me Scanialla olemme ylpeitä siitä, että emme uraudu tiettyihin tekniikkoihin,” hän kertoo. “Valitsemme sen sijaan vaikeamman – ja kalliimman – tien: tutkimme ja kehitämme käytännössä kaikkia osa-alueita. Esimerkiksi se, että Scanialla on laajin valikoima vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä moottoreita, ei estä meitä olemasta erittäin aktiivisia sähköistettyjen teiden kaltaisilla tutkimusaloilla. Myönteisenä puolena pidän sitä, että näemme sähkön ja vaihtoehtoisen polttoaineen yhdistelmän tarjoamat huomattavat synergiat.”

Itsestään liikkuva; ei kuitenkaan tiellä

Scania on tutkinut ajoneuvojen automatisointia jo lähes vuosikymmenen ajan. Vaikka Scanian nykyisillä ajoneuvoilla on jo suuri itseohjaamiskapasiteetti (erilaisina järjestelminä, jotka säätävät kaikkea nopeudesta vaihtamisstrategioihin), ne vaativat luonnollisesti edelleen kuljettajan aktiivista valvontaa.

Scania ei odota itseohjautuvien autojen yleistyvän lähitulevaisuudessa, mutta odottaa sen sijaan suurempaa kuljettajan avustamista ja autonomiaa. Yhtiö näkee kuitenkin huomattavia mahdollisuuksia täysin itseohjatuville ajoneuvoilla sellaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä, joissa ajoneuvojen ei tarvitse ottaa huomioon muuta liikennettä.

Tyypillinen esimerkki on suuri avolouhos, joissa ajoneuvot ajavat ennalta määrättyjä reittejä ja kohtaavat yksinomaan samanlaisia ajoneuvoja. Tämä tarjoaa selkeitä tilaisuuksia tarjota jo muutaman vuoden sisällä Scania-ratkaisuja, jotka ovat joustavampia, turvallisempia ja kustannustehokkaampia kuin mikään nyt markkinoilla oleva. Toinen hyvä esimerkki ovat suuret satamat, joissa automatisoiduille konttikuljetusajoneuvoille on mitä ilmeisin tilaus.

Monia vaihtoehtoja

Scania oli ensimmäinen valmistaja, joka pystyi myymään ja toimittamaan tämän hetken tiukimmat päästönormit täyttäviä Euro 6 -moottoreita Euroopassa. Voimalinjoilla on suuri merkitys haitallisten päästöjen vähentämisessä. Scanian ratkaisut vähentävät merkittävästi hiilidioksidipäästöjä; tyypillinen huippuluokan Scania-yhdistelmä, jonka yhdistelmämassa on enintään 40 tonnia, kuluttaa normaaliolosuhteissa keskimäärin 27 litraa dieseliä 100 kilometriä kohti.

“Näitä lukuja olisi vuosikymmen sitten pidetty täysin epärealistisina, erityisesti yhdistettyinä erittäin alhaiseen päästötasoon ja suureen keskinopeuteen,” Magnus Höglund sanoo.

“Ajoneuvot ovat yksinkertaisesti hyvin paljon entisiä parempia ja hoitavat kuljetustehtävänsä paljon tehokkaammin. Käyttämällä vetykäsiteltyjä kasviöljyjä (HVO) polttoaineena, hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää jopa 90 prosentilla.”

”Kuljetustarpeista tai paikallisista olosuhteista riippumatta on erittäin todennäköistä, että Scanialla on tarjolla vaihtoehtoinen ratkaisu tässä ja nyt,” Höglund toteaa. Hän uskoo, että Scania viime vuosien aikana esittelemillään tekniikoilla on osoittanut, että kaiken tyyppiset kuljetusasiakkaat ja toimittajat voivat pienentää hiilijalanjälkeään yksinkertaisilla toimenpiteillä, ilman kompromisseja ja merkittäviä lisäkustannuksia.

“Scanialla on ylivertainen tarjonta vaihtoehtoisia ja uusiutuvia polttoaineita ja voimalinjoja,” Åsa Pettersson lisää.

