KATSO KUVAT! Uudet Komatsu kuormatraktorit - moottoriteknologia päivitetään Stage 4 -tasolle ja samalla koneet uudistuvat muutenkin16.05.2016 11.31
Komatsu kuormatraktoreiden moottoriteknologia päivitetään Stage 4 -tasolle ja samalla kuormatraktorit uudistuvat muutenkin entistäkin paremmiksi. Uudet mallit esiteltiin tällä viikolla Komatsu Days -tapahtumassa Uumajassa. Komatsu kuormatraktoreiden tuoteohjelma muuttuu keskikohdaltaan Suomen markkinaa ajatellen mielenkiintoisella tavalla. Komatsu 855.1 on kehitetty nyt hiukan tehokkaammaksi mutta se on kuormakapasiteetiltaan edelleen 14-tonninen; tyyppimerkinnäksi jää pelkkä 855. Sen yläpuolelle syntyy uusi 16-tonnin teholuokka ja kone: Komatsu 875. Kyseessä on todellinen uutuuskone, jossa on monia mielenkiintoisia ratkaisuja. Ja malliston suurin kone, koneellisen korjuun uusi jättiläinen, 20-tonninen Komatsu 895 kuormatraktori tuo aivan uuden tehokkuuden raskaaseen päätehakkuuseen. Uusien Komatsu kuormatraktoreiden erinomaisen tuottavuuden perustana on uusi ja isompi FlexBunk -kuormatila, jonka leveyttä ja korkeutta voidaan säätää suoraan ohjaamosta. Tuottavuutta parantavat myös uusi voimalinja, suurempi moottoriteho ja vetovoima, Komatsu Comfort Boggi -portaalitelin tuomat erinomaiset maastoajo- ominaisuudet, erittäin lujasta teräksestä valmistettu veneenmuotoinen alusta sekä puskulevy, joka voidaan nostaa korkealla. Uusi telinnostin tekee koneista erittäin monipuolisen erilaisissa tilanteissa. Älykästä voimansiirtoa, joka optimoi voiman ja nopeuden maaston, kuorman sekä kuormaimen ja moottorin yhteistoiminnan perusteella, on täydennetty isommalla hydrostaattipumpulla ja hydrostaattimoottorilla, jotka parantavat ajettavuutta entisestään. Uudet Komatsu kuormatraktorit on suunniteltu toimimaan luotettavasti vaativissa työolosuhteissa. Akselit ja runkonivel ovat uusia ja mitoitettuja kestämään yhdessä testatun ja toimintavarman kuormainpylvään kanssa. Se tuo säästöjä pitkällä aikavälillä, koska seisokkeja ja huoltoja on vähemmän. Runkonivelissä ja vetoakseleissa on uudentyyppinen laakeripesien tiivistys, mikä pidentää käyttöikää ja alentaa huoltokustannuksia. Uusi moottoriasennus ja reilusti mitoitettu jäähdytysjärjestelmä, säädettävä ja lämpötilaohjattu tuuletinohjaus ja uusimman ympäristötekniikan dieselmoottorit (Stage 4) SCR-tekniikalla mutta ilman pakokaasujen kierrätystarvetta, takaavat yhdessä uuden työhydrauliikan kanssa alhaisen polttoaineenkulutuksen ja suuren tehon pienillä kierroksilla. Uudet moottorit vähentävät NOx-kaasujen ja nokihiukkasten päästöjä. Isommat akut ja niiden kunnon valvonta Fleet Management -järjestelmän MaxiFleetillä varmistavat, että koneet käynnistyvät myös pohjoisen kylminä talviaamuina. Komatsu kuormatraktoreide uusi muotoilu antaa niille voimakkaan mutta linjakkaan ilmeen. Koneisiin on tehty myös useita koneen huoltotöitä helpottavia muutoksia. Uusi, pyöristetty konepeitto toimii sähköllä, ja avattuna sitä voidaan käyttää huoltotasanteena. Kaikki suodattimet on koottu konepeiton alle, jossa ne ovat helposti käsillä. Alustan 8 huoltoluukkua mahdollistavat huoltokohteisiin pääsyn silloin, kun siihen on tarvetta. Moottorin pohjassa olevan tyhjennysventtiilin ansiosta moottoriöljy on helppo