Hyvä, parempi, Sprinter: Uusi 5,5 tonnin painoluokka ja lähes puoli tonnia enemmän hyötykuormaa

03.05.2016 9.30

sprinteruusi.jpg

Uudistuva Mercedes-Benz Sprinter tarjoaa hieman enemmän kaikkea ­– enemmän tehoa, turvallisuutta, ajomukavuutta ja muunneltavuutta.

Mallisto täydentyy uudella vaihtoehdolla, jonka kokonaispaino on 5,5 tonnia ja kantavuus enimmillään 3400 kiloa eli 450 kiloa enemmän kuin aikaisemmin.

Sprinter teki viime vuonna kaikkien aikojen myyntiennätyksen, niitä myytiin peräti 194 200 kappaletta. Mallin valmistus aloitettiin vuonna 1995, minkä jälkeen Sprinteriä on valmistettu 3. miljoona kappaletta. Sprinter on antanut nimen kokonaiselle tavara-autoluokalle ja siitä on tullut synonyymi 3,5 tonnin pakettiautojen kokoluokassa. Sprinter on myös menestynein pakettiautomalli kaikki pakettiautoluokat huomioiden. 

Sprinterin ominaisuudet asettavat vertailuarvon muille: avustinjärjestelmissä Sprinter on edelläkävijä. Yksikään pakettiauto ei ole turvallisempi, mukavampi tai monipuolisempi kuin Sprinter. 

Mallia valmistetaan Saksan Düsseldorfin ja Ludwigsfelden lisäksi Argentinassa, Venäjällä ja Kiinassa. Sprinter-tuotantolinjan rakentaminen Yhdysvaltoihin alkaa tänä vuonna.

Mercedes-Benz vastaa asiakkaiden vaatimuksiin suuremmasta kantavuudesta

Uusi, kokonaispainoltaan 5,5 tonnin Sprinter-malli on vastaus Mercedes-Benzin asiakkaiden asettamiin haasteisiin. Sprinter on vastaus asiakkaiden vaatimuksiin, jotka vaativat ajoneuvokalustoltaan suurempaa kantavuutta voidakseen hoitaa tehtävänsä mahdollisimman tehokkaasti. Uusi kokovaihtoehto täyttää kuilun pakettiauton ja kevyen kuorma-auton välissä. Kantavuus nousee kevyen kuorma-auton tasolle, mutta kuormauksen helppous, istuma-asento ja ajomukavuus säilyvät pakettiautomaisella tasolla.

Olipa kyse logistiikkayrityksestä, lämpötilaohjatusta kuljetuksesta, hälytysajoneuvosta, bussista tai vapaa-ajan ajoneuvosta, Sprinter on vastaus asiakkaan vaatimuksiin. 

Teknisenä perustana kokonaispainoltaan 5 tonnin Sprinter

Uusi 5,5 tonnin painoluokan Sprinter perustuu komponentteihin, joita tähän mennessä on käytetty 5-tonnisessa malliversiossa. Sprinterin vahvan perusrakenteen takia suunnittelijoiden ei tarvinnut kehittää mallia varten uutta koriratkaisua tai pohjarakennetta. Päinvastoin he kykenivät hyödyntämään olemassa olevan, itsekantavan perusrakenteen tarjoamia mahdollisuuksia ja monia Sprinterin komponentteja kuten jousia, iskunvaimentimia ja -vakaajia isommankin painoluokan mallissa.

Rakenteellisia lujituksia on tehty vain korin etuosassa. Esimerkiksi iskunvaimentimien joustintukia on vahvennettu lisäkiinnittimillä, ja pitkittäispalkkien päiden kiinnityskohtia on vahvistettu useammilla hitsauspisteillä. 

Suurempi painoluokka merkitsee myös aikaisempaa korkeampia akselipainoja. Sprinterin suurin etuakselipaino nousee 1950 kilosta 2100 kiloon ja taka-akselipaino vastaavasti 3500:sta 3600 kiloon. Siten Sprinterin akselipainoissa on aina joustovaraa, myös silloin kun kuljetuksen paino jakautuu autossa epätasaisesti.

Umpipakettiautomallin kantavuus suurin omassa kokoluokassaan

Kokonaispainon kasvaminen 5 tonnista 5,5 tonniin parantaa Sprinterin kuljetuskykyä selvästi, sillä kaikkien mallien kantavuus nousee 450 kiloa. Joissakin malliversioissa kyseessä on luokan uusi ennätys. Raskaimmassa 5,5 tonnin Sprinterissä kantavuuden ja ajopainon välinen suhde on erinomainen 1.7:1. Jopa umpipakettiautomallissa suhde on 1.3:1 eli ennätystasolla kokonaispainoltaan 5­–6 tonnia painavien pakettiautojen luokassa. Korkeakattoiseen, normaalilla akselivälillä varustettuun Sprinter-umpipakettiautoon, jonka voimanlähteenä on 4-sylinterinen dieselmoottori, voidaan lastata jopa 2950 kilon kuorma. Sprinter-alustaversion korkein kantavuus on huikeat noin 3400 kiloa. 

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6/VI –päästötason, dieseleissä tuttu CDI-tunnus

Mercedes-Benz Sprinter mullistaa vuoden 2016 toisella puoliskolla dieselmoottoritarjontansa täysin. Nelisylinteristen moottorien aloitusvaihtoehdot tarjoavat jatkossa enemmän tehoa ja vääntöä. Kaikki moottorit täyttävät vaativimman Euro 6/VI -päästötason, ja käyttöön otetaan muusta Mercedes-mallistosta tuttu CDI-tunnus entisen BlueTECin sijaan. 

Sprinteriin on saanut jo kesästä 2013 lähtien ­– ensimmäisenä pakettiautona maailmassa – valinnaisvarusteena Euro VI -päästönormit täyttävät dieselmoottorit. V6-moottorissa tiukin Euro VI -taso on ollut vakiovaruste. Uusi standardi tulee pakolliseksi syyskuussa 2016, ja nyt Mercedes-Benz tarjoaa Euro VI -tason dieselmoottorit vakiovarusteena koko mallistoon. 

Samalla Mercedes-Benz vastaa asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin parantamalla 4-sylinterisen, 2,15-litraisen OM 651 -dieselmoottorinsa aloitusmallien suorituskykyä. Moottorin uusimman alkaen-version teho on nyt 84 kW (114 hv). Moottorin teho ja vääntö ovat näin nousseet 20 prosenttia edelliseen aloitusmalliin verrattuna. Vääntöä on 300 Nm, mikä helpottaa päivittäisten kuljetus- ja ajotehtävien suorittamista ja lähes vastaa nykyisen Sprinter-malliston seuraavaksi tehokkaimman moottorin vääntölukemaa. 

Myös seuraavan moottoriversion suorituskyky on noussut noin 10 prosenttia, joten tehoa on jatkossa 105 kW (143 hv) ja vääntöä 330 Nm. Molempien moottorien huippuvääntö saavutetaan jo 1200 kierroksen kohdalla, jolloin moottorin suurin vääntövoima ja Sprinterin erinomaiset ajo-ominaisuudet ovat käytössä jo hyvin alhaisilla kierrosnopeuksilla.

Samat ominaisuudet luonnehtivat voimakkainta 4-sylinteristä dieselmoottoria, joka tuottaa 120 kW (163 hv) tehon. Tämän voimanlähteen suoritusarvot säilyvät ennallaan, kuten myös malliston huipulla olevassa V6 CDI -moottorissakin. Sprinterin 140 kW (190 hv) ja 440 Nm tuottavalla V6-dieselmoottorilla ei ole vertaistaan koko pakettiautoluokassa.

Kuten aikaisemminkin kaikkien moottorin yhteydessä on vakiovarusteena kuusivaihteinen ECO Gear -manuaalivaihteisto. Valinnaisvarusteena saatavilla on momentinmuuntimella varustettu 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Takavetoisten Sprinterien vaihtoehtona Mercedes-Benz tarjoaa Sprinter 4x4 -mallia 3,5–5 tonnin painoluokissa manuaalisesti valittavalla nelivedolla. Valinnaisvarusteena saatavana on alennusvaihde.

Kaikissa dieseleissä SCR-katalysaattori ja AdBlue-teknologia

Euro 6/VI -tason Sprinterit ovat puhtaampia kuin koskaan. Pakokaasupäästöjen minimitason varmistavat pakokaasujen takaisinkierrätys kaksivaiheisella jäähdytyksellä, SCR-katalysaattoriteknologia (Selective Catalytic Reduction) yhdistettynä AdBlue-lisäaineen käyttöön sekä tehokas hiukkassuodatin.

SCR vähentää dieselmoottorien päästöjä kaikkein tehokkaimmin käytettävissä olevista teknologioista. Se perustuu nestemäisen AdBlue-liuoksen ruiskutukseen pakokaasuvirtaan. Erittäin hienojakoista ruiskutusta säätelee sähköinen mittausyksikkö. Kuumat pakokaasut muuttavat AdBluen sisältämän synteettisen urean ammoniakiksi. SCR-katalysaattorin kemiallisessa reaktiossa typpikaasut ja ammoniakki muuttuvat ympäristön kannalta vaarattomiksi vedeksi ja typeksi. Typpioksidipäästöjen määrä vähenee teknologian ansiosta noin 80 prosenttia.

Sprinterin AdBlue-säiliö on asennettu moottoritilaan etuoikealle kulkusuunnasta katsoen, ja sen tilavuus on 18 litraa. Yksi täyttökerta riittää noin 6000 kilometrin ajoihin, riippuen auton käyttöolosuhteista. Mittaristoon ilmestyy viesti kuljettajalle ja keltainen varoitusvalo syttyy noin 1000 kilometriä ennen tankin tyhjenemistä. 

BlueEfficiency-varustepaketilla (vakiona kaikissa Sprinter-malleissa) kulutusta ja päästöjä voidaan vähentää entistä tehokkaammin. Pakettiin kuuluvat ECO-ohjaustehostinpumppu, sähkösäätöinen polttoainepumppu, teho-optimoitu laturi, ECO start/stop -toiminto sekä vierintävastusoptimoidut renkaat. 

Uuden 5,5 tonnin painoluokan Sprinterin hinnasto julkaistaan kesäkuun aikana.

 
19.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ MAAMESS 2024 -LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
19.04.2024 17.00Kuorma-autoilla kuljetettujen tonnikilometrien määrä väheni vuonna 2023
19.04.2024 14.00TAVO Oy:stä Champion voiteluaineiden virallinen jälleenmyyjä
19.04.2024 9.00Energiapäivä Karvialla lauantaina 4. toukokuuta - esittelyssä laajasti alan kalustoa
18.04.2024 9.39Finnveran Rahoitus ja kasvu -katsaus: Valtiontukikilpailu on Suomelle myrkkyä
17.04.2024 11.11MAN laajentaa eTruck-valikoimaa kolmesta yli miljoonaan vaihtoehtoon
17.04.2024 10.05Työkoneiden vuokramarkkinan odotetaan supistuvan tänä vuonna - Kasvun povataan alkavan ensi vuonna
16.04.2024 13.00Nimitykset: Juha-Matti Raatikainen Witraktorin liiketoimintajohtajaksi
16.04.2024 11.35Metsäteollisuus ry: Historiallisen korkeat kantohinnat - kaikelle puulle hyvä kysyntä
16.04.2024 11.11Trelleborg ja Mitas -renkaiden hintoihin korotuksia toukokuun alusta lukien
16.04.2024 11.00Metsäbiotalouden tiedepaneeli: Erot metsävaroissa ja niiden laskennassa mutkistavat EU:n yhteistä metsä- ja ilmastopolitiikkaa
16.04.2024 10.45Mikkeliin rakenteilla S ja V Variksen uusi Scania-palvelukeskus - avajaisia vietetään loppuvuodesta 2025
16.04.2024 10.00Uusi Dacia Duster sai Suomen hinnat
16.04.2024 9.00Nokian Renkaat esittelee Soil King VF -tuoteperheen suuritehoisille traktoreille
16.04.2024 7.00Tuulivoimapuistojen maankäytön sopimuksia helppo parantaa
15.04.2024 9.22Turvalasin rikkoutuminen metsäkoneessa johtuu usein onnettomuudesta
15.04.2024 8.00Teollisuustuotanto väheni helmikuussa 2024 edellisestä kuukaudesta mutta kasvoi edellisestä vuodesta - kasvua metsäteollisuudessa
14.04.2024 11.00Tamtron Group Oyj tuo markkinoille mullistavan AI-pohjaisen automaattisen materiaalien tunnistusjärjestelmän
13.04.2024 10.00SKALin Kujala: Kehysriihestä kasvua panostuksilla väyliin
12.04.2024 23.00KATSO TÄSTÄ MANSEN MÖRINÄT LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
11.04.2024 10.00SSAB ja Manitou Group sopimukseen fossiilivapaan teräksen toimituksista
11.04.2024 8.00Metsä Groupin ja CollectiveCrunchin tekoälysovellus voitti kansainvälisen innovaatiokilpailun
10.04.2024 13.00SKAL selvitti: kuorma-autojen päästövähennyslaitteiden toimintavarmuus huonoa - neljällä viidestä ongelmia
10.04.2024 10.00John Deere Forestry Oy on tehnyt aiesopimuksen fossiilivapaan teräksen toimituksesta SSAB:n kanssa
10.04.2024 8.00Metsä Group aloittaa puukuidusta valmistettujen Muoto?-pakkauksien uuden kehitysvaiheen
09.04.2024 14.55HydSupply hakee osaajia palvelukseensa - katso tästä lisätietoja...
09.04.2024 13.12Man aloittaa vetypolttomoottorikuorma-autojen asiakastoimitukset
08.04.2024 10.55Puuenergian käyttö kasvussa Pirkanmaalla
08.04.2024 10.50Männyn kukinnasta odotettavissa runsasta
08.04.2024 7.50Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön
07.04.2024 12.00Laadukkaat traktorimönkijät vaativaan ammattikäyttöön
06.04.2024 14.00Vermeer tarjoaa monitoimikoneet energiapuulle
06.04.2024 9.00Maailmantalouden tilanne supisti metsäteollisuuden ulkomaankauppaa vuonna 2023
05.04.2024 21.00KATSO TÄSTÄ 5.4. LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
05.04.2024 14.00Mersun museoikään ehtinyt G-sarja uudistuu jälleen - Tarjolla myös sähköisellä voimalinjalla
05.04.2024 13.13Tilastokeskus: Uusien sähköautojen osuus pudonnut selvästi aiemmasta
05.04.2024 9.00Nimitykset: Vesa Karjalainen palvelutuotemyyjäksi Volvo Truck Center Tampereelle ja Lahteen
04.04.2024 11.19Aluehallintoviraston ympäristöasioiden lupapalvelussa uusia karttatoimintoja
04.04.2024 11.11Logistiikkaselvitys: Kanta-Häme merkittävä tavaraliikenteen välittäjämaakunta
04.04.2024 10.33Tervetuloa Renault Trucks Diamond Tour -koeajokiertueelle 9.4.-3.5.2024
04.04.2024 10.10Metsäalalla investoidaan - nyt kannattaa markkinoida!
04.04.2024 10.00Hedin aloittaa Corveten maahantuojana Suomessa
04.04.2024 7.33Valmet toimittaa höyryturbiiniautomaation jätteenkierrätyslaitokselle Itävaltaan
04.04.2024 7.00Vantaan Energia valinnut AFRYn suunnittelemaan maailman suurinta lämmön kausivarastoa ja johtamaan hankkeen rakentamista
03.04.2024 17.11Ponssen toimintamalli uudistuu
03.04.2024 16.40Metsä Fibre aloittaa neuvottelut lomautuksista Kemin biotuotetehtaalla
03.04.2024 15.00Jarno Hietasaari on nimitetty Volvo-kuorma-automyyjäksi Wetteri Powerille
03.04.2024 14.23Fogmaker Finland Oy vahvistaa myyntitiimiään
03.04.2024 12.09Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä
03.04.2024 12.02Nosturimestarikilpailu saa jatkoa - ensimmäinen osakilpailu Mansen Mörinöillä
03.04.2024 10.20Konecranes osti saksalaisen satamalaitevalmistaja Kocks Kranbaun
03.04.2024 10.08Traficon havaitsi rengasmarkkinoilla hyväksymättömiä nastarenkaita -
03.04.2024 8.00Lapin Kumin miljoonainvestointi Jyväskylään valmistui
03.04.2024 7.00Hiabille suuri WALTCO-takalaitanostintilaus Yhdysvalloista
02.04.2024 12.00Autojen ensirekisteröinneissä ei mitään uutta - käytettyjen autojen kauppa vilkastunut
02.04.2024 10.05Einari Vidgrén Säätiö palkitsee vastuullisia metsäosaajia
02.04.2024 10.01SSAB jatkaa vihreää siirtymäänsä investoinnilla fossiilivapaaseen minimill-tuotantolaitokseen Luulajaan
02.04.2024 8.15Tampereella kehitetään sujuvaa, kestävää ja käyttäjiä palvelevaa liikennettä vientimarkkinoille
02.04.2024 7.55Suomen metsäkeskuksen uudistunut organisaatio panostaa tietoon ja sähköisiin palveluihin
01.04.2024 12.00Energiapuunkorjuu tärkeä osa metsänhoitoa ja puukauppaa
01.04.2024 11.00Nykyaikaiset ritiläautot tehostaa metsäkoneurakointia
29.03.2024 23.00KATSO PÄÄSIÄISEN LÄHETYS! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
29.03.2024 11.00Puunkorjuu ja kaukokuljetus 2023 julkaistu
29.03.2024 10.11Sähköautojen latauspiste pakolliseksi ei asuinkäytössä oleviin rakennuksiin - asennusaikaa 31.12.2024 asti
29.03.2024 8.00Lapinjärven tutkimusmetsässä kaadetaan aidanvieruspuita purkutöitä varten
28.03.2024 11.00Bensiinin keskihintojen nousu kiihtyi maaliskuussa 2024
28.03.2024 8.00Metsäalan kannattaa kohdata luontovaikuttajat ennakkoluulottomasti
27.03.2024 10.30Ranuasta kaavaillaan yli 120 tuulivoimalan tuulivoimapuistoa
26.03.2024 11.00Henry Äyräväinen nimitetty Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi
26.03.2024 10.00Markus Ritala nimitetty Sajas Groupin toimitusjohtajaksi
26.03.2024 9.00Kymmenen miljoonan tutkimushankkeessa kehitetään liikkuvien työkoneiden ja ihmisten yhteistoimintaa
26.03.2024 8.00Valmet toimittaa Valmet DNA -automaatiojärjestelmän Lostockin jätteenpolttolaitokselle Northwichiin Isoon-Britanniaan
25.03.2024 12.00Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma on tiukasti teollisuuden ajan hermoilla
25.03.2024 11.45Päivittynyt Vito-mallisto on saatavana sekä taka- että nelivetoisina
25.03.2024 10.10Suomen metsäkeskuksen tulevaisuuskatsauksen mukaan metsähakkeelle riittää kysyntää jatkossakin
25.03.2024 10.00Ajokortin ulkoasu uudistuu vastaamaan nykyaikaisia turvavaatimuksia
25.03.2024 9.13Ensimmäinen julkinen latausdemonstraatio yli 700 kW:n ja 1 000 A:n teholla sähköauton kanssa
25.03.2024 9.11Metsästäjäliitto: Mökkiläisten apua kaivataan vieraspetotalkoisiin
24.03.2024 16.00AMMATTILEHTI KOEAJAA: Iveco Daily 35S16A8V Hi-Matic - Perus Daily
23.03.2024 12.00Oripään Hakepalvelu Oy: Lisää haketustehoa kasvavaan kysyntään
22.03.2024 23.11KATSO 22.3. LÄHETYS VILLISTÄ LÄNNESTÄ TURUSTA! Ammattilehden Hyviä uutisia! tarjoaa kuljetus-, maarakennus- ja metsäalan tuoreet kuulumiset
22.03.2024 9.00SKAL: Kuljetukset turvattava
22.03.2024 8.00Metsä Group ja ANDRITZ rakentavat koetehtaan uusien ligniinituotteiden kehittämiseksi
21.03.2024 18.00Terät ratkaisevassa roolissa bioenergiakoneiden tuottavuudessa
21.03.2024 12.33Komatsu XT-voimansiirto saatavilla nyt myös 875-kuormatraktoriin
21.03.2024 12.11SSAB tuo markkinoille maailman ensimmäisen päästöttömän teräsjauheen
21.03.2024 11.01Metsä Board vetäytyy Kaskisten taivekartonkitehdashankkeesta
21.03.2024 11.00MAN: Linja-autojen myynti vahvassa kasvussa
21.03.2024 9.00Metsä Group ilmoittaa vähentävänsä fossiilisten kemikaalien käyttöä puunkorjuussa
20.03.2024 17.10Vientiteollisuuden puheenjohtajat: SAK:n toiminta ei palvele Suomen ja suomalaisten etua - "Neuvotteluissa sovitun työrauhan merkitys näyttää olevan hyvin pieni"
20.03.2024 15.22Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa
20.03.2024 13.22John Deere Forestryn asiakastuki vahvistuu Pohjois-Suomessa
20.03.2024 12.00Metsätalouden vesistö- ja ilmastopäästöjä voidaan hillitä välttämällä avohakkuita ja niihin liittyviä ojitustoimia
20.03.2024 10.35Pääsiäispupun perimä avattu - käpälänjäljet johtavat Liperiin
20.03.2024 9.00Polaris esittelee uusia mielenkiintoisia moottorikelkkamalleja
19.03.2024 18.15Metsäkoneketjujen teroituspalvelua suurella volyymilla ja korkealla laadulla
19.03.2024 9.29Atlas Copco tuo markkinoille kaksinopeuksisen kompressorin teollisuuskäyttöön
19.03.2024 9.20Konecranesin teollisuusnosturimallisto laajenee
19.03.2024 9.00Uudet Renault Trucks T- ja C-sarjat koeajokiertueelle
19.03.2024 8.33Luke: Vapaa-ajankalastajien suhtautuminen kuhan alamitan nostoon on valtaosin positiivista

Näytä lisää »