“Samaan aikaan teemme tutkimusta, jonka uskallan väittää olevan digitalisoinnin, kytkettävyyden, sähköistyksen ja automaation ehdotonta huippua. Scania pyrkii kaikin keinoin vähentämään maantiekuljetusten ympäristövaikutuksia.”

27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista
18.03.2024 14.00Erno Tuomilahti vuokraus- ja vaihtoautomyyjäksi MAN Center Espooseen
18.03.2024 11.00Volvo saa 100 sähkökuorma-auton tilauksen DFDS:ltä
18.03.2024 8.00Kiinteiden puupolttoaineiden kulutus väheni lämpö- ja voimalaitoksissa vuonna 2023 - metsähakkeen poltto edelleen kasvussa
17.03.2024 15.00Superpuolikkaat tuo tehokkuutta kierrätykseen
16.03.2024 16.00Korjuuyrittäjät investoivat kalustoon haastavista ajoista huolimatta
15.03.2024 20.00KATSO 15.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
15.03.2024 19.00Vuokrakoneilla tehokkuutta kierrätysprosesseihin
15.03.2024 9.17Valkohäntäpeurakanta laskee suunnitellusti - Kannan pieneneminen on metsästäjien pitkäjänteisen työn tulosta
15.03.2024 9.02Tiguanin lataushybridien myynti alkaa
14.03.2024 15.13Volvo Finland Ab muuttaa organisaatiotaan - Manninen palaa Volvolle
14.03.2024 13.13Renault Trucksilla vahva vuosi takana - uusien autojen toimitukset kasvoivat liki viidenneksellä
14.03.2024 13.13Ruotsalaisvalmistajan raskaiden perävaunujen Trako-vetoaisoissa havaittu merkittäviä puutteita
14.03.2024 9.00MAN jatkaa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen kehittämistä
13.03.2024 17.00Nordic Traction Group ilmoittaa strategisesta aikeestaan siirtää telatuotanto Skotlannista Suomeen
12.03.2024 18.00Puutavaterminaalissa operoitaessa luotettavuus ja tehokkuus ratkaisee
12.03.2024 14.45MEP Elsi Katainen: Jättirekkojen rajat ylittävä liikenne sinetöitiin parlamentin kantaan
12.03.2024 13.20Kartonkitehtaan sivuvirrat viljelijöille hyötykäyttöön
12.03.2024 10.00Uusien autojen verkkokaupan pioneeri vaihtaa nimeä
12.03.2024 8.00Ennallistamisasiantuntijat: Ennallistamisasetus tavoittelee elinympäristöjen tilan parantamista laajasti
11.03.2024 18.00T. ja J. Kivioja Oy: Energia-alan kokonaispalvelua
11.03.2024 11.27Keski-Suomen maanteiden päällysteitä korjataan vuonna 2024 yhteensä 200 km tieosuudella
11.03.2024 11.11Scanian myynti ja tulos kasvoivat merkittävästi vuonna 2023 - Sähköautojen kysyntä vaimeaa
11.03.2024 10.30NDI laajentaa edullisten maatalousrenkaiden valikoimaa
11.03.2024 8.22Metsä Group palkkaa 16-17-vuotiaita kesätöihin
10.03.2024 17.00Katso video kaivukoneiden lumenveiston SM-kisoista Juupajoelta
08.03.2024 20.00KATSO TÄSTÄ 200. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
08.03.2024 11.00Toimitusketjujen viiveet ja tilauskannan oheneminen söivät Keslan tulosta
07.03.2024 13.33Valmet toimittaa uuden keittimen yläerottimen Mönsteråsin sellutehtaalle Ruotsiin
07.03.2024 10.14MacGregorille suuri nosturitilaus VARD-laivanrakennusyhtiöltä kaapelinlaskualusprojektiin
07.03.2024 10.00Valkohäntäpeuroja ja metsäkauriita saaliiksi aiempaa vähemmän
06.03.2024 16.00Allison Transmissionilta uusi täyssähköisen 8,5-tonnin akseli
06.03.2024 9.06Suomessa lähes neljä miljoonaa ajokortillista
06.03.2024 9.00Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä
06.03.2024 8.50Vianor uusiin tiloihin Seinäjoella
05.03.2024 10.10Valmet Automotiven vuosikatsaus 2023: Positiivinen liiketulos haastavassa markkinassa
05.03.2024 10.00Nauvo-Korppoon ja Vartsalan lauttaliikenteeseen luvassa parannuksia kesäkuusta alkaen
05.03.2024 9.00EU:n ennallistamisasetus on hyväksytty Euroopan parlamentissa - ajankohtaiswebinaari pureutuu asetuksen toteutukseen ja etenemiseen
04.03.2024 17.00Magni-kurottajat tekevät uuden maahantuojan voimin paluun Suomen markkinoille
04.03.2024 12.00AVS-Yhtiöt Oy siirtyy Beijer Tech:n omistukseen
04.03.2024 8.30Kaivinkoneiden lumenveiston SM-tittelit 2024 ratkaistaan ensi lauantaina 9.3. Juupajoella - lähde mukaan hienoon koko perheen tapahtumaan
04.03.2024 7.50Tilasto: Ennätysmäärä uusia yhteismetsiä perustettiin viime vuonna
03.03.2024 15.00Optimaalisella kuljetuskalustolla päästään parhaaseen tulokseen puunajossa
03.03.2024 10.00Suomen ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2023
02.03.2024 12.10Uusi ympäristöystävällinen teräketjun voiteluaine vakuuttaa ominaisuuksillaan
01.03.2024 19.00KATSO TÄSTÄ 1.3. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
01.03.2024 8.49Metsähallitus avaa tontinluovutuskilpailun Kilpisjärvellä matkailuliiketoiminnan edistämiseksi
01.03.2024 8.30Keslan tilinpäätöstiedote: liikevaihto kasvoi, tulos parani
29.02.2024 9.30Kuumat ja kuivat kasvuolosuhteet sekä työvoiman heikko saatavuus puutarhaviljelyn haasteina
29.02.2024 9.20Ratatyöt hidastavat lentoaseman junayhteyksiä pk-seudulla
29.02.2024 9.11Biokaasulaitoksen maanrakennustyöt käynnistyvät Kiuruvedellä
28.02.2024 18.20Korpipojat Oy: Korpimetsien korjuuta luontoa kunnioittaen
28.02.2024 16.09Merikarvian sahan toiminta lakkaa kesäkuussa
28.02.2024 16.00AUTO 2025 palaa maaliskuussa Messukeskuksen ohjelmaan
28.02.2024 8.45MAN valmistautuu raskaan liikenteen sähköistymiseen avaamalla akkukorjaamoiden verkoston Eurooppaan
28.02.2024 8.33Suomen metsäkeskuksen sähköinen asiointipalvelu Metsään.fi uudistuu
27.02.2024 17.00KATSO VIDEO! Dinolift 50 vuotta - Pitkäaikainen yhteistyö Rotatorin kanssa
27.02.2024 13.00Metsätalouden Metka-tukien haku avautuu maaliskuun alussa
27.02.2024 9.17Metsä Group luopuu puunhankintaliiketoiminnoistaan Virossa
26.02.2024 16.44Huippumodernin sahalaitoksen tehokasta tukkien käsittelyä
26.02.2024 16.00Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan vastuullinen logistiikka takaa toimitusvarmuuden asiakkaille
26.02.2024 12.22Suomen Lantakaasu Oy ostaa Nurmon Bioenergian
26.02.2024 12.00Muodostelmaluistelu: Suomenmestaruudet ratkaistu - Junioreissa yllätysvoittaja
26.02.2024 12.00Kansainvälinen nesteiden kuljetusyritys HOYER tilaa 165 DAF XG -vetoautoa
26.02.2024 10.15Renault jo seitsemännen kerran The Car of the Year voittaja
26.02.2024 9.12Täydellisesti uudistunut Dacia Duster ehtii kesäksi Suomeen
25.02.2024 12.00Lämmöksi Oy: Lämpöä metsästä kokonaispalveluna
24.02.2024 13.13Tavaraa määränpäähän kuljetettaessa tulisi välttää takaisinpäin kuljetusta

Näytä lisää »