vaihtaa ilman roiskeita. Öljylle on helppopääsyiset tarkastuspisteet moottorissa, tasauspyörästöissä ja vaihteistossa. Kuten aina Komatsu -kuorma- traktoreissa, kuljettaja on keski- össä. Markkinoiden nykyaikaisinta ohjaamoa on päivitetty entisestään. Koneissa on kuljettajan turvallisuutta parantava kestävämpi ohjaamorunko, patentoitu, täyskorkea FlexGate -puutavaraverkko ja pulteilla kiinnitetyt ikkunat, mikä helpottaa kuluneiden ikkunoiden vaihtoa. Muita päivityksiä ovat käynnistyspainike, avaimella kauko-ohjattava keskuslukitus, runsaampi työvalaistus ja Media Zone -yksikkö. Ohjaamoiden jousituksena on Komatsu Comfort Ride, joka takaa lyömättömän ajomukavuuden. Komatsu kuormatraktorit tarjoavat markkinoiden nykyaikaisimman ohjausjärjestelmän MaxiXplorerin. Täysin integroitu Protec Scale -kuormainvaaka mahdollistaa kuorman automaattisen punnituksen tuotos- ja käytönseurantaa varten. Vaakariipuke on yhtä kompakti kuin normaali riipuke, ja suojaa letkunvetoa rotaattoriin. Tuotos voidaan lukea toimistolla MaxiFleetistä, maailman ensimmäisestä metsäkoneiden Fleet Management -järjestelmästä. Komatsu 855 Uusi Komatsu 855 -kuormatraktori on joustava yleiskone, joka hoitaa homman työn tyypistä riippumatta. Kone on täysin uusi aina alustasta ja voimalinjasta kuormaimeen, kuormatilaan ja ohjaamoon asti. Komatsu 855 on tehokas kuormatraktori. Korkea tuotos tunnissa pienin kustannuksin tuotettua tilavuutta kohti on juu- ri sitä, mikä tekee korjuutöistä kannattavaa. Työhydrauliikkaa on parannettu isommalla kuormainventtiilillä, joka yhdessä uuden ja erittäin ulottuvan Komatsu 130F -kuormaimen kanssa mahdollistavat kuormaimen eri toimintojen samanaikaisen ja nopean käytön. Komatsu 875 Komatsu 875 on täysin uusi kuormatraktorimalli, ja ainutlaatuinen 16 tonnin kuormakapasiteettiluokassa. Uusi malli on aina alustasta ja voimalinjasta kuormaimeen ja kuormatilaan asti mitoitettu suuremmalle kuormakapasiteetille. Se sopii käytettäväksi etenkin päätehakkuussa, jossa tuotosvaatimukset ovat erityisen suuret. Lisävarusteena Komatsu 875 koneeseen on saatavana täysin uusi kuormain, jonka bruttonostomomentti on peräti 145 kNm ja bruttokääntömomentti 38 kNm. Tämä yhdessä parannetun työhydrauliikan kanssa, jossa on mm. isompi kuormainventtiili ja työhydrauliikkapumppu, takaa ylivoimaisen tuottavuuden ja kuormaimen erinomaisen käyttötuntuman. Yhdellä teleskooppipuomilla varustetun kuormainvaihtoehdon ulottuma on 8,5 metriä, ja sen nettonostovoima on suuri painoltaan optimoidun puomiston ansiosta. Tekniset tiedot: Komatsu 895 Komatsu 895 on kuormatraktori, josta on tullut koneellisen, ammattimaisen metsätalouden jättiläinen. Uusi malli tulee markkinoille vuoden 2017 alkupuolella. 20 tonnin kuormakapasiteetin, 28,5 tuuman telillä ja pyörillä varustetun ainutlaatuisen voimalinjan sekä yhden markkinoiden suurimman kuormaimen ansiosta se soveltuu erityisesti raskaaseen päätehakkuuseen suurimmilla metsämarkkinoilla, kuten Ruotsissa/Norjassa, Kanadassa, Brasiliassa, Australiassa ja Venäjällä. Kuormain on saanut uuden työhydrauliikan ja isomman kuormainventtiilin, jotka parantavat kuormaimen käyttötuntumaa. Uudessa moottorissa on enemmän tehoa ja vääntömomenttia kuin nykyisessä Komatsu 895:ssä